Gå til innhold

Hvordan få til gjærbakst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en god baker og kan bake gode kaker, cupcakes og desserter, men gjærbakst får jeg altså ikke til!

Det blir flatt, smaker gjør, tørt og tungt. Jeg har googlet nettet etter tips og triks til hvordan få til ett helt enkelt hverdagsbrød f.eks, men det må være noe i fingrene mine som gjør det helt mislykka på alle vis.

Hva er dere her ute sine beste tips?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ha for varm væske og ikke bruk for mye gjær. Elt deigen godt og lenge og husk å etterheve. Avkjøl på rist.  

Anonymkode: 931ea...88b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hever alltid i ovnen, den siste runden med heving altså. Når jeg har formet brødet eller bollene eller hva det skal være, så setter jeg ovnen på 40-45 grader, setter det inn der til det har hevet ferdig, men ikke for lenge. Tar de ut, skrur opp ovnen til steketemperatur og steker de ferdig. 

Slet med at gjærbaksten ble tung og kompakt før jeg oppdaget denne metoden 😊

Anonymkode: 95e43...b39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Væsken skal være lunken, ikke varm. Jeg bruker fersk jær, og rører den inn i lunken væske, så hellers dette i de tørre ingrediensene. Jeg synes det er lettest å elte for hånd, ikke elt inn for mye mel, den skal ikke være "mettet" med mel. Heving med håndkle over, heves til dobbel størrelse, jeg setter den på badegulvet da det er varme på gulvet der. 

Etter heving eltes deigen igjen, fyll på med mel etter behov, baker jeg boller etc, former jeg boller, og setter brett til etterheving på varmt baderomsgulv, for så å settes i ovnet etterpå. 

Lykke til :) 

Anonymkode: ff9d9...6ec

Skrevet

Varmen på væsken er veldig viktig! Det er litt forskjell på tørr- og ferskgjær, bruker bare tørr selv, og den skal være litt varmere enn kroppstemperatur, men ikke mye.

Ellers er det greit å holde igjen litt av melet, jeg pleier å begynne med halvparten av det som står i oppskriften og røre inn resten etterhvert som jeg ser at det behøves, som regel ender jeg opp med å bruke litt mindre enn det som står oppgitt i oppskriften. Deigen må ikke være for tørr, den bør helle mer mot klissete enn tørr før første hevning.

AnonymBruker
Skrevet

Bak knafritt med kaldt vann, fersk gjær (gir lettere bakst enn knafritt med tørrgjær) og heving på kjøkkenbenken over natten eller fra morgen til ettermiddag. Anbefaler oppskriftene fra boken Enklare brød av Martin Johansson.

Også når man bruker kjøkkenmaskin er det helt greit å bruke kald væske - friksjonen fra kjøkkenmaskinen varmen opp deigen mer enn nok. Alt som skal til er tid.

Ellers er det viktigste trikset for luftig bakst tilstrekkelig våt/løs deig, og/eller tilstrekkelig elting. Samt fersk gjær i stedet for tørrgjær. Eneste bakst jeg bruker tørrgjær til er pizza, for den vil jeg ha tynn og litt seig.

Anonymkode: e75cd...8c0

Skrevet

Ikke for varm væske, ikke for mye mel, la deigen heve lenge godt og la baksten etterheve. Jeg bruker aldri å heve i ovn, på badegulv eller over varmt vann slik mange gjør. En godt eltet bakst som bare får tid på seg trenger ikke ekstra varme for å heve. Brød som er veldig grovt vil ikke heve så mye, da er det viktig at det er skikkelig gjennomstekt og blir helt avkjølt på rist før du begynner å skjære i det. 

Dette brødet er kjempegodt, om enn litt tidkrevende å lage, og det har også mine venninner som ikke får til noe bakst fått til https://trinesmatblogg.no/recipe/sissels-grovbrod-v-2/

Ellers vil jeg tipse om å forsøke eltrefrie brød, det er utrolig enkelt og godt, men krever som regel en del hevetid. Noen ganger over natten, andre oppskrifter skal heves i flere omganger der brødet behandles litt innimellom. En enkel oppskrift som ikke krever noe elting og gir veldig gode brød er denne http://www.mariaskappel.no/2012/08/10/verdens-enkleste-og-deiligste-brod/ . Jeg hever en times tid første gang i steden for 30 min, og deigen er relativt stor så har du bare små brødformer kan det vurderes om du bør dele den i tre. 

Skrevet

Gjør det enkelt først om varme er problemet. Hev deigen med kald væske. Den eneste forskjellen er at første gangs heving tar lenger tid. Videre er det  som vanlig under andres gangs heving. Bruk kun hvetemel til teknikken sitter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...