AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #1 Skrevet 15. juli 2019 Jeg har hatt anoreksi, og for å gå opp i vekt har jeg fulgt en kostplan. Nå er tiden inne for å stabilisere vekten, og jeg ønsker å kutte ut planen for å bli mer "fri". Men med en gang jeg prøver å spise etter kroppens signaler, ender jeg med å gå ned i vekt. Det er som om jeg tror jeg spiser mer enn jeg gjør. Er det andre som har eller har hatt det sånn? Har dere noen tips til hvordan jeg kan få til dette igjen? Eller må jeg regne med å alltid følge en slags plan (som innebærer mer mat enn det som føles naturlig)? Det skal sies at jeg hadde en stabil vekt før jeg ble syk, og da spiste jeg bare etter sult-/lyst. Anonymkode: e115c...912
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #2 Skrevet 15. juli 2019 Jeg tror vi alltid må ha faste måltider til faste tider. Trenger ikke nødvendigvis følge kostplanen slavisk, men prøve å spise samme mengde. Kan jeg spørre hva din bmi er nå som du skal holde vekten? Har selv bmi 19 og ønsker å begynne med stabiliserings kostplanen, men de vil helst ha meg opp på 20. Anonymkode: ee29a...88d 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #3 Skrevet 15. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror vi alltid må ha faste måltider til faste tider. Trenger ikke nødvendigvis følge kostplanen slavisk, men prøve å spise samme mengde. Kan jeg spørre hva din bmi er nå som du skal holde vekten? Har selv bmi 19 og ønsker å begynne med stabiliserings kostplanen, men de vil helst ha meg opp på 20. Anonymkode: ee29a...88d Takk for svar! Du er nok inne på noe. Jeg klusser litt med tidspunktene. Spiser lite på dagen, og da rekker jeg kanskje ikke nok på kvelden... Jeg synes du skal høre på "dem" (som jeg regner med er leger el.l.). TS Anonymkode: e115c...912
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #4 Skrevet 15. juli 2019 Du har levd lenge der du har blitt vant til å være småsulten og ignorere de signalene, den vanen kommer nok frem igjen. Tenker du kan minne deg selv på å føle etter om du er sulten flere ganger i løpet av dagen, da det virker som om du underbevisst ignorerer sultsignalene. Sult kommer i bølger, så om du er sulten, ignorerer fordi du er opptatt, så vil sulten gå bort selv om du fortsatt trenger mat. Derfor er det lurt å minne seg selv på å føle etter om du er sulten, og spise når du er det istedetfor å vente 20min, for da kan du risikere at sultfølelsen forsvinner noen timer Anonymkode: ba59c...1d0 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #5 Skrevet 15. juli 2019 På samme måte som overvektige underestimerer, så har er/har vært undervektige eller slitt med anoreksi, en tendens til å overestimere. Jeg måtte holde meg til kostplanen og telle kalorier i lang tid etter behandling. Jeg har vært frisk i 6 år, men når jeg feks er på ferie og tror at jeg har spist "sååå mye", og går på vekten og har gått ned i vekt, så må jeg gå gjennom det jeg faktisk har spist før jeg innser at jeg fremdeles har et litt forvridd syn på hva som er mye mat. Anonymkode: c0b29...3e4 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #6 Skrevet 16. juli 2019 Har vært gjennom det samme. Har vært «frisk» i 4-5 år og fikk vel den normale sultfølelsen ordentlig tilbake etter ett års tid med å spise måltider jevnlig (hver 4. time). Kaloritelling kan være et verktøy for en periode hvis du klarer å ikke misbruke det (altså få panikk og ikke klare å innta nok fordi du innerst inne vil ned i vekt igjen). Slik at du vet at du får i deg nok mat. Å legge fra seg planen for tidlig for å bli «fri» kan virke mot sin hensikt. Du kommer til å få tilbake sultfølelsen etterhvert, men du må ha litt tålmodighet. Du trenger ikke å legge planen helt fra deg. Den representerer ofte noe som er ganske nærmt et «normalt» kosthold, så hva med å følge den, men ikke ha veldig stramme rammer, bortsett fra antall måltider og ca. størrelse på måltidene f.eks.? Anonymkode: 82c89...f61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå