Gå til innhold

Far som tydeligvis mener at han kan bestemme hvordan jeg legger opp ferien jeg har fra jobb. Synspunkt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Bare trenger andres synspunkt på en sak som oppstod i dag. Har et barn. Ble slutt for 2 år siden mellom oss.

Vi ble enige om at vi skulle ha 3 uker hver med barnet i sommer. Han fikk velge periode. Bhg er stengt i 3 uker, vi har delt disse 3 ukene likt mellom oss. Han flyttet 1,5 time vekk da det ble slutt, og har således ikke anledning til å ha barnet i bhg på dagtid, mens han selv er på jobb

Far har hatt ferie med barnet i 3 uker. Skal ha en 4 ferieuke i august alene på fjellet med kompiser. Jeg har ferie fra jobb i 3 uker (ikke råd til mer da jeg ikke er fast ansatt) I 1,5 uke av mine ferieuker har jeg vært alene. Måtte male huset i år. Skal dermed ha ferie med barnet vårt i 1,5 uke før det er tilbake i jobb og bhg. Har derimot barnet i 3 uker (altså far har ikke barnet på disse 3 ukene, men har heller ikke fri fra jobb i mer enn den ene uken i august når jeg har barnet) 

Nå viser det seg at han er sur fordi han mener at jeg skulle jobbet frem til jeg får barnet igjen, og deretter hatt ferie sammen med barnet i 3 uker. Altså ikke gått på jobb igjen siste 1,5 uken og barnet i bhg. Og heller ikke hatt ferie i 1,5 uke alene. Fordi det ikke er rettferdig at han skulle ha ferie i 3 uker med barnet og jeg bare i 1,5 uke (dog har jeg barnet i 3 uker selv om det er jobb og bhg siste halvdel) 

Jeg har hovedomsorg og samværsfordeling er litt over 70/under 30% i min favør

Har han et poeng? Jeg ble litt satt ut av det hele. Hadde selv aldri sagt at han SKAL ha FRI med barnet i de 3 ukene han hadde barnet (stor familie, vanlig at unger er med på f.eks hytten med besteforeldre osv) Bare at de 3 ukene var hans ansvar og de neste 3 ukene var mitt ansvar.

Hadde selvsagt ønsket å ha ferie sammen med barnet i alle ukene, men nå valgte jeg å gjøre det på denne måten fordi jeg måtte male i år og jeg har ikke 5 uker lønnet ferie i år (fikk 13 000 i feriepenger liksom, fordi jeg har jobbet som ringevikar i hele fjor og ble nylig ansatt som vikar i 53% stilling ut året) 

Fikk dårlig samvittighet når han var så sur og sa disse tingene 😣

Anonymkode: 32bb2...d86

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han er urimelig og kan ikke legge seg opp i din kabal. 

Husk at til neste år trenger ikke du fortelle om dine ferieplaner så lenge dere blir enige om fordeling 

Du kan kanskje minne ham på at du har barnet hver eneste uke med få pustepauser innimellom, og har behov for litt aleneferir

Anonymkode: 2fa82...531

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Bare trenger andres synspunkt på en sak som oppstod i dag. Har et barn. Ble slutt for 2 år siden mellom oss.

Vi ble enige om at vi skulle ha 3 uker hver med barnet i sommer. Han fikk velge periode. Bhg er stengt i 3 uker, vi har delt disse 3 ukene likt mellom oss. Han flyttet 1,5 time vekk da det ble slutt, og har således ikke anledning til å ha barnet i bhg på dagtid, mens han selv er på jobb

Far har hatt ferie med barnet i 3 uker. Skal ha en 4 ferieuke i august alene på fjellet med kompiser. Jeg har ferie fra jobb i 3 uker (ikke råd til mer da jeg ikke er fast ansatt) I 1,5 uke av mine ferieuker har jeg vært alene. Måtte male huset i år. Skal dermed ha ferie med barnet vårt i 1,5 uke før det er tilbake i jobb og bhg. Har derimot barnet i 3 uker (altså far har ikke barnet på disse 3 ukene, men har heller ikke fri fra jobb i mer enn den ene uken i august når jeg har barnet) 

Nå viser det seg at han er sur fordi han mener at jeg skulle jobbet frem til jeg får barnet igjen, og deretter hatt ferie sammen med barnet i 3 uker. Altså ikke gått på jobb igjen siste 1,5 uken og barnet i bhg. Og heller ikke hatt ferie i 1,5 uke alene. Fordi det ikke er rettferdig at han skulle ha ferie i 3 uker med barnet og jeg bare i 1,5 uke (dog har jeg barnet i 3 uker selv om det er jobb og bhg siste halvdel) 

Jeg har hovedomsorg og samværsfordeling er litt over 70/under 30% i min favør

Har han et poeng? Jeg ble litt satt ut av det hele. Hadde selv aldri sagt at han SKAL ha FRI med barnet i de 3 ukene han hadde barnet (stor familie, vanlig at unger er med på f.eks hytten med besteforeldre osv) Bare at de 3 ukene var hans ansvar og de neste 3 ukene var mitt ansvar.

Hadde selvsagt ønsket å ha ferie sammen med barnet i alle ukene, men nå valgte jeg å gjøre det på denne måten fordi jeg måtte male i år og jeg har ikke 5 uker lønnet ferie i år (fikk 13 000 i feriepenger liksom, fordi jeg har jobbet som ringevikar i hele fjor og ble nylig ansatt som vikar i 53% stilling ut året) 

Fikk dårlig samvittighet når han var så sur og sa disse tingene 😣

Anonymkode: 32bb2...d86

Lukk ørene og øynene og slutt å tenke på slike tåpelige bagateller. 

Du gjør så godt du kan, noen må lage bråk og problemer av alt. Ikke synk ned på samme smålige nivå som barnets andre forelder. 

Anonymkode: b11bb...eaf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Han pirke. Det kan henda du overtenkje litt også. Du har ikkje gjort noke gale. 

Anonymkode: 38c24...38e

• Liker 1
Skrevet

Det har ikke han noe med i det hele tatt. Jeg hadde gjerne gjort som du har gjort. Du trenger ikke å fortelle ham noen ting av dine planer eller noe som helst heller. Ingen grunn til dårlig samvittighet. Barnet har hatt og skal ha fri, og du har fått malt huset. Neste år håper jeg du får tid og råd til en tur alene 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke tenk på det. Han er bare sur, ideelt for barnet hadde jo vært å ha mest mulig fri, og han tenker vel at tre + tre uker = 6 uker fri fra barnehagen, ellers kunne dere hatt vanlig samvær akkurat den 1,5 ukene, det blir jo komplisert. Nå ble det ikke slik i år, men han har ingen ting med det. Men han må jo vite hvor barnet er, så den der " ikke fortell ham noe" er jeg ikke enig i, han bør vite om barnet er hjemme (og eventuelt i barnehagen), eller på en ferietur et annet sted, det syns jeg han har all rett til. 

Anonymkode: 86826...6e2

• Liker 1
Skrevet

Han har ikke noe med det, men jeg hadde selv forventet at bf legger ferien til når han har barnet, og ikke sender det i bhg. Uten at jeg hadde blandet meg hvis han hadde valgt noe annet. Hadde kanskje gitt uttrykk for at han burde valgt annerledes, og latt det bli med det. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...