AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #1 Skrevet 15. juli 2019 Det rapporteres stadig om vanskeligheter med rekrutteringen til fastlegeordningen. Nå er det legevaktene som sliter med rekrutteringen. Jeg vil ikke tro det er mange flere områder som sliter med det samme. Stort arbeidspress, dårlige arbeidsbetingelser og dårlig lønn er forklaringer som går igjen. Samtidig utdannes det rekordmange leger, både her hjemme og i EØS-land. Så hvor jobber alle disse legene, hvis de ikke gidder stort arbeidspress, dårlige arbeidsbetingelser og dårlig lønn? Anonymkode: 6e4ae...f88
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #2 Skrevet 15. juli 2019 Flaskehalsen er jo LIS1, tidligere turnus; får man ikke gjennomført LIS1, har man heller ikke full refusjonsrett og kan dermed ikke jobbe i allmennpraksis eller på legevakt. Det går hundrevis av leger der ute i det ganske land og venter på LIS1, før den tid kan de ikke, med noen unntak, praktisere som lege. I tillegg har fastlegene de siste årene fått pålagt flere og flere administrative oppgaver, enorme mengder papirarbeid og sekretæroppgaver, uten å ha fått tilført ekstra midler for å kompensere for den ekstra arbeidstiden dette medfører. De fleste fastlegene jeg kjenner jobber 50-60 timers uker jevnt over, samt papirarbeid i helgene. Dette, sammen med høy pasientflyt, tiltakende komplekse sykdomsbilder i befolkningen og en spesialisesthelsetjeneste som er presset til bristepunktet slik at det forventes at komplekse problemstillinger nå skal håndteres i primærsektoren, gjør at flere og flere fastleger søker alternative karriereveier samtidig som de har massive rekrutteringsproblemer da ingen orker et slikt arbeidsliv i lengden. Jobber selv som sykehuslege, på en travel medisinsk avdeling. Liker jobben min til tross for travelheten og føler jeg håndterer arbeidshverdagen uten problemer. Mange slutter på avdelingen da de takler lange nattevakter, svært kritisk syke pasienter og tilhørende samtidighetskonflikter dårlig - det handler vel også mye om personlighetstype og hvordan man håndterer stress. Men jeg har helt klart inntrykk av at jeg har en lettere arbeidshverdag enn fastlegene - når jeg går hjem fra jobb legger jeg pasientene fra meg, er ferdig med arbeidsoppgavene mine og kan overlate resten til påtroppende vakt. Anonymkode: a2e0b...0ea 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #3 Skrevet 15. juli 2019 De går til stillinger i det private, begynner på sykehus, eller slutter helt som lege. Så har ledelsen og byråkratene noen steder etterhvert skjønt at leger ikke kan gjøre mer enn 2-3 ting samtidig, og med mer komplisert medisin og flere (tidkrevende) muligheter trengs det faktisk mer folk etterhvert (og gamle vaktordninger må endres fordi de blir for ille lovstridige). Så det opprettes sakte men sikkert flere stillinger. Anonymkode: 1e110...307
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #4 Skrevet 15. juli 2019 Det har vel også noe å si at en større andel av legene er kvinner som ikke kan og ønsker å jobbe lange dager. Ikke har de hjemmeværende "koner" heller som kan ta hovedansvaret for barn og hjem. Dette påvirker også yngre mannlige leger. De ønsker i større grad å ha et liv utenfor jobben og vil ikke leve som sine eldre mannlige kollegaer. Det er vel også forskjell på by og land. Det er vel overskudd i større byer og underskudd i distriktene. Leger, og spesielt kvinnelige leger, finner seg vel oftere partnere med høyere utdannelse som ikke finner passende arbeide i distriktene. Anonymkode: e1ec7...23d 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #5 Skrevet 15. juli 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har vel også noe å si at en større andel av legene er kvinner som ikke kan og ønsker å jobbe lange dager. Ikke har de hjemmeværende "koner" heller som kan ta hovedansvaret for barn og hjem. Dette påvirker også yngre mannlige leger. De ønsker i større grad å ha et liv utenfor jobben og vil ikke leve som sine eldre mannlige kollegaer. Det er vel også forskjell på by og land. Det er vel overskudd i større byer og underskudd i distriktene. Leger, og spesielt kvinnelige leger, finner seg vel oftere partnere med høyere utdannelse som ikke finner passende arbeide i distriktene. Anonymkode: e1ec7...23d Ja, dette er det nok endel av de eldre mannlige legene som ikke helt forstår. Dagens unge leger er for det første et flertall kvinner. De unge mannlige legene har ikke en hjemmeværende kone lenger - de er som regel sammen med en annen lege eller en partner med tilsvarende høy utdanning. Leger får også mange barn i forhold til de fleste andre yrkesgrupper. Alt dette betyr at unge leger i dag ikke lenger ofrer alt for jobben og lar kona vaske og passe unger. Noe som kan føre til surmuling blant eldre mannlige leger - som kanskje ikke alltid skjønner at dagens unge leger nok opplever et minst like høyt totalpress som de selv hadde som unge og nyutdannede? Anonymkode: bd8cb...994 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #6 Skrevet 15. juli 2019 Selv tror jeg fastlegeordningen trenger kortere lister, og flere muligheter til å bli ansatt som fastlege. Slik at man slipper å kjøpe seg en hjemmel, slipper å være selvstendig næringsdrivende, slipper personalansvar. Anonymkode: bd8cb...994 1
Whistler Skrevet 15. juli 2019 #7 Skrevet 15. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: ........... Leger får også mange barn i forhold til de fleste andre yrkesgrupper. ............. Anonymkode: bd8cb...994 Finnes det statistikk du kan linke til som viser dette?
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #8 Skrevet 15. juli 2019 3 minutter siden, Whistler skrev: Finnes det statistikk du kan linke til som viser dette? Jeg har lest det i avisen, der sto statistikken, så det er ikke hentet ut av lufta fra min side, men jeg husker ikke lenger hvilken avis. Prøv google. Leger, lærere og veterinærer var i alle fall blant yrkene med flest barn, mens skuespillere/kunstnere fikk få. Anonymkode: bd8cb...994 1
Whistler Skrevet 15. juli 2019 #9 Skrevet 15. juli 2019 Statistikken er tjue år gammel, og omhandler kun kvinnelige leger. Det kan skje mye på tjue år.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #10 Skrevet 15. juli 2019 2 timer siden, Whistler skrev: Statistikken er tjue år gammel, og omhandler kun kvinnelige leger. Det kan skje mye på tjue år. Det er sant, jeg googlet frem artiklene igjen nå, og den var eldre enn jeg trodde/husket. Det hadde vært interessant med nyere statistikk, og for begge kjønn. Enig i at ting kan være endret i løpet av de årene - eller de kan ikke være det (ift yrkesforskjeller og fruktbarhet, vi vet jo at kvinner generelt får færre barn nå enn tidligere). Men om jeg skal se på unge/yngre legene jeg kjenner (det er mange, både gjennom jobb og privat, siden samboeren min er lege), har det store flertallet barn. Mange er også gift/samboer med en annen lege, og jeg ser utfordringene knyttet til jobb-hjem-konflikter, særlig der begge foreldre har turnusjobb. Jeg kjenner flere kvinnelige leger som har «flyktet» fra fastlegejobber til sykehusjobber, da særlig til spesialiteter med lav vaktbelastning og lite overtid, pga familie. Det er jo enormt stor forskjell mellom ulike spesialiteter når det gjelder vaktbelastning og arbeidspress, så det er ikke automatisk slik at en sykehusjobb er mindre krevende hvis man har familie, selv om godt den kan være det. Min samboer er sykehuslege (overlege), og jobber også 60 timer i uka og har alltid et berg med papirarbeid hengende over seg. Anonymkode: bd8cb...994 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #11 Skrevet 16. juli 2019 Stor risiko å være selvstendig næringsdrivende, svært dyrt å kjøpe fastlegehjemmel ofte, ubegripelige mengder arbeid med lange dager og lite fri.. Mye papirarbeid. Jeg hadde ikke blitt fastlege om så både utdannelsen og jobben hadde blitt kastet etter meg! Fastlegene går ikke hjem når legekontoret stenger. Jeg er spl i kommunen og vi får ganske ofte svar på meldinger fra fastlegene på ukurante tider - si kl 21 en søndags kveld. Da sitter fastlegene med papirarbeid og forefallende oppgaver, og siden mange er selvstendig næringsdrivende får de nok ikke tillegg for ubekvem arbeidstid tipper jeg En del mindre steder er det også fastlegene som inngår i legevaktsrotasjon, noe som betyr at fastlegemangel = legevaktsmangel. Anonymkode: de028...627 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå