AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #1 Skrevet 15. juli 2019 Jeg har litt sosial angst, særlig knyttet til det å skulle snakke når det er mage fremmede tilstede. Vi har et barn som starter i barnehagen til høsten, og var nylig på et infomøte i barnehagen. Der skulle de selvsagt ha et fellesmøte der alle foreldre måtte presentere seg. Jeg ble så stresset at min samboer måtte gjøre det og nå gruer jeg meg veldig til hvordan dette blir fremover. Det kommer jo masse foreldremøter i årene som følger og jeg leste i tråden om barnehageansatte her at de arrangerer «leker» som foreldre må delta i på møtene? Er dette vanlig? Og jeg regner med at de ansatte legger opp til diskusjoner i plenum på foreldremøtene, og man»tar en runde» på ting slik alle skal si sin mening? Dette er noe av det verste jeg vet. Jeg er veldig engasjert i mitt barn, men blir helt uvel av å tenke på dette.Tar man som barnehageansatt ikke hensyn i det hele tatt til de som ikke klarer sånt? Anonymkode: 0c1a2...67b 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #2 Skrevet 15. juli 2019 Da må du forklare at du har sosial angst og sliter med slike situasjoner. Barnehageansatte er ikke kvalifisert til å diagnostisere dette selv og ta hensyn uten at de får vite at det er et problem. Anonymkode: b43b6...3d7 13
Whistler Skrevet 15. juli 2019 #3 Skrevet 15. juli 2019 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har litt sosial angst, særlig knyttet til det å skulle snakke når det er mage fremmede tilstede. .............. Det kommer jo masse foreldremøter i årene som følger og jeg leste i tråden om barnehageansatte her at de arrangerer «leker» som foreldre må delta i på møtene? Er dette vanlig? Og jeg regner med at de ansatte legger opp til diskusjoner i plenum på foreldremøtene, og man»tar en runde» på ting slik alle skal si sin mening? ............. Anonymkode: 0c1a2...67b Hva med å gi det en sjanse før du maler deg inn i et hjørne i fantasien din? Ikke "regn med" at det blir sånn eller slik. Ikke tro at alle barnehager er skåret over samme lest. Gi det en sjanse. De fleste problemer blir det nemlig ingen ting av. Endret 15. juli 2019 av Whistler 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #4 Skrevet 15. juli 2019 Hei! Jeg jobber i barnehage og skal svare deg så godt jeg kan. Først av alt, vi har aldri hatt noen form for «leker» på foreldremøte. Tror ikke det er så vanlig, så ikke tenk på det. Som regel så er det først info i plenum for alle foreldrene i barnehagen, da snakker styrer og det forventes ikke at foreldrene skal snakke, annet enn evt de som har spørsmål. Deretter går man til gruppene til barna, da er det kun dere som er foreldre på den barnegruppen og ped leder som har resten av møte. Da er det gjerne en runde der ped leder spør foreldre om synspunkter på ting. Mange ped ledere tar «runden» som man kaller det, altså for å sikre at alle foreldrene får svart. Dersom du syns dette er ubehagelig så bare gi beskjed til ped leder så kan hun spørre om tingene på en annen måte slik at ikke alle må svare. Men husk at dette er i en liten gruppe og du kommer nok til å bli kjent med disse andre foreldrene. Det vil gå fint, ikke bekymre deg så mye for dette. Anonymkode: b8ab2...248 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #5 Skrevet 15. juli 2019 Har hatt to barn i barnehage, det har aldri vært forventet eller lagt opp til at foreldrene skal si noe annet i plenum enn navnet sitt og hvem de er foreldre til. En gang var det diskusjon om ny «visjon» og hva vi ønsket av aktiviteter, da ble vi delt inn i små grupper, og man måtte ikke si noe. Anonymkode: 44bff...4f8 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 15. juli 2019 #6 Skrevet 15. juli 2019 (endret) Utenom type Lucia dager og noen få andre lignende arrangementer så har vår bhg kun hatt foreldremøter der vi prater om barnet vårt. Tror de har vært et felles med alle foreldre grunnet noe ombygging etc i bhg, men utenom det så synes jeg det skjer sjeldent og ingen blir tvunget til å delta i noe. Men om du har angst så føler du deg kanskje i skuddlinjen uansett. Ville vært åpen om det til bhg. Beste er alltid å spille med åpne kort. Endret 15. juli 2019 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #7 Skrevet 15. juli 2019 38 minutter siden, Whistler skrev: Hva med å gi det en sjanse før du maler deg inn i et hjørne i fantasien din? Ikke "regn med" at det blir sånn eller slik. Ikke tro at alle barnehager er skåret over same lest. Gi det en sjanse. De fleste problemer blir det nemlig ingen ting av. Men det er jo dette som er problemet, at man ser for seg verste fall scenario med sosial angst. Det er ikke så lett å bare riste av seg disse tankene. jeg anbefaler deg å snakke med styrer eller ped.leder. Så tar de hensyn. jeg jobber selv i bhg og har tre barn, så foreldremøter er noe jeg har vært en del på. Veldig sjelden har jeg vært med på «leker» av noe slag. Men presentasjonsrunde avdelingvis er vanlig. Har opplevd møter der man deles inn i grupper og har forskjellige poster man går til og snakker om forskjellige tema. Men da kan man jo bare dilte med og trenger ikke si så mye. Og man slipper å snakke i plenum etterpå. Når du har vært med noen ganger så vil dette gå veldig fint skal du se. Ta med deg samboeren din om du føler det er en trygghet Anonymkode: 0cbe2...8e0 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #8 Skrevet 15. juli 2019 Jeg har hatt barn i 3 barnehager og nå 1 skole og har vært på alle foreldremøter. Jeg har kun opplevd 1 gang at vi måtte presentere oss (navn og hvem vi var forelder til), og 1 gang har vi blitt delt inn i grupper for å diskutere noe, men det var på skolen. Resten av møtene har vært lagt opp til at foreldrene kun skal sitte og lytte, men kan be om ordet hvis det er noe man vil ta opp. Jeg har sterk sosial angst selv, men akkurat foreldremøter har gått veldig greit. Anonymkode: d5464...9fb 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #9 Skrevet 15. juli 2019 Du bør vel ta dette opp med psykologen din slik at dere kan jobbe med å forberede deg spesifikt på bsrnehagestarten. Anonymkode: a3858...54b 5
dida Skrevet 15. juli 2019 #10 Skrevet 15. juli 2019 Jeg er ped.leder i barnehage og har full forståelse for dette. Bruker ikke å legge opp til at alle må si noe på foreldremøtene mine, og hvis det skal være noen presentasjonsrunder bruker jeg som regel å ta det, da jeg vet at mange sliter med dette. Da sier jeg bare «dette er Mette, mammaen til Ola». Men et hint om dette til de som jobber på avdelingen kan være lurt, så slipper du helt sikkert 😊 Det viktigste er at du er der 🌈 5
Gjest WhisperingWind Skrevet 15. juli 2019 #11 Skrevet 15. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør vel ta dette opp med psykologen din slik at dere kan jobbe med å forberede deg spesifikt på bsrnehagestarten. Anonymkode: a3858...54b Ikke minst at det vil skje mer og mer sosiale ting etterhvert som barnet vokser. Bursdager, fritidsaktivteter osv der en faktisk må delta på diverse dugnader etc. Ville jobbet iherdig med dette nå mens det starter i det små. For det å ha barn VIL føre til mye sosiale situasjoner der det kreves at du må delta.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #12 Skrevet 15. juli 2019 Ingen MÅ si noe. Mange velger å ikke gjøre det. Det er noen som liksom tar all plassen i rommet ved å være supersosiale. Så det er lett å tro at alle er slik, men ser du etter så er det flere som ønsker å ikke bli lagt merke til. Anonymkode: 8da65...d56 4
GammelKaktus Skrevet 15. juli 2019 #13 Skrevet 15. juli 2019 Det eneste du faktisk må er å gå på møtene som har med ditt barn å gjøre, og alle frokostene/lunsjene i anledning diverse høytider og avslutninger. Det holder at du kommer tar deg en kaffe og prater litt med barnet og holder på de andre. De fleste er så så opptatt av seg og sitt at de såvidt gidder å hilse på deg.😏 Uansett så har du en mann som kan ta det du ikke orker/klarer, er ikke slik at dere må møte opp begge to. Har en venninne som har sosial angst og der er det mannen som tar alt det sosiale styret med skole og barnehage, så går de sammen på de store tingene 17 mai og slikt, men han holder seg i nærheten for å ta støyten.👍 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #14 Skrevet 15. juli 2019 Jeg har også sosial angst. Dersom jeg er med på noe der alle må svare i en runde så kan du bare henge deg på noen andre. Bare si du er enig med en av de andre. Anonymkode: 6b745...690 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #15 Skrevet 15. juli 2019 Det er forskjell på barnehager. I en av dem vi har brukt skulle vi alltid ha case-diskusjoner. Da var vi i grupper på 5-6, fikk et case, diskuterte det og skulle presentere for resten av gjengen etterpå. Akkurat som når man går på skolen. En skikkelig uting etter min mening. Si gjerne ifra om at du ikke ønsker å delta på slikt. Skulle sagt det selv, men turte aldri... Anonymkode: e02bc...f21 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #16 Skrevet 15. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da må du forklare at du har sosial angst og sliter med slike situasjoner. Barnehageansatte er ikke kvalifisert til å diagnostisere dette selv og ta hensyn uten at de får vite at det er et problem. Anonymkode: b43b6...3d7 Det var en nogså dårlig løsning. Har du sosial angst må du jo heller forsøke å gjøre noe med problemet og å utsette seg for det en ikke liker kan være til god hjelp. Anonymkode: 2ade5...227 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #17 Skrevet 15. juli 2019 Det eneste en pleier å gjøre på disse møtene er å høre på hva barnehage ansatte har å si. Evt si navnet sitt og hvilken unge en er forelder til. Ja de kan sikkert finne på noe kreativt en og annen gangen. Men ikke noe som krever noe foredrag av deg. Høres også litt ut som om du sliter mer med panikkangst? Anonymkode: 2ade5...227
Whistler Skrevet 15. juli 2019 #18 Skrevet 15. juli 2019 (endret) 1 time siden, Whistler skrev: Hva med å gi det en sjanse før du maler deg inn i et hjørne i fantasien din? Ikke "regn med" at det blir sånn eller slik. Ikke tro at alle barnehager er skåret over same lest. Gi det en sjanse. De fleste problemer blir det nemlig ingen ting av. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo dette som er problemet, at man ser for seg verste fall scenario med sosial angst. Det er ikke så lett å bare riste av seg disse tankene. ............................. Når du har vært med noen ganger så vil dette gå veldig fint skal du se. .................. Anonymkode: 0cbe2...8e0 Hva er den basale forskjellen på din og min tilnærming? Begge ender opp i samme konklusjon. "Dette kommer til å gå helt fint". Endret 15. juli 2019 av Whistler
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #19 Skrevet 15. juli 2019 14 minutter siden, Whistler said: Hva er den basale forskjellen på din og min tilnærming? Begge ender opp i samme konklusjon. "Dette kommer til å gå helt fint". Forskjellen er at hun kommer med råd og erfaringer, mens du bare avfeier bekymringen. Det går ikke an å bare skyve bekymringer til side når man har angst, man har gjerne behov for å gå gjennom forskjellige scenarioer i hodet og forberede seg på hvordan man skal takle dem, selv om de kanskje ikke blir noe av. Anonymkode: d5464...9fb 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #20 Skrevet 15. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg jobber i barnehage og skal svare deg så godt jeg kan. Først av alt, vi har aldri hatt noen form for «leker» på foreldremøte. Tror ikke det er så vanlig, så ikke tenk på det. Som regel så er det først info i plenum for alle foreldrene i barnehagen, da snakker styrer og det forventes ikke at foreldrene skal snakke, annet enn evt de som har spørsmål. Deretter går man til gruppene til barna, da er det kun dere som er foreldre på den barnegruppen og ped leder som har resten av møte. Da er det gjerne en runde der ped leder spør foreldre om synspunkter på ting. Mange ped ledere tar «runden» som man kaller det, altså for å sikre at alle foreldrene får svart. Dersom du syns dette er ubehagelig så bare gi beskjed til ped leder så kan hun spørre om tingene på en annen måte slik at ikke alle må svare. Men husk at dette er i en liten gruppe og du kommer nok til å bli kjent med disse andre foreldrene. Det vil gå fint, ikke bekymre deg så mye for dette. Anonymkode: b8ab2...248 Hvorfor i alle dager tar dere runden? Sånn har det aldri vært i våre barnehager eller skoler. Noen ganger har vi sittet i smågrupper og drøftet og enten skrevet ned og levert det vi skulle drøfte eller en har oppsummert i plenum etterpå og da kan den som føler seg mest komfortabel snakke høyt. Ofte har vi også blitt bedt om å sende Mail om det er noe. Større sjanse for at man er ærlig da, enn ved plenumsdrøfting! Flere enn de som har diagnostisert sosial angst som synes det er ubehagelig å snakke og bli «pålagt» å ha en mening ved å ta runden er meningsløst. De som har noe å si, sier noe. Anonymkode: 6b80c...6d6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå