AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #1 Skrevet 15. juli 2019 Jeg har en leilighet som jeg har kjøpt i 2014. Jeg har nå fått meg en kjæreste og har bodd siden da stort sett hjemme hos han. Jeg betaler for mine bolig utgifter selv. Han mener at jeg bør vente med å selge leiligheten. Siden jeg ikke har vært i en sånn situasjon før ønsker jeg å vite hva er best å gjøre i denne situasjonen. Jeg tenker at det er ikke mange fordeler ved å leie ut, jeg kommer helst til å måtte betale mer i skatt til slutt og at det ikke vil være verdt. Så mener jeg å ha hørt at når en leier leiligheten sin ut og så selge er man nødt til å skatte av fortjenesten på salget. Er det virkelig slik? Hva bør jeg gjøre i en slik situasjon? Anonymkode: 25d73...46b
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #2 Skrevet 15. juli 2019 Hvis jeg hadde klart å sitte med leiligheten min økonomisk hadde jeg leid den ut. Da har du i hvert fall noe å falle tilbake på hvis det skulle bli slutt mellom deg og kjæresten. Anonymkode: 3e3b1...3bd 29
Måneskinn Skrevet 15. juli 2019 #3 Skrevet 15. juli 2019 Lei ut leiligheten din. Ikke selg enda. Du må alltid ha en back-up! 13
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #4 Skrevet 15. juli 2019 Hvor lenge har dere vært sammen? Jeg ville beholdt leiligheten i tilfelle det blir slutt mellom dere. Anonymkode: 0a89f...62e 8
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #5 Skrevet 15. juli 2019 Enig med alle over, jeg hadde leid ut en stund. Da har du noe å falle tilbake på, om det blir brudd. Anonymkode: 79622...8e8 6
stan Skrevet 15. juli 2019 #6 Skrevet 15. juli 2019 Du kan leie ut leiligheten i to år før du må skatte av eventuelt gevinst på salget. Du må skatte av leieinntektene, så om det lønner seg kommer an på hvor mye du har lånt. Foreløpig er det å ha pengene i en leilighet som leies ut bedre enn å ha pengene på konto. 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #7 Skrevet 15. juli 2019 Hallo: når han vil du skal beholde leliligheten din betyr det at han ikke er sikker på forholdet deres og tenker at den er fin for deg å ha når han gjør det slutt. Dump han. Du trenger ikke en mann som juger og lurer. Anonymkode: 52904...c80 17
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #8 Skrevet 15. juli 2019 24 minutter siden, stan skrev: Du kan leie ut leiligheten i to år før du må skatte av eventuelt gevinst på salget. Nei. TS må ha bodd i leiligheten 12 av de siste 24 mnd for å selge skattefritt. Så fra TS melder flytting til folkeregisteret, kan hun leie ut i inntil 12 mnd. Anonymkode: c732c...736 11
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #9 Skrevet 15. juli 2019 Lei ut leiligheten et år før du selger den Anonymkode: 0abf9...328
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #10 Skrevet 15. juli 2019 Jeg tenker at om forholdet er forholdsvis nytt (under 1 år) så ville jeg beholdt leiligheten. Med mindre du hater den, den er dyr eller du lett får deg en ny om det blir slutt mellom dere.. personlig ville jeg leid den ut i 1 år og ta en vurdering da. Ligger den supersentralt til på et populært sted kan du avertere den på Airbnb og leie den ut der til feriefolk eller leie den til student/pendler fast 1 år. Anonymkode: c2ab3...a51 4
A-hunter Skrevet 15. juli 2019 #11 Skrevet 15. juli 2019 32 minutter siden, stan skrev: Du kan leie ut leiligheten i to år før du må skatte av eventuelt gevinst på salget. Du må skatte av leieinntektene, så om det lønner seg kommer an på hvor mye du har lånt. Foreløpig er det å ha pengene i en leilighet som leies ut bedre enn å ha pengene på konto. Du burde være forsiktig med å uttale deg om ting du overholdet ikke har greie på. Man kan leie ut 12 av de siste 24 måneder uten å utløse skatt på overskuddet ved salg. Man må skatte av overskuddet av utleien. Det er en vesentlig forskjell. 6
liljene Skrevet 15. juli 2019 #12 Skrevet 15. juli 2019 Det virker som dere begge ønsker å vente og gi det mer tid før dere tar en avgjørelse. Tenk over at dersom du leier ut, kan du få slitasje, eller leieboere som viser seg å være vanskelige. Det beste ville vært og solgt og kjøpt seg inn i hans leilighet. Hjelp hamfor guds skyld ikke med oppussing der du ikke får med noe av verdistigningen. 2
Far til 2 Skrevet 15. juli 2019 #13 Skrevet 15. juli 2019 Jeg er enig med de som sier at du bør leie ut fordi jeg tror salgsprisene ikke vil falle om boligen er i en større by som f.eks. Oslo. Men dette er som nevnt en spekulasjon og umulig å si sikkert. Hvis du tror prisene faller bør du selge men om prisene holder seg eller bare faller litt vil det lønne seg å leie ut. Som en sier høyere opp må du ha bodd minst 12 mnd i leiligheten de siste 24 mnd. for å unngå skatt av fortjenesten. Dette betyr at du kan leie ut inntil 1 år og deretter vurdere om du vil flytte tilbake eller selge. 3
stan Skrevet 15. juli 2019 #14 Skrevet 15. juli 2019 33 minutter siden, A-hunter skrev: Du burde være forsiktig med å uttale deg om ting du overholdet ikke har greie på. Man kan leie ut 12 av de siste 24 måneder uten å utløse skatt på overskuddet ved salg. Man må skatte av overskuddet av utleien. Det er en vesentlig forskjell. 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. TS må ha bodd i leiligheten 12 av de siste 24 mnd for å selge skattefritt. Så fra TS melder flytting til folkeregisteret, kan hun leie ut i inntil 12 mnd. Anonymkode: c732c...736 Ja, dere har selvfølgelig rett. Jeg blander nok med gamle regler. Så fra man melder flytting så har man 12 måneder før man må skatte ved salg. Og leier man ut bolig man ikke bor i selv må man skatte av overskuddet. Men utgifter til lånet kan ikke trekkes fra. Så blir det litt finregning for å finne ut om det lønner seg. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #15 Skrevet 15. juli 2019 1 hour ago, Far til 2 said: Jeg er enig med de som sier at du bør leie ut fordi jeg tror salgsprisene ikke vil falle om boligen er i en større by som f.eks. Oslo. Men dette er som nevnt en spekulasjon og umulig å si sikkert. Hvis du tror prisene faller bør du selge men om prisene holder seg eller bare faller litt vil det lønne seg å leie ut. Som en sier høyere opp må du ha bodd minst 12 mnd i leiligheten de siste 24 mnd. for å unngå skatt av fortjenesten. Dette betyr at du kan leie ut inntil 1 år og deretter vurdere om du vil flytte tilbake eller selge. Hei hvor kan jeg finne svart på hvitt at en kan selge uten å måtte skatte dersom en har bodd 12 måneder de siste 24 månedene? Jeg trodde at så lenge en har leid ut i et år for så å senere selge at en bør skatte av fortjenesten på salget ... Takk for svaret. Anonymkode: 25d73...46b
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #16 Skrevet 15. juli 2019 Jeg tror ikke han kommer til å gjøre det slutt det er ikke det det går på. Vi snakker egentlig mye om fremtiden vår sammen. Vi har tjent hverandre som venner i ganske lang tid før vi valgte å satse på hverandre og vårt forholdet. Alt går ganske fint foreløpig. Jeg er bare klar for å gå et steg videre, det er han også, men han tenker at vi hadde tjent bedre på å vente et år for å selge, at salget kan gå bedre. Men det er ikke lett å si det med sikkert. Han er også alenepappa, det har han vært siden 2011, og hatt full omsorg for barna, han ønsker ikke at jeg skal melde flytting ennå osv mtp skatten i år, og det forstår jeg nok. Men jeg ønsker ikke å skatte av fortjenesten hvis jeg vet leie ut et år for så å selge den senere. Anonymkode: 25d73...46b
bttb Skrevet 15. juli 2019 #17 Skrevet 15. juli 2019 https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/salg-av-egen-bolig/skatteregler/
liljene Skrevet 15. juli 2019 #18 Skrevet 15. juli 2019 Jeg tror ikke han taper noe så lenge dere kun er samboere, men at ting endres hvis dere får felles bar, evt ekteskap. La meg sjekke. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barnetrygd+og+kontantstotte/barnetrygd#chapter-2 Her står det litt om stønader fra nav til enslige. Samboerskap vil påvirke barnetrygd etter ett år. Gifter dere dere, så slår endringene inn med en gang.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #19 Skrevet 15. juli 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Lei ut leiligheten et år før du selger den Anonymkode: 0abf9...328 Det er akkurat det hun IKKE bør hvis hun vil ha skattefri gevinst... Anonymkode: a8270...2ec
Raspera Skrevet 17. juli 2019 #20 Skrevet 17. juli 2019 On 7/15/2019 at 2:03 PM, AnonymBruker said: Hallo: når han vil du skal beholde leliligheten din betyr det at han ikke er sikker på forholdet deres og tenker at den er fin for deg å ha når han gjør det slutt. Dump han. Du trenger ikke en mann som juger og lurer. Idiot. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå