AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #1 Skrevet 15. juli 2019 Går det an å legge til avgift når leietaker ber meg om å fikse ting? Har en gammel rønne av en leilighet jeg leier ut, og det går ofte i stykker ting, sluk blir tette osv. Begynner å bli lei av å måtte fikse småting der, og ønsker å legge til gebyr på 500,- per gang jeg må innom. Kan leieboer motsette seg dette, uten at jeg kan kreve inn dette med loven i hånd? Anonymkode: 120b5...0f0
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #2 Skrevet 15. juli 2019 Nei!!! Det er din fordømrade plikt å holde det i orden. Anonymkode: 697f5...c47 44
Tøytigern Skrevet 15. juli 2019 #3 Skrevet 15. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går det an å legge til avgift når leietaker ber meg om å fikse ting? Har en gammel rønne av en leilighet jeg leier ut, og det går ofte i stykker ting, sluk blir tette osv. Begynner å bli lei av å måtte fikse småting der, og ønsker å legge til gebyr på 500,- per gang jeg må innom. Kan leieboer motsette seg dette, uten at jeg kan kreve inn dette med loven i hånd? Anonymkode: 120b5...0f0 Nei, det kan du ikke. Du skal holde utleieobjektet ditt iorden. 26
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #4 Skrevet 15. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går det an å legge til avgift når leietaker ber meg om å fikse ting? Har en gammel rønne av en leilighet jeg leier ut, og det går ofte i stykker ting, sluk blir tette osv. Begynner å bli lei av å måtte fikse småting der, og ønsker å legge til gebyr på 500,- per gang jeg må innom. Kan leieboer motsette seg dette, uten at jeg kan kreve inn dette med loven i hånd? Anonymkode: 120b5...0f0 Hvilke ting går i stykker? Sluk som går tette. Hvorfor går de så ofte tette? Anonymkode: 9c534...a94 1
Gjest ti10 Skrevet 15. juli 2019 #5 Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Går det an å legge til avgift når leietaker ber meg om å fikse ting? Har en gammel rønne av en leilighet jeg leier ut, og det går ofte i stykker ting, sluk blir tette osv. Begynner å bli lei av å måtte fikse småting der, og ønsker å legge til gebyr på 500,- per gang jeg må innom. Kan leieboer motsette seg dette, uten at jeg kan kreve inn dette med loven i hånd? Anonymkode: 120b5...0f0 At sluk blir tette må de da kunne fikse selv? I utgangspunktet skal du ikke kunne kreve gebyr for å utføre ting som er generelt vedlikehold for å opprettholde standarden som gjelder, men hvis de maser om ting de kan klare selv og utnytter deg, er det kanskje på tide å sette ned foten? Det finnes leieboere som gjør seg mer stakkarslig enn de er, for å spare penger og av ren latskap. Kjente en gang et par jenter som gikk til husverten og sutrer for alt fra skifte av lyspærer til fulle støvsugerposer. Hvis det er sånt det dreier seg om, trenger du ikke å finne deg i det. Hvis det er reelle ting, bør du kanskje heller oppgradere standarden og så øke leien etterpå.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #6 Skrevet 15. juli 2019 Du skriver at du må fikse sluk som blir tett, men er ikke dette det som går under vedlikehold som leietaker må ordne selv? F. eks sluk i dusj og vask som blir tett av hår. Det skal selvfølgelig være tømt/i orden når de flytter inn, men at det går tett etterhvert mener jeg går på leietakers ansvar. Hvilke andre ting pleier du å måtte ordne? Anonymkode: 2e4e0...e92 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #7 Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvilke ting går i stykker? Sluk som går tette. Hvorfor går de så ofte tette? Anonymkode: 9c534...a94 Slukene er gamle og vanskelige å skru opp, så pleier bare å bruke sugekopp. Det funker noen dager eller uker. Lyset går en del og sånt, tror det er gammelt elektrisk system. Lyspærer ryker ofte. Er lei av å rykke ut og fikse det gratis, grrrrr😡. Er en arveleilighet så jeg føler ikke at det er min feil at den er i dårlig stand. Anonymkode: 120b5...0f0
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #8 Skrevet 15. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Slukene er gamle og vanskelige å skru opp, så pleier bare å bruke sugekopp. Det funker noen dager eller uker. Lyset går en del og sånt, tror det er gammelt elektrisk system. Lyspærer ryker ofte. Er lei av å rykke ut og fikse det gratis, grrrrr😡. Er en arveleilighet så jeg føler ikke at det er min feil at den er i dårlig stand. Anonymkode: 120b5...0f0 I all verden! Du kan da ikke drive å leie ut en leillighet som er i så dårlig forfatning! Dette er også BRANNFARLIG!!!! Anonymkode: 9c534...a94 33
Hactar Skrevet 15. juli 2019 #9 Skrevet 15. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slukene er gamle og vanskelige å skru opp, så pleier bare å bruke sugekopp. Det funker noen dager eller uker. Lyset går en del og sånt, tror det er gammelt elektrisk system. Lyspærer ryker ofte. Er lei av å rykke ut og fikse det gratis, grrrrr😡. Er en arveleilighet så jeg føler ikke at det er min feil at den er i dårlig stand. Anonymkode: 120b5...0f0 Det er jo i alle fall ikke leieboer sin feil, heller. Du får bo der selv, da, vet du. 18
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #11 Skrevet 15. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: så jeg føler ikke at det er min feil at den er i dårlig stand. Jeg "føler" at dagene dine er for lange og at du savner leksene dine Anonymkode: 9c534...a94 18
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #12 Skrevet 15. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slukene er gamle og vanskelige å skru opp, så pleier bare å bruke sugekopp. Det funker noen dager eller uker. Lyset går en del og sånt, tror det er gammelt elektrisk system. Lyspærer ryker ofte. Er lei av å rykke ut og fikse det gratis, grrrrr😡. Er en arveleilighet så jeg føler ikke at det er min feil at den er i dårlig stand. Anonymkode: 120b5...0f0 Her høres det ut som at du har 3 valg. 1. Selge og bli kvitt styret 2. Bruke penger på å få oppgradert leiligheten 3. Leie den ut billig, der det står i kontrakten at det er dårlig standard og de må selv fikse småting som skjer underveis Anonymkode: 2e4e0...e92 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #13 Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her høres det ut som at du har 3 valg. 1. Selge og bli kvitt styret 2. Bruke penger på å få oppgradert leiligheten 3. Leie den ut billig, der det står i kontrakten at det er dårlig standard og de må selv fikse småting som skjer underveis Anonymkode: 2e4e0...e92 Om jeg gjør dette, kan jeg da skru opp leia kraftig? Dette er vel også gyldig grunn til å hive leieboer på huet og ræva ut hvis a ikke vil betale den oppgraderte leien? Anonymkode: 120b5...0f0
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #14 Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om jeg gjør dette, kan jeg da skru opp leia kraftig? Dette er vel også gyldig grunn til å hive leieboer på huet og ræva ut hvis a ikke vil betale den oppgraderte leien? Anonymkode: 120b5...0f0 Hva?! NEI!!! Boligen er ikke beboelig mens du oppgraderer bad, avløp m.m. + det elektriske. Ingen kan bo der mens du oppgraderer. Anonymkode: 9c534...a94 9
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #15 Skrevet 15. juli 2019 7 minutter siden, Arabella skrev: Hvor mye tar du i leie for denne rønna? 9700,- for nesten 40 kvm. Med tilgang til uteplatting. Anonymkode: 120b5...0f0 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #16 Skrevet 15. juli 2019 Hjelp!!! Man burde virkelig ha lovpålagte kurs i utleieloven før man fikk lov til å leie ut! Anonymkode: 9c6e4...938 21
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #17 Skrevet 15. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om jeg gjør dette, kan jeg da skru opp leia kraftig? Dette er vel også gyldig grunn til å hive leieboer på huet og ræva ut hvis a ikke vil betale den oppgraderte leien? Anonymkode: 120b5...0f0 Du kan IKKE oppgradere husleien så mye som du vil i et eksisterende leieforhold. Man kan øke leien med kun noen små prosenter pr år, og dette skal varsles i god tid. Det beste er å si opp leiekontrakten, og oppgradere boligen etter at nåværende leietager har flyttet ut. DA kan du oppgradere leien før du går inn i et nytt leieforhold. Anonymkode: 9c534...a94 10
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #18 Skrevet 15. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om jeg gjør dette, kan jeg da skru opp leia kraftig? Dette er vel også gyldig grunn til å hive leieboer på huet og ræva ut hvis a ikke vil betale den oppgraderte leien? Anonymkode: 120b5...0f0 Du kan selvsagt si opp leietaker med begrunnelsen at du skal pusse opp. Eventuelt gi leieboer valget om å flytte ut en måned (?) mens utbedringen skjer, så flytte inn igjen og betale høyere leie. Det er klart du kan kreve høyere leie etter oppussing. Anonymkode: 2e4e0...e92
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #19 Skrevet 15. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kan selvsagt si opp leietaker med begrunnelsen at du skal pusse opp. Eventuelt gi leieboer valget om å flytte ut en måned (?) mens utbedringen skjer, så flytte inn igjen og betale høyere leie. Det er klart du kan kreve høyere leie etter oppussing. Anonymkode: 2e4e0...e92 ER det virkelig klart, dersom leiekontrakten ikke blir sagt opp, og leietaker har kontrakt (la oss si for 2 år fremover) på at vedkommende skal betale det hun betaler i dag i hele leietiden? Anonymkode: 9c534...a94 7
Arabella Skrevet 15. juli 2019 #20 Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan selvsagt si opp leietaker med begrunnelsen at du skal pusse opp. Eventuelt gi leieboer valget om å flytte ut en måned (?) mens utbedringen skjer, så flytte inn igjen og betale høyere leie. Det er klart du kan kreve høyere leie etter oppussing. Anonymkode: 2e4e0...e92 TS tar jo nesten 10 000 nå for et høl av en leilighet, nesten ikke til å snu seg i engang. Han burde anmeldes for ran. Hvor er dette, TS? 16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå