Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kvinne, 25 år, 160 cm, 48-50 kg. 

Jogger på mølle i 40 minutter 4 ganger i uka, hastighet 9 km/t og 2 % helning. Sykler på ergometersykkel 3 dager i uka, 30 minutter i moderat tempo. Blir svett og andpusten. 

Trener i tillegg styrketrening 3 ganger i uka, helkroppsprogram. 

Har ellers en stillesittende jobb, men prøver å ta noen korte "gåturer" i løpet av dagen. 

Ca. hvor mange kalorier trenger jeg per dag? Vet at man kan spise etter sult-/metthetsfølelse og dermed være i balanse. Men noen som kan anslå sånn ca. mengde kalorier? 

Anonymkode: c525f...09b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinne, 25 år, 160 cm, 48-50 kg. 

Jogger på mølle i 40 minutter 4 ganger i uka, hastighet 9 km/t og 2 % helning. Sykler på ergometersykkel 3 dager i uka, 30 minutter i moderat tempo. Blir svett og andpusten. 

Trener i tillegg styrketrening 3 ganger i uka, helkroppsprogram. 

Har ellers en stillesittende jobb, men prøver å ta noen korte "gåturer" i løpet av dagen. 

Ca. hvor mange kalorier trenger jeg per dag? Vet at man kan spise etter sult-/metthetsfølelse og dermed være i balanse. Men noen som kan anslå sånn ca. mengde kalorier? 

Denne kalkulatoren er fin https://www.melk.no/bmi. Regn ut bmi først, deretter kan man regne ut hvor mye du trenger hver dag. 

Anonymkode: b43a2...531

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne kalkulatoren er fin https://www.melk.no/bmi. Regn ut bmi først, deretter kan man regne ut hvor mye du trenger hver dag. 

Men jeg synes det blir så unøyaktig når jeg bare skal krysse av antall timer med aktivitet i uken. Det spiller jo en stor rolle hvilken aktivitet og hvilken intensitet. Dette utgjør mange kalorier. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du opprettholder denne vekten med det du allerede spiser og trener, så trenger du vel ikke telle kalorier? Hvis du absolutt vil finne ut hvor mange kalorier du trenger så kan du bare regne utifra det kostholdet du har nå: Så mange kcal som du får i deg nå er det du trenger.

Anonymkode: 5cba1...910

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg synes det blir så unøyaktig når jeg bare skal krysse av antall timer med aktivitet i uken. Det spiller jo en stor rolle hvilken aktivitet og hvilken intensitet. Dette utgjør mange kalorier. 

Så du setter din lit til tilfeldige forumbrukere i stedet? Nei, her må du nok fram med kalkulatoren og regne ut selv, hvis du skal finne ut nøyaktig kaloribehov

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Beste måten er å regne ut din BMR https://www.calculator.net/bmr-calculator

og deretter bruke en pulsklokke for å estimere kaloriforbruk når du trener. Jeg er 10 kilo tyngre enn deg og forbrenner bare 250 kalorier på 30 min intensiv løping i 13-14 km/t. En hel time relativt tung styrketrening kan for meg utgjøre så lite som 200 kalorier. 

Anonymkode: 25acf...7ed

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanskelig å regne ut sånt særlig nøyaktig. Mat har ikke eksakt det næringsinnholdet som innholdsfortegnelsen sier, og kroppen er ikke en maskin som forbrenner et eksakt antall kalorier per dag. Alt er bare grove estimater.

Det kan nesten være like greit å regne "baklengs". Spise mat, registrere den, veie seg én gang i uken eller noe og se på gjennomsnittet kcal over en periode når vekten ligger ca stabilt. 

Anonymkode: c3855...155

AnonymBruker
Skrevet

OCD?

Anonymkode: d302b...b6f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

og deretter bruke en pulsklokke for å estimere kaloriforbruk når du trener. Jeg er 10 kilo tyngre enn deg og forbrenner bare 250 kalorier på 30 min intensiv løping i 13-14 km/t. En hel time relativt tung styrketrening kan for meg utgjøre så lite som 200 kalorier. 

Oi! Jeg forbrenner mellom 7 og 800 kalorier på 1.5 time tung styrke. Noe galt med klokka mi da eller? 😬

Anonymkode: 121fe...d46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du forbrenner jo mer enn det når du løper 30 min med den hastigheten. Du forbrenner jo ikke 450 kalorier på en og en halv time delt med løping og styrke. Her er det nok noe galt med beregningen. 

Anonymkode: bc6de...9f7

Skrevet

Du forbrenner jo mer enn det når du løper 30 min med den hastigheten. Du forbrenner jo ikke 450 kalorier på en og en halv time delt med løping og styrke. Her er det nok noe galt med beregningen. 

Jeg ligger også på rundt 250 kcal på 30 minutter løping, både i følge klokka mi og diverse kalkulatorer på nett. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke noe veldig galt med beregningen. Har testet i laboratorie også med maske (for løpedelen) og også målt min «hvilemetabolisme», så det stemmer for meg. Kroppsvekt og effektivitet har mye å si for kaloriforbrenning, og en time styrke innebærer mye pauser for de fleste. 

Denne kalkulatoren foreslår 248 kalorier for 30 min løping for min vekt: https://www.healthstatus.com/calculate/cbc/

De fleste overestimerer nok hvor mye trening forbrenner. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke noe veldig galt med beregningen. Har testet i laboratorie også med maske (for løpedelen) og også målt min «hvilemetabolisme», så det stemmer for meg. Kroppsvekt og effektivitet har mye å si for kaloriforbrenning, og en time styrke innebærer mye pauser for de fleste. 

Denne kalkulatoren foreslår 248 kalorier for 30 min løping for min vekt: https://www.healthstatus.com/calculate/cbc/

De fleste overestimerer nok hvor mye trening forbrenner. 

Anonymkode: 25acf...7edbå

Da må du veie utrolig lite. Både på kalkulatoren og klokken min ligger jeg langt over, med mye lavere hastighet på løpingen. 

AnonymBruker
Skrevet

Styrketrening kan være så mye. Du kan allerede ha en del muskler og trene hardt. Eller du kan gjøre litt enkle øvelser og egentlig ikke gå særlig opp i muskler. Så vanskelig å si noe utifra det

Jeg vil tippe rundt 3000 kcal om dagen, der mye er proteiner. Med skikkelig store muskler, muligens enda mer. Siden du virker ønske bevege deg litt hele tiden/ hver dag, så trenger du sannsynligvis mer enn de fleste. Så lenge mye av det du spiser er proteiner, vil du uansett ikke legge på deg noe særlig, fordi proteinene går til musklene og lite a det blir fett, med mindre du overspiser noe for jævlig

Anonymkode: a3a36...d99

AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste overestimerer hvor mye de forbrenner på trening. Du får ta en sånn kalkulator som nevnt ovenfor. For å opprettholde vekt må gjennomsnittskvinnen ha i seg 2500 kalorier.

Anonymkode: 5ca44...0d9

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må du veie utrolig lite. Både på kalkulatoren og klokken min ligger jeg langt over, med mye lavere hastighet på løpingen. 

Jeg veier 58, så ikke utrolig lite. På en dag jeg ikke trener kan jeg spise omtrent 1700 kalorier for å «gå i null», dvs ikke legge på meg eller gå ned i vekt. 

AnonymBruker
Skrevet

Styrketrening kan være så mye. Du kan allerede ha en del muskler og trene hardt. Eller du kan gjøre litt enkle øvelser og egentlig ikke gå særlig opp i muskler. Så vanskelig å si noe utifra det

Jeg vil tippe rundt 3000 kcal om dagen, der mye er proteiner. Med skikkelig store muskler, muligens enda mer. Siden du virker ønske bevege deg litt hele tiden/ hver dag, så trenger du sannsynligvis mer enn de fleste. Så lenge mye av det du spiser er proteiner, vil du uansett ikke legge på deg noe særlig, fordi proteinene går til musklene og lite a det blir fett, med mindre du overspiser noe for jævlig

Anonymkode: a3a36...d99

3000 kcal er alt for mye for en så liten jente

Anonymkode: 971d8...6bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...