Gå til innhold

Klimastreikende ungdom beskylder voksne for å ødelegge jorda - forurenser like mye selv....

Anbefalte innlegg

Gjest Trykksjakta
Skrevet

Ungdom som streiker for klimaet. Rørende. Engasjert ungdom! De tenker på sin egen fremtid. Vi voksne ødelegger planeten og deres fremtid. Det var budskapene de kom med for noen uker siden da de skulket skolen for å bevare klimaet.

Hvor mange av disse var egentlig opptatt av klimaet og ikke bare å få en fridag?Hvor mange av disse er villige til å kutte ned på sine forbruksvaner, reiser etc.? Veldig få viser det seg. I praksis driter de i klimaet ved å forsøple som griser, har et forbruk som ikke ligner grisen, og de kjører forurensende scootere til skolen.

Et klart bevis på hvor langt det er fra ord og handling er sommerens festivaler.....der er et stort sett ungdom som er deltakere, og slik så det ut etter Roskilde:
https://www.dagbladet.no/kultur/slik-forlot-de-roskilde-festivalen---grusomt/71378048

Slik så det ut etter Stavern-festivalen:
IMG-1361.jpg?chk=592647

...og her er det bare å ramse opp festivaler etc.

Ja, det fantes sikkert noen få ungdom som brant for saken, men de fleste kastet seg nok bare med på bølgen, uten tanke på at det faktisk påvirker deres eget liv.

Dette er et helt vanlig syn utenfor de fleste videregående skoler i dag:
nhtStrindavidereg%C3%A5endeskole.jpg

I stedet for å ta bussen, kjører de scootere med fossilt utslipp...... hvem av disse er villige til å kvitte seg med scooteren og ta bussen til skolen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig! Ungdommen bare babler i vei om det ene og andre om å bevare kloden, men å gjøre noe selv? Nei! De skal ha det nøyaktig slik de har begynt, og slik blir det. Vi klarer oss nok helt fint uansett. 

• Liker 6
Skrevet

Klima og miljø er to forskjellige ting. Klimastreiken dreide seg om klimaforandringer og økende global temperatur som skyldes hovedsakelig av industri, 99 % av utslipp er gjort av industri og korporasjoner, og 100 selskap verden over står for 77 % av alle utslipp. Ungdommen streiket for å fortelle regjeringen at de må regulere de Norske selskapene som bidrar til klimaforandringene.

Forurensning er hovedsakelig en miljøsak - områdene i naturen blir kjipere når vi forsøpler, men det påvirker lite klimaet. I tillegg vet ungdommene at det jobber frivillige der som rydder opp etterpå. Ikke en unnskyldning, men en forklaring.

Hvor har du tatt bildet av Strinda fra? Jeg ser omtrent 30 scootere i bildet, på en skole som har over 1000 elever. Du har ikke grunnlag for å si at dette er "et helt vanlig syn utenfor de fleste videregående skoler i dag" - jeg bor ved en VGS selv, og mener ikke at det er spesielt mange scootere utenfor. Antallet ungdommer som tar bussen til skolen, og som ikke kjører scooter, er mye større enn du prøver å legge det fram som her.

• Liker 17
Skrevet (endret)

Er det de samme ungdommene som er oppptatt av klimasaken som forurenser på festivaler? Eller er alle ungdommer i praksis å oppfatte som en enkeltperson som er dobbeltmoralsk dersom noen ungdommer gjør det motsatte av det andre argumenterer for? :)

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 23
Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke dette sinnet mot de ungdommene som klimastreiket.. 

Som mor til ei som var med på denne streiken vil jeg si at jo, de er villige til å bruke fritid på å plukke søppel, de er villige til å kutte ned på forbruk og nei, de forsøpler ikke som griser. De er langt mer reflekterte enn enormt mange voksne og de bryr seg om klimaet selv om voksne kjefter, kaller dem naive og synes de burde gi fra seg mobilen for å bevise at de faktisk bryr seg🙄

• Liker 23
Skrevet

Gud for en dum tråd.

• Liker 11
Skrevet

Jeg syntes det er fint at ungdommen er engasjert. Men hva sier de dersom de ber om skyss til et sted og får beskjed om å sykle eller gå fordi mamma og pappa ikke kan bruke bilen unødvendig fordi den forurenser ? Hva sier de dersom de får beskjed om at de ikke kan få ei ny bukse eller genser fordi industrien forurenser så mye at de må gå med det de har til det er slitt ut? Osv. 

Jeg har ikke tenåringsbarn så jeg har ikke svar på disse spørsmålene, men de fleste ungdom i Norge er jo verdensmestere på forbruk. De «må ha» nye ting for det er det som er «trendy» nå. 

Tilbake står gjerne foreldrene som ikke kan unne seg en brøkdel av hva ungdommen får, fordi hele klesbudsjettet ble brukt på ei dyr jakke som poden bare «må» ha. 🙄

Når det gjelder reise så er de jo gjerne også flinke til å forvente spennende reisemål hit og dit, fordi «alle andre drar på ferie». 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, appelsinjuice said:

Jeg syntes det er fint at ungdommen er engasjert. Men hva sier de dersom de ber om skyss til et sted og får beskjed om å sykle eller gå fordi mamma og pappa ikke kan bruke bilen unødvendig fordi den forurenser ? Hva sier de dersom de får beskjed om at de ikke kan få ei ny bukse eller genser fordi industrien forurenser så mye at de må gå med det de har til det er slitt ut? Osv. 

Jeg har ikke tenåringsbarn så jeg har ikke svar på disse spørsmålene, men de fleste ungdom i Norge er jo verdensmestere på forbruk. De «må ha» nye ting for det er det som er «trendy» nå. 

Tilbake står gjerne foreldrene som ikke kan unne seg en brøkdel av hva ungdommen får, fordi hele klesbudsjettet ble brukt på ei dyr jakke som poden bare «må» ha. 🙄

Når det gjelder reise så er de jo gjerne også flinke til å forvente spennende reisemål hit og dit, fordi «alle andre drar på ferie». 

Hvor kommer erfaringene dine med ungdommer fra, egentlig, du som ikke har tenåringsbarn selv?

Jeg har ingen barn, men har to søsken på 15 og 16. Inntrykket mitt er at det er utrolig trendy med gjenbruk og klimaoppmerksomhet hos tenåringene akkurat nå. De tar bussen fram og tilbake, jubler når foreldrene kjøper elbil og bruker Tise og lignende apper for å kjøpe seg nye ting, både for økonomien sin skyld og for gjenbruksverdien.

• Liker 14
Skrevet (endret)

Her synes jeg du er nokså usaklig TS. Du generaliserer noe fryktelig og du viser at du ikke har nok kunnskap om klimadebatten, men Chanchans svar var veldig fint og on point. 

Det jeg ser, med flere VGS-lærere og ungdommer i min omgangskrets, er at jeg er imponert over endringene disse ungdommene er villige til å gjøre i livet for å kjempe for det de tror på. Det har aldri vært flere som velger bort goder de er vant til, være det seg kjøtt, langreist mat, engangsplastikk og produkter i unødig emballasje.

Det er enormt mange ungdommer som engasjerer seg og det er jo dét som er det viktigste! De kan ikke gjøre alt riktig med en gang og det er mye igjen for dem å lære - det er det for oss alle. Det beste vi alle kan gjøre er å hjelpe hverandre med å dele informasjon og kunnskap som vi har lært og informere hverandre på saklig og hjelpende måter, i stedet for å kritisere dem som forsøker, samme hvor mye eller lite de gjør.

Jeg synes med andre ord at du har feil fokus og at du enkelt kan snu alt du sier i innlegget til noe positivt heller enn negativt. 

Endret av utakulanini
  • Liker 15
Skrevet
8 minutter siden, Nicathv said:

Gud for en dum tråd.

I grunnen ikke. Det er et poeng at man må begynne med å feie for egen dør, når det gjelder å redusere forbruk og i størst mulig grad bruke apostlenes hester (eller tråsykkel) for å komme seg fra sted til sted. Alle disse teltene, som blir brukt som engangstelt, har det kostet kullkraft og materialer å produsere.

Men det er klart at de ungdommene som setter igjen teltene etter en festival, ikke nødvendigvis er de samme som klimaaksjonerer.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, T-Rex skrev:

Men det er klart at de ungdommene som setter igjen teltene etter en festival, ikke nødvendigvis er de samme som klimaaksjonerer.

Det er nettopp derfor tråden er så dum.

• Liker 6
Skrevet

Det kan også være greit å nevne at mange festivaler samler sammen telt som står igjen på campen og sender dem som er hele og brukbare til f. eks. flyktningleirer for å brukes der. Det gjør jo terskelen for å sette igjen "engangsteltet" sitt lavere.

Skrevet
1 minutt siden, Chanchan skrev:

Hvor kommer erfaringene dine med ungdommer fra, egentlig, du som ikke har tenåringsbarn selv?

Jeg har ingen barn, men har to søsken på 15 og 16. Inntrykket mitt er at det er utrolig trendy med gjenbruk og klimaoppmerksomhet hos tenåringene akkurat nå. De tar bussen fram og tilbake, jubler når foreldrene kjøper elbil og bruker Tise og lignende apper for å kjøpe seg nye ting, både for økonomien sin skyld og for gjenbruksverdien.

Jeg jobber på skole, så vil si at jeg nok har litt mer erfaring med ungdommer enn en med to tenåringssøsken... 🙄 Men du har helt rett i at det er mer fokus på å spise vegetarisk samt å kjøpe brukt via Finn og Tise blant ungdommen nå, og det er jo bra 😊👍 At noen jubler når foreldrene kjøper seg elbil har jeg ikke hørt, med mindre det er en Audi e-Tron (Tesla Model X er «gammelt nytt» i vårt område 🙄

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Nicathv said:

Det er nettopp derfor tråden er så dum.

Nå er vel noe av poenget at det var veldig mange elever som klimaaksjonerte (eller skulket). Så det er ikke helt urimelig å tenke at nokså mange tok seg en fridag, uten å være så altfor opptatt av miljø og klima. Når det da ble oppstandelse blant en del, fordi elevene fikk ugyldig fravær, må man begynne å lure litt...

Jeg må si jeg også lurer litt på hvor mange det er av de som klimastreiket, som drar på russetur til syden, og med det hver og en CO2-forurenser like mye på den turen som jeg gjør på et år.

Endret av T-Rex
  • Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, appelsinjuice said:

Jeg jobber på skole, så vil si at jeg nok har litt mer erfaring med ungdommer enn en med to tenåringssøsken... 🙄 Men du har helt rett i at det er mer fokus på å spise vegetarisk samt å kjøpe brukt via Finn og Tise blant ungdommen nå, og det er jo bra 😊👍 At noen jubler når foreldrene kjøper seg elbil har jeg ikke hørt, med mindre det er en Audi e-Tron (Tesla Model X er «gammelt nytt» i vårt område 🙄

Ja, når du ansatt på skole skjønner jeg jo at du plukker opp alle fortrolige samtaler, trender og hva kidsa er stolte og mindre stolte av... 

Høres for øvrig ut som at du befinner deg i et "bemidlet" område når Tesla X er "gammelt nytt". Kan det tenke seg at ungdommene du jobber med ikke er representative for hele Norge, og at økonomisk status og dyre jakker er litt viktigere hos dere enn andre steder?

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, T-Rex skrev:

Nå er vel noe av poenget at det var veldig mange elever som klimaaksjonerte (eller skulket). Så det er ikke helt urimelig å tenke at nokså mange tok seg en fridag, uten å være så altfor opptatt av miljø og klima. Når det da ble oppstandelse blant en del, fordi elevene fikk ugyldig fravær, må man begynne å lure litt...

Dette blir jo like dumt. Noen tok en fridag og latet som om de klimaaksjonerte, og derfor skal man klage på dem som faktisk oppriktig klimaaksjonerte? Ganske bak mål.

Blir som å si at Grete Waitz er hyklersk fordi tanta mi er en tjukk sofagris.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Chanchan skrev:

Ja, når du ansatt på skole skjønner jeg jo at du plukker opp alle fortrolige samtaler, trender og hva kidsa er stolte og mindre stolte av... 

Høres for øvrig ut som at du befinner deg i et "bemidlet" område når Tesla X er "gammelt nytt". Kan det tenke seg at ungdommene du jobber med ikke er representative for hele Norge, og at økonomisk status og dyre jakker er litt viktigere hos dere enn andre steder?

Det kan godt hende, ja. Hva ungdommen er opptatt av på bygda vet jeg lite om. Men dersom det stemmer at ungdom generelt er mer opptatt av klima i dag er jo det flott 😊 Men det er nok en kjensgjerning at mange ungdom også står for en grei andel av en gjennomsnittlig families forbruk. 

Skrevet (endret)
14 minutter siden, Nicathv said:

Dette blir jo like dumt. Noen tok en fridag og latet som om de klimaaksjonerte, og derfor skal man klage på dem som faktisk oppriktig klimaaksjonerte? Ganske bak mål.

Blir som å si at Grete Waitz er hyklersk fordi tanta mi er en tjukk sofagris.

Du kan vel heller si at jeg oppfordrer klimaaksjonistene til å leve som de lærer - noe jeg ikke er så helt sikker på at de gjør i dag. De later til å være mer opptatt av å aksjonere og moteriktig spise vegansk, enn å faktisk sørge for reduserte CO2-utslipp.

Grete Waitz er forøvrig død, så jeg tror ikke hun har mulighet for å hykle i noen større grad.

Digresjon: Grete Waitz bodde i en leilighet på Romsås, med treningsmuligheter i marka rett utenfor, slik at hun slapp å kjøre bil for å komme seg til trening. Så bortsett fra reisingen i forbindelse med konkurranser, levde hun nokså klimavennlig.

Endret av T-Rex
  • Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, T-Rex said:

Du kan vel heller si at jeg oppfordrer klimaaksjonistene til å leve som de lærer - noe jeg ikke er så helt sikker på at de gjør i dag. De later til å være mer opptatt av å aksjonere og moteriktig spise vegansk, enn å faktisk sørge for reduserte CO2-utslipp.

Grete Waitz er forøvrig død, så jeg tror ikke hun har mulighet for å hykle i noen større grad.

De aksjonerer nettopp for å sørge for reduserte CO2-utslipp...

• Liker 1
Skrevet
Just now, Chanchan said:

De aksjonerer nettopp for å sørge for reduserte CO2-utslipp...

Ja. Men følger de opp selv, for eksempel ved å ikke dra på feriereiser med fly, noe som er det desidert mest effektive vi som enkkeltpersoner kan gjøre? Det er vel det vi diskuterer?

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...