Gå til innhold

Mannen vil ikke at dattera skal slutte med bleie, når er det normalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når er det egentlig normalt at barn slutter med bleie? Dattera vår er 2 og et halvt år, forstår konseptet med å gå på do, sier ifra for det meste, men noen ganger vil hun ikke, og tisser/bæsjer i trusen. Hun sier noen ganger hun vil ha bleie isteden..

Jeg tenker det er innafor å prøve nå denne sommeren. 

Mannen sier at det ikke er normalt så tidlig, og i hans familie slutter de litt senere.. (helt ærlig tror jeg det er fordi foreldrene ikke gidder å prøve og "ta kampen"). Han vil heller ikke snakke om det eller prøve særlig selv, og blir irritabel av hele temaet.

Jeg vil ikke stresse med det, eller gjøre doen om til noe stressrelatert for datteren vår, la henne styre selv, men jeg passer jo på å få henne på do, skryte mye, lar henne velge truse.. Alt for å motivere. Virker som det blir bedre og bedre for henne, men det er de dagene hvor hun etter to uhell sier at hun heller vil ha på bleie. Jeg vil ikke være slitsom og tvinge på truse osv.. 

Er det for tidlig? Er det bare å prøve og faktisk stå i det, tross i at mannen ikke vil? Hun har språk, sier med en gang når hun har tisset i bleien, skifter med glede når det er bæsj der, klarer å klatre på do selv, etc etc.. 

Anonymkode: ba023...2d9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

2,5 år er ikke tidlig hvis jenta virker moden for det.

Sommeren er jo også ett ideelt tidspunkt for å slutte med bleier siden det er mindre klær som må av i en fei når ungen må på do (etter min erfaring så må det gå fort når barnet varsler om at det må tisse, de sier som oftest ikke i fra litt før, men at de må tisse NÅ). Litt mere stress å måtte skrelle av vinterdress og flere lag med klær 

I tillegg så har jenta kanskje fri fra barnehage nå og da er det lettere å følge opp bleieslutt. 

Så enig med deg, det er bare å prøve 

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, skruf skrev:

2,5 år er ikke tidlig hvis jenta virker moden for det.

Sommeren er jo også ett ideelt tidspunkt for å slutte med bleier siden det er mindre klær som må av i en fei når ungen må på do (etter min erfaring så må det gå fort når barnet varsler om at det må tisse, de sier som oftest ikke i fra litt før, men at de må tisse NÅ). Litt mere stress å måtte skrelle av vinterdress og flere lag med klær 

I tillegg så har jenta kanskje fri fra barnehage nå og da er det lettere å følge opp bleieslutt. 

Så enig med deg, det er bare å prøve 

Jeg er helt enig med deg, sommeren er ideelt..jeg tror det blir en lærerik periode for både meg og henne, med flere uhell, men jeg tror at hun er klar for det,:) 

Hun går ikke i barnehagen enda, men hadde vært fint om hun var bleie fri før den tid:) 

Vet du forresten hva man skal gjøre dersom hun sier hun ikke vil på do, men heller tisse i bleia..? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjør på! Begge mine har sluttet innen 2,5. Dette går kjempefint, bare ha masse byttetøy med 😊

Anonymkode: 1328f...078

• Liker 9
Skrevet

Den sommeren de er 2,5 år er det helt innafor å prøve! Særlig med jenter! 

Jeg har dårlig erfaring med "til og fra" med bleie, vi fjernet den bare helt. Men jeg vet at det har funket fint for andre altså! 

For tidlig er det ihvertfall ikke! 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Mi slutta da hun var 2 år. Hun var klar og hadde kun 1 uhell etter bleieslutt. 2 år er ikke for tidlig. 

Anonymkode: 1e1fa...ed5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Yes! Men da slutter vi helt! Bortsett fra på natten kanskje nå til å begynne med..? Blir gøy! 😄

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

2,5 er helt fint. Vi lurer på å slutte nå ved 2 år.

Anonymkode: 59a02...de7

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Yes! Men da slutter vi helt! Bortsett fra på natten kanskje nå til å begynne med..? Blir gøy! 😄

Gjør det, ihvertfall hvis hun selv vil! Jeg valgte å starte prosessen da mannen var bortreist i 14 dager, fordi jeg visste han var mer stresset enn meg ang søl og uhell 😂

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Ulrikke skrev:

Gjør det, ihvertfall hvis hun selv vil! Jeg valgte å starte prosessen da mannen var bortreist i 14 dager, fordi jeg visste han var mer stresset enn meg ang søl og uhell 😂

Haha samme her, perfekt i ukedagene når han er på jobb 😂

• Liker 2
Skrevet

Jeg syntes ikke 2,5 et for tidlig. Dessuten er det sommer nå og det er jo praktisk med tanke på uhell som ikke går gjennom truse, strømpebukse og dress. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Slutt heller denne sommeren. Bleieslutt blir mer stress jo større barna blir. Snakker av erfaring. Jeg hadde selv en sønn som var donekter. Han nektet plent i flere måneder å sette seg på potte eller på do. Så løsnet det helt da han var 3 år og 3 måneder, hadde ingen uhell siden den dagen han sluttet. 

Anonymkode: a9e87...e6b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når er det egentlig normalt at barn slutter med bleie? Dattera vår er 2 og et halvt år, forstår konseptet med å gå på do, sier ifra for det meste, men noen ganger vil hun ikke, og tisser/bæsjer i trusen. Hun sier noen ganger hun vil ha bleie isteden..

Jeg tenker det er innafor å prøve nå denne sommeren. 

Mannen sier at det ikke er normalt så tidlig, og i hans familie slutter de litt senere.. (helt ærlig tror jeg det er fordi foreldrene ikke gidder å prøve og "ta kampen"). Han vil heller ikke snakke om det eller prøve særlig selv, og blir irritabel av hele temaet.

Jeg vil ikke stresse med det, eller gjøre doen om til noe stressrelatert for datteren vår, la henne styre selv, men jeg passer jo på å få henne på do, skryte mye, lar henne velge truse.. Alt for å motivere. Virker som det blir bedre og bedre for henne, men det er de dagene hvor hun etter to uhell sier at hun heller vil ha på bleie. Jeg vil ikke være slitsom og tvinge på truse osv.. 

Er det for tidlig? Er det bare å prøve og faktisk stå i det, tross i at mannen ikke vil? Hun har språk, sier med en gang når hun har tisset i bleien, skifter med glede når det er bæsj der, klarer å klatre på do selv, etc etc.. 

Jenten min var rett over 2år. Klar for det selv.Og det gikk veldig fint.Gutten slet litt mer med avføringen og var mer klar når han var 3. Om hun er klar så.kjør på. :)

Anonymkode: ea903...c6a

• Liker 2
Skrevet

Mine tre var tørre natt og dag da de var 2,5 år. Sommer er super tid å kutte ut bleie. 

Kjør på👍

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

De fleste jenter er vel to og et halvt når de slutter, så det er absolutt ikke for tidlig. Lykke til!

Anonymkode: ca7fa...f23

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

La barnet velge når det vil ha bleie, men bestem også at på natta er det greit og under lengre kjøreturer eller på fly. Alle har små uhell. 

Noen barn bruker bleie lenger. Det kan være på grunn av problemer med magen, matallergier. Skjer det store omveltninger, for eksempel ny barnehage, nytt søsken, må man ta hensyn til også det. Det kan bli for mye på en gang, men barn bruker selv å gi uttrykk for når de er klare. 

Anonymkode: 1ebb1...32d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La barnet velge når det vil ha bleie, men bestem også at på natta er det greit og under lengre kjøreturer eller på fly. Alle har små uhell. 

Noen barn bruker bleie lenger. Det kan være på grunn av problemer med magen, matallergier. Skjer det store omveltninger, for eksempel ny barnehage, nytt søsken, må man ta hensyn til også det. Det kan bli for mye på en gang, men barn bruker selv å gi uttrykk for når de er klare. 

Anonymkode: 1ebb1...32d

Takk for godt innspill. :) jeg må bare spørre, for er helt fersk. Om jenta tisser på seg ute, er det noen som ville skjelt oss ut..? Tar jo med skift og er alltid i nærheten av toalett.

Her skjer det ingenting utenom det vanlige, har en ganske "flat" hverdag for tiden nå i sommer, så kanskje et veldig fint tidspunkt nå før det begynner å skje ting :)

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for godt innspill. :) jeg må bare spørre, for er helt fersk. Om jenta tisser på seg ute, er det noen som ville skjelt oss ut..? Tar jo med skift og er alltid i nærheten av toalett.

Her skjer det ingenting utenom det vanlige, har en ganske "flat" hverdag for tiden nå i sommer, så kanskje et veldig fint tidspunkt nå før det begynner å skje ting :)

Det kan jeg aldri tenke meg, har aldri observert noen som har blitt sure for noe sånt. Mange er også flinke til å slippe små barn foran i dokøer, for de fleste vet at når de små må så må de NÅ.

Selv la vi bleieslutten til en langhelg vi bare skulle være hjemme, så han fikk øvd seg skikkelig på å kjenne at han måtte på do uten noen andre distraksjoner. Vi droppet også truse da, han gikk enten naken nedentil eller med en løs joggebukse, så han skulle kjenne at han ikke hadde bleie. Hadde kun ett uhell den langhelgen og ett i barnehagen på mandagen, så var han helt tørr. :)

Anonymkode: 6807f...30b

• Liker 6
Skrevet

Ville forsøkt bleieslutt nå i sommer ja! Ikke vits å vente. Kan det hende faren rett og slett blir flau selv dersom det skulle skje uhell ute blant folk? At han ikke helt vet hvordan å håndtere det på en god måte og at det er derfor han forsøker å utsette?
Så fremt man motiverer til å gå på toalettet før man skal ut døren, før man drar hjem fra besøk/aktiviteter, observerer tidlige tegn til at hun må på toalettet, lokaliserer toaletter hvis dere er nye steder slik dere unngår lang tid til leting f.eks. å tror jeg det går helt fint. Ha med ekstra skift og gjør minst mulig nummer ut av det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vår sluttet sommeren før han ble 2 (22 mnd). Brukte bleie om natten og ved dagsoving (han våknet våt flere ganger i vognen og ble lei seg), men ellers ingenting. Var en enkel overgang med lite klær og hyppige turer på do. Ville ikke ventet, gir fort ris til egen ræv å måtte ta det på høst vinter med mye mer klær.

Anonymkode: e227a...3ba

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...