Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ofte får jeg høre "lykke til", "lykke til videre" o.l. Jeg oppfatter alltid dette som negativt, at de som sier det har inntrykk av at jeg er hjelpesløs og ikke helt klarer å passe på meg selv eller utføre de oppgavene jeg skal utføre. Men det er kanskje ikke sånn ment? Sier dere dette til folk, og hva ligger i så fall bak det? Er det bare en frase dere sier som en avslutning på noe, uten at dere legger noe særlig i det, mener dere det oppriktig og i så fall hvorfor? Selv sier jeg aldri lykke til, fordi jeg selv oppfatter det som noe negativt og demotiverende.

Anonymkode: e5b25...878

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg oppfatter ikke 'lykke til' som noe negativt. Dersom noen sier' lykke til med det' i et passelig negativt tonefall,forstår jeg at man kan oppfatte det negativt. Jeg sier ofte 'lykke til',og det betyr akkurat det,at jeg oppriktig håper ting blir slik de ønsker.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppfatter det som en høflighetsfrase uten innhold. Å ta seg nær av det er veldig overdrevent.

Anonymkode: 8a8a5...815

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det en høffelighetsfrase, blir gjerne sagt dersom en venn/bekjent har fortalt at dem skal gjøre noe, jobbintervju, legetime, date, oppussing, prøve/eksamen, ikea-tur, prøve komme seg fram ett sted hvor det er rush/kø... 

Jeg oppfatter det som negativt og demotiverende om jeg har venner som aldri ønsker meg lykke til med noe. Det tar jeg som at dem ikke bryr seg. 

Oppfatter du God Dag, God Morgen, God natt, God ferie og andre høffelighetsfraser også som negativt og demotiverende? 

Anonymkode: 8d3c1...608

• Liker 1
Skrevet

regner med du vil høre du er høyt elsket. Det gir større kraft og dybde og mening deg som individ. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er bra å høre! Jeg har nok mistenkt at jeg legger noe litt annet i lykke til enn de fleste andre, men det er godt å få det bekreftet, så skal jeg prøve å snu tankegangen min.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo helt an på settingen. Om det kommer fra en god venn eller familie som man vet bryr seg, har det innhold og mening. Men om det er fra fremmede, kollegaer man ikke har nært forhold til når man slutter i en jobb, eller fra en date eller snart eks er det litt anderledes..da er det mer som en tom sånn passe uinteressert høffelighetsfrase som folk lirer av seg på tomgang som betyr "kunne egentlig ikke brydd meg mindre".

Anonymkode: a011f...e2d

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det en høffelighetsfrase, blir gjerne sagt dersom en venn/bekjent har fortalt at dem skal gjøre noe, jobbintervju, legetime, date, oppussing, prøve/eksamen, ikea-tur, prøve komme seg fram ett sted hvor det er rush/kø... 

Jeg oppfatter det som negativt og demotiverende om jeg har venner som aldri ønsker meg lykke til med noe. Det tar jeg som at dem ikke bryr seg. 

Oppfatter du God Dag, God Morgen, God natt, God ferie og andre høffelighetsfraser også som negativt og demotiverende? 

Anonymkode: 8d3c1...608

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg tror problemet mitt er at jeg hører lykke til – for det trenger du virkelig! Mens god morgen osv. er mer en måte å si hei/ha det på. 

Det har nok å gjøre med at jeg generelt hadde det vanskelig på skolen da jeg var yngre og ikke fikk til så mye der, så da var læreren liksom ekstra opptatt av å ønske meg lykke til med alt mulig, så har det inntrykket festet seg, at lykke til er noe man sier til de som er dårligst/ikke får til noe særlig... Men da skal jeg prøve å legge fra meg det inntrykket.

Skrevet

Jeg mener det når jeg sier det. Det kan være at en har utfordringer og skal jobbe med det. Eller når jeg syns noen har en vanskelig oppgave foran seg.

Det er overhodet ikke nedlatende ment. De gangene jeg sier/skriver det, så er det tvert i mot til mennesker jeg beundrer litt fordi de vil "gå på"

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ofte får jeg høre "lykke til", "lykke til videre" o.l. Jeg oppfatter alltid dette som negativt, at de som sier det har inntrykk av at jeg er hjelpesløs og ikke helt klarer å passe på meg selv eller utføre de oppgavene jeg skal utføre. Men det er kanskje ikke sånn ment? Sier dere dette til folk, og hva ligger i så fall bak det? Er det bare en frase dere sier som en avslutning på noe, uten at dere legger noe særlig i det, mener dere det oppriktig og i så fall hvorfor? Selv sier jeg aldri lykke til, fordi jeg selv oppfatter det som noe negativt og demotiverende.

Åh, endelig noen som er enig med meg i det der :ler: . Jeg har en venninne som ender annenhver samtale med "lykke til" og jeg kjenner det småkoker. Siden jeg kjenner henne så regner jeg med det er godt ment, men det mitt indre øre hører er "lykke til, ikke bry meg med det - jeg gidder ikke engasjere meg". Bruker det nesten aldri selv, og aldri uten å si hva jeg ønsker lykke til med. Kan f.eks. ønske fetteren min "lykke til med plenklippingen" når gresset har vokst aldeles ut av fasong, eller en venn "lykke til med verkstedtimen i morgen" hvis bilen har slått seg vrang, men å avslutte en samtale med bare "lykke til" skjer ikke. 

Skrevet

Når jeg ønsker noen lykke til, så er det fordi jeg ønsker at hva det enn er de skal gjøre skal gå den veien de ønsker. Det er absolutt ikke noe negativt i det, bare en ordentlig lykkeønskning. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere som reagerer negativt: Om dere har eksamen/oppkjøring/jobbintervju el og blir ønsket lykke til dagen før, blir dere virkelig sure/fornærmet? 

Skrevet

Det kommer an på i hvilke sammenhenger og hvordan det sies. Til vanlig er det nok bare en velment høflighetsfrase, men hvis du får høre det fra noen som du vet er negativ til det du skal gjøre, kan det vel være negativt ment. Eller når folk man kjenner avslutter samtalen med å ønske lykke til uten å konkretisere hva de mener, da kan det også virke overfladisk eller spydig.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Cata skrev:

Åh, endelig noen som er enig med meg i det der :ler: . Jeg har en venninne som ender annenhver samtale med "lykke til" og jeg kjenner det småkoker. Siden jeg kjenner henne så regner jeg med det er godt ment, men det mitt indre øre hører er "lykke til, ikke bry meg med det - jeg gidder ikke engasjere meg". Bruker det nesten aldri selv, og aldri uten å si hva jeg ønsker lykke til med. Kan f.eks. ønske fetteren min "lykke til med plenklippingen" når gresset har vokst aldeles ut av fasong, eller en venn "lykke til med verkstedtimen i morgen" hvis bilen har slått seg vrang, men å avslutte en samtale med bare "lykke til" skjer ikke. 

Jeg tror ikke vi er helt enige. Jeg tenker ikke at de sier at de ikke bryr seg, men at de tror at jeg ikke klarer det de ønsker meg lykke til med.

Men jeg er enig i at lykke til som avslutning på samtale er det aller verste! Da tolker jeg det jo som lykke til med livet, det får du jo virkelig ikke til ...

Men ser nå at jeg mistolker det litt, så skal prøve å legge om tankegangen min ;)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som reagerer negativt: Om dere har eksamen/oppkjøring/jobbintervju el og blir ønsket lykke til dagen før, blir dere virkelig sure/fornærmet? 

Jeg blir ikke sur og fornærmet, og sier ihvertfall ikke noe på det, men smiler og sier takk. Men det gjør meg veldig usikker på meg selv og stressa fordi jeg blir mer nervøs for at jeg ikke skal få noe til. Men jeg tenker i utgangspunktet at det meste jeg gjør kommer til å gå dårlig, og antar at andre også tenker at jeg ligger dårlig ann og må ønske meg lykke til.

Men har skjønt nå at det kanskje er litt feil måte å tolke det på, og at det enten bare er en tom frase (som for min del er helt OK) eller at de faktisk mener det på en snill, ikke negativ, måte.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, ti10 skrev:

Det kommer an på i hvilke sammenhenger og hvordan det sies. Til vanlig er det nok bare en velment høflighetsfrase, men hvis du får høre det fra noen som du vet er negativ til det du skal gjøre, kan det vel være negativt ment. Eller når folk man kjenner avslutter samtalen med å ønske lykke til uten å konkretisere hva de mener, da kan det også virke overfladisk eller spydig.

Ja, for det er litt det at det kan virke spydig at jeg kjenner på. Men det høres ut som at de fleste ikke mener det sånn?

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal man liksom si istedenfor lykke til når man vil ønske noen lykke til med noe de skal, da? 

Anonymkode: 74b5c...065

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal man liksom si istedenfor lykke til når man vil ønske noen lykke til med noe de skal, da? 

tvi tvi

Anonymkode: 827b5...714

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tvi tvi

Anonymkode: 827b5...714

Tvi tvi er enda mere upersonlig og "kunne ikke brydd meg mindre" enn å si lykke til. 

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir verken sur eller fornærmet, bare irritert - men smiler og sier "takk" uansett. I det tilfellet du nevner så ville jeg neppe reagert negativt i det hele tatt, for da er det noe konkret han/hun ønsker lykke til med og det oppfatter jeg helt annerledes enn bare et generelt "lykke til" som slenges ut på måfå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...