AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #1 Skrevet 15. juli 2019 Går rundt å føler at det ikke handler om annet lengre, at alt blir sett i regi av økonomisk verdi. Har du mye penger, går du rett opp i rang. Det har alltid vært slik i norge også, men synes det er blitt mye mer fokus på det. For et par tiår tilbake, kunne en milionær med 10 milioner (den gang var du skikkelig rik da) dra på en lokalpupp og ca være en normal person. Nå hjemmer de seg mer blant egne eller har en annen sosial status blant normale folk. Så her har det skjedd en endring. Er mange eksempler en kan komme med, men blir bare egen oppfatting. Har det skjedd endringer her tro? Anonymkode: 40774...ddd 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #2 Skrevet 15. juli 2019 Det er slik verden er ... på godt og vondt. Anonymkode: 2aa6f...bbb
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #3 Skrevet 15. juli 2019 Ja det virker sånn. Trist hvordan samfunnet har blitt. Status jag å handling. Anonymkode: 4fe88...5b9
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #4 Skrevet 15. juli 2019 Det var en klok filosof som forklarte at det var slik samfunnet ville bli, jo mer forfordelt arbeiderne i samfunnet ble. "Varefetisjisme", kalles det. Når ting, uten noen nytteverdi, får en verdi i seg på grunn av konstruert status. Anonymkode: ff1f9...610 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #5 Skrevet 15. juli 2019 Jeg synes ærlig talt det går helt i motsatt retning i Norge. Velferdsstaten gjør at penger og karriere ikke har så stor betydning, alle får sine behov dekt på godt og vondt. Anonymkode: b9f8e...868 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #6 Skrevet 15. juli 2019 Jeg bor i utlandet og føler penger og status er det eneste som betyr noe. Fancy hus, dyre vesker, overprisete «se og bli sett»- steder. Og folk er forferdelig overfladiske. Anonymkode: 3a4f1...d54
Martin13 Skrevet 15. juli 2019 #7 Skrevet 15. juli 2019 Er så glad for at jeg slepper det jaget jeg da. Jeg vet at lykken finner aldri den som identifiserer seg med rikdom, berømmelse og status. Fattigdom er trist for de uten noe mulighet til å komme seg ut av skitlandet de bor i. Her i Norge har man vel ikke noe grunn til å være fattig, med mindre man bruker pengene på dop, røyk og alkohol (altså, dårlige valg for helsen). Har jeg til mat på bordet og til å betale regningene, og litt krisepenger, så trenger jeg ikke mer for økonomisk trygghet. Er redd for at jeg hadde vært mye mer ulykkelig om jeg hadde vært rik på penger og eiendeler. Da hadde jeg mistet fokus på de små og viktigste tingene i livet.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #8 Skrevet 15. juli 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i utlandet og føler penger og status er det eneste som betyr noe. Fancy hus, dyre vesker, overprisete «se og bli sett»- steder. Og folk er forferdelig overfladiske. Anonymkode: 3a4f1...d54 Hvor i utlandet? Det er jo forskjeller fra land til land også... Men til syvende og sist tror jeg de fleste drømmer om et stort hus, veldig mange ihvertfall. Anonymkode: be2d9...d77
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #9 Skrevet 15. juli 2019 Penger er nr.1 i verden, dette styrer alt dessverre. Er så drittlei det selv, alt skal effektiviseres, nedskjæres, det skal spares, you name it. Menneske er ikke verdt noe, blir syk og trenger en medisin som koster penger. Men den er for dyr. Tenk dere godt om, alt i verden kan lages uten penger. Tenk så godt vi hadde hatt det uten kapitalismen. Kun fokusert på det vi trengte. Økonomi og kapitlismen er det verste som har skjedd oss, så kom smarttelefonen og sosiale media å ødelagde oss enda mer. Selv valgte å stoppe alt, ryddet opp i livet hva jeg trengte. Nå jobber jeg kun 2 dager i uken, nekter å delta mer i et samfunn som er så ødelagt. Aldri hatt det bedre, elsker friheten. Anonymkode: 12437...d45 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #10 Skrevet 15. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Penger er nr.1 i verden, dette styrer alt dessverre. Er så drittlei det selv, alt skal effektiviseres, nedskjæres, det skal spares, you name it. Menneske er ikke verdt noe, blir syk og trenger en medisin som koster penger. Men den er for dyr. Tenk dere godt om, alt i verden kan lages uten penger. Tenk så godt vi hadde hatt det uten kapitalismen. Kun fokusert på det vi trengte. Økonomi og kapitlismen er det verste som har skjedd oss, så kom smarttelefonen og sosiale media å ødelagde oss enda mer. Selv valgte å stoppe alt, ryddet opp i livet hva jeg trengte. Nå jobber jeg kun 2 dager i uken, nekter å delta mer i et samfunn som er så ødelagt. Aldri hatt det bedre, elsker friheten. Anonymkode: 12437...d45 Tell me more. Synes også samfunnet ikke fungerer. Det er noe med store samfunn som er styrt av kapitalisme... Giftig. Anonymkode: be2d9...d77
Anonymburker Skrevet 15. juli 2019 #11 Skrevet 15. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ærlig talt det går helt i motsatt retning i Norge. Velferdsstaten gjør at penger og karriere ikke har så stor betydning, alle får sine behov dekt på godt og vondt. Anonymkode: b9f8e...868 Tuller du? Forskjellene mellom fattig og rik øker stadig, selv i Norge. Det blir vanskeligere og vanskeligere å komme inn på arbeidsmarkedet og boligmarkedet. Den største forskjellen er riktignok mellom de som har jobb, og de som ikke har jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #12 Skrevet 15. juli 2019 3 minutter siden, Fornuftig-mann skrev: Tuller du? Forskjellene mellom fattig og rik øker stadig, selv i Norge. Det blir vanskeligere og vanskeligere å komme inn på arbeidsmarkedet og boligmarkedet. Den største forskjellen er riktignok mellom de som har jobb, og de som ikke har jobb. Det beste er i norge er s være innvandrer, fra for eks somalia. Ikke eie noe som helst. Så kan du leve på staten resten av livet, leve glade dager. Møter du opp på NAV som innvandrer så får du den hjelpen du trenger, da veiledere er forpliktet til å hjelpe de pga språkvansker etc. Er du norsk får du beskjed om å ordne deg selv. Har selv jobbet i NAV-systemet i 8år. Etter alt jeg opplevde der mistet jeg troen på hele staten og systemer. Anonymkode: 12437...d45 4
NBA Skrevet 15. juli 2019 #13 Skrevet 15. juli 2019 Verden handler om makt, slik har det alltid vært og vil alltid være. Og når penger gir makt, så vil verden også handle om penger.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #14 Skrevet 15. juli 2019 Jeg vet ikke om det blir mer og mer, men legger i hvert fall mer og mer merke til det selv. De fleste vennene mine har gått fra å jakte meningsfulle og interessante jobber til å ukritisk jakte penger, boligkjøp- og salg, aksjesparing og lønn har blitt det mest brukte samtaleemnet i gjengen og, verst av alt, ingen av dem kan skjønne eller tro på meg at jeg, fortsatt, har andre verdier jeg setter mye høyere enn god økonomi. Anonymkode: f0d9b...042
Anonymburker Skrevet 15. juli 2019 #15 Skrevet 15. juli 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det beste er i norge er s være innvandrer, fra for eks somalia. Ikke eie noe som helst. Så kan du leve på staten resten av livet, leve glade dager. Møter du opp på NAV som innvandrer så får du den hjelpen du trenger, da veiledere er forpliktet til å hjelpe de pga språkvansker etc. Er du norsk får du beskjed om å ordne deg selv. Har selv jobbet i NAV-systemet i 8år. Etter alt jeg opplevde der mistet jeg troen på hele staten og systemer. Anonymkode: 12437...d45 Jeg er slett ikke uenig i dette. Jeg setter kaffen i halsen når jeg leser om at innvandrere skal få gratis ditt og datt. Nei! De skal jobbe for disse tingene på lik linje som alle andre! 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #16 Skrevet 16. juli 2019 Velkommen til Ernas Norge! Dette er hennes visjon. Hun vil ha et klassedelt samfunn. Hvor de rike beholder alle godene selv, og drar opp stigen etter seg så ingen andre kan ta dem igjen uansett hvor hardt man jobben. Et samfunn hvor penger (og dermed makt) går i arv gjennom generasjoner, og hvor statsoverhodene alle har samme etternavn. Anonymkode: 1c701...c75 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #17 Skrevet 16. juli 2019 13 hours ago, AnonymBruker said: Det beste er i norge er s være innvandrer, fra for eks somalia. Ikke eie noe som helst. Så kan du leve på staten resten av livet, leve glade dager. Møter du opp på NAV som innvandrer så får du den hjelpen du trenger, da veiledere er forpliktet til å hjelpe de pga språkvansker etc. Er du norsk får du beskjed om å ordne deg selv. Har selv jobbet i NAV-systemet i 8år. Etter alt jeg opplevde der mistet jeg troen på hele staten og systemer. Anonymkode: 12437...d45 Dette er en spøk, ikke sant? Ikke én eneste hvit nordmann ville byttet plass med en somalier. Garantert. Anonymkode: 1c701...c75 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #19 Skrevet 16. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Velkommen til Ernas Norge! Dette er hennes visjon. Hun vil ha et klassedelt samfunn. Hvor de rike beholder alle godene selv, og drar opp stigen etter seg så ingen andre kan ta dem igjen uansett hvor hardt man jobben. Et samfunn hvor penger (og dermed makt) går i arv gjennom generasjoner, og hvor statsoverhodene alle har samme etternavn. Anonymkode: 1c701...c75 Dette er helt feil! Høyre er f eks de som gjør det mulig for vanlige mennesker og klare å bygge seg opp et firma, de andres skatteregler vil helst knuse "de rike" og kveler altså alle oss vanlige uten mye penger som prøver å klare oss! Mens de rike klarer seg! Folk aner ikke hva de snakker om, henger seg bare på at de borgelige vil la de rike bli rikere, mens politikken sv fører virker mot sin hensikt! Det er forskjell på hva de sier og hva det faktisk resultatet er! Anonymkode: 2f3b8...241 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #20 Skrevet 16. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: politikken sv fører virker mot sin hensikt! Det er forskjell på hva de sier og hva det faktisk resultatet er! Anonymkode: 2f3b8...241 Her må du nok utdype. Hvordan mener du at SVs politikk vil gjøre de rikeste rikere på bekostning av resten av samfunnet? Anonymkode: ff1f9...610
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå