Gå til innhold

Dårlig hukommelse-utbrenthet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det andre her som har slitt med dårlig korttidshukommelse/konsentrasjon etter utbrenthet? Hvor lang tid tok det før det ble bra igjen?

Anonymkode: c4fca...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg opplevde det, men det var mer at jeg glemte enkeltting jeg åpenbart burde huske og vite, f. eks. koden til bankkortet jeg hadde brukt dagen før. Husker ikke hvor lang periode dette var, sikkert noen måneder. Men jeg slet med angst og konsentrasjonsproblemer i ca et år. 

Kjenner til andre tilfeller der folk har hatt hukommelsessvikt i flere måneder, opptil et halvt år.

Anonymkode: 21a9f...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har snakket med en psykolog om stress-symptomer og hun sa at det med hukommelse var noe av det siste som «kom på plass» hvis man hadde gått på en stress-smell. Så da kan det sikkert ta litt tid avhengig av hvor lenge kroppen har stått i beredsskapsmodus.

Anonymkode: 44d72...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har snakket med en psykolog om stress-symptomer og hun sa at det med hukommelse var noe av det siste som «kom på plass» hvis man hadde gått på en stress-smell. Så da kan det sikkert ta litt tid avhengig av hvor lenge kroppen har stått i beredsskapsmodus.

Anonymkode: 44d72...862

Interessant! Synes dette er et symptom som er altfor lite kjent. For meg kom det så og si over natten i forbindelse med denne stress-smellen . Fikk også mange andre symptomer (bl.a konsentrasjonsvansker). Har aldri opplevd dette tidligere.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei TS! 

Har gått på en smell selv, hukommelsen er helt på en snurr her også. Sammen med en hel del annet fysisk/psykisk også. Har hørt om hvor tungt det er å være utbrent av folk tidligere, men har ikke i min villeste fantasi kunne forestilt meg at det innebærer alt det gjør. Ville bare gi en lyd å si at du ikke er alene :) Har du kommet deg ut og opp igjen, eller står du midt i det? Klem 🌸 

Anonymkode: fe106...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Føler enda ikke at jeg er 100% meg selv etter å ha blitt utbrendt for 3 år siden. Hodet er liksom ikke helt "på", hukommelse, analytiske tenkning, hoderegning, lese tyngre faglitteratur, nei, jeg er ikke helt der lengre. Jeg vet ikke lengre om dette er den nye meg, eller om jeg skal "våkne" en dag å være "på" igjen. Er skremmende, prøver å ikke tenke så mye på det...

Anonymkode: a4fac...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS! 

Har gått på en smell selv, hukommelsen er helt på en snurr her også. Sammen med en hel del annet fysisk/psykisk også. Har hørt om hvor tungt det er å være utbrent av folk tidligere, men har ikke i min villeste fantasi kunne forestilt meg at det innebærer alt det gjør. Ville bare gi en lyd å si at du ikke er alene :) Har du kommet deg ut og opp igjen, eller står du midt i det? Klem 🌸 

Hei- og takk!

Jeg står på en måte midt i det. Var riktignok enda verre for noen mnd siden. Jeg er delvis sykemeldt nå. Var fullt sykemeldt til å begynne med. Synes det er litt skremmende med disse hukommelse-og oppmerksomhetsvanskene, men på en måte godt å høre at det ikke er så uvanlig, selv om jeg selvsagt ikke unner noen dette. Håper du blir bedre snart. Sender gode tanker🌻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

møtte veggen for to år siden, og er fortsatt 100% sykemeldt, men ferdig med behandling hos DPS. Føler meg generelt velig mye bedre og er klar for å prøve meg ut i jobb igjen, men hukommelsen er vanskelig. 
Konsentrasjonsvanskene kom øyeblikkelig. 
Dårlig hukommelse kom noen måneder etter jeg ble sykemeldt.
Spesielt det å se hjemme "ah, mangler dopapir, da får jeg gå på butikken", er to minutter å gå, så kommer jeg hjem med alt annet enn dopapiret. Går på kjøkken for å ta ut mat fra fryser, kommer tilbake på stue med ett glass vann, noen timer senere skal jeg lage mat som jeg innser fortsatt ligger i fryseren. 
Avtaler må jeg ha skriftlig, husker aldri tid/sted for møte, og koder/passord som ikke brukes ofte er glemt... 
Kan våkne opp, se på facebook at en venn har bursdag, tenke at jeg skal skrive melding senere, og glemmer det helt av. 

"skriv ned ting" sier mange, vel, jeg glemmer at jeg har skrevet ned ting eller hvor det er skrevet ned! 

Anonymkode: d421e...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig. 

Da jeg gikk på en smell for sånn ca 15 år siden merket jeg det slik:

Jeg har feks kunnet dekke et bord helt korrekt siden jeg var 7-8 og glemte hvordan dette skulle gjøres på riktig måte ..dvs hva som skulle være på hvilken side og hvilken vei dessertskjeen skulle vende osv..

I tillegg fikk jeg plutselig store problemer med å bake brød, selv om jeg har bakt brød helt fint siden jeg var sånn 10-12 år, - de ble plutselig  mislykkede 50% av gangene. 

Jeg glemte svært mange ting som hadde skjedd mht barnas oppvekst, 2-3 år bakover i tid, mange av disse har fortsatt ikke kommet helt på plass.

Nå har jeg gått på en litt mindre smell og hadde problemer med å bruke riktige ord, glemte ting hele tiden og surret mye. Nå er jeg heldigvis litt bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei- og takk!

Jeg står på en måte midt i det. Var riktignok enda verre for noen mnd siden. Jeg er delvis sykemeldt nå. Var fullt sykemeldt til å begynne med. Synes det er litt skremmende med disse hukommelse-og oppmerksomhetsvanskene, men på en måte godt å høre at det ikke er så uvanlig, selv om jeg selvsagt ikke unner noen dette. Håper du blir bedre snart. Sender gode tanker🌻

Jaa, enig i at det er skremmende. Krysser fingrene for oss begge. Takk det samme 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...