Gjest Anonymous Skrevet 31. august 2002 #1 Del Skrevet 31. august 2002 Jeg har ikke helt fulgt med på hva som har skjedd med de to. Kan noen fortelle meg litt om det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 1. september 2002 #2 Del Skrevet 1. september 2002 Dette er min oppfatning av hva som har skjedd med Jagland og Stoltenberg. Mulig jeg har misforstått enkelte ting. Torbjørn Jagland overtok som partileder etter Gro Harlem Bruntland for ca 10 år siden. Han ble raskt medienes yndling, fordi han sa veldig mye rart. Han var liksom ikke helt god på kommunikasjon, men var vel ellers en bra politiker. Da det skulle være valg i '97, sa han at med mindre AP fikk mer enn 36,9% av stemmene, ville de ikke danne regjering. Man kan si det var litt eplekjekt, fordi AP hadde egentlig ikke gjort det så bra på målingene. Husker ikke hvor han fikk 36,9 fra, men jeg tror det var det AP fikk ved forrige valg. AP fikk under 36,9% og dannet derfor ikke regjering. (Det gjorde Bondevik med SP og Venstre, tror jeg.) Flere og flere begynner å se på Torbjørn Jagland som en litt utdatert fyr. Og så har man Jens Stoltenberg, en karismatisk, ganske kjekk ungdommelig mann, som kan kommunisere, og som er sønn av Thorvald Stoltenberg og venn av Gro. Han virker som et mye bedre lederemne enn Jagland, synes mange. Så innad i AP begynner noen å jobbe for Stoltenberg som statsministerkandidat, hvis Bondevik-regjeringen skulle gå nedenom. Og jeg tror det er her ting begynner å bli surt mellom de to. Jagland har sikkert all lyst til å bli statsminister, det samme har Stoltenberg. Diverse intrigemakere i AP jobber for å få sin mann til jobben. Etterhvert må Jagland gi etter, og Stoltenberg blir statsministerkandidat. Og nestleder i AP. Nå skal de to ha delt lederskap, dvs de skal lede sammen. Men etterhvert ser man at de stadig er uenige. Så vidt jeg har fått det med meg, så har det ofte vært av typen Stoltenberg sier noe han mener de var enige om, og så kommer Jagland uka etterpå og sier at "Nei, det var da ikke DET vi mente." Bondevikregjeringen må gå av. Stoltenberg blir statsministerkandidat. Valget i 2001 nærmer seg. Det blåser rundt AP, men ikke så ille som i f.eks. FrP. Jagland er utenriksminister, og klarer å komme med lure uttalelser som "Bongo fra Kongo". (Presidenten i Kongo skulle komme til Norge, og Jagland sier på et talkshow i NRK at de fleipa masse om at Bongo fra Kongo skulle komme... Auda...) Det forventes at Stoltenberg, den store kommunikatoren, skal reise kjærringa i valget. Ved valget i 2001 får AP ca 25% av stemmene. Det er det minste på veldig lenge! Stoltenberg får mye av skylda, for at han ikke klarte å selge AP bedre. Alle skylder på alle. Det at folk flest synes det er masse rot med AP og at folk synes noen andre kan få prøve seg, ser ut til å gå dem hus forbi. Og så begynner hardkjøret for Stoltenberg og Jagland. De skylder en del på hverandre. Og så kommer de med ganske motsridende uttalelser, selv om de sammen skal lede AP. Flere og flere lurer på om dette delte lederskapet er lurt eller ikke. De fleste synes "Ikke". Så blir det snakk om at Jagland skal trekke seg som partileder i november. Dette snakker man om i januar... Jagland kommer med overraskende utspill, som å innkalle til pressekonferanse og si at han stiller til valg som leder i november. Stoltenberg er ikke forberedt på en slik situasjon i det hele tatt. Og så blir det mer og mer personstrid rundt de to. Folk går ut og tar parti. Noen fordømmer Jagland fordi han ikke følger spillereglene. (Man skal si fra til valgkomiteen om man vil stille til valg, når DE spør. Ikke bare si at man vil velges.) Andre fordømmer Stoltenberg fordi han er vag, og fordi han ved å ikke trekke seg fra lederspørsmålet, ikke garanterer at Jagland vil bli gjenvalgt. Folk sier at hvis Jagland får være leder litt til, så kommer han til å trekke seg i 2004. Så lenge kan vel Stoltenberg vente? Stoltenbergs tilhengere lurer på hva det er å vente på, og kan ikke Jagland la nye krefter komme til? Etter mye om og men, så er det nesten full isfront mellom de to som skal lede AP. Og når Stoltenberg går ut og sier at han vil stille som partilederkandidat, bryter Jagland sammen og legges inn på sykehus. I ettertid (denne uka) har han sagt at han fikk en knekk fordi Stoltenberg og resten av sentralstyret (Hill Marta Solberg og Martin Kolberg) og Jagland visstnok var blitt enige om at Jagland skulle fortsette i 2 år til. Og så går altså Stoltenberg ut dagen etter og sier at han stiller som lederkandidat. Hvis de er blitt enige om det, så er det egentlig ganske kynisk gjort av Stoltenberg. Men Jagland har sagt så mye rart de siste dagene, at man nesten kan begynne å lure på om dette er sant eller ikke. Jagland kollapser. Torbjørn Berntsen overhøvler Stoltenberg, og skylder på ham for at Jagland kollapser. De fleste tenker "Duh!", eller overhøvler Berntsen for å utnytte situasjonen for Jagland. Stoltenberg beklager veldig. (Og det er her Harald Eia kommer med kyllingstuntet sitt, hvis du husker det!) Etter 3 dager kommer Jagland hjem fra sykehuset, og sier at han trekker seg fra å være partilederkandidat. Han og Stoltenberg skal lede AP sammen fram til november, når det er ledervalg. Stoltenberg maner til ro i partiet, og at man nå skal prøve å tenke politikk og ikke personer. Det går nesten bra en stund. Men innimellom kommer Jagland med kontrabeskjeder etter at Stoltenberg har gått ut med at "AP mener dette". Det er liksom ikke blitt helt ro. Og så begynner man å diskutere hvem som skal bli nestledere... Så er det mye personstrid rund nestledervervet, og lite politikk... Og så kommer da Jagland denne uken med ganske kjipe kommentarer om Stoltenberg. Sånn bare for å makere seg litt før han trekker seg som partileder om 2 mnd, liksom. Måtte bare få det ut. Resten av AP tenker vel "Here we go again", og prøver å få gjennom at man får la være å gråte over spilt melk, og heller se framover. Jagland gnåler om ukultur i partiet, når alle andre vil snakke om politikk. Jagland prøver å dra Gro Harlem Bruntland inn i det her, ved å si at hun også følte seg presset ut av partiet. Gro Harlem Brundtland sier i intervju med NRK at hun aldri følte seg presset, heller at folk gjerne ville at hun skulle fortsette... Etter min mening, så er Jagland bitter på at Stoltenberg kom inn på hans arena før tiden, og at han sikkert ikke fikk vist hva han dugde til. Han er blitt latterliggjort i pressen, mens Stoltenberg har fått mye cred. Så han ser ut til å ville gjøre livet litt surt og hevde seg litt på Stoltenbergs bekostning. Stoltenberg på sin side kan være overbærende over disse uttalelsene, og tie dem ihjel, og dermed komme ut av hele situasjonen som vinneren. Han tok alt med en klype salt og is i magen, og dro ikke AP ut i personstrid-myra igjen. Han er helt. I hvertfall ser det ut til at pressen mener det sånn. Og at resten av AP også mener noe sånt. Alt jeg kan si er stakkars Jagland, for å ikke se hvor personlig bitterhet kan føre deg. (Rett ut i isødet, mer eller minder.) Jeg tror de fleste AP'ere ønsker at han bare kan holde munn i 2 mnd til, og ikke ødelegge for et forsøk på litt politikk... Men det blir det sikkert ikke før etter at man har valgt både ny leder og nestleder. Catzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. september 2002 #3 Del Skrevet 2. september 2002 Puh, Catzy.. Kunne ikke sagt det bedre selv... Du er god på dette! Syns politikken generelt har blitt så rotete i det siste. Alle krangler med alle, partiene skifter mening. Jeg er lei! :x Syns de aller fleste oppfører seg som barnehagebarn i trassalderen, og det er lite heldig i og med at de er profilerte mennesker i innenriks- og utenrikspolitikken. Tull og tøys.. Savner Gro jeg... :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Astra Skrevet 2. september 2002 #4 Del Skrevet 2. september 2002 Veldig bra, Catzy :D Skal si du har fulgt med i timen! Bare et lite poeng til i Jagland/Stoltenberg striden... Da Gro HB gikk av som leder (1992) og som statsminister (1996) la hun aldri skjul på at hun mente at Jagland burde bli der han var som partisekretær (dvs det samme som generalsekretær). Gro mente at Jagland var bedre som organisatoriker enn som politiker, og unge herr Stoltenberg var hennes favoritt. Problemet var bare at han var for ung... Ikke noe særlig å få høre dette for Jagland, og striden var et faktum. Jagland og Stoltenberg har "alltid" vært kamphaner i Ap, og de siste dagers hjertesukk fra Jagland var nok nødvendig for Jagland å få ut (mye frustrasjon, tenker jeg) - men om det var særlig strategisk er en annen sak... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissPiggy Skrevet 2. september 2002 #5 Del Skrevet 2. september 2002 Hva som har skjedd mellom de to har ikke vi andre noe med!!!! Slutt å spekulèr! Det bare skaper mer tull og tøys og misforståelser! :x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 2. september 2002 #6 Del Skrevet 2. september 2002 Klart vi har noe med det! Dette er folk vi har stemt inn på Stortinget, for søren! Jagland eier ikke selvinnsikt eller noen annen innsikt, dessuten har han utrolig dårlig timing og oppfører seg som en sutrebøtte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå