Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Fikk beskjed fra legen idag at blodverdiene mine er på 8 og skal normalt ligge på minst 12. Noen som vet noe om dette? Har følt meg litt trøtt og har mye hjertebank, kan kanskje være årsaken dette da?

Håper noen kan svare meg på dette, tenkte jeg skulle prøve å spørre sykepleieren, men hun hadde det så travelt....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har med hvordan blodprosenten din er eller hb-verdien. Du har en hb på 8 og det er lavt. Og kan helt klart føre til tretthet og hjertebank. Du har kanskje også vært litt svimmel????. Jeg husker ikke hvordan man regner om hb-verdi til blodprosent.

Håper dette hjalp litt

Skrevet

8 er ca 50 % ? gang med 7... er ikke helt stø i hoderegning. Det bør jo ligge på over 70%.

Fikk du beskjed om å ta jern? Det er nok derfor du er trett og har hjertebank...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ble alvorlig syk i fjor vår, tisset rent blod i en uke før jeg 3. gang på legevakta fikk kranglet meg til en utredning på sykehus. Da var jeg så sliten at jeg knapt klarte å gå. Ved innleggelse viste det seg at blodprosenten min var nede i 6,2 og 6,8 og jeg fikk i hui og hast blodoverføring. Kommer du under 8 i verdi må du ha det du også! Ikke la deg jatte med legen, men få de til å finne ut hva det er. Husk, de har det alltid travelt og er opptatt med å få tatt inn neste pasient. Selv kan du hjelpe på med å spise jerntabletter.

Skrevet

Jeg har egentlig hatt så lavt lenge, det hjelper med jerntabletter, men det går ned så snart jeg slutter, får mageproblemer av dem, alt stopper opp! Det må jo være en grunn til at det er så lavt, skal be legen sjekke nærmere. Har tatt blodprøve for cøliaki. Jeg som har meldt meg opp som blodgiver nå... spørs om det går før jeg får blodprosenten opp... Takk for svar... forklarer vel at jeg blir fort andpusten også det da...

Skrevet
Jeg har egentlig hatt så lavt lenge' date=' det hjelper med jerntabletter, men det går ned så snart jeg slutter, får mageproblemer av dem, alt stopper opp! Det må jo være en grunn til at det er så lavt, skal be legen sjekke nærmere. Har tatt blodprøve for cøliaki. Jeg som har meldt meg opp som blodgiver nå... spørs om det går før jeg får blodprosenten opp... Takk for svar... forklarer vel at jeg blir fort andpusten også det da...[/quote']

For å være blodgiver må du over 12,5... :tunge1:

Det kan godt hende du mangler andre vitaminer som har med opptak av jern å gjøre. FORLANG EN SJEKK!!!

Det kan være mange grunner til at en blodprosent ikke vil gå opp, og det er jo ikke helt normalt. Noen er sånn, men det er jo ikke sikkert det er normalt for deg

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg har vært nede i 3.6 etter en fødsel en gang. Det tok mange år før jernlageret var oppe og gikk igjen. :ler:

Med såpass lav blodprosent som du har, er det nok helt vanlig å være trøtt.

Jeg er også plaget med lav blodprosent pga koagluasjonsdefekt. Blir dårlig i magen av jerntabletter og må ha tilført jern, ellers daler både blodprosent og jernlager.

Løsningen min ble "Alt i ett". Det er multivitaminer og mineraler som inneholder det du trenger til dagen også av jern. Nå har det holdt seg stabilt lenge for meg. :)

Skrevet

Først - jeg har vært under 8 uten å få blodoverføring..selv om noen over skrev noe annet...

Slet med lave blodverdier i mange år...men nå går alt så meget bedre :)

Har prøvd mange forskjellige jerntabletter ol, men ingen ting hjalp no´ særlig..før jeg begynte med Vitaminbjørner :ler:

Tenkte at ingen ting skulle være uprøvd - og multivitaminer for barn (og voksne) har fungert for meg...Vitaplex, Vitamineral ol. gjør det ikke...

Vet ikke hvorfor akkuratt den virker, ikke legen min heller...men jeg tar dem og verdiene har gått jevnt(og sakte!) oppover siden jeg begynte...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har vært nede i 2 uten å få blodoverføring, så det er slett ingen automatikk i det. Legen min sa at dersom jeg hadde kommet inn med så lave blodverdier etter en skade så ville jeg ha fått blodoverføring, men nedgangen i jernnivå hadde pågått over så lang tid at kroppen hadde vent seg til at det skulle være slik, dermed slapp jeg en tur på sykehuset. Spiste i stedet jern både sent og tidlig, og det hjalp.

Tretthet og hjertebank kan være noen av symptomene på lave blodverdier.

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Det må være en årsak til at jeg sliter med å få blodprosenten opp. Syns det er for lett å bare spise jerntabletter, ikke en lege som stiller seg spørsmål ved det, ingen som bryr seg om å sjekke hvorfor og det er skremmende.... men nå får jeg stå på. Kan jo være jeg har en blødning en eller annen plass.

Men sånn som jeg har det nå er ikke særlig greit, blir fort sliten og jeg fryser så voldsomt, helt inn til beinet, mens andre sitter med t-skjorter, sitter jeg med fleece.

Ha en fin dag! :)

Skrevet

Helt enig med deg i at du får "mase" litt på legen for å få undersøkt dette her noe nærmere. Men bare et spørsmål når det gjelder jerntabletter...har du forsøkt flere sorter. Selv om du ikke tåler en, kan det gå helt bra med en annen.

Fra tid til annen må jeg bygge opp jernlagrene selv og har funnet ut at jeg kan ikke spise Duroferon mens Ferro-Retard går helt fint.

Har du forresten fått sjekket B12 verdier? Lav B12 settes av og til i sammenheng med lav blodprosent - tror det virker inn på jernopptaket.

Gjest Anonymous
Skrevet
Takk for svar alle sammen. Det må være en årsak til at jeg sliter med å få blodprosenten opp. Syns det er for lett å bare spise jerntabletter, ikke en lege som stiller seg spørsmål ved det, ingen som bryr seg om å sjekke hvorfor og det er skremmende.... men nå får jeg stå på. Kan jo være jeg har en blødning en eller annen plass.

Men sånn som jeg har det nå er ikke særlig greit, blir fort sliten og jeg fryser så voldsomt, helt inn til beinet, mens andre sitter med t-skjorter, sitter jeg med fleece.

Ha en fin dag! :)

Ville absolutt ha mast på legen ja. Lave jernverdier kan skyldes en blødning ett eller annet sted, og slik er utrolig viktig å få sjekket. Kan være så simpelt som kraftig menstruasjon, men det kan og være andre ting. Mas på legen, du kan få flere symptomer jo lengre ned blodverdiene dine synker.

Skrevet

Ferro Retard tåler jeg ikke, men enig i at det går an å prøve flere sorter.

B12 skal jeg ta, men fastende, skal til legen når jeg får svar på cøliakiprøven. Takk for kjempefine svar alle sammen. Godt at kvinneguiden finnes :wink:

Gjest Virvel
Skrevet
Lav B12 settes av og til i sammenheng med lav blodprosent - tror det virker inn på jernopptaket.

B12s innvirkning på hemoglobinkonsentrasjonen har ikke noe med jern å gjøre, men derimot at B12 er nødvendig for syntesen av DNA, som foregår hver eneste gang en celle deler seg. For lite B12 går utover celledelingen i hele kroppen, men spesielt nydanningen av røde blodceller, hvor hemoglobinet befinner seg, fordi de deler seg så hurtig.

Skrevet

B12s innvirkning på hemoglobinkonsentrasjonen har ikke noe med jern å gjøre, men derimot at B12 er nødvendig for syntesen av DNA, som foregår hver eneste gang en celle deler seg. For lite B12 går utover celledelingen i hele kroppen, men spesielt nydanningen av røde blodceller, hvor hemoglobinet befinner seg, fordi de deler seg så hurtig.

Så lærte jeg noe i dag også. :)

Gjest Virvel
Skrevet

Alltid hyggelig å kunne lære bort noe, da føler man seg så intelligent. :ler2: (Jeg måtte titte litt i en bok for å være sikker på at jeg husket rett, da, det begynner å bli en stund siden jeg hadde hematologi... Men det er veldig moro, og nyttig kunnskap. :D )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...