Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på AAP grunnet psykisk sykdom. Har hatt en periode med arbeidspraksis gjennom nav. Nav forventer at jeg skal studere etter et år, derfor har de innvilget AAP for bare et år. Men slik jeg ser det, er det større sannsynlighet at jeg havner på uføretrygd. Det er ikke vondt i vilja, jeg vil studere men slik min psykisk helse er nå, kommer jeg aldri til å klare å fullføre en bachelor. Jeg klarer ikke engang å ta vare på meg selv.

Så det jeg lurer på er følgende: hvor mye arbeidsutprøving trenger jeg for å ikke få avslag på søknaden om uføretrygd? Dokumentasjon på min psykisk helse har jeg, jeg bare mangler arbeidsutprøving. 

Og siste arbeidsutprøving gikk veldig dårlig; jeg hadde mye fravær og klare ikke å sosialisere med de andre ansette. 

Takk på forhånd for svar 😁

Anonymkode: 0eca6...a67

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om det er noe fasit på akkurat det, men jeg hadde i hvertfall to arbeidsutprøvinger på ca 1 år hver. Fikk innvilget ufør etter litt over 7 år på aap. I mitt tilfelle tror jeg det var viktigere med dokumentasjonen fra flere spesialister, og en lang vei med utredning, behandlinger og operasjon som ikke bedret helsen min. I tillegg til rapporten fra begge arbeidspraksisene selvfølgelig, hvor det stod at helsen min ikke var god nok. 

Anonymkode: 9ff6c...db7

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke om det er noe fasit på akkurat det, men jeg hadde i hvertfall to arbeidsutprøvinger på ca 1 år hver. Fikk innvilget ufør etter litt over 7 år på aap. I mitt tilfelle tror jeg det var viktigere med dokumentasjonen fra flere spesialister, og en lang vei med utredning, behandlinger og operasjon som ikke bedret helsen min. I tillegg til rapporten fra begge arbeidspraksisene selvfølgelig, hvor det stod at helsen min ikke var god nok. 

Takk for svar :) 

Jeg har bare vært i kontakt med psykatrien i 8 måneder, og er fortsatt under utredning. Men jeg kommer mest sannsynlig til å få diagnosene kompleks PTSD og borderline pf. I tillegg sliter jeg med depresjon og sosial angst. Så om et skal jeg ha god dokumentasjon.

Så nå i dette året skal jeg prøve å begynne på forskjellige aktiviteter og kanskje etter noen måneder arbeidsutprøving. Da skal jeg ha både dokumentasjon og arbeidsutprøving på plass. Og da er det opp til NAV forvaltning å bestemme om jeg får innvilget uføretrygd eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel individuellt, i mitt tilfelle var det ikke snakk om noe arbeidstrening eller andre tiltak hverken på AAP eller når det var snakk om å søke uføretrygd. Datt bare et brev ned i postkassen som sa at det hadde vurdert meg til «varig tilpasset tiltak» eller hva det stod og så ringte saksbehandler og sa at jeg måtte søke. 

Men jeg tror nok det avhenger av sykdomstilfelle, de så vel fra epikriser fra både fastlege og spesialist at det ikke var håp for min del.

Lykke til.

Anonymkode: 231dd...d53

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel individuellt, i mitt tilfelle var det ikke snakk om noe arbeidstrening eller andre tiltak hverken på AAP eller når det var snakk om å søke uføretrygd. Datt bare et brev ned i postkassen som sa at det hadde vurdert meg til «varig tilpasset tiltak» eller hva det stod og så ringte saksbehandler og sa at jeg måtte søke. 

Men jeg tror nok det avhenger av sykdomstilfelle, de så vel fra epikriser fra både fastlege og spesialist at det ikke var håp for min del.

Lykke til.

Når var dette da? Er enig i at det er individuelt, men det sies jo at det har blitt mye strengere krav nå, kontra noen år siden.

AnonymBruker
Skrevet

Du må nok uansett gå mye lenger i behandling for å se om du blir bedre.

Jeg var i 4 avklaringer de 2 årene før jeg fikk søke ufør. Men har vel vært i minst 15 avklaringer, på de 17 årene jeg har vært under Nav. Og jeg venter på svar, ikke en gang sikkert at jeg får ufør. Jeg har flere diagnoser på fysisk sykdom, og PTSD og depresjon. 

Anonymkode: b8a5c...1f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde arbeidsutprøving et halvt år og fire timer til psykolog før de sa her blir det uføre

Anonymkode: 6a5ee...798

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Lykke til.

Du er sikkert mye sykere enn meg hvis du ikke trengte arbeidsutprøving. Kan jeg spør hvilken diagnoser du har?

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde arbeidsutprøving et halvt år og fire timer til psykolog før de sa her blir det uføre

Anonymkode: 6a5ee...798

Hvilke diagnoser har du?

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Du må nok uansett gå mye lenger i behandling for å se om du blir bedre.

Jeg var i 4 avklaringer de 2 årene før jeg fikk søke ufør. Men har vel vært i minst 15 avklaringer, på de 17 årene jeg har vært under Nav. Og jeg venter på svar, ikke en gang sikkert at jeg får ufør. Jeg har flere diagnoser på fysisk sykdom, og PTSD og depresjon. 

Jeg har gått i behandling i 8 måneder og har ikke blitt bedre. Hvor lenge må jeg gå i behandling før jeg kan søke uføretrygd?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ingen arbeidsutprøving, men hadde vært i praksis i over to år. Jeg tror allikevel 8 mnd i psykiatrien er for lite for å få en uføretrygd(med mindre du har en alvorlig psykoselidelse). Hvor gammel er du? Er du ung er det nok enda vanskeligere.

Anonymkode: 147b6...90e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde ingen arbeidsutprøving, men hadde vært i praksis i over to år. Jeg tror allikevel 8 mnd i psykiatrien er for lite for å få en uføretrygd(med mindre du har en alvorlig psykoselidelse). Hvor gammel er du? Er du ung er det nok enda vanskeligere.

Anonymkode: 147b6...90e

Jeg er 20 år gammel, så tror du har rett i at det vil bli vanskelig for meg.

Jeg tror jeg skal søke når jeg er rundt 25 år. Hvis jeg ikke blir bedre som 25 åring, så må jeg nesten få uføretrygd. Tror du 5 år er nok?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg skal søke når jeg er rundt 25 år. Hvis jeg ikke blir bedre som 25 åring, så må jeg nesten få uføretrygd. Tror du 5 år er nok?

Hvorfor fokuserer du på at om 5 år skal du "få" ufør? Ville det ikke vært bedre for deg å fokusere på at om 5 år har jeg en jobb?

Anonymkode: c56a6...797

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke du som bestemmer når du kan søke. Virker veldig rart at du setter fem år som «mål» å få uføretrygd. Dette er ikke opp til deg, men til NAV. Uføreløpet kan gå raskt - når det er åpenbart at personen aldri kan jobbe igjen. Men ofte er det ikke klart, særlig for unge, og da tar det lang tid. Det får jo mye større konsekvenser - både for personen det gjelder og samfunnet - hvis en person får uføretrygd når hen er 20 vs 60 år. 

Anonymkode: f3859...9fb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jo yngre du er jo strengere er kravene, noe som er helt riktig. Du må være ferdig utredet og ferdig behandlet, eller at spesialisten mener du aldri kan bli ferdig behandlet. Da kan man tenke på varig. 

Det er vanlig at man bruker flere år på aap før man søker ufør, om det går den veien. For det er mye som skal undersøkes på veien. Det er helt normalt at man får innvilget ett år om gangen med aap, det blir automatisk fornyet om det er planen at du skal fortsette.

Anonymkode: 45ee9...4af

• Liker 1
Annonse
Skrevet (endret)

Det er skremmende at en så ung person som du er, har som mål å få uføretrygd om 5 år. Jeg leser også at du er opptatt av diagnoser. Til opplysning kan jeg informere deg om at NAV er opptatt av funksjonsnivå og arbeidsevne, ikke diagnoser. Det er flust av mennesker med alvorlige diagnoser, som er i jobb. 

Har du noen gang vært i jobb? Hvordan vet du at du ikke vil fungere i jobb? 

Endret av Nooni
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått i behandling i 8 måneder og har ikke blitt bedre. Hvor lenge må jeg gå i behandling før jeg kan søke uføretrygd?

8 mnd, er svært lite. Jeg som hovedsakelig har flere diagnoser på fysisk sykdom, som skulle være nok til å bli ufør. Gikk i behandling i litt over 2 år. Behandling tar lang tid, da man sliter. Sliter man så mye som deg, så bør du gå i behandling i flere år. for du er så ung, du burde jo virkelig jobbe hardt for å få et mest mulig normalt liv. Og kanskje du ikke kan jobbe fulltid, men deltid.

Ønsker du i det hele tatt å bli bedre? For høres ut som du bare ønsker å bli ufør. 

AnonymBruker
Skrevet

8 måneder er ikke lenge i behandling, og iallefall ikke når du ikke er ferdig utredet. 
Det må også være prøvd tilstrekkelig behandling og arbeidsutprøving for å dokumentere at du har varig nedsatt funksjon. 

Jeg sliter med flere ulike diagnoser psykisk, har nå vært i behandling i to år, og er ikke nærheten av å bli vurdert for uføre. 
For meg tok det over ett år før jeg hadde god merkbar beding i behandlingen. 

Anonymkode: 698df...6fa

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på AAP grunnet psykisk sykdom. Har hatt en periode med arbeidspraksis gjennom nav. Nav forventer at jeg skal studere etter et år, derfor har de innvilget AAP for bare et år. Men slik jeg ser det, er det større sannsynlighet at jeg havner på uføretrygd. Det er ikke vondt i vilja, jeg vil studere men slik min psykisk helse er nå, kommer jeg aldri til å klare å fullføre en bachelor. Jeg klarer ikke engang å ta vare på meg selv.

Så det jeg lurer på er følgende: hvor mye arbeidsutprøving trenger jeg for å ikke få avslag på søknaden om uføretrygd? Dokumentasjon på min psykisk helse har jeg, jeg bare mangler arbeidsutprøving. 

Og siste arbeidsutprøving gikk veldig dårlig; jeg hadde mye fravær og klare ikke å sosialisere med de andre ansette. 

Takk på forhånd for svar 😁

Du får ikke uføretrygd på «slik din psykiske helse er nå». Du må utredes ferdig, gå gjennom hensiktsmessig behandling (og gjerne flere forskjellige hvis det finnes). Etter at du er behandlet og spesialistene ikke ser håp til bedring kan nav lokalt søke om uføretrygd for deg.

8 måneder er ikke lang tid å være innom helsevesenet, og jeg tror psyken din gjør at du ikke ser mulighetene til positiv endring i din situasjon. Uførestatus gjør deg verken friskere eller gladere. Drøm heller om hvilke studier du ønsker å begynne på når du blir bedre, legg en plan for hvordan du kan ta bedre vare på deg selv. Gå en tur i finværet eller les en bok om noe som gjør deg glad.

Og god bedring. 

Anonymkode: 642b2...633

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du får ikke uføretrygd på «slik din psykiske helse er nå». Du må utredes ferdig, gå gjennom hensiktsmessig behandling (og gjerne flere forskjellige hvis det finnes). Etter at du er behandlet og spesialistene ikke ser håp til bedring kan nav lokalt søke om uføretrygd for deg.

8 måneder er ikke lang tid å være innom helsevesenet, og jeg tror psyken din gjør at du ikke ser mulighetene til positiv endring i din situasjon. Uførestatus gjør deg verken friskere eller gladere. Drøm heller om hvilke studier du ønsker å begynne på når du blir bedre, legg en plan for hvordan du kan ta bedre vare på deg selv. Gå en tur i finværet eller les en bok om noe som gjør deg glad.

Og god bedring. 

Anonymkode: 642b2...633

Takk for svar :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...