Gå til innhold

Faren min er død. Hva skjer med arven?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Faren min er nå død og jeg er hans eneste barn. Jeg kan ingenting om arv, er bare 20 år. Har alltid hatt et dårlig forhold med faren min og flyttet vekk når jeg var 18. Han var gift med min stemor helt til han døde. 

Såvidt jeg vet eide faren min huset. Hva skjer med huset? Dette er huset jeg vokste opp i og jeg ville gjerne ha fått en del av det. Jeg vet ikke hvor stor formue han hadde, men hva skjer med den? 

Anonymkode: 09a19...1ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har de barn sammen? Boet skiftes. Du skal ha din del. Du må kontakte din stemor og dere må gjøre opp. Foreligger det testamente? Har din far overført eiendeler/formue etc til henne? 

Anonymkode: 5b15b...bb1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her kan kona hans spørre deg om å sitte i uskiftet bo, altså at du ikke får noe før hun også er død. Det ville jeg sagt nei til, det har du rett til siden du er din fars særkullsbarn. Kona arver litt fra ham, og så arver du resten. Du bør få hjelp fra advokat så alt blir riktig, det blir sikkert mye styr med at hun må kjøpe deg ut av huset hvis hun vil bo der. Du aner heller ikke hvor mye lån han hadde på ting, det må betales før noen kan arve. Du kan kreve offentlig skifte hvis du vil, det er totalt sett dyrere men da blir det rett. Eller dere kan ta privat skifte, men da må en av dere stiller seg ansvarlig for gjelden hans, og jeg ville uansett kontaktet advokat så dere får alt rett. 

Anonymkode: 309fe...998

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de barn sammen? Boet skiftes. Du skal ha din del. Du må kontakte din stemor og dere må gjøre opp. Foreligger det testamente? Har din far overført eiendeler/formue etc til henne? 

TS sier hun er sin fars eneste  barn. 

• Liker 4
Skrevet

Det er to veier herfra. 1) Din stemor sitter i uskiftet bo (du må samtykke til dette som særkullsbarn fra førstaavdøde). I praksis utsettes da arveoppgjøret til hun dør. Har hun egne barn? I så fall bør du vurdere å nekte uskiftet bo, da man som arving ikke har rett til innsyn eller medbestemmelsesrett uten egne avtaler om dette (som heller ikke gir mye innsyn som regel, tiden går jo og man driver ofte med andre ting enn å overvåke), eller 2) dere kjører arveoppgjøret nå og blir ferdig med det.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS sier hun er sin fars eneste  barn. 

Det interessante er om stemor har særkullsbarn.

• Liker 10
Skrevet (endret)

Hva som skjer nå, avhenger litt av forskjellige ting. Døde han brått og uventet, eller etter lengre tids sykdom? Kan det hende han rakk å se slutten komme, og lagde seg et testamente og overførte goder/midler til sin kone før han døde? Hadde han gjeld? Mye? 

Din stemor har ikke lov å sitte i uskiftet bo hvis du ikke gir tillatelse til det. Vil du at boet skal gjøres opp nå, så må det det. Og du bør kreve at boet skiftes, sånn at hun ikke bruker opp verdiene og det ikke blir noe igjen til deg når hun en gang dør. Hun kan også gifte seg på nytt.

Siden du sier at du er hans eneste barn, så har han altså ikke barn med sin kone. Dermed er det kun du som bestemmer om det skal gjøres opp nå.

Endret av Million
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, A-hunter skrev:

Det interessante er om stemor har særkullsbarn.

Ja, enda en god grunn til å unngå uskiftet bo, men innlegget jeg svarte på spurte om de hadde barn sammen, og det hadde TS allerede svart på. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt en advokat. Når du er så ung og uerfaren, kan du lett bli lurt til å gjøre noe ufornuftig, om du ikke får ekspertråd.

Jeg råder deg til å ikke la din stemor sitte i uskiftet bo. Det kan kanskje virke hjerteløst om hun må flytte, men du vil fort angre på det om du gir lillefingeren i dette arveoppgjøret.

Anonymkode: 5846a...8b1

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for alle svar. 

Jeg er som sagt min fars eneste barn. Det foreligger ikke testamente. Jeg vet ikke om min far har overført eiendom eller annet til henne, men det tviler jeg på. Min far døde brått og uventet. 

Min stemor har 3 egne barn som er eldre enn meg og etablerte med hus og egne barn. 

I fare for å høres bitter ut så unner jeg ikke stemor mer enn nødvendig. Både hun og min far har vært slemme mot meg og drevet med psykisk manipulering siden jeg var liten. Dem ble sammen når jeg var 4 år, etter min mor døde. 

Jeg vet ikke om jeg orker å "krangle" med stemor om dette da jeg har gått i terapi i 2 år. For å klare å komme meg på beina igjen. 

Jeg er student og lever på studielån og småjobber. Jeg har ikke råd til advokat.. derfor spør jeg her. 

Jeg kunne tenkt meg huset da det er et flott hus med en fin beliggenhet. Jeg håper at jeg en dag kan bo der selv. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er som sagt min fars eneste barn. Det foreligger ikke testamente. Jeg vet ikke om min far har overført eiendom eller annet til henne, men det tviler jeg på. Min far døde brått og uventet. 

Min stemor har 3 egne barn som er eldre enn meg og etablerte med hus og egne barn. 

I fare for å høres bitter ut så unner jeg ikke stemor mer enn nødvendig. Både hun og min far har vært slemme mot meg og drevet med psykisk manipulering siden jeg var liten. Dem ble sammen når jeg var 4 år, etter min mor døde. 

Jeg vet ikke om jeg orker å "krangle" med stemor om dette da jeg har gått i terapi i 2 år. For å klare å komme meg på beina igjen. 

Jeg er student og lever på studielån og småjobber. Jeg har ikke råd til advokat.. derfor spør jeg her. 

Jeg kunne tenkt meg huset da det er et flott hus med en fin beliggenhet. Jeg håper at jeg en dag kan bo der selv. 

Ingenting å krangle om. Du er særkullsbarn og sitter med all rett. 

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du arver et hus med en verdi av noen millioner. Da tar du deg råd til å betale en advokat noen tusen. Ellers har du jo jussbuss.

Anonymkode: 5846a...8b1

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sjekke hvem huset står på her: https://seeiendom.kartverket.no/

Men uansett, kontakt advokat asap for å stoppe at evt stemor ødelegger eller fjerner verdier. Be om offentlig skifte dersom det er verdier i boet.

Du som enenste barn har store rettigheter og kan kreve oppgjøret med en gang og nekte stemor å sitte i uskiftet bo.

Anonymkode: e1443...387

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Hadde skaffet meg en advokat. 

Anonymkode: 7be90...b32

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Mange advokatkontor tilbyr gratis råd, du kan prøve å ringe noen og få vite hva slags rettigheter du har. Er ikke sikkert du trenger mer enn en times tid med en advokat heller, det trenger ikke koste så mye. Dersom det er snakk om store verdier ville jeg spart inn så mye som mulig på noe annet og prøvd å få råd. Det er en liten kostnad i det store og hele. 

Anonymkode: 6846e...190

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Huset blir ikke ditt. Stemor (om de var gift) arver halvparten, så da må du i så fall kjøpe henne ut. Er du sikker på at far kun har eiendeler og ikke masse gjeld? Arver du eiendeler arver du gjeld også. Søk offentlig skifte. 

Anonymkode: 4086b...c8a

Skrevet

Dette er plankekjøring for en noenlunde våken advokat og du finner helt sikkert lett en som kan vente med å sende regning til boet er gjort opp.

Men enkelte ting i dette haster litt. Så lenge disse er gift er din stemor i slik rolle at hun lett kan eliminere "frie midler" (kontanter, løsøre osv) før et skifte. Tid som går er ikke til din fordel nå.

Du bør uansett logge deg inn på seeiendom.no som foreslått og se status på hjemmelen til eiendommen (ta skjermbilde eller bestill utskrift i dag).

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan sjekke hvem huset står på her: https://seeiendom.kartverket.no/

Men uansett, kontakt advokat asap for å stoppe at evt stemor ødelegger eller fjerner verdier. Be om offentlig skifte dersom det er verdier i boet.

Du som enenste barn har store rettigheter og kan kreve oppgjøret med en gang og nekte stemor å sitte i uskiftet bo.

Anonymkode: e1443...387

Sjekk her, ts. 

Anonymkode: c5020...4ba

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huset blir ikke ditt. Stemor (om de var gift) arver halvparten, så da må du i så fall kjøpe henne ut. Er du sikker på at far kun har eiendeler og ikke masse gjeld? Arver du eiendeler arver du gjeld også. Søk offentlig skifte. 

Anonymkode: 4086b...c8a

Det er vel ikke sikkert? Det er et skjevdelingsprinsipp i dette som må tas i ekteskapskiftet.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...