Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke begynt å prøve enda, og har ikke en konkret plan om å begynne med det første, men jeg begynte plutselig å tenke på at det hadde vært fint å vite hvor fruktbar jeg/vi i det hele tatt er for å kunne planlegge litt mer. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å vente litt, men hvis det viser seg at jeg kan få problemer med å bli gravid så er det greit å finne ut hvor mye det "haster". Jeg er 30 og han er 40. Hvis vi venter i 4 år så kan det jo hende at vi ikke får det til, og vi ønsker oss jo flere barn.

Puh, lang tekst. Spørsmålet er: er det mulig å sjekke dette, eller er det sånn at dette ikke sjekkes før vi har prøvd uten hell i ett år?

Er det forresten noen som har vært i lignende situasjon? 

Anonymkode: 7a006...d92

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan betale for dette privat. Les feks her https://www.aleris.no/medisinsk-senter/gynekolog/sjekke-fruktbarhet/

Det gir riktignok kun en pekepinn på fertiliteten. 

Anonymkode: f4c8c...98f

Oi, tusen takk! Jeg skal vurdere å gjøre dette. Skjønner jo at det bare er en pekepinn, men verdt å sjekke uansett. Jeg fant ingen priser på dette, vet du hva det koster?

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer nok litt, men medicus har lagt ut prisliste for fruktbarhetssjekk for par: https://medicus.no/prisliste/ 

Så du kan vel regne med rundt 3000 kr for dere begge. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det da jeg var 30, og fikk beskjed om at det ikke var anbefalt å vente (lave eggreserver for alderen hos meg, litt lav sædkvalitet hos han). Noen garanti for at det er uproblematisk å vente vil man ikke få, men en god indikasjon. Og man får i hvert fall vite hvis det er noen åpenbare problemer. Jeg er veldig glad vi valgte å ta sjekken. For oss ble veien til barn ganske lang. 

Anonymkode: 85c78...c8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sjekket absolutt alt i forbindelse med at vi ikke ble gravide. Og alt viste seg å være tipp-topp hos begge. 8 prøverørsforsøk senere er vi fortsatt barnløse. 

Testen har selvfølgelig en verdi om den viser lave eggreserver, eller annet som forverres med alderen, slik at man kan komme i gang. Men igjen, om den viser noe redusert spermkvalitet, antydning til endometriose, og lignende, så har det jo ofte lite å si om man begynner nå eller om fire år. 

Personlig ville jeg nok aldri tatt en slik test, da det kan gi en falsk trygghet, eller bare føre til flere spørsmål enn svar. 

Anonymkode: 270e4...11e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer nok litt, men medicus har lagt ut prisliste for fruktbarhetssjekk for par: https://medicus.no/prisliste/ 

Så du kan vel regne med rundt 3000 kr for dere begge. 

Det stemmer ikke! Vi sjekket hos Medicus. Jeg tok blodprøve første dag av mensen, og han leverte prøve av sæd. Tror vi betalte totalt under 2000kr

Anonymkode: a870b...50b

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke! Vi sjekket hos Medicus. Jeg tok blodprøve første dag av mensen, og han leverte prøve av sæd. Tror vi betalte totalt under 2000kr

Så prislisten deres er feil? Det står jo at det koster 2900 for par.. 

Anonymkode: ef6e4...52c

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi sjekket absolutt alt i forbindelse med at vi ikke ble gravide. Og alt viste seg å være tipp-topp hos begge. 8 prøverørsforsøk senere er vi fortsatt barnløse. 

Testen har selvfølgelig en verdi om den viser lave eggreserver, eller annet som forverres med alderen, slik at man kan komme i gang. Men igjen, om den viser noe redusert spermkvalitet, antydning til endometriose, og lignende, så har det jo ofte lite å si om man begynner nå eller om fire år. 

Personlig ville jeg nok aldri tatt en slik test, da det kan gi en falsk trygghet, eller bare føre til flere spørsmål enn svar. 

Godt poeng. Men hva mener du med at det har lite å si om vi begynner nå eller om fire år hvis det er noe redusert spermkvalitet eller antydning til endometriose? Sistnevnte er jeg ganske sikker på at jeg ikke har da. Er det ikke bedre å starte nå så vi har flere år på oss?

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi gjorde det da jeg var 30, og fikk beskjed om at det ikke var anbefalt å vente (lave eggreserver for alderen hos meg, litt lav sædkvalitet hos han). Noen garanti for at det er uproblematisk å vente vil man ikke få, men en god indikasjon. Og man får i hvert fall vite hvis det er noen åpenbare problemer. Jeg er veldig glad vi valgte å ta sjekken. For oss ble veien til barn ganske lang. 

Skjønner, takk for innspill. Fikk dere barn til slutt? Hvor lang tid tok det?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Godt poeng. Men hva mener du med at det har lite å si om vi begynner nå eller om fire år hvis det er noe redusert spermkvalitet eller antydning til endometriose? Sistnevnte er jeg ganske sikker på at jeg ikke har da. Er det ikke bedre å starte nå så vi har flere år på oss?

Spermkvalitet kan variere veldig mye over tid. Det er ikke nødvendigvis slik at den går jevnt nedover med årene. Det er også mange tilstander som kanskje har noe å si, men sannsynligvis ikke. Og derfor fører til mer usikkerhet. Det er en av flere grunner til at slik testing ikke anbefales, det gir ikke sikre svar. 

Våre tester viste jo at alt var supert, vi var kjempefruktbare på papiret. For min del ville det betydd å utsette prøvingen noen år, jeg var ikke helt klar. Nå tok vi et valg uavhengig av en test, fordi vi visste at det å få barn var viktig og riktig for oss, og at det generelt er lettere jo yngre man er (jeg var også 30). Heldigvis, når ting ble som det ble. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner, takk for innspill. Fikk dere barn til slutt? Hvor lang tid tok det?

Vi fikk barn til slutt, ved hjelp av IVF. Barnet kom da jeg var 34. Eggreserven (som var innenfor normalområdet, bare lav for alderen) og sædkvaliteten i seg selv skal ikke kunne være årsaken til at vi måtte ha hjelp.

Så det egentlige problemet har ingen funnet, hverken på fruktbarhetstesten eller senere. Men vi trengte jo en del tid, og hadde vi ventet, hadde vi risikert at eggreserven ble for lav.

Så det finnes jo dessverre ikke noe enkelt svar. Hvis dere er sikre på at dere vil ha (flere) barn, og det ikke passer veldig dårlig med livssituasjonen, ville jeg kanskje ikke ventet så mye mer uansett. Men mest sannsynlig går det greit å få barn når du er 34 også, hvis dere ikke har noen åpenbare utfordringer.  

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi betalte 2900kr som par nå i februar. 

Anonymkode: adf79...ac5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...