Gå til innhold

Grønne planter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nylig flytta inn i en kjellerleilighet. Problemet er at sola aldri står direkte på vinduene, og det er vell bare på vinteren at jeg kan oppleve at sola kommer inn vinduene i hele leiligheten. På soverommet vil der ikke komme sollys i det hele tatt. 

Hvilke grønne planter kan jeg gå for? Ikke svigermors tunge og smaragdpalme, de har jeg allerede. Ser ut som de triver med tilværelsen så langt. 

Anonymkode: a7350...be8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lysstoffrør.

Anonymkode: 4b9e1...9b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Calathea? De trenger ikke mye sollys..

Anonymkode: 65ef7...006

AnonymBruker
Skrevet

De fleste grønnplantene mine trives best i nordvinduet, så tror du kan ha mange forskjellige planter. 

Anonymkode: b79bb...6de

• Liker 1
Skrevet

Gullranke! Utrolig lett å holde i livet selv uten masse lys. 

Skrevet

Har ikke planter på badet selv, men vet om mange som klarer holde fredsliljer i live på bad hvor det er lite eller ikke noe sollys!
 Draketre er også tilnærmet udødelig selv med dårlige lysforhold. 

Skrevet

Sjømannstrøst/Aglaonema, husfred? Men jeg tror egentlig du kan ha de fleste grønnplanter.

AnonymBruker
Skrevet

Kaffeplanten liker seg uten sollys, min er kraftig og mørkegrønn og står i et vindu mot nord, helt uten sol. 

Anonymkode: b79bb...6de

AnonymBruker
Skrevet

Plastikk klarer seg fint uten sol. 

Anonymkode: 57c38...715

Skrevet (endret)

Orkideer kanskje, men mulig de trenger mer lys. Mine lever (blomstrer) ihvertfall evig. 

Endret av oysterlover
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste både grønnplanter og også blomster vil trives veldig godt uten direkte sollys - det er nesten verre å finne planter som tåler og liker å stå i direkte sol.

Husk av veldig mange av de plantene vi bruker inne, opprinnelig er tilpassa skogbunn, snylteplanter på trær (orkideer) og slikt, hvor de ikke står i direkte sol.

Stuen her er det knapt lys, (rullegardiner nede pga innsyn) men fredsliljen trives aldeles utmerket :)

Generelt tips: se etter planter med mørk grønne blader.

Grønnfargen er klorofyll (som planter bruker for å "puste"), Dess mørkere blader, dess mer klorofyll, Mer klorofyll betyr at planten klarer seg med mindre lys.

Anonymkode: 5a805...9fc

Skrevet

I tillegg til å se etter planter som trenger lite lys, går det også an å kjøpe lyspærer som er ment som plantelys og sette i en vanlig lampe. Finnes på både IKEA og Clas Ohlson så vidt jeg vet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...