Gå til innhold

Faren min er død. Hva skjer med arven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anbefaler det å velge offentlig skifte. Det tar lengre tid,men da vet du at skiftet,arven blir korrekt behandlet/fordelt.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Chantielle skrev:

Anbefaler det å velge offentlig skifte. Det tar lengre tid,men da vet du at skiftet,arven blir korrekt behandlet/fordelt.

Helt enig!! Skulle akkurat til å skrive det samme! Velg offentlig skifte, TS. Lykke til og kondolerer.. 

Anonymkode: 192c5...c5f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faren min er nå død og jeg er hans eneste barn. Jeg kan ingenting om arv, er bare 20 år. Har alltid hatt et dårlig forhold med faren min og flyttet vekk når jeg var 18. Han var gift med min stemor helt til han døde. 

Såvidt jeg vet eide faren min huset. Hva skjer med huset? Dette er huset jeg vokste opp i og jeg ville gjerne ha fått en del av det. Jeg vet ikke hvor stor formue han hadde, men hva skjer med den? 

Anonymkode: 09a19...1ac

Hvem som eier huset finner du på seeiendom.no

Anonymkode: 5617e...9ae

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Takk for alle svar. 

Jeg er som sagt min fars eneste barn. Det foreligger ikke testamente. Jeg vet ikke om min far har overført eiendom eller annet til henne, men det tviler jeg på. Min far døde brått og uventet. 

Min stemor har 3 egne barn som er eldre enn meg og etablerte med hus og egne barn. 

I fare for å høres bitter ut så unner jeg ikke stemor mer enn nødvendig. Både hun og min far har vært slemme mot meg og drevet med psykisk manipulering siden jeg var liten. Dem ble sammen når jeg var 4 år, etter min mor døde. 

Jeg vet ikke om jeg orker å "krangle" med stemor om dette da jeg har gått i terapi i 2 år. For å klare å komme meg på beina igjen. 

Jeg er student og lever på studielån og småjobber. Jeg har ikke råd til advokat.. derfor spør jeg her. 

Jeg kunne tenkt meg huset da det er et flott hus med en fin beliggenhet. Jeg håper at jeg en dag kan bo der selv. 

Du trenger ikke krangle med dtemor om noe. Bare ta all kommunikasjon gjennom advokat 😊

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Sinsiew skrev:

Du trenger ikke krangle med dtemor om noe. Bare ta all kommunikasjon gjennom advokat 😊

Det er ikke alltid ting fungerer så bra via advokat,har selv opplevd at advokat mente at man ikke hadde krav på 'noe',eller lite. Ved offentlig skifte,viste det seg at det var flere hundre tusen som tilfalt de som advokaten mente ikke hadde krav på 'noe'. Igjen...til TS...bruk offentlig skifte.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Chantielle skrev:

Det er ikke alltid ting fungerer så bra via advokat,har selv opplevd at advokat mente at man ikke hadde krav på 'noe',eller lite. Ved offentlig skifte,viste det seg at det var flere hundre tusen som tilfalt de som advokaten mente ikke hadde krav på 'noe'. Igjen...til TS...bruk offentlig skifte.

Man kan fortsatt bruke offentlig skifte, men ha all korrespondanse mellom partene gjennom advokat.. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Sinsiew skrev:

Man kan fortsatt bruke offentlig skifte, men ha all korrespondanse mellom partene gjennom advokat.. 

Selvsagt kan man ha advokat,men det viktigste er at man overlater selve skiftet til offentlig instans.

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt kan man ha advokat,men det viktigste er at man overlater selve skiftet til offentlig instans.

Jeg har aldri sagt noe annet? :)

Skrevet
1 minutt siden, Sinsiew skrev:

Jeg har aldri sagt noe annet? :)

Nei,har jeg ikke påstått heller. Jeg poengterer at det er viktig å velge offentlig skifte.

• Liker 1
Skrevet

Nei,har jeg ikke påstått heller. Jeg poengterer at det er viktig å velge offentlig skifte.

Ok, jeg bare forsto ikke hvorfor du siterte meg, så lurte bare på om du kanskje misforsto det jeg skrev, eller om det ikke kom klart frem at jeg kun snakket om kommunikasjon og ikke arvespm :P

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Min far skulle være verge over disse pengene til jeg var 18 år. Når jeg var 18 år var det ingen penger å hente da han hadde brukt opp alt. Det samme gjaldt konfirmasjons-pengene mine også.

ts

Jeg blir opprørt på dine vegne, for her er det mye som er galt.  Når din far giftet seg på nytt skulle han ha gjort opp morsarven med deg og din bror.  Han kan ikke gifte seg g gi blaffen i at dere har krav på morsarv.  I tillegg så er det overformynderiet som skal ta vare på verdier for barn og ikke en far som bruker opp pengene.  Overformynderiet skal ha utnevnt en verge for deg og din bror og pengene skal forvaltes til du er 18 år.

Så uoversiktlig som denne situasjonen er så må du skaffe deg en skikkelig god advokat som kan ivareta dine interesser.  Kan f. Eks. Stemor dokumentere at hun har kjøpt seg inn i huset? Hvis du går videre med dette uten å søke profesjonell hjelp, da kan du bli lurt for store beløp.  En advokatregning er bare en dråpe i havet i forhold til hva du kan tape.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Pillarguri skrev:

Jeg blir opprørt på dine vegne, for her er det mye som er galt.  Når din far giftet seg på nytt skulle han ha gjort opp morsarven med deg og din bror.  Han kan ikke gifte seg g gi blaffen i at dere har krav på morsarv.  I tillegg så er det overformynderiet som skal ta vare på verdier for barn og ikke en far som bruker opp pengene.  Overformynderiet skal ha utnevnt en verge for deg og din bror og pengene skal forvaltes til du er 18 år.

Så uoversiktlig som denne situasjonen er så må du skaffe deg en skikkelig god advokat som kan ivareta dine interesser.  Kan f. Eks. Stemor dokumentere at hun har kjøpt seg inn i huset? Hvis du går videre med dette uten å søke profesjonell hjelp, da kan du bli lurt for store beløp.  En advokatregning er bare en dråpe i havet i forhold til hva du kan tape.

Og dersom mor og far til TS eide huset sammen skulle TS fått morsarv da stemor kjøpte seg inn. Det er mye her som skurrer..... 

Anonymkode: 554ca...4b6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Velg offentlig skifte! 

Det koster litt, men er verdt det! 

Anonymkode: 4c709...db4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Takk for alle svar. 

Jeg er som sagt min fars eneste barn. Det foreligger ikke testamente. Jeg vet ikke om min far har overført eiendom eller annet til henne, men det tviler jeg på. Min far døde brått og uventet. 

Min stemor har 3 egne barn som er eldre enn meg og etablerte med hus og egne barn. 

I fare for å høres bitter ut så unner jeg ikke stemor mer enn nødvendig. Både hun og min far har vært slemme mot meg og drevet med psykisk manipulering siden jeg var liten. Dem ble sammen når jeg var 4 år, etter min mor døde. 

Jeg vet ikke om jeg orker å "krangle" med stemor om dette da jeg har gått i terapi i 2 år. For å klare å komme meg på beina igjen. 

Jeg er student og lever på studielån og småjobber. Jeg har ikke råd til advokat.. derfor spør jeg her. 

Jeg kunne tenkt meg huset da det er et flott hus med en fin beliggenhet. Jeg håper at jeg en dag kan bo der selv. 

Da skriver du for all del ikke under på at hun får sitte i uskiftet bo. Da kan hun sørge for at det er ingenting til deg når hun dør. 

Anonymkode: 1bebd...67d

• Liker 7
Skrevet

Ts; du vil antagelig tjene flerfoldige tusen på å skaffe deg advokat.

Velg en advokat som er ekspert på arveoppgjør. Velg en advokat som gir deg en estimert pris etter første møte. Velg en advokat som tar betalt etter at opogjøret er ferdig. Velg en advokat som ser på både oppgjøret etter moren og faren din.

Velg offentlig skifte.

Ikke la stemoren din sitte i uskififtet bo.

Ikke prat med stemoren din om dette, men ta all kommunikasjon via advokat.

• Liker 7
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det noen som vet hva jeg har rett på når dem eier huset sammen? og det er pant på huset? Jeg skal ta kontakt med advokat, men hadde vært fint å vite hva jeg kan forvente meg. Syntes dette er en veldig vanskelig situasjon. 

Når jeg bodde der for 2 år siden vet jeg at dem ikke hadde så mye gjeld. Det var alltid jeg som tok inn posten og åpnet regninger og la dem i en bunke. Da var det småting bare som litt lån på bil og 2 kredittkort med lav grense på. 

ts

Dette sier ikke noe om hvorvidt det er gjeld på huset. Jeg har hatt boliglån siden 2008 og aldri fått en regning på boliglånet - banken trekker nemlig bare pengene rett fra kontoen min. Alle oppgaver etc ligger i nettbanken. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan bare repetere det de andre skriver; du må for all del ikke tillate stemor å sitte i uskiftet bo. Med den historikken som kommer frem her er det å be om å bli lurt for potensielt store verdier. Du bør også velge offentlig skifte. 

Anonymkode: db40c...c30

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vil ihvertfallmiste alt av stipend når du får arven.

Anonymkode: f9091...07b

Ikke hvis TS bruker alle pengene til å kjøpe seg en bolig, da nedskrives formuen til verditakst av bolig som ofte er innafor studiegrensen. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...