AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #1 Skrevet 15. juli 2019 Jeg har begynt å leid hos noen, og det er ingen mikrobølgeovn og stekeovn., noe som er greit siden det ikke står i huskontrakten, men de har nettopp byttet kjøleskapet med et gammelt et de hadde hjemme, det som er problemmet er at fryseren er verken stor nok eller kald nok til fryse ned ting so m f eks kjøt brød ol. Det blir for mye ting som ikke fungerer/ikke har på kjøkkenet, som gjør at jeg merker jeg har lyst til å flytte, om det så er mindre, jeg fikk andre tilbud men takket til den da den var litt store, jeg er ingen kokk, men jeg trenger et bedre kjøkken. What do to? Jeg har lyst å flytte ut. Det hjelper ikke å ta det opp med de. De skal spare mest mulig, selvom de er ute etter langtidsleiere. Noen tips og råd? Anonymkode: b7403...79b 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #2 Skrevet 15. juli 2019 Hva står det på kontrakten? Noen kontrakter har feks 3 måneders oppsigelsestid. Har du det så kan du si opp og bo ut oppsigelsestiden. Anonymkode: 80627...c63 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #3 Skrevet 15. juli 2019 Du må lese hva som står at det skal inkludere i huset på kontrakten din. Dersom det er mangler ihht den, kan du holde tilbake husleie dersom det er 'vesentlig ulempe' for deg. Holde tilbake husleie, betyr at du tar vare på deler av husleien selv, men betaler dette til utleier når feil/mangel er utbedret. Anbefaler deg å melde deg inn i leieboerforeningen dersom du skal være leietaker en stund https://www.leieboerforeningen.no/ Anonymkode: ac4ee...0c5 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #4 Skrevet 15. juli 2019 De kan ikke bare bytte ut kjøleskapet til et dårligere ett når du flytter inn. Det er som om du skulle leie en BMW, men når du kommer for å hente bilen har utleier byttet den ut med en Lada for å spare penger, det går selvsagt ikke. Du kan kreve at kjøleskapet rettes. Men dessverre er det nok ikke en stor nok feil til at du bare kan flytte. Si opp kontrakten på vnalig måte og hold ut oppsigelsestiden, eller finn en du kan fremleie til. Utleier kan bare nekte fremleie ved saklig grunn. Og den terskelen er høy. Anonymkode: 49faa...553 15
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #5 Skrevet 15. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva står det på kontrakten? Noen kontrakter har feks 3 måneders oppsigelsestid. Har du det så kan du si opp og bo ut oppsigelsestiden. Anonymkode: 80627...c63 må bo 12 mnd, så 3 mnder oppsigelse, Anonymkode: b7403...79b
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #6 Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du må lese hva som står at det skal inkludere i huset på kontrakten din. Dersom det er mangler ihht den, kan du holde tilbake husleie dersom det er 'vesentlig ulempe' for deg. Holde tilbake husleie, betyr at du tar vare på deler av husleien selv, men betaler dette til utleier når feil/mangel er utbedret. Anbefaler deg å melde deg inn i leieboerforeningen dersom du skal være leietaker en stund https://www.leieboerforeningen.no/ Anonymkode: ac4ee...0c5 Det står at det skal være kjøleskap med frys. Jeg har gitt meg på det med ovn for det står ikke husleien. men det har blitt for mye ikke ovn, ikke mikrobølgeovn, ikke fyrser, ikke kunne ta ned hylle. Anonymkode: b7403...79b
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #7 Skrevet 15. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan ikke bare bytte ut kjøleskapet til et dårligere ett når du flytter inn. Det er som om du skulle leie en BMW, men når du kommer for å hente bilen har utleier byttet den ut med en Lada for å spare penger, det går selvsagt ikke. Du kan kreve at kjøleskapet rettes. Men dessverre er det nok ikke en stor nok feil til at du bare kan flytte. Si opp kontrakten på vnalig måte og hold ut oppsigelsestiden, eller finn en du kan fremleie til. Utleier kan bare nekte fremleie ved saklig grunn. Og den terskelen er høy. Anonymkode: 49faa...553 Har du link? Helt enig, fryseren er mye mindre og dårligere enn den på visning og når jeg flyttet inn 2 uker siden. Anonymkode: b7403...79b
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #8 Skrevet 15. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må lese hva som står at det skal inkludere i huset på kontrakten din. Dersom det er mangler ihht den, kan du holde tilbake husleie dersom det er 'vesentlig ulempe' for deg. Holde tilbake husleie, betyr at du tar vare på deler av husleien selv, men betaler dette til utleier når feil/mangel er utbedret. Anbefaler deg å melde deg inn i leieboerforeningen dersom du skal være leietaker en stund https://www.leieboerforeningen.no/ Anonymkode: ac4ee...0c5 Jeg tror jeg gjør det. Anonymkode: b7403...79b
Jojo jojo Skrevet 15. juli 2019 #9 Skrevet 15. juli 2019 Du kan jo kjøpe mikro selv. Og i mange leiligheter man leier, så er det vanlig å ta med hvitevarer. Måtte selv ta med kjøleskap og vaskemaskin, og mikro hit jeg leier nå. Men jeg synes du skal ta opp det med kjøleskapet. Er det ikke koketopp i leiligheten? 13
Juniper Skrevet 15. juli 2019 #10 Skrevet 15. juli 2019 Du kan få deg en brukt fryser for noen få hundrelapper på Finn. Se etter løsninger, ikke bare problemer. 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #11 Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, Jojo jojo skrev: Du kan jo kjøpe mikro selv. Og i mange leiligheter man leier, så er det vanlig å ta med hvitevarer. Måtte selv ta med kjøleskap og vaskemaskin, og mikro hit jeg leier nå. Men jeg synes du skal ta opp det med kjøleskapet. Er det ikke koketopp i leiligheten? Det er jo det jeg sier, det står ikke husleien at det er inkludert, derfor krever jeg ikke det, men det står at kjøleslap/frys skal være inkludert. Jeg har sendt en hyggelig mail, og nå en kreve mail, da fryseren er vesentlig dårligere enn kjøleskap/fryser som var når jeg flyttet. Anonymkode: b7403...79b 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #12 Skrevet 15. juli 2019 2 minutter siden, Jojo jojo skrev: Du kan jo kjøpe mikro selv. Og i mange leiligheter man leier, så er det vanlig å ta med hvitevarer. Måtte selv ta med kjøleskap og vaskemaskin, og mikro hit jeg leier nå. Men jeg synes du skal ta opp det med kjøleskapet. Er det ikke koketopp i leiligheten? Jeg kjører Tesla. Jeg skjønner ikke at ikke alle kjøper seg en Tesla eller to. (Jeg sikter til at du ikke viser forståelse for at det kan være grunner til at TS ikke har kjøpt inn disse hvitevarene selv) Anonymkode: 27aec...557 8
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #13 Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, Juniper skrev: Du kan få deg en brukt fryser for noen få hundrelapper på Finn. Se etter løsninger, ikke bare problemer. Å flytte er en løsning. Anonymkode: 27aec...557 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #14 Skrevet 15. juli 2019 4 minutter siden, Jojo jojo skrev: Du kan jo kjøpe mikro selv. Og i mange leiligheter man leier, så er det vanlig å ta med hvitevarer. Måtte selv ta med kjøleskap og vaskemaskin, og mikro hit jeg leier nå. Men jeg synes du skal ta opp det med kjøleskapet. Er det ikke koketopp i leiligheten? Når det gjelder å kjøpe inn mikro, det skal jeg, men hybelem er for liten til å kjøpe inn fryser, og ikke har jeg bodt. Anonymkode: b7403...79b 2
Jojo jojo Skrevet 15. juli 2019 #15 Skrevet 15. juli 2019 Just now, AnonymBruker said: Jeg kjører Tesla. Jeg skjønner ikke at ikke alle kjøper seg en Tesla eller to. (Jeg sikter til at du ikke viser forståelse for at det kan være grunner til at TS ikke har kjøpt inn disse hvitevarene selv) Anonymkode: 27aec...557 Jeg ga bare en løsning på et problem. Og det faktisk veldig vanlig å måtte stå for hvitevarer selv. Og hvis du ikke har råd til hvitevarer, så flytter man ikke til en plass uten. Jeg vet ikke ts har noen økonomiske problemer, men siden det ikke nevnes, så antar jeg at det ikke er et problem. 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #16 Skrevet 15. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjører Tesla. Jeg skjønner ikke at ikke alle kjøper seg en Tesla eller to. (Jeg sikter til at du ikke viser forståelse for at det kan være grunner til at TS ikke har kjøpt inn disse hvitevarene selv) Anonymkode: 27aec...557 Dersom det ikke står i kontrakt så skjønner vel de aller fleste at dette er ting du må skaffe deg på egenhånd ? Så lenge det ikke står om det så skjønner jeg ikke hvorfor det virker som dette kommer som en overraskelse på ts. Kjøl/frys, ha det er en ting og det skal funke. Men om det ikke står spesifisert størrelse eller mer så kan hun ikke klage om det funker som det skal Anonymkode: 8d098...cc9 1
Jojo jojo Skrevet 15. juli 2019 #17 Skrevet 15. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Når det gjelder å kjøpe inn mikro, det skal jeg, men hybelem er for liten til å kjøpe inn fryser, og ikke har jeg bodt. Anonymkode: b7403...79b Så bra. Men det er veldig dårlig gjort av utleier å gi et dårligere tilbud enn det som har vært, og de har faktisk en plikt til å fikse feil på leiligheten hvis det skulle oppstå. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #18 Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, Jojo jojo skrev: Jeg ga bare en løsning på et problem. Og det faktisk veldig vanlig å måtte stå for hvitevarer selv. Og hvis du ikke har råd til hvitevarer, så flytter man ikke til en plass uten. Jeg vet ikke ts har noen økonomiske problemer, men siden det ikke nevnes, så antar jeg at det ikke er et problem. Det står kontrakten at det skal være inkludert, skjønner du ikke det? Anonymkode: b7403...79b 5
Jojo jojo Skrevet 15. juli 2019 #19 Skrevet 15. juli 2019 Just now, AnonymBruker said: Det står kontrakten at det skal være inkludert, skjønner du ikke det? Anonymkode: b7403...79b Det sto ikke i kontrakten at mikro eller stekeovn var inkludert. Les hovedinnlegget på nytt.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #20 Skrevet 15. juli 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan ikke bare bytte ut kjøleskapet til et dårligere ett når du flytter inn. Det er som om du skulle leie en BMW, men når du kommer for å hente bilen har utleier byttet den ut med en Lada for å spare penger, det går selvsagt ikke. Du kan kreve at kjøleskapet rettes. Men dessverre er det nok ikke en stor nok feil til at du bare kan flytte. Si opp kontrakten på vnalig måte og hold ut oppsigelsestiden, eller finn en du kan fremleie til. Utleier kan bare nekte fremleie ved saklig grunn. Og den terskelen er høy. Anonymkode: 49faa...553 Huseier kan nekte fremleie uten å begrunne. Det er utleier sin eiendom og vedkommende skriver kontrakt med i dette tilfelle ts. Driver selv med utleie og dette er ikke en ting som må begrunnes om du ikke ønsker. Du må ha tillatelse om du skal fremleie, men holder at utleier sier nei. Anonymkode: 8d098...cc9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå