Gjest Gjesta Skrevet 6. mai 2005 #2 Skrevet 6. mai 2005 Jeg pleier å ha masse revet gulrot og/eller sellerirot i sausen også når jeg lager lasagne med kjøtt. Ellers er squash supert...
-Fisken- Skrevet 6. mai 2005 #3 Skrevet 6. mai 2005 Dark Angel; er du vegetarianer? Spør Greensky, hun har sikkert en opspkrift
Gjest Sesselja Skrevet 6. mai 2005 #4 Skrevet 6. mai 2005 Jeg pleier å lage en tomatsaus med det jeg har av grønnsaker i huset, og en vanlig hvit saus med godt med ost oppi (jeg er lacto-ovo, så spiser meieriprodukter). Jeg begynner med hvitsaus i bunnen for at ikke skal feste seg. Deretter er det lasagneplater, hvitsaus, rødsaus osv i lag. I tomatsaus går det vanligvis en boks økologiske tomater, en løk, paprika i biter, røde linser i blant, litt gulrot om jeg har det, kanskje squash eller mais om det er i huset, gjerne en dash balsamico også. Så tilsetter jeg krydder av ulike slag, alt etter dagsformen. Den hvite sausen lager jeg ved å smelte litt smør i en kjele og røre ut litt mel (ca 1-2 ss av hver), så sper jeg med litt og litt melk til jeg har en passe mengde saus (avhenger av hvor stor form du skal lage etc). Kok ut melsmaken i noen minutter og la sausen tykne. Smelt i hvitost, og ha litt salt (eventuelt pepper eller muskat i). Blir sausen for tykk bare sper du med mer melk.
Arkana Skrevet 6. mai 2005 #5 Skrevet 6. mai 2005 Vegetarlasagne I 1 hakket løk 1 grovt revet gulrot 400 g hakket sopp 3-4 hakkede hvitløksfedd 1 boks knuste hermetiske tomater 1 ts revet muskat 1 ts rosmarin salt/pepper 1 dl smeltet smør 1 dl hvetemel 8 dl melk lasagneplater 2 dl revet ost Fres grønnsakene hver for seg og ha etterhvert over i en kjele. Tilsett tomater og krydder og la småkoke 5 minutter. Visp sammen smør og mel i en kjele og spe med melk. La koke noen minutter. Legg hvit saus, grønnsaksrøre, lasagneplater og revet ost lagvis i en ildfast form. Første og siste lag skal være hvit saus. Dryss litt revet ost øverst og stek ved 175 grader i ca 40 minutter. Vegetarlasagne II (6 pers.) 3 store røde paprika 2 store auberginer 1 stor finhakket løk 3 knuste hvitløksfedd 1 ts tørkede blandede urter 1 ts tørket oregano 500 g skivet sopp en boks hermetiske tomater 440 g hermetiske røde bønner 1 ss søt chilisaus 250 g lasagneplater 1 bunt hakket spinat 50 g basilikum 100 g skivede soltørkede tomater 25 g revet parmesan 30 g revet cheddar 60 g smør 30 g hvetemel 5 dl melk 600 g ricotta Lag ostesaus ved å smelte smøret og røre inn melet. Spe med melk til en tykk saus. La koke noen minutter. Rør inn ricotta. Del paprika i fire, grill i ovnen, dekk med plast 10 minutter og dra av skinnet. Del i tynne strimler. Del aubergine i skiver som kokes 1 minutter. Stek løk, hvitløk og urter mykt i litt olje. Tilsett sopp og stek 1 minutter. Rør inn tomater, bønner og chilisaus, smak til med salt og pepper. Kok opp og la småkoke uten lokk 15 minutter. Ta av varmen. Dypp lasagneplatene i kokende vann for å myke dem litt. Legg fire i bunnen av en ildfast form. Fordel halvparten av auberginene, spinat, basilikum, paprika, sopprøren og soltørkede tomater oppå. Legg på mer pasta og fortsett slik. Hell ostesausen på toppen og dryss på ost. Stek ved 180 grader i 45 minutter.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2005 #6 Skrevet 6. mai 2005 Jeg bytter barte ut kjøttet med grønnsaker som kan varmes/stekes jeg... Type tomater, paprika, løk, purre, squash osv. Det samme gjør jeg i gryteretter osv., blir kjempegodt det
Gjest gjesta Skrevet 7. mai 2005 #7 Skrevet 7. mai 2005 Dark Angel; er du vegetarianer? Spør Greensky, hun har sikkert en opspkrift Stemmer det Jeg laga etter en oppskrift på internett + ekstra grønnsaker, ble kjempegodt! Hadde squash, gulrot, hakka tomater m/ hvitløk, champinjong, løk, hvitløk og paprika oppi. Lagte ostesaus jeg hadde på toppen & tomatsausen som ligger i pakken med lasagneplatene... Mmm..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå