Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Tenker å reise til utlandet i september i 3-4 uker. Jeg mottar AAP. Hva kan konsekvensene bli når jeg forteller om reisen til NAV?

Det går fint å ikke motta AAP måneden jeg er vekke, men jeg lurer på om jeg kan risikere at de revurderer saken min, og at jeg ikke kvalifiserer til AAP likevel?

Det er ikke fysiske årsaker til at jeg har AAP, men psykiske som går mye bedre nå, planen med NAV er at jeg starter på skole igjen i januar for å fullføre siste fagene fra vgs som jeg mangler...

Anonymkode: 26c9e...d96

AnonymBruker
Skrevet

Ingen konsekvenser så lenge du fører opp ferien din på meldekortene. Du kan også søke om å beholde AAP i perioden du er borte. 

Anonymkode: b836f...35b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du MÅ søke og så lenge det ikke går utover aktivitetsplanen din så går det fint! Men søk allerede nå, de kan trenge tid på å godkjenne søknaden! (Er som regel saksbehandleren din som godkjenner den, men uansett lurt å være ute i god tid!)

Anonymkode: 6cfb0...512

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingen konsekvenser så lenge du fører opp ferien din på meldekortene. Du kan også søke om å beholde AAP i perioden du er borte. 

Anonymkode: b836f...35b

Nei! Den skal IKKE oppføres på meldekortet!!! Og man SKAL søke om å få reise når man skal til utlandet! Selv bare for et par timer over svenskegrensen en dag!!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du skal søke om å få dra til utlandet, uavhengig av om du vil beholde pengene for perioden eller ikke, for det handler om at det må bekreftes at det ikke krasjer med aktivitetsplan. 

Anonymkode: 50e93...902

AnonymBruker
Skrevet

TS, meld deg heller inn i Facebook-gruppe som heter NAV-Spørsmål? (ca. 24.766 medlemmer, det finnes en annen gruppe som bare sprer tull, derfor viktig å velge riktig gruppe!) Der får du korrekte opplysninger på spørsmålene dine! NAV har ingenting med gruppen å gjøre, den drives av folk som virkelig kan NAV-systemet og det er også advokater som svarer på ting! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En kamerat reiste nettopp til England i tre uker på Aap. Han søkte om å kunne dra. Det var ingen problem siden det ikke kræsjet med hans aktivitetsplan. Han er også på aap på grunn av psykisk sykdom. 

Anonymkode: 687a4...5fd

AnonymBruker
Skrevet

Du må søke. Og så sant det ikke krasjer med aktivitetsplanen din så får du som regel også beholde pengene. Om det kræsjer med aktivitetsplanen så får du ikke beholde pengene, men ingen nekter deg å dra. 

Anonymkode: 7e640...5c3

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Tenker å reise til utlandet i september i 3-4 uker. Jeg mottar AAP. Hva kan konsekvensene bli når jeg forteller om reisen til NAV?

Det går fint å ikke motta AAP måneden jeg er vekke, men jeg lurer på om jeg kan risikere at de revurderer saken min, og at jeg ikke kvalifiserer til AAP likevel?

Det er ikke fysiske årsaker til at jeg har AAP, men psykiske som går mye bedre nå, planen med NAV er at jeg starter på skole igjen i januar for å fullføre siste fagene fra vgs som jeg mangler...

Anonymkode: 26c9e...d96

Du må lese vedtaksbrevet ditt. Derstår det hvilke retter og plikter du har. 

En utenlandstur uten å søke om lov til å reise, kan i verste fall bli en sak om trygdesvindel. Så ta saken opp med nav og få orden på tingene.

Anonymkode: f89b5...422

AnonymBruker
Skrevet

Det er nettopp kommet nye regler på dette. Du kan beholde AAP innenfor EØS-land uten å søke, så lenge det ikke bryter med aktiviteter avtalt med NAV. Men gi veilederen din beskjed om hvor du skal og hvor lenge du blir borte. Du må ikke føre det som ferie på meldekortet, da blir du trukket.

Anonymkode: 19902...804

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei! Den skal IKKE oppføres på meldekortet!!! Og man SKAL søke om å få reise når man skal til utlandet! Selv bare for et par timer over svenskegrensen en dag!!

Jeg spurte saksbehandleren min på NAV om jeg måtte søke når jeg skulle på harrytur til Sverige. Nei, sa han. Hvis alle skulle gjort det hadde saksbehandlerne ikke gjort noe annet enn å behandle slike søknader. Men meget mulig det har forandret seg eller er forskjellig fra kontor til kontor🤔🤔🤔

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Brimi skrev:

Jeg spurte saksbehandleren min på NAV om jeg måtte søke når jeg skulle på harrytur til Sverige. Nei, sa han. Hvis alle skulle gjort det hadde saksbehandlerne ikke gjort noe annet enn å behandle slike søknader. Men meget mulig det har forandret seg eller er forskjellig fra kontor til kontor🤔🤔🤔

Det sies forskjellig fra saksbehandler til saksbehandler og kontor til kontor. Men i følge reglene så skal det søkes for hver tur. Så hør på saksbehandleren😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Brimi skrev:

De bruker nok skjønn veldig mange av dem. Jeg søkte om å få dra til sverige fra fredag til søndag, noen dager senere snakket jeg med henne på telefon hvor hun sa at jeg ikke trengte å søke om helgeturer. Så det kommer nok litt an på saksbehandleren tror jeg 😛 vi bor også rett ved grensa, å det var ikke noe poeng i å søke om å få være i sverige i noen timer 😛

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp kommet nye regler på dette. Du kan beholde AAP innenfor EØS-land uten å søke, så lenge det ikke bryter med aktiviteter avtalt med NAV. Men gi veilederen din beskjed om hvor du skal og hvor lenge du blir borte. Du må ikke føre det som ferie på meldekortet, da blir du trukket.

Har du link til disse nye reglene? 

Anonymkode: 94b6c...0d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er feil. Et av kriteriene for å motta aap er at man oppholder seg i Norge. Det SKAL fremdeles søkes om opphold i utland. Dette er oppgitt som svar fra saksbehandler i nav selv. 

Anonymkode: 09f71...34a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De bruker nok skjønn veldig mange av dem. Jeg søkte om å få dra til sverige fra fredag til søndag, noen dager senere snakket jeg med henne på telefon hvor hun sa at jeg ikke trengte å søke om helgeturer. Så det kommer nok litt an på saksbehandleren tror jeg 😛 vi bor også rett ved grensa, å det var ikke noe poeng i å søke om å få være i sverige i noen timer 😛

Blir det oppdaget, er det du som bruker som får trøbbel uansett. Ikke saksbehandler. Det skal ALLTID søkes om, selv korte turer og timer. Dette står klart og tydelig i regelverket. 

AnonymBruker
Skrevet

9746E14A-1D75-4E55-946E-C62AD4B291F8.jpeg

F7ACD0BC-2C35-4941-BF3F-CED31CFDA4E6.jpeg

36249C73-E144-49A7-BF24-E46B6D4B90D1.jpeg

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...