Gå til innhold

Hva skylder jeg han? Leilighet og samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, lurer på om noen kan hjelpe meg med dette. Jeg og samboer kjøpte leilighet til 3,5 mill for akkurat tre år siden. Jeg hadde 700 000 i egenkapital og han 0 i egenkapital. Jeg står som hovedeier i lånepapirene. Lånet ble da på 2,8 og vi har betalt ned på det i 3 år. Ca 11000 i lån/renter i mnd som vi har delt likt. Det blir han som flytter og jeg skal kjøpe han ut, men sliter med å finne ut hva jeg egentlig skylder. Noen meninger eller noen i lignende situasjon?

Anonymkode: 31ff4...2d4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For lite informasjon!

Hvordan er eieforholdet og hva er boligen verdt idag?

Hvor stort er lånet idag?

Utifra hva du skriver, så tenker at det er mest naturlig at han eier 40% av boligen?

Endret av gjest:)
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er såpass store summer at du bør kontakte advokat.

En advokat koster stort sett ikke mer enn en rørlegger, men av en eller annen grunn unngår folk advokhjelp for enhver pris.

Anonymkode: aa427...3bf

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, lurer på om noen kan hjelpe meg med dette. Jeg og samboer kjøpte leilighet til 3,5 mill for akkurat tre år siden. Jeg hadde 700 000 i egenkapital og han 0 i egenkapital. Jeg står som hovedeier i lånepapirene. Lånet ble da på 2,8 og vi har betalt ned på det i 3 år. Ca 11000 i lån/renter i mnd som vi har delt likt. Det blir han som flytter og jeg skal kjøpe han ut, men sliter med å finne ut hva jeg egentlig skylder. Noen meninger eller noen i lignende situasjon?

Dere tar verdivurdering av feks to uavhengige eiendomsmeglere (ofte gratis), og så tar dere gjennomsnittet av det. Feks. hvis boligen da blir verdisatt til 3,9 mill, så er det 400.000 mer enn dere kjøpte for. 

3.900.000 - 700.000 (din egenkapital) = 3.200.000/2 = 1.600.000. - halvparten av restlån = xxx summen han skal ha ut. 

Anonymkode: 39f12...e59

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først må dere finne ut verdien av boligen. La oss si at det blir kr 3,8 mill. Trekk fra dine 700 000 kr, dvs 3,1 mill. Dere har betalt ned ca 100 00, dvs 3 mill, delt på 2 = 1,5 mill. (Andre mindre detaljer som dere må bli enige om er om du skal ha renter på egenkapitalen, hvordan utgifter til salg skal fordeles osv.)

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har han også tatt opp deler av lånet? Uten din egenkapital hadde dere / du ikke fått kjøpt boligen og måtte ha betalt leie et annet sted. Forstår ikke spørsmålet ditt. Hvis du står som eier og han har betalt 5500,- i husleie skylder du han ingenting. 

Anonymkode: aefbb...3b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utifra det du skriver, gikk han opprinnelig inn med en eierandel på 40%. Så da skal han ha ut 40% av estimert verdi av boligen, fratrukket den summen lån som han fortsatt er ansvarlig for, og som du nå overta ansvar for som eneeier av boligen.

Anonymkode: aadae...683

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg synes egentlig det bør finnes annen utregning. Fordi her har kvinnen i huset stått for egenkapital, og i seg selv har han ikke kjøpt seg inn i boligen.  At han skal få noe eierskap til huset synes jeg blir totalt urimelig. Fordi de var ikke likestilt i utgangspunktet. 

Anonymkode: 77b81...971

• Liker 6
Skrevet

Hva ble skrevet på skjøte? Hvor stor andel eier du og hvor mye eier han? 

• Liker 5
Skrevet

Som andre påpeker, for å svare på dette må vi vite hvem som står som eier, med hvilken brøk, og hva taksten på leiligheten er i dag. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lånepapirene? Hvor stor eierandel har du skjøte på?

Anonymkode: fa623...099

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg synes egentlig det bør finnes annen utregning. Fordi her har kvinnen i huset stått for egenkapital, og i seg selv har han ikke kjøpt seg inn i boligen.  At han skal få noe eierskap til huset synes jeg blir totalt urimelig. Fordi de var ikke likestilt i utgangspunktet. 

Hva med de tre årene hvor han har vært med å betale ned lån? Som alle andre sier så virker 40% å være hans. Hun får 60% fordi hun hadde egenandel. 

Slik jeg forstår det hvertfall. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn som du skriver, så handler dette om kjønn for deg. Det blir useriøst. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn som du skriver, så handler dette om kjønn for deg. Det blir useriøst. 

Nei, det handler om vektfordelingen. Trådstarter har egenkapital. Samboeren ikke noe egenkapital. 

Dermed har vedkommende kommet gratis inn i boligmarkedet.

Jeg tror du må lære og lese. Det handler iallfall ikke om kjønn. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det handler om vektfordelingen. Trådstarter har egenkapital. Samboeren ikke noe egenkapital. 

Dermed har vedkommende kommet gratis inn i boligmarkedet.

Jeg tror du må lære og lese. Det handler iallfall ikke om kjønn. 

TS hadde vel heller ikke fått kjøpt om hun ikke hadde med en ekstra inntekt. Er han medeier, så er han medeier. Hun skal ha med egenkapitalen ut igjen, før overskudd fordeles, med mindre de har avtalt en annen eierbrøk. 

Anonymkode: 39f12...e59

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Uansett, så lenge ts velger å ikke opplyse om eierandel, så er det ingen her som kan hjelpe henne. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett, så lenge ts velger å ikke opplyse om eierandel, så er det ingen her som kan hjelpe henne. 

hva er vanlig?

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva er vanlig?

Alt fra at ene eier alt til ulike bøker er vanlig, spesielt når det er stor forskjell i hvor mye egenkapital hver bringer med seg. 

Hvem som eier hvor mye er tinglyst. Rart om TS ikke vet det også. Jeg hadde definitivt visst hvor mye jeg eier av en bolig. 

AnonymBruker
Skrevet

TS stod for hele egenkapitalen. Det betyr at man også må regne inn "renteprinsippet". Stemmer for forslaget om advokat.

Anonymkode: aa427...3bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det dere burde ha gjort her var jo å få tinglyst en skjevdeling av eierforholdet på boligen. Dersom dere står oppført med et eierforhold på 50/50 og står ansvarlig for hele lånet sammen så har han jo i utgangspunktet krav på halve verdien av huset minus halve lånet... 

De fleste velger vel å være greie i en slik situasjon, og lar den som sto for egenkapitalen få med seg denne ut, evt. går ut i fra prosentvis eierandel basert på egenkapitalen, dersom lånet har blitt betalt ned 50/50, men dersom du ikke har sørget for at du eier en større andel av boligen så har du egentlig tabbet deg litt ut, og er avhengig av samboerens godvilje. 

Anonymkode: fef09...c4a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...