Gå til innhold

"P-pille-depresjon"

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Hvor alvorlig kan det bli?

Jeg lider av mild depresjon, og tok det store skrittet som det var å søke hjelp i psykiatrien. "Hjelpa" jeg fikk var en sosionom som jeg overhodet ikke kommer overens med, som later til å mene at mine problemer er bare bagateller og at hun ikke skjønner helt hva jeg vil. Hun fikk seg til og med til å foreslå antidepressiva. Det synes jeg var litt drøyt, med tanke på hvor lite hun egentlig kjenner meg og min situasjon.

Uansett.. Da jeg ba om å få bli satt på venteliste til skikkelig psykolog, sa hun bare at det måtte vi snakke mer om. Siden det har hun vært sykemeldt, og jeg går rundt og blir bare mer og mer fortvilet.

Men, jeg har jo hørt at man kan bli deprimert av p-piller. Selv bruker jeg trinordiol, men er ikke helt sikker på hvor mye jeg kan skylde på p-pillene. Er det noen som har opplevd å bli bedre av depresjon ved å bytte p-piller?

Jeg er så lei, vil så gjerne bli bedre.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tari ikke innlogget
Hvor alvorlig kan det bli?

Jeg lider av mild depresjon, og tok det store skrittet som det var å søke hjelp i psykiatrien. "Hjelpa" jeg fikk var en sosionom som jeg overhodet ikke kommer overens med, som later til å mene at mine problemer er bare bagateller og at hun ikke skjønner helt hva jeg vil. Hun fikk seg til og med til å foreslå antidepressiva. Det synes jeg var litt drøyt, med tanke på hvor lite hun egentlig kjenner meg og min situasjon.

Uansett.. Da jeg ba om å få bli satt på venteliste til skikkelig psykolog, sa hun bare at det måtte vi snakke mer om. Siden det har hun vært sykemeldt, og jeg går rundt og blir bare mer og mer fortvilet.

Men, jeg har jo hørt at man kan bli deprimert av p-piller. Selv bruker jeg trinordiol, men er ikke helt sikker på hvor mye jeg kan skylde på p-pillene. Er det noen som har opplevd å bli bedre av depresjon ved å bytte p-piller?

Jeg er så lei, vil så gjerne bli bedre.... :(

Ja, jeg ble fryktelig demprimert av Trinordiol og ikke hadde jeg lyst på sex heller så hele poenget med prevensjon ble borte :-) Jeg byttet til Jasmin og følte meg mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff!!

Jeg var ikke direkte deprimert, men hadde noen humørsvigninger som verken jeg selv eller min elskede satt pris på. Jeg sluttet etter siste gang jeg skulle hatt pillefri (jeg begynte rett og slett ikke på nytt brett).

Jeg merker i allefall forskjell på humøret mitt. Det er generelt mye bedre.

Hvis det ikke er noen medisinsk grunn til at du må bruke P-pillene, så hvorfor ikke slutte???

Men du kan jo gå til din fastlege og be om råd i forbindelse pille-slutt og depresjonene dine. Da kan du samtidig be om en henvisning til psykolog/psykiater. Det kan jo være at for å få depresjonene under kontroll at du må bruke en svak form for antidepressiva.

En oppmuntrende :klem: fra meg til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kan tipse deg om en ny p-pille som er kommet på markedet som ikke inneholder disse vanlige type stoffene som er i p-piller. De heter cerazette. Titt på denne linken http://www.propaganda.net/art/?id=4754

Jeg ville iallefall ha prøvd for å se om det virket på humøret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg var deprimert før jeg starta på Yasmin, men har ikke blitt stort verre av det. Derimot så står det i bruksanvisningen at man skal være forsiktig å bruke Yasmin om man "lider av endogen depresjon, dvs. en depresjon som ikke skyldes ytre omstendigheter".

Ønsker deg lykke til! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulltopp

Jeg har sluttet på Trinordiol, og selv om ikke humøret er merkbart bedre, er jeg iallfall mye mer opplagt og har mer energi. Men det kan jo være rent tilfeldig. Man må jo også se på hva depresjonen skyldes - jeg vil tro at ved en depresjon hvor det ikke foreligger noen konkrete ytre omstendigheter, er det større grunn til å mistenke P-pillen enn det vil være ved en depresjon hvor man vet årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Så det går an altså.

Det svinger vel sikkert veldig fra person til person, men det kan stemme med tiden jeg startet på pillene og omtrent når jeg ble deprimert. Og jeg kan ikke se noen annen grunn til at jeg skulle bli deprimert.

Jeg får ta en prat med legen min, kanskje jeg det virkelig er så enkelt som å bytte p-piller. Det hadde vært en drøm..

Jeg må nok fortsette på pillene, Tulipan, det er foreløpig bare sambo som er baby-sjuk her i huset! ;)

Tusen takk for svar jenter, og god helg!

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne jo vurdert å forsøke ikke-hormonell prevensjon også da, dersom det ikke hjelper å bytte p-piller.

Jeg merker i alle fall bedring på mitt humør, både svingingier og at jeg ikke er så lei av alt (jeg var nok ikke alvorlig deprimert nei, men trist og lei og gråt lett og litt lett for å tenke "whatever" om mye rart, i tillegg til at jeg ikke hadde sexlyst i det hele tatt da) etter at jeg sluttet på p-pillene mine (trionetta, som egentlig er akkurat det samme som trionidol) Jeg bruker ikke p-piller lenger, men baby planlegger vi ikke, så vi benytter en LadyComp (kombinert med kondomer de røde dagene da, og dem er det mange av for tida, siden det later til at mine to første sykluser har vært uten EL i det hele tatt) For oss er ikke baby KRISE, men det passer ikke bra, så vi forsøker altså å unngå det. Men uten de hormonene som plaget meg. Jeg kunne sikkert forsøkt å bytte merke, men jeg droppa dem bare helt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...