Gå til innhold

Blir vi automatisk blandet inn med bv om familie får opprettet sak?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo, 

Vi bor i tomannsbolig, altså vi leier av familie som bor under oss. Vi har ok økonomi, og sparer til egen bolig.. Vi må leie av familie, for vi har barn og trenger derfor huseiere vi kan stole på.. 

Problemet her er at disse foreldrene har en oppdragerform som ikke er helt ok, ikke vold eller seksuelt misbruk , men jeg blir ikke overrasket om barnevernet kommer på banen snart ettersom det har skjedd ting som vekker bekymring. (grunnleggende behov) 

Uansett, jeg mener ikke å være egoistisk, men jeg er redd for at vi blir blandet inn eller undersøkt vi også, siden vi bor i samme hus og er familie. Det er samme adresse. Og selvfølgelig får barnevernet undersøke oss også, om de mener det er behov for det, men jeg vil jo helst ikke ha noe med det å gjøre ettersom det er de andre som gjør noe galt her.. 

Vi prøver å stille opp så godt vi kan, og hjelper til om det er behov, men vi må trå litt varsomt siden foreldrene blir sure.. 

Burde jeg bare ta det med ro og fortsette som vi gjør, eller burde vi flytte? Blir vi medskyldige om vi ikke melder sjøl? Vi har prøvd å si Ifra om enkelte ting. 

Anonymkode: 04bb0...4e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mistenker dere omsorgssvikt er dere pliktige til å melde fra. Verste som skjer er at de intervjuer dere. Ikke verre enn det. BV er ikke en stor stygg ulv.

Anonymkode: 638c0...326

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mistenker dere omsorgssvikt er dere pliktige til å melde fra. Verste som skjer er at de intervjuer dere. Ikke verre enn det. BV er ikke en stor stygg ulv.

Anonymkode: 638c0...326

Det har skjedd noe nå som det ville vært naturlig hadde vært en stor vekker for foreldrene (de er uopplyste for å si det rett ut). Om det ikke skjer endring, vil kommer vi til å melde ifra og vi informerer selvfølgelig foreldrene.. :)

Usikker på om det er omsorgssvikt, men veldig unormalt (jeg vil si det er omsorgssvikt, men det er mye jeg ikke vet om dem..) 

AnonymBruker
Skrevet

Medskyldige? Barnevernet er ikke politiet, hvis noen sender en bekymringsmelding er det ingen anmeldelse og dere har ikke i kraft av deres yrke noen varslingsplikt. En etisk og moralsk og medmenneskelig plikt har dere, dette er jo til og med barn i deres egen slekt. Men ingen kan "anmelde dere" og straffe dere for ikke å si ifra. Er det ting av et slik sort at andre kan bli bekymret for DERES barn, på grunn av at dere ikke har vært bekymret, slik at det er grunn til å tro at deres egne barn utsettes for det samme, kan det vel hende at de blir bekymret for deres barn også. Men er det slik at slektningene aldri har matpakke på skolen og ikke har klær, og deres har mer enn nok og alltid med mat, vil jo ikke barnevernet sette inn noen tiltak hos dere, det er jo meningsløst.

Hvis det tvert i mot kommer fram at dere har forsøkt å være til hjelp for disse barna, så kan jeg ikke se hvordan det skal være noe behov for noen undersøkelser.

Anonymkode: 4d89f...cf2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Medskyldige? Barnevernet er ikke politiet, hvis noen sender en bekymringsmelding er det ingen anmeldelse og dere har ikke i kraft av deres yrke noen varslingsplikt. En etisk og moralsk og medmenneskelig plikt har dere, dette er jo til og med barn i deres egen slekt. Men ingen kan "anmelde dere" og straffe dere for ikke å si ifra. Er det ting av et slik sort at andre kan bli bekymret for DERES barn, på grunn av at dere ikke har vært bekymret, slik at det er grunn til å tro at deres egne barn utsettes for det samme, kan det vel hende at de blir bekymret for deres barn også. Men er det slik at slektningene aldri har matpakke på skolen og ikke har klær, og deres har mer enn nok og alltid med mat, vil jo ikke barnevernet sette inn noen tiltak hos dere, det er jo meningsløst.

Hvis det tvert i mot kommer fram at dere har forsøkt å være til hjelp for disse barna, så kan jeg ikke se hvordan det skal være noe behov for noen undersøkelser.

Vi prøver så godt vi kan å hjelpe til, og involverer barna deres og oss selv i ting som vi vet kan være til nytte. Vi har derimot ikke økonomi til å bidra økonomisk mtp ting de trenger.. Og foreldrene har råd, men prioriterer helt feil. 

Barnet vårt får alt det trenger:) 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å skrive.. Du har helt rett i det du skriver mtp barnevernet, de er jo der for å hjelpe, og det er jo ikke riktig å snu ryggen til.. :)

AnonymBruker
Skrevet

Familie blir ikke automatisk blandet inn hvis noen får en bekymringsmelding på seg. Vi har hatt det, og bv innhentet opplysninger fra skole, lege og helsestasjon, men ikke fra familie. 

Nå kan det jo hende at det stiller seg noe annerledes her siden dere bor  i samme hus med familien, det kommer vel an på hva bekymringen går på. Hvis det fex er snakk om oppdragervold vil dere nok bli spurt om dere har vært vitne til noe. Hvis det er dere som melder, blir dere selvfølgelig involvert. 

Når det gjelder vår sak syns jeg faktisk det var rart at bv ikke innhentet opplysninger fra familien,men kun fra offentlige instanser. Men er egentlig glad for det, svigermor har dårlige nerver og hadde nok taklet det dårlig...

Anonymkode: ab5d2...cad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har tenkt å melde så ville jeg sett etter nytt sted å bo. Ikke søren om jeg hadde hatt leietakere som har meldt meg, uansett grunn. Ville følt meg overvåket i eget hjem. 

Anonymkode: 7df12...881

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du vil altså melde andre til bv men er redd for å få bv selv på nakken.. snakk om hykleri. Mulig de undersøker dere, og så lenge dere ikke har noe å skjule så synes jeg det er rart at du reagerer som du gjør.

Anonymkode: 03d60...604

• Liker 4
Skrevet

I utgangpunktet vil dere ikke bli involvert, dere er i utgangspunktet "bare" naboer. Blir bvtj for barna deres siden dere noe i samme hus kan bvtj melde på dem selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Alt kommer vel an på hvorfor du tenker at bv snart kommer inn i bildet. Hva har de gjort? Hvis du anonymiserer og fikser litt på historien kan vi hjelpe deg bedre med råd enn ingen historie at all. 

Anonymkode: b04e3...584

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt kommer vel an på hvorfor du tenker at bv snart kommer inn i bildet. Hva har de gjort? Hvis du anonymiserer og fikser litt på historien kan vi hjelpe deg bedre med råd enn ingen historie at all. 

Anonymkode: b04e3...584

Foreldrene opplyser ikke seg selv med lett tilgjengelig kunnskap om barns helse, hva de trenger av mat, søvn og gjør ingenting for å gjøre livet innholdsrikt. Barna styrer showet fra de kommer hjem fra skolen til de legger seg. Med det menes at de spiser hva de vil (brus og godteri) og legger seg i 3 tiden på natta fordi de sitter og spiller. Barna sliter med hudproblemer da moren røyker inne der hvor hvor noen av barna sover, et av barna har blitt lagt inn på sykehus pga diverse mangler i ernæring, inn ut og av legekontor, et av barna har en hobby hun drømmer om å få begynne med, foreldrene sier at hun skal få begynne, men flere år er gått og ingenting har skjedd. De velger istedet å bruke pengene på røyk og godteri. Foreldrene vil at de skal legge seg tidligere, men de setter ikke ned foten. 

Problemet er at foreldrene ser ikke ut til å tro på hva helsenorge sier om barns kost og ernæring, hjernens utvikling mtp søvn og god nok mat, hva det vil si for fremtiden og skolen.. Dette er Basic kunnskap som man ofte får på helsestasjonen. Alt dyppes i sukker, et av barna fikk en skål med sukker som hun kunne spise av. Ingen av foreldrene jobber, de skylder på sykdom, men legene finner ingenting. 

Jeg sier ikke at man skal ha militærleir hjemme, og ejg er sikker på at det er i beste mening og at de elsker barna sine, og vil at de skal kose seg og slappe av hjemme, men det virker som de ikke setter grenser. Når jeg i tillegg hører ting som at de ikke gidder å lese, og at det jeg sier er bare tull.. Så begynner jeg å lure. De har gjort narr av meg fordi jeg legger ungen min kl 1930, fordi h*n ikke får spise sjokolade rett før middag, fordi h*n ikke får drikke brus hele dagen, fordi h*n ikke får sitte foran når vi kjører, etc etc.. Og at jeg henger over barnet mitt.. 

Men jeg tenker likevel at det må være noe jeg ikke har fått med meg.. Det er ingen andre som har sagt noe, og lærerne hadde nok tatt kontakt for lenge siden om det var noe som vekker bekymring. 

Jeg veit ikke.. Det kan være meg det er noe galt med, jeg er kun vant til det mine foreldre gjorde, men det er mye de gjør som ikke er særlig gunstig. De trenger nok litt veiledning. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene opplyser ikke seg selv med lett tilgjengelig kunnskap om barns helse, hva de trenger av mat, søvn og gjør ingenting for å gjøre livet innholdsrikt. Barna styrer showet fra de kommer hjem fra skolen til de legger seg. Med det menes at de spiser hva de vil (brus og godteri) og legger seg i 3 tiden på natta fordi de sitter og spiller. Barna sliter med hudproblemer da moren røyker inne der hvor hvor noen av barna sover, et av barna har blitt lagt inn på sykehus pga diverse mangler i ernæring, inn ut og av legekontor, et av barna har en hobby hun drømmer om å få begynne med, foreldrene sier at hun skal få begynne, men flere år er gått og ingenting har skjedd. De velger istedet å bruke pengene på røyk og godteri. Foreldrene vil at de skal legge seg tidligere, men de setter ikke ned foten. 

Problemet er at foreldrene ser ikke ut til å tro på hva helsenorge sier om barns kost og ernæring, hjernens utvikling mtp søvn og god nok mat, hva det vil si for fremtiden og skolen.. Dette er Basic kunnskap som man ofte får på helsestasjonen. Alt dyppes i sukker, et av barna fikk en skål med sukker som hun kunne spise av. Ingen av foreldrene jobber, de skylder på sykdom, men legene finner ingenting. 

Jeg sier ikke at man skal ha militærleir hjemme, og ejg er sikker på at det er i beste mening og at de elsker barna sine, og vil at de skal kose seg og slappe av hjemme, men det virker som de ikke setter grenser. Når jeg i tillegg hører ting som at de ikke gidder å lese, og at det jeg sier er bare tull.. Så begynner jeg å lure. De har gjort narr av meg fordi jeg legger ungen min kl 1930, fordi h*n ikke får spise sjokolade rett før middag, fordi h*n ikke får drikke brus hele dagen, fordi h*n ikke får sitte foran når vi kjører, etc etc.. Og at jeg henger over barnet mitt.. 

Men jeg tenker likevel at det må være noe jeg ikke har fått med meg.. Det er ingen andre som har sagt noe, og lærerne hadde nok tatt kontakt for lenge siden om det var noe som vekker bekymring. 

Jeg veit ikke.. Det kan være meg det er noe galt med, jeg er kun vant til det mine foreldre gjorde, men det er mye de gjør som ikke er særlig gunstig. De trenger nok litt veiledning. 

Ok, pass dine egne saker. 

Anonymkode: fe3f9...9ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke grunnlag for å melde inn til BV. Du kan ikke forvente at familier flest skal være som din, noen er ikke A4 og sånn er det. At en av ungene har blitt lagt inn for lite næring er sikkert foreldrene fullstendig klar over og de gjør nok noe med det. Jeg har selv en bror som måtte legges inn pga han var sperkresen og nektet å spise næringsrik mat. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er forøvrig slike mennesker som deg ts som gjør at folk flest blir redde bv. Dere melder inn for all slags BS, men vil helst ikke få BV på nakken selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ok ro ned litt, se hva jeg skrev 

Jeg veit ikke.. Det kan være meg det er noe galt med, jeg er kun vant til det mine foreldre gjorde, men det er mye de gjør som ikke er særlig gunstig. De trenger nok litt veiledning. 

Jeg vet at folk er forskjellige, og om noen sier til meg at det de driver med er helt innafor og helt greit, og det skader ikke barna og la dem få 5 timer søvn hver natt og leve på cola, så skal jeg ikke tenke mer på det. Jeg vet ærlig talt ikke. For meg er dette helt sjokkerende, men greit at andre ikke synes det.. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forøvrig slike mennesker som deg ts som gjør at folk flest blir redde bv. Dere melder inn for all slags BS, men vil helst ikke få BV på nakken selv.

Hehe, kommer nok ikke til å melde inn nå ettersom at det er normalt. Jeg driter i om at de ikke er a4, det er ikke vi heller.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...