AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #1 Skrevet 15. juli 2019 Hei! Jeg lurer på hvor mange barn det er bra å få mtp ekteskapet.... Når jeg blir gift så ønsker jeg ikke å skille meg. Er forlovet og skal gifte meg neste år. Denne artikkelen hevder at man ikke bør få barn i det hele tatt, eller å ha mange av dem, for et lykkelig ekteskap: https://www.google.no/amp/s/bigthink.com/the-secret-to-marital-happiness-dont-have-kids-or-have-lots-of-them.amp.html Jeg har alltid ønsket en stor familie, med 3-4 barn, men samtidig har jeg mange tidskrevende hobbyer. Min samboer har også dette. Han har sagt at 2-3 barn høres fint ut. Min hobby er hest, og jeg ønsker å ha min egen stall med flere hester når jeg får kjøpt meg hus. Dette kan vel ikke være så bra å kombinere med 3-4 barn... Vi har tenkt å flytte til en landlig plass hvor det ikke er like dyrt med hus. Også er det helt perfekt med hestehold der. Er 1 time unna en av de største byene i Norge. Jeg er bare så redd fordi så og si alle i min og hans familie har skilt seg (foreldre, tanter, onkler+) Litt usammenhengende innlegg tror jeg, men håper noen kan gi råd/sine erfaringer over hvor mange barn de har og hvordan det har påvirket ekteskapet😅 Anonymkode: 7027b...3d0
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #2 Skrevet 15. juli 2019 Maks 2 barn vil jeg si... Da har dere en hver å kjøre rundt på når barna starter på fritidsaktiviter. Og dere må regne med å kutte ned på tidkrevende hobbyer. Er du heldig vil barna også drive med hest, men det er jo ikke gitt. Det å ha barn er tidkrevende. Kanskje ikke så tidkrevende før de starter på skolen, men etter det så starter barna på sine fritidsaktiviter også, og da blir det ofte travelt. Anonymkode: 3dd98...a53 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #3 Skrevet 15. juli 2019 Jeg har tre barn, er gift med barnas far (uten planer om å skille oss eller hatt store problemer). Vi var gift/samboere i sju år før første barnet kom. Lykkelig ekteskap = 0 barn. Lykkelig familie = Så mange barn foreldrene ønsker, orker og har tid og ressurser til. Merk at lykkelig familie i min erfaring har betydd at det har blitt mindre tid til hverandre som kjærester, mindre energi til å være kjærester. Og konflikter og uenighet har det med å boble til overflaten i øyeblikket, mens komplimentet, ros og positiv oppmerksomhet ofte kommer når man er helt bevisst på det. Og man er ofte uenige med barn. Om oppdragelse, regler, var man for ettergivende, burde barnet klare dette selv, skal barnet få sykle langs den veien alene - og det er ofte uenigheter man "må" snakke om det og da. Dyrehold av alle slag tar mye tid. Barn tar veldig mye tid. Din drøm hadde jeg kun fått til om en av oss hadde tjent nok til å forsørge hele familien. Vi har ikke tid til mer dyr enn en liten huskatt og et akvarium og knapt nok det, med full jobb, skole, barnehage, lekser, foreldremøter... Og jeg har kun én i skolen enda. To etter august. Så jeg regner med det blir mer og mer travelt de neste 5-10 årene. Anonymkode: 3aea0...996 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #4 Skrevet 15. juli 2019 Tror hvor mange hester du skal ha vil påvirke ekteskapet vel så mye som antallet barn. I hvertfall kombinasjonen. Nå er det sånn at man begynner med ett, og så tar man det derifra, du kan uansett ikke bestemme så altor sikkert på forhånd. Antall barn er ikke fasit på risiko for skilsmisse, de fleste skilte har vel null og ett og to barn, og de fleste gifte har vel ett, to, tre og ingen barn. Så har vi dem med fire og fem og flere, mange der holder sammen for å skille seg er jo desto mer krevende, men i mitt yrke (lege, forskere), er det flere skilte med en haug med barn i flere kull, så der har ikke fem barn vært noe forebyggende tydeligvis Anonymkode: baae6...396 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #5 Skrevet 15. juli 2019 Om du får barn, uansett hvor mange så må du være klar på at hest er noe som må nedpriotiteres for barnets skyld i noen år. Spesielt når de er små. Får du færre barn tar det selvsagt færre år. Men igjen, det er mye som skal følges opp. Tviler på at du bør få mer enn ett barn om du vil ha tid til hobbyer.. Anonymkode: 84592...cc7 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #7 Skrevet 15. juli 2019 Det står jo artikkelen at barnløse ektepar har større sjanse for å skille seg. Så å ikke få barn gir tydeligvis ikke et lykkeligere ekteskap. Anonymkode: 5ce45...abe 2
Gjest RødeFare Skrevet 15. juli 2019 #8 Skrevet 15. juli 2019 Umulig å svare på all den tid man ikke vet om dere vil trives i foreldrerollen, forholdet mellom barna deres og arbeidsdeling/forhold mellom dere to. For eksempel: med veldig skjev arbeidsdeling i paret kan dårlig stemning fort forsterkes med barn. Hvis dere eller en av dere ikke trives som foreldre, blir fort sliten eller liknende vil det slite på forholdet. Hvis ungene krangler mye kan det være slitsomt med flere. Hvis ungene derimot leker fint sammen og har mye glede av hverandre kan det være lettere å ha flere og kanskje til og med lettere å ha 2 barn enn bare 1 barn. Men dette er jo litt vanskelig for meg å spå om da... Mitt beste råd er at dere snakker sammen nøye og åpent om hva dere ønsker og hvordan dere ser for dere familielivet.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #9 Skrevet 15. juli 2019 Null barn Barn i ekteskap gir ikke lykkelige ekteskap heller...mange går rundt og vil skilles men gjør det ikke så de for enelsker på si og ellers misliker livet sitt pga de holder sammen pga barna med er ikke lykelige. Anonymkode: 8167b...885
Antoinette Skrevet 15. juli 2019 #10 Skrevet 15. juli 2019 Utgangspunktet for tråden her er utrolig merkelig men jeg vil si max to barn. De som ikke stopper og skal ha en til og en til og enda en ryker på en smell siden livet blir en eneste lang småbarnsfase.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #11 Skrevet 15. juli 2019 16 minutter siden, Antoinette skrev: Utgangspunktet for tråden her er utrolig merkelig men jeg vil si max to barn. De som ikke stopper og skal ha en til og en til og enda en ryker på en smell siden livet blir en eneste lang småbarnsfase. Veldig enig. Skjønner ikke hvorfor ikke flere par er fornuftige og stopper på to barn. To barn er virkelig mer enn nok for de fleste. Anonymkode: 95525...cbc 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #12 Skrevet 15. juli 2019 Det er da ikke antall barn det kommer an på. Du kan få ett barn med store helserelaterte problemer som tar all din tid, eller fire selvstendige barn. Sånt vet man aldri på forhånd. Og forholdet til mannen din har mer å si enn antallet barn. Rart spørsmål i det hele tatt. Du må endre prioriteringene dine om/når du blir mor. Da er det ikke "hest er best" lengre. Anonymkode: 941b2...926
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #13 Skrevet 15. juli 2019 Maks 2. Flere hvis økonomien er veldig god! Vi har 4 stk. Og hadde vært dobbelt så lykkelig med dobbel årslønn 😁 men har lest at etter 700.000 blir man ikke særlig mer lykkelig, men vi har 1,5 i året og kan absolutt bli mer lykkelig der 😁 Skulle absolutt ønske jeg kunne jobbe mindre, men vi liker å leve godt. Tenker bare at med 2 barn så hadde stressnivået blitt halvert. Enklere kabal. Anonymkode: 5f0f7...77d
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #14 Skrevet 16. juli 2019 19 hours ago, RødeFare said: Umulig å svare på all den tid man ikke vet om dere vil trives i foreldrerollen, forholdet mellom barna deres og arbeidsdeling/forhold mellom dere to. For eksempel: med veldig skjev arbeidsdeling i paret kan dårlig stemning fort forsterkes med barn. Hvis dere eller en av dere ikke trives som foreldre, blir fort sliten eller liknende vil det slite på forholdet. Hvis ungene krangler mye kan det være slitsomt med flere. Hvis ungene derimot leker fint sammen og har mye glede av hverandre kan det være lettere å ha flere og kanskje til og med lettere å ha 2 barn enn bare 1 barn. Men dette er jo litt vanskelig for meg å spå om da... Mitt beste råd er at dere snakker sammen nøye og åpent om hva dere ønsker og hvordan dere ser for dere familielivet. Dette!! 8 hours ago, AnonymBruker said: Det er da ikke antall barn det kommer an på. Du kan få ett barn med store helserelaterte problemer som tar all din tid, eller fire selvstendige barn. Sånt vet man aldri på forhånd. Og forholdet til mannen din har mer å si enn antallet barn. Rart spørsmål i det hele tatt. Du må endre prioriteringene dine om/når du blir mor. Da er det ikke "hest er best" lengre. Anonymkode: 941b2...926 Og dette!!! Amen! Anonymkode: ffd69...b3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå