Gå til innhold

Pus kommer med døde mus og fugler inn her. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katta mi tok inn mus/fugler opptil flere ganger i uka. Også levende, bare slapp de inn.. Jeg satte bjelle på henne, ho virker ikke det minste plaget. Får inn mus eller fugler kun en sjelden gang nå. 

Anonymkode: 85289...8ec

Da tyder det på at hun ikke får fanget så mye lenger heller da. Greit nok med fugler, for de kan godt leve, men noen av oss ønsker å bli kvitt mus. Èn av fordelene med katt er nettopp at den tar mus, så det ikke kommer så mange inn i kjellere osv. Den er vel ikke den mest humane til å avlive, men gift er verre.

Anonymkode: aa373...00a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste som hjelper er å sette noe foran døråpningen, f.eks. ei ramme med netting på eller noe annet fysisk. Alternativet er å lukke døra eller være ekstra påpasselig når pus kommer med byttet sitt. De pleier å mjaue ganske kraftig for å varsle at de har fanget noe.

Husk gi masse ros når den har tatt ei mus, og ihvertfall ikke bli sint. Dette er naturlig for dem og er ganske stolte over jobben de har utført.

Hahaha, ja vi hører pus fra langt nedi Hagen de gangene hun har fått tak i noe (vi mistenker dog at hun innimellom finner døde fugler på bakken som hun «fanger» 😂). 

Vi passer på å gi henne ros ute, slik at hun ikke tar med noe inn. Det har funket etter kort tid hos oss. Andre vi kjenner gjør det samme, da blir de gjerne hentet eller ropt på av katten når de har noe å vise fram. 

Anonymkode: 6359e...9c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Wagner skrev:

Dyreeksperter anbefaler folk om å holde kattene innendørs da de er iferd med å velte hele økosystemet og faunaen.

Er vel mennesker som burde holde seg innendørs da...

Og hvem har skyld for at det er så jævlig mange katter? Mennesker igjen.

Anonymkode: 32a93...000

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er vel mennesker som burde holde seg innendørs da...

Og hvem har skyld for at det er så jævlig mange katter? Mennesker igjen.

Anonymkode: 32a93...000

Hei! Du stiller mange gode spørsmål. At katter dreper ut fuglene er en konsekvens av at mennesker ønsker seg ei snill pus som kjæledyr. Hvem har egentlig skylden? Jeg som deg spør.

Men uansett hva svaret er så er det eneste riktige vi kan gjøre er å holde kattene innendørs.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha, ja vi hører pus fra langt nedi Hagen de gangene hun har fått tak i noe (vi mistenker dog at hun innimellom finner døde fugler på bakken som hun «fanger» 😂). 

Vi passer på å gi henne ros ute, slik at hun ikke tar med noe inn. Det har funket etter kort tid hos oss. Andre vi kjenner gjør det samme, da blir de gjerne hentet eller ropt på av katten når de har noe å vise fram. 

Anonymkode: 6359e...9c2

Ja, lurt å møte den ute.👍 Katten drar med byttet sitt for å vise det fram til oss og fortelle hvor flink den har vært. Om den ikke treffer på noen før den kommer inn, så blir byttet med inn også. 

Når jeg hører pus kommer (og det høres godt 😂), så går jeg ut og gir den masse ros. Dermed har den fått vist den fram og begynner å spise den ute.

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen sinne gått med en lyd rett ved ørene dag ut og dag inn? Hadde ikke det vært irriterende tror du? 

Anonymkode: 9d579...c75

En katt sover/ligger stille 90 % av døgnet. Da er bjella i ro, og gir ikke lyd. 

Anonymkode: 6acc3...ef4

Skrevet
21 timer siden, Wagner skrev:

Pus kommer med døde mus og fugler inn her. Hva gjør jeg?

Hei ! Katten gjør bare det den evolusjonært skal gjøre, årsaken til at katter er blitt til menneskets kjæledyr er fordi vi i gamle dager brukte de til å drepe skadedyr og fugler som koste seg i avlingene våre. 

Problemet idag er at katter har blitt en stor trussel som er iferd med å ta livet av en rekke fuglearter. I USA alene så dreper katter 3,7 milliarder fugler årlig. 

Det er svimlende tall. I England så er en rekke fuglearter nær utdøelse pga katteangrep.

Det finnes bare et godt tips, og det er at man må holde katten innendørs. For mange er det vanskelig å se for seg at en søt liten pus kan være farlig, men katter er faktisk drapsmaskiner av rang, nesten uten sidestykke.

Mennesket er en myyye større trussel for fuglelivet (og generelt dyrelivet) en katter er.

Ellers så kan det kanskje hjelpe å holde pus inne i skumringstimen, når de er mest aktive og fuglene er trøtte og uoppmerksomme.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Tvist skrev:

Mennesket er en myyye større trussel for fuglelivet (og generelt dyrelivet) en katter er.

Ellers så kan det kanskje hjelpe å holde pus inne i skumringstimen, når de er mest aktive og fuglene er trøtte og uoppmerksomme.

Enig at den bør holde seg unna fugler, men de kattene jeg har hatt, har tatt langt flere mus enn fugler.

Mus oppformerer seg i stor fart, så ingen fare for at de blir utryddet. De trenger helst å bli tatt for at det ikke skal bli for mange.

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neinei, man kan ikke holde katter innendørs, det er dyreplageri! Det er dessuten veldig nyttig at katter tar rotter og mus!

Jeg er enig i at katter bør hindres i å ta fugler, og da kan løsningen være å sette på dem en liten bjelle. Ulempen er jo at de da heller ikke får tatt mus og rotter.

Ellers, ts, så kan du legge ned stor innsats i å ta bytter fra katten så fort den er innenfor døra. Når katter opplever at de aldri får ha byttet sitt i fred inne slutter de gjerne med å ta det med seg inn.

Anonymkode: 345fd...15b

Katten min får tak i mus selv om hun har bjelle på :)

Jeg foreslår å prøve myggnetting

Anonymkode: 5b208...abb

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nytter ikke å ha vinduet oppe. Hun hopper da inn der

Netting over døren? 🤔

Anonymkode: 880b6...d4a

Nettingdører finnes. Kan evt lages.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare hatt katt når jeg bor på gård og trenger en skadedyrbekjemper i fjøset. Men når jeg ser på mengden den katten klarer å avlive pr år så ser jeg jo at det kan være et stort problem der tettheten av katt er stor. Vi har den eneste katten på ganske mange kvadratkilometer her, så tviler på at den gjør noe merkbart innhogg, men holder den likevel inne når jeg ser småmåsen skal avgårde med ungene sine. Vi fôrer i tillegg katten så den ikke trenger å jakte for mat, da holder den seg mer hjemme og driver bare lystmord rundt bygningene.
Bjelle tenker jeg er smart i tettbygd strøk, all lydforurensing som er så lav vil man og fort bli vant med og stenge ute. Det trenger ikke være kraftig lyd for at fuglene skal høre det. Folk overlever tross alt å bo i by med den konstante duren og støyen - merkelig nok. De har til og med husdyr der. Og folk ser både tv og har musikk på der det er husdyr, selv om det bråket ikke gir mening for dyrene.

Anonymkode: 6d056...916

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...