AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #1 Skrevet 14. juli 2019 sikkert bare synsing, men jeg føler folk som er født sent på året har lettere for å slite mer? De jeg gikk i klasse med på ungdomsskolen som hadde atferdsvansker, diagnoser av forskjellige slag var født sent på året, sånn okt-des. Ei kusine av meg, hun er i en søskenflokk på 3, hun er født i desember og ble den som slet mest. Hennes eldre brødre fullførte utdannelse med en gang, hadde kjærester, ene etablerte familie i en alder av 19. Kusina prøvde flere studier før hun fant ut hun ikke taklet høyere studier, endte bare med en stor gjeld. Var en del deprimert og opplevde mobbing på skolen. En mann jeg forelsket meg i for flere år siden, hadde atferdsvansker på skolen. Slet med rus langt ut i voksenlivet, har ikke hatt dame enda. Han er født i desember. Jeg er eldst i en søskenflokk på 4. jeg er den som har kommet dårligst ut. Selv om den yngre broren min som har samme diagnose, han klarer seg bra i ykret sitt, tjener 600.000 i året. i startlønn. Jeg er bare deprimert, vet ikke hva jeg vil med livet. Jeg er oktoberbarn. Har det en sammenheng eller? Anonymkode: 11ab9...e7f
Mrs Robinson Skrevet 14. juli 2019 #2 Skrevet 14. juli 2019 Det er ikke noe nytt at de som er født i oktober-desember er overrepresentert hos ppt. Spesielt gutter. Og det er ikke spesielt rart Før det første er de ofte 6-11 mnd yngre enn klassekameratene sine. Og de blir dømt ut fra alderstrinn, ikke ut fra faktiske alder. Dvs at det stilles de samme kravene til et barn født i januar 2012 som i desember 2012 - selv om det er et helt år imellom de For det andre er skolen teoribasert, noe som jenter ofte klarer bedre enn gitter i grunnskolen. Gutter trenger mer praktiske arbeidsoppgaver For det tredje har skolen de siste årene blitt mer og mer teoribasert, når de spesielt i barneskolen burde hatt mer fokus på mestring, livsglede og lek. Små barn lærer gjennom lek Når DET er sagt, så høres det ut som om det har vært andre problemer inne i bildet når det kommer til rus etc. Men desemberbarna er et eget begrep 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #3 Skrevet 14. juli 2019 Vet ikke om det er noen sammenheng, men jeg selv er født i april, vært mobbet, og hatt psykiske problemer siden jeg gikk tidlig barneskolen, atferdsvansker, har fått diagnoser i voksen alder. Min bror som er født i slutten av året har klart seg utmerket. Min søster som er født om sommeren har en del diagnoser, og sliter mye. Mitt siste søsken er født i januar og har vært totalt helt ute på kjøret i lang tid. Så i min søskenflokk stemmer det ikke ihvertfall. Anonymkode: f652a...1e6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #4 Skrevet 14. juli 2019 https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kunnskap/Analyser+fra+NAV/Arbeid+og+velferd/Arbeid+og+velferd/Får+barn+født+sent+på+året+oftere+ytelser+fra+NAV%3F https://forskning.no/skole-og-utdanning-barn-og-ungdom-psykiske-lidelser/mest-adhd-blant-desemberbarna/346336 kanskje Anonymkode: 444d0...0f1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #5 Skrevet 14. juli 2019 pokkers egoistiske foreldre som velger å få barn sent på året da Anonymkode: 11ab9...e7f
Silva Pluvialis Skrevet 14. juli 2019 #6 Skrevet 14. juli 2019 Det har jeg aldri tenkt over at kan ha noe sammenheng. Kjenner flere som sliter uavhengig av hvilken måned de ble født i.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #7 Skrevet 14. juli 2019 Jeg er også oktoberbarn og har slitet gjennom hele oppveksten. Har også ADHD diagnosen. Anonymkode: 3e515...fae
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 14. juli 2019 #8 Skrevet 14. juli 2019 Jeg er født i november, ble mobbet på skolen , men hadde nok blitt mobbet om jeg var født i januar også. Har ingen diagnose heller.
ism85 Skrevet 14. juli 2019 #9 Skrevet 14. juli 2019 Det kan også være motsatt for evnerike barn. Dvs at om de er født tidlig på året blir ting bare enda lettere/kjedeligere og de får lett atferdsproblemer/konsentrasjonsvansker. Hvis de derimot er født sent på året er det håp om at de finner noe litt mer utfordrende og givende slik at de kan komme igjennom vanlig skole. Ellers er det velkjent at det på det jevne er et konkurransefortrinn å være født tidlig på året ja.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #10 Skrevet 14. juli 2019 Huff 😥 Stakkars babyen min.. Hvor lett er det å få utsatt skolen ett år egentlig? Anonymkode: 26e02...ce4
Anonymburker Skrevet 14. juli 2019 #11 Skrevet 14. juli 2019 (endret) 17 minutter siden, Hubbie skrev: Det har jeg aldri tenkt over at kan ha noe sammenheng. Kjenner flere som sliter uavhengig av hvilken måned de ble født i. Det har en sammenheng. At du kjenner flere født tidlig på året som sliter, er ikke noe bevis imot. Fakta er at de som er født senere på året, er yngre når de begynner på skole, er mindre utviklet og mindre mottakelig for skole. Så kommer de på etterskudd. En jente født i januar og en gutt i desember samme år, kan fort ha 2 års differanse i modenhet. Det er helt klart mindre ideelt å være gutt og født sent på året. Jeg tror mye kan løses ved å gjeninnføre skolestart for 7-åringer. Jeg tror skolestart for 6-åringer har skapt et større skille mellom kjønnene. Endret 14. juli 2019 av Fornuftig-mann
OPIgirl Skrevet 15. juli 2019 #12 Skrevet 15. juli 2019 Jeg er født tidlig på året og har slitt med både det ene og det andre mesteparten av livet. Så i mitt tilfelle stemmer ikke det med å være født sent på året. Jeg er vel unntaket som bekrefter regelen da😜
herzeleid Skrevet 15. juli 2019 #13 Skrevet 15. juli 2019 Som andre nevner handler det nok mye om at en er mindre utviklet enn mange av sine klassekamerater, og dermed har dårligere forutsetninger for å lykkes i skolen. Det påvirker også den sosiale dynamikken, der noen er større og mer utviklede enn andre. Husker fra egen skoletid den fysiske forskjellen mellom oss som var i puberteten, og hadde utviklet en del mer voksne trekk, og de som ikke var det.
Example Skrevet 15. juli 2019 #14 Skrevet 15. juli 2019 Dette er noe som jeg ser år etter år som lærer. Det er en klar overvekt av de som sliter på skolen som er født sent på året. Selv skal jeg gjøre det jeg kan for at mine fremtidige barn blir født i løpet av de første månedene i året. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #15 Skrevet 15. juli 2019 Jeg slet, og jeg er født tidlig på året. Anonymkode: 44208...077
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå