Gå til innhold

Hvem kan jeg ta kontakt med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal gi så lite detaljer som mulig. Jeg besøkte en gammel kjenning i går og fikk omvisning i ny bolig. Denne kjenningen har 2 barn, begge i småskolen. Jeg kjente jeg fikk vondt i meg av de hygeniske forholdene der. Jeg er ikke i det minste tvil om at barna ellers får alt hva de har behov for av omsorg, men det badet...! Og delvis kjøkkenet. Rommene til barna var helt vanlig da, barne-rot men ikke noe mer.

Årsaken har nok litt sammenheng med helsen til mor, samt at hun jobber mye, i en dårlig lønnet jobb med lite mulighet for avlastning. Far bidrar nok heller til å opprettholde de dårlige hygeniske forholdene, heller enn å hjelpe til. Men økonomien hindrer dem fra å dra fra hverandre. Jeg føler meg helt grusom over å skulle ringe barnevernet, dette er jo noen jeg bryr meg om og barna har jo ikke noen fare utover dette. Er det ikke noen andre jeg heller kan ringe for at hun skal få litt bistand til renholdet? Jeg vet at det er andre innom dette huset, og som er det jevnlig, jeg vil nok tro jeg er den eneste som har vært innom men som normalt ikke er innom, og det blir så åpenbart at det er meg om jeg tar kontakt med noen... Hadde jeg bodd der kjenningen min bor, så kunne jeg tilbydd å hjelpe, men det kan jeg heller ikke. Råd?

Anonymkode: db609...7c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Jeg er for at det ikke skal väre den høyeste terskelen for bekymringsmld.. Men.. Du skriver at barna har omsorg og det de trenger? Har du nevnt det du skriver til foreldre ang hygiene? De er jo to voksne, og burde kunne rydde etter seg. De ser det nok ikke selv. 

Om du melder er det sikkert ikke så alvorlig mtp rot. Det kan gjøre noe med! We ikke snakk om vold... 

Anonymkode: ed307...c53

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke ett besøk er nok til å sende inn bekymringsmelding. For alt du vet kan det ha vært spesielt ille akkurat da.

Anonymkode: 72021...6fe

• Liker 11
Skrevet

Ring BV og snakk med dem. Så får BV avgjøre om de vil gå videre med saken..flott at du er så engasjert i barn 💖

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Snakk om å finne grunner til å blande inn bv..

Om barnas behov dekkes og alt annet er i orden så får du jaggu meg være tøff nok til å si ifra at de kan rydde litt. En annen ting du må vite er at det er helt normalt med litt rot eller mer rot når man har små barn hjemme. Bv driver ikke å sørger for rengjøring!!!

Anonymkode: c452d...62f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kunne snakket om meg her. Vi har tre barn, en mann med adhd og jeg som gjør så godt jeg kan. Et kjøkken og bad kan se ut som det aldri har blitt vaska etter et besøk med tre grisete barn. Eller kjøkkenet kan flyte av rot etter at far har laga mat og to av barna (som er 10 mnd og 2 år) har spist selv.  Noen ganger spør jeg søsteren min kl 1300 om hun tror på meg hvis jeg sier at kjøkkenet var shinet kl 0700 og hun bare ler. 

Hvis noen kommer og passer ungene mens jeg får ryddet i fred blir jeg veldig glad, men jeg må si at jeg mener det er en stor overreaksjon å ringe barnevernet på grunn av støvdotter på badet.

Anonymkode: ccfbe...d40

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du at disse barna ville hatt det bedre ved å bli skilt fra foreldrene sine? Hvis ja, ring bv. Hvis nei, la være.

Rot og skitt kan passere så lenge barna ellers får god og nok omsorg, så lenge de ikke bor unfer forhold som er direkte helseskadelige.

Anonymkode: d8a38...980

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler jeg må presisere at jeg ikke snakker om rot, seff blir det rot når man har to små barn :roll:  Jeg snakker om dårlige hygeniske forhold på bad og kjøkken, som er såpass omfattende at jeg bekymrer meg for at de er helseskadelig. Og det er såpass ille at dette ikke er noe som har pågått i en uke, en måned, eller tre. Jeg vet bare at jeg ikke hadde lånt toalettet der(og jeg har dritt i et toalett som var et høl i bakken på reise med fluer som kravlet over rassen på meg mens jeg holdt på).

Og jeg spør om det er andre som kan kontaktes fordi jeg synes barnevernet er så drøyt nettopp siden jeg ikke er bekymret for omsorgen. Og det hjelper ikke at jeg kommer med en pekefinger og sier skjerpings til denne personen, når det antakelig skyldes mye pga. på omsorgspersonens helse og at vedkommende jobber mye, samt samboeren som heller bidrar til griset enn å hjelpe til. Jeg vil jo ikke personen skal føle seg verre enn vedkommende alt gjør, for jeg vet vedkommende har det ganske tøft.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men hvilket nivå var det på de hygiensiske forholdene da? Hsdde jo hjulpet om

du kom med nærmere beskrivelser og konkrete eksempler og ikke generelle termer.

Anonymkode: 9ee44...df1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler jeg må presisere at jeg ikke snakker om rot, seff blir det rot når man har to små barn :roll:  Jeg snakker om dårlige hygeniske forhold på bad og kjøkken, som er såpass omfattende at jeg bekymrer meg for at de er helseskadelig. Og det er såpass ille at dette ikke er noe som har pågått i en uke, en måned, eller tre. Jeg vet bare at jeg ikke hadde lånt toalettet der(og jeg har dritt i et toalett som var et høl i bakken på reise med fluer som kravlet over rassen på meg mens jeg holdt på).

Og jeg spør om det er andre som kan kontaktes fordi jeg synes barnevernet er så drøyt nettopp siden jeg ikke er bekymret for omsorgen. Og det hjelper ikke at jeg kommer med en pekefinger og sier skjerpings til denne personen, når det antakelig skyldes mye pga. på omsorgspersonens helse og at vedkommende jobber mye, samt samboeren som heller bidrar til griset enn å hjelpe til. Jeg vil jo ikke personen skal føle seg verre enn vedkommende alt gjør, for jeg vet vedkommende har det ganske tøft.

Men det er jo vaskehjelp de trenger, ikke barnevern? Barnevernet vil ikke stille opp med, eller betale for noe sånt. Om du melder ifra vil de antagelig gjøre undersøkelser, også pålegger de foreldrene å skjerpe de hygieniske forholdene, samt videre oppfølging for å forsikre seg om at dette skker. Ikke noe «farlig», i og for seg, men er det best for dem å høre dette av folk de kjenner, tror du, eller er det helt ok for dem å bli en barnevernssak?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger kan man ha rett og slett for mange utfordringer på en gang og det går da lett utover vasking hjemme. Foreldrene kan ha masse omsorg, men strekker ikke helt til i det praktiske. Er enig i en over her, de trenger vaskehjelp, ikke barnevernet. De som har mer enn nok av penger idag og er småbarnsforeldre kjøper seg vaskehjelp idag, hvertfall her vi bor. Men alle har ikke råd til dette.

Anonymkode: 4b3c1...2de

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvilket nivå var det på de hygiensiske forholdene da? Hsdde jo hjulpet om

du kom med nærmere beskrivelser og konkrete eksempler og ikke generelle termer.

Anonymkode: 9ee44...df1

Vanskelig å forklare med ord så jeg brukte google litt.
Verre enn dette:

DIY+1.jpg

Men ikke verre enn dette:

dirty-toilet-toilets-from-hell-toilets-bad-hotel-facilities-smell-BXWA5T.jpg

Og det er liksom ikke begrenset til toalettet, vasken er også skitten, dusjkabinettet ved siden av toalettet og selve dusjkabinettet er også i lignende forfatning.

3 hours ago, AnonymBruker said:

Men det er jo vaskehjelp de trenger, ikke barnevern? Barnevernet vil ikke stille opp med, eller betale for noe sånt. Om du melder ifra vil de antagelig gjøre undersøkelser, også pålegger de foreldrene å skjerpe de hygieniske forholdene, samt videre oppfølging for å forsikre seg om at dette skker. Ikke noe «farlig», i og for seg, men er det best for dem å høre dette av folk de kjenner, tror du, eller er det helt ok for dem å bli en barnevernssak?

1 hour ago, AnonymBruker said:

Noen ganger kan man ha rett og slett for mange utfordringer på en gang og det går da lett utover vasking hjemme. Foreldrene kan ha masse omsorg, men strekker ikke helt til i det praktiske. Er enig i en over her, de trenger vaskehjelp, ikke barnevernet. De som har mer enn nok av penger idag og er småbarnsforeldre kjøper seg vaskehjelp idag, hvertfall her vi bor. Men alle har ikke råd til dette.

Anonymkode: 4b3c1...2de

Og det er derfor jeg spør, som tittelen sier; HVEM KAN JEG TA KONTAKT MED?

Nå blir noen av dere så opphengt i barnevernet fordi det er nevnt i mangel på at jeg ikke vet hvem andre jeg muligens kan ta kontakt med, at dere ikke ser skogen for bare trær... Det blir kokt ned til at jeg er en fæl person som vil at de skal bli fratatt barna....
Og ja, jeg er fullstendig klar over at de ikke strekker til i det praktiske, det er jo derfor jeg er her og spør om råd. Og de har ikke råd til å kjøpe seg hjelp, og har ingen å få privat hjelp av. Så igjen; er det noen andre som jeg, evt. de selv, kan be om hjelp?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med denne "kjenningen" selv selvsagt. Ring henne, og si det som det er. At badet og kjøkkenet var så skittent at det satte deg helt ut, du har tenkt på det siden, det er nok direkte helseskadelig for barna, de må gjøre noe med det, og hvis det ikke går, skaffe seg noe hjelp. For slik kan verken de eller barna ha det. Ros resten. Men vær ærlig, du er regelrett bekymret. Hva mener hun selv om forholdene? Du forstår godt (hvit løgn) at det har skjedd, pga mye jobb og slikt, men det har nok gått litt langt, nå må dette prioriteres.

Anonymkode: 73f55...79d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å forklare med ord så jeg brukte google litt.
Verre enn dette:

DIY+1.jpg

Men ikke verre enn dette:

dirty-toilet-toilets-from-hell-toilets-bad-hotel-facilities-smell-BXWA5T.jpg

Og det er liksom ikke begrenset til toalettet, vasken er også skitten, dusjkabinettet ved siden av toalettet og selve dusjkabinettet er også i lignende forfatning.

Og det er derfor jeg spør, som tittelen sier; HVEM KAN JEG TA KONTAKT MED?

Nå blir noen av dere så opphengt i barnevernet fordi det er nevnt i mangel på at jeg ikke vet hvem andre jeg muligens kan ta kontakt med, at dere ikke ser skogen for bare trær... Det blir kokt ned til at jeg er en fæl person som vil at de skal bli fratatt barna....
Og ja, jeg er fullstendig klar over at de ikke strekker til i det praktiske, det er jo derfor jeg er her og spør om råd. Og de har ikke råd til å kjøpe seg hjelp, og har ingen å få privat hjelp av. Så igjen; er det noen andre som jeg, evt. de selv, kan be om hjelp?

Men poenget er jo at det ikke er noen å ta kontakt med for å få hjelp med dette her. Hva forventer du? At folk her skal tipse deg om et fantastisk byrå som hjelper barnefamilier med gratis rydding og husvask, sånn at de skal få bedre forhold å leve under? Det finnes ikke. Og hvis ikke barnevernet er rette instans heller, så må du nesten ordne opp selv, altså. Tilby dem hjelp til å få ryddet og vasket litt innimellom? Er nok ikke så mange andre alternativer.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg jobber i bvtj og ut ifra det lille du forteller så får jeg en følelse av at det er flere forhold som er bekymringsfulle:

-mors helse

-forholdet mellom mor og far

-økonomiske vansker

-hygiene-forhold

Ofte kan hygiene forhold være toppen av et isfjell. Det er det vi ser. Bak dette kan det ligge mange forklaringer og belastninger: tidsklemme, psykiske helseutfordringer, samlivsproblemer. Mange av disse forholdene kan være veldig belastende for både barna og de voksne. Jeg blir derfor nysgjerrig på hva som gjør at du tenker at "alt det andre er bra" i denne familien? Jeg tror kanskje du reagerer på mer enn møkka, det er ofte sånn at det er lettere å si noe om det man ser, som møkk og hygiene. Hva er de bakenforliggende forholdene som gjør at doen/vasken blir så møkkete? 

Du kan fint ringe til kommunens barneverntjeneste og drøfte anonymt og generelt, høre hva de har å si. Kanskje kan du kontakte helsestasjonen i kommunen og melde i fra der? Helsestasjonen vil kunne følge opp ved kontroller. Kanskje er de allerede bekymra for familien med tanke på mors helse?

Å kontakte barneverntjenesten handler ikke om å splitte familien - det er mange gode frivillige hjelpetiltak som kan settes inn for å hjelpe liknende familier som du beskriver her - som kan gi god og nyttig hjelp til hele familien.

Anonymkode: 49dc5...3b5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Enig med ab over, jeg gjorde meg de samme tankene. Ville definitivt ringt barneverntjenesten,  de kan bl.a. hjelpe med tiltak som frigjør overskudd så foreldrene kan få vasket. Jeg har også vært med på å sette inn tiltak hvor familien fikk nedvask av hus, men det var i en liten kommune og for mange år siden. 

Anonymkode: ed543...016

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 16.7.2019 den 22.54, AnonymBruker skrev:

Hei,

jeg jobber i bvtj og ut ifra det lille du forteller så får jeg en følelse av at det er flere forhold som er bekymringsfulle:

-mors helse

-forholdet mellom mor og far

-økonomiske vansker

-hygiene-forhold

Ofte kan hygiene forhold være toppen av et isfjell. Det er det vi ser. Bak dette kan det ligge mange forklaringer og belastninger: tidsklemme, psykiske helseutfordringer, samlivsproblemer. Mange av disse forholdene kan være veldig belastende for både barna og de voksne. Jeg blir derfor nysgjerrig på hva som gjør at du tenker at "alt det andre er bra" i denne familien? Jeg tror kanskje du reagerer på mer enn møkka, det er ofte sånn at det er lettere å si noe om det man ser, som møkk og hygiene. Hva er de bakenforliggende forholdene som gjør at doen/vasken blir så møkkete? 

Du kan fint ringe til kommunens barneverntjeneste og drøfte anonymt og generelt, høre hva de har å si. Kanskje kan du kontakte helsestasjonen i kommunen og melde i fra der? Helsestasjonen vil kunne følge opp ved kontroller. Kanskje er de allerede bekymra for familien med tanke på mors helse?

Å kontakte barneverntjenesten handler ikke om å splitte familien - det er mange gode frivillige hjelpetiltak som kan settes inn for å hjelpe liknende familier som du beskriver her - som kan gi god og nyttig hjelp til hele familien.

Anonymkode: 49dc5...3b5

Helt riktig som du sier -jobber selv i tjenesten og vi er der for å hjelpe, siden ts tar det opp her tenker jeg at dette handler om noe mer en ett toalett/kjøkken som ikke er shinet over på ei uke. TS er redd for helsa til barna og da tenker jeg det er fint å koble på noen andre som kan bistå med litt hjelp og det er jo deg kommunale tjenester er til for.

Anonymkode: 828e0...b17

Skrevet

Skulle tro moren kunne fått en gradert sykemelding eller noe. Er vel ikke meningen at man skal være heelt slått ut av jobben, hvis man ikke er statsminister eller noe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig med ab over, jeg gjorde meg de samme tankene. Ville definitivt ringt barneverntjenesten,  de kan bl.a. hjelpe med tiltak som frigjør overskudd så foreldrene kan få vasket. Jeg har også vært med på å sette inn tiltak hvor familien fikk nedvask av hus, men det var i en liten kommune og for mange år siden. 

Det er ikke dette ressursene til BV er ment til. De er fra før av overarbeidet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke dette ressursene til BV er ment til. De er fra før av overarbeidet.

Hvem skal da gjøre det? Hvis foreldre ikke har overskudd, kunnskap eller økonomi til å holde det såpass reint at det ikke er helsefarlig for barna, så må de få hjelp.

Det er helt sant at bv er overarbeidet,  jeg sliter ræva av meg og gråter både på egne og mine familiers vegne ofte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...