Gå til innhold

Barnehageansatte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe barnehageansatte gjør som irriterer deg når du leverer/henter? 

Har barnehagen ditt barn går i rutiner eller ting de gjør som du ikke liker? 

Anonymkode: ed9d6...06b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det burde vært langt bedre oppfølging og strengere i forhold til sykdom og levering i barnehagen. Spesielt omgangsyken. Bortsett fra det, så er vår barnehage så god som den kan få blitt.

Anonymkode: 52786...070

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen. Jobber selv i barnehage som barnehagelærer. Er litt nysgjerrig. Kan bidra med ting jeg selv ville irritert meg over dersom jeg hadde hatt barn. 

1. Ansatte som prater til foreldre som om de skulle vert småunger (overdreven pedagogisk/dialogmetoden/dikke-dikkete)

2. Ansatte som ikke kler barna etter været. Feks tar på barns dress når det høljeregner selv om barna har regntøy. Har selv jobbet med flere som gjør dette fordi det går raskere å tre på en dress en varmetøy og regnsett.

3. Ansatte som ikke tar barna skikkelig i mot om morgenen. 

Barnehageansatte kan gjerne også komme med ting foreldre gjør som irriterer. For meg er det verste

1. Foreldre som snakker i mobiltelefon når de henter barna

2. Foreldre som ikke tar seg tid til å høre etter på korte beskjeder som blir gitt under levering eller henting. 

3. Foreldre som åpenbart er stinne i gryn og som alltid er kledd i siste skrik, men som aldri har skikkelig tøy til ungene. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Var fornøyd på småbarnsavdeling, ikke så fornøyd med storebarnsavdeling. Virker som barna skal gå mest mulig på selvstyring der. Forskjell på å øve opp selvstendighet og ikke gidde å sjekke at ungene har kledd seg etter været feks. 

Anonymkode: b0d2c...35d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det burde vært langt bedre oppfølging og strengere i forhold til sykdom og levering i barnehagen. Spesielt omgangsyken. Bortsett fra det, så er vår barnehage så god som den kan få blitt.

Anonymkode: 52786...070

Enig. Men vi har ikke lov til å nekte barn å komme i barnehagen. Vi kan bare anbefale. 48-timers regelen ang omgangssjuke er feks bare en retningslinje. Vi er pliktet til å ta i mot barnet dersom det blir levert, men ringer selvsagt foreldre dersom barnet kaster opp eller har diaré. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var fornøyd på småbarnsavdeling, ikke så fornøyd med storebarnsavdeling. Virker som barna skal gå mest mulig på selvstyring der. Forskjell på å øve opp selvstendighet og ikke gidde å sjekke at ungene har kledd seg etter været feks. 

Det er stor forskjell på små og storbarn. De fleste foreldre og mange barn får seg ett lite sjokk ved overgang. Plutselig er det feks bare tre voksne på 20 barn, og mtp møtevirksomhet og pauser blir det i store deler av dagen bare to. Det går desverre ut over hvor mye hvert enkelt barn blir sett og fulgt opp. Heldigvis tilpasser barna seg fort, og ofte fortere enn foreldre. Har likevel ingen problem med å forstå at en del reagerer på dette. Er jo egentlig helt fælt at det er slik. Man glemmer litt for fort hvor liten en 4-åring faktisk er.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts igjen. Jobber selv i barnehage som barnehagelærer. Er litt nysgjerrig. Kan bidra med ting jeg selv ville irritert meg over dersom jeg hadde hatt barn. 

1. Ansatte som prater til foreldre som om de skulle vert småunger (overdreven pedagogisk/dialogmetoden/dikke-dikkete)

2. Ansatte som ikke kler barna etter været. Feks tar på barns dress når det høljeregner selv om barna har regntøy. Har selv jobbet med flere som gjør dette fordi det går raskere å tre på en dress en varmetøy og regnsett.

3. Ansatte som ikke tar barna skikkelig i mot om morgenen. 

Barnehageansatte kan gjerne også komme med ting foreldre gjør som irriterer. For meg er det verste

1. Foreldre som snakker i mobiltelefon når de henter barna

2. Foreldre som ikke tar seg tid til å høre etter på korte beskjeder som blir gitt under levering eller henting. 

3. Foreldre som åpenbart er stinne i gryn og som alltid er kledd i siste skrik, men som aldri har skikkelig tøy til ungene. 

Må kommentere nr 3 ; det har jo ingen hensikt med " siste skrik" klær til unger som skal leke og rulle seg i sandkassa! Det må være klær som tåler litt og som kan kastes når de blir utslitte. 

Anonymkode: 4b3e2...322

• Liker 6
Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Må kommentere nr 3 ; det har jo ingen hensikt med " siste skrik" klær til unger som skal leke og rulle seg i sandkassa! Det må være klær som tåler litt og som kan kastes når de blir utslitte. 

Endret av abanabi
Gjest Tjoppa
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med "skikkelige klær" menes nok gode nok klær til at barna kan være tørre, varme og bevegelige ute, i timesvis i strekk. 

Skrevet
2 minutter siden, abanabi skrev:

Kladdet fælt her nå 😅 Skulle liksom være anonym. Anyway.. Ts her. 

Helt enig med deg om at dyrt motetøy er helt unødvendig i barnehagen. Jeg mener tilfeller der barna ikke har tøy. Mangler lue, varmetøy, støvler osv. Ikke har regntøy med selv om det har regnet en uke og foreldrene har fått ørten beskjeder om hva barna mangler. Syns dette blir litt mer irriterende når foreldrene sitter veldig godt i det, og jeg forstår ikke helt prioriteringen. Dersom foreldrene har dårlig råd og ikke har mulighet til å skaffe slikt på noen dagers varsel blir det en annen sak. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det som irriterer meg mest ved barnehagen er når de ikke tar i mot barna skikkelig. Ingen voksne sier hei, ingen forteller barna at det er kjekt å se de igjen, ingen setter seg ned på huk og sier: «I dag skal vi går tur i skogen, Ole! Det blir sikkert gøy!» eller lignende slik at leveringen går lettere. I vår barnehage blir jeg omtrent alltid stående med en sutrete unge som klynger seg til meg og ikke vil at jeg skal gå, når jeg vet h*n hadde løpt inn i barnehagen og knapt enset meg dersom noen bare hadde møtt h*n på en ordentlig måte. Ikke tar de barnet når jeg for n’te gang forsøker å vri meg ut av et fortvilt grep heller. Må omtrent plassere barnet i favnen til en voksen for å få dratt på jobb. 🙄

En annen ting som irriterer meg er mangel på tilbakemelding når jeg spør hvordan det har gått i dag. Får bare «joda, det har gått fint» til svar, og ingen info om hva barnet har gjort i dag osv. På foreldresamtale fikk jeg beskjed om at jeg gjerne kunne ta meg tid til å prate litt med de voksne ved henting, men når jeg får standardsvaret «joda, det har gått fint» hver bidige dag så skjønner jeg egentlig ikke hvordan jeg skal lede samtalen videre slik at jeg faktisk får informasjonen jeg er ute etter... 🙄

Anonymkode: af27f...b2c

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som irriterer meg mest ved barnehagen er når de ikke tar i mot barna skikkelig. Ingen voksne sier hei, ingen forteller barna at det er kjekt å se de igjen, ingen setter seg ned på huk og sier: «I dag skal vi går tur i skogen, Ole! Det blir sikkert gøy!» eller lignende slik at leveringen går lettere. I vår barnehage blir jeg omtrent alltid stående med en sutrete unge som klynger seg til meg og ikke vil at jeg skal gå, når jeg vet h*n hadde løpt inn i barnehagen og knapt enset meg dersom noen bare hadde møtt h*n på en ordentlig måte. Ikke tar de barnet når jeg for n’te gang forsøker å vri meg ut av et fortvilt grep heller. Må omtrent plassere barnet i favnen til en voksen for å få dratt på jobb. 🙄

En annen ting som irriterer meg er mangel på tilbakemelding når jeg spør hvordan det har gått i dag. Får bare «joda, det har gått fint» til svar, og ingen info om hva barnet har gjort i dag osv. På foreldresamtale fikk jeg beskjed om at jeg gjerne kunne ta meg tid til å prate litt med de voksne ved henting, men når jeg får standardsvaret «joda, det har gått fint» hver bidige dag så skjønner jeg egentlig ikke hvordan jeg skal lede samtalen videre slik at jeg faktisk får informasjonen jeg er ute etter... 🙄

Opplevde det samme. Vi endte opp med å bytte bhg. Var andre grunner også da. 

Anonymkode: 1f934...01c

• Liker 3
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er stor forskjell på små og storbarn. De fleste foreldre og mange barn får seg ett lite sjokk ved overgang. Plutselig er det feks bare tre voksne på 20 barn, og mtp møtevirksomhet og pauser blir det i store deler av dagen bare to. Det går desverre ut over hvor mye hvert enkelt barn blir sett og fulgt opp. Heldigvis tilpasser barna seg fort, og ofte fortere enn foreldre. Har likevel ingen problem med å forstå at en del reagerer på dette. Er jo egentlig helt fælt at det er slik. Man glemmer litt for fort hvor liten en 4-åring faktisk er.

Nå kjente jeg et lite stikk i magen... Gutten min kommer bare til å være 2,5 når han begynner på stor avdeling over sommeren. Dårlig språk har han også. Er det så ille? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, netpuppy skrev:

Nå kjente jeg et lite stikk i magen... Gutten min kommer bare til å være 2,5 når han begynner på stor avdeling over sommeren. Dårlig språk har han også. Er det så ille? 

Det varierer helt sikkert fra sted til sted, hvor stor barnehagen er, hvor mange barn pr voksen osv. Min går i basebarnehage 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner dette veldig godt! At barnet ditt ikke blir møtt skikkelig ved levering er for slapt! 

Skjønner også godt at man blir lei av å høre standardsvaret om at ‘alt har gått bra’ hver eneste dag. Kanskje du kan spørre de ansatte om feks hvem barnet har lekt med? Personlig (dersom jeg er stresset på slutten av dagen fordi vi fortsatt er mange barn og bare meg eller få voksne igjen) kan jeg i farten glemme ting jeg har tenkt at jeg skal fortelle ved henting. Noe artig barnet har sagt eller en fin lekesituasjon osv. Dersom foreldre spør hvem barnet har lekt med eller hva de ha gjort på kommer jeg lettere på det. Nå mener jeg selvsagt ikke at det er foreldrenes ansvar å stille de «riktige» spørsmålene for å få ordentlige svar, men det kan være ett tips dersom det er en gjenganger med litt intetsigende tilbakemeldinger😊

• Liker 7
Skrevet (endret)
18 minutter siden, netpuppy skrev:

Dette varier nok veldig, men min erfaring er at jo mindre barnet er når det flytter over jo bedre ivaretatt blir det. Dette er kanskje litt «urettferdig» overfor de andre, men veldig små barn på storbarnsavdeling får heldigvis en del ekstra. De aller fleste blomster også veldig når de begynner der. Læringskurven er bratt, men i det store og det hele ender barna opp med veldig mange gode verktøy. De større barna har også en tendens til å ta veldig godt vare på de som er mindre. Det er faktisk veldig rørende å se hvor mye empati og kjærlighet de minste på storbarn blir møtt med av de andre. For noen små kan det sikkert bli i meste laget av og til 😛 Dersom barnet ditt har dårlig språk så vil det nok være en fordel for h*n å være sammen med større barn. Trolig vil nok overgangen være tøffere for dere enn for barnet😊

Endret av abanabi
  • Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, netpuppy skrev:

Det gikk veldig fint med vår da han byttet i alder av 2.5. Men den gruppen var litt mindre enn de pleier å være. De var 14 barn på 2 voksne. Så lenge de voksne er gode i jobben sin er overgangen ganske grei er vår erfaring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det verste har vært å ha «leker» på foreldremøter. Flere av oss har ikke tid til å sitte på et møtet for å leke med andre voksne og må gå når foreldremøte er ferdig. 

Anonymkode: 5e75c...b59

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det verste har vært å ha «leker» på foreldremøter. Flere av oss har ikke tid til å sitte på et møtet for å leke med andre voksne og må gå når foreldremøte er ferdig. 

Anonymkode: 5e75c...b59

Hva slags leker? Hørtes merkelig ut 🤔

Anonymkode: d1778...ba2

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Men vi har ikke lov til å nekte barn å komme i barnehagen. Vi kan bare anbefale. 48-timers regelen ang omgangssjuke er feks bare en retningslinje. Vi er pliktet til å ta i mot barnet dersom det blir levert, men ringer selvsagt foreldre dersom barnet kaster opp eller har diaré. 

Har jo selv barn i barnehagen og vil nevne at 48 timers regelen er en retningslinje fordi at det skal forebygge smitte og for å hindre at flere blir smittet. Dersom foreldre sender barn i bhg før dette vil barnet kunne smitte andre barn OG de ansatte slik at det blir ustabilitet for barna når personalet ligger hjemme med sykdom. 

Så for min del, synes ikke det er greit at ansatte ikke er tydelig på dette. Det er veldig kjedelig at ens eget barn blir ofte sykt fordi at andre foreldre ikke bryr seg om smittevern.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...