Gjest Anonymous Skrevet 31. august 2002 #1 Skrevet 31. august 2002 Jeg lurer på hvor mye dere andre har vært sykemeldt i svangerskapet? Selv er jeg i 12. uke og har vært sykemeldt i en uke pga blødninger. Jeg har en relativt fysisk krevende jobb, med gåing og løfting hele dagen og når jeg kommer hjem er jeg totalt utslitt og uvel, så jeg burde kanskje hatt kortere dager på jobben.
Cobra Skrevet 31. august 2002 #2 Skrevet 31. august 2002 Dette svangerskapet har jeg ikke blitt sykemeldt enda, men regner med at jeg blir det, begynner å få veldig vondt i rygg/bekkenet. Jeg har en tung fysisk jobb også, rengjøringsjobb, med mye tunge løft. Forrige svangerskap var jeg sykemeldt i først 1 uke pga blødninger, så 50 % i 2 uker pga vondt i bekken, og så ble jeg sykemeldt 100 % ca 1 1/2- 2 mnd før jeg gikk ut i permisjon da pga bekkenløsning og høyt blodtrykk. Cobra 17+6
Zena Skrevet 31. august 2002 #3 Skrevet 31. august 2002 Har ikke vært borte fra jobben en eneste dag til nå (bortsett fra lege-timene). Og håper inderlig at jeg holder meg så frisk og rask de 6 ukene som gjenstår før permisjonen starter. Og kommer jeg meg gjennom svangerskapet uten egen- eller sykemelding, så tilhører jeg dessverre en veldig liten gruppe, har legen min fortalt meg. Hovedsaklig så skyldes mye bruk av sykemelding at arbeidsgiver ikke er flink nok til å tilrettelegge og tilpasse arbeidsoppgavene til den gravide. Har man for eksempel en fysisk krevende jobb, så er arbeidsgiver pliktig til å finne lettere oppgaver til den gravide, eller omplassere vedkommende til andre avdelinger. Men dette blir praktisert altfor sjelden! -30+6-
Gjest Anonymous Skrevet 31. august 2002 #4 Skrevet 31. august 2002 Heisann! Jeg er arbeidsgiver, på en arbeidsplass der det er mest kvinner, og mange av dem er i fruktbarhetsalder. Mange gravide hos oss har aktiv sykemelding - når de ikke orker fullt mer. For de som ikke vet; aktiv sykemelding vil si at man er 100% sykemeldt, men kan jobbe hva man orker - og det fine med det - er at man får fullt utbetalt fra trygdekontoret - slik at man kan sette inn vikar - i 100 % stilling. Det de sier hos oss - er at ordningen fungerer fint - de kan gjøre det de orker - uten å ha dårlig samvittighet for alt de ikke kan, som burde vært gjort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå