Gå til innhold

Fedon..

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Tari ikke innloggget

Jeg har nå spist Fedon-mat i en periode og har vært fornøyd med det. Ikke fulgt noen diett slavisk, men spist etter rådene hans. I går var vi en tur innom MacDonalds og jeg spiste hamburger og pommes frites, dette er ikke noe jeg gjør ofte så jeg tenkte at det må jo være lov.

Et par timer etter jeg hadde spist så følte jeg meg så slapp og elendig. Jeg var oppblåst i magen og hadde litt vondt. Dette var ikke noe som lignet på at jeg kunne ha fått lettere matforgiftning.

Er det slik at denne reaksjonen kan ha kommet fordi jeg har spist kost med lav GI over en periode og at kroppen fikk "sjokk"" av denne maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Personlig stiller jeg meg meget skeptisk til den hypotesen. Greit nok at Fedon legger opp til et kosthold med relativt lav GI, men allikevel er det ikke totalt fravær av raskere karbohydrater der heller. Dessuten tviler jeg på at kroppen vil "reagere" på karbohydrater på den måten; det er tross alt en vesentlig del av hva kroppen er skapt for å kunne nyttegjøre seg.

Det var nok heller andre grunner til at magen reagerte; jeg reagerer ALLTID på hamburgere og pizza kjøpt ute; blir dårlig i magen og kvalm, men for min del tror jeg rett og slett at det er mengden av fett kroppen reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tari ikke innlogget
Personlig stiller jeg meg meget skeptisk til den hypotesen. Greit nok at Fedon legger opp til et kosthold med relativt lav GI, men allikevel er det ikke totalt fravær av raskere karbohydrater der heller. Dessuten tviler jeg på at kroppen vil "reagere" på karbohydrater på den måten; det er tross alt en vesentlig del av hva kroppen er skapt for å kunne nyttegjøre seg.

Det var nok heller andre grunner til at magen reagerte; jeg reagerer ALLTID på hamburgere og pizza kjøpt ute; blir dårlig i magen og kvalm, men for min del tror jeg rett og slett at det er mengden av fett kroppen reagerer på.

Jeg har aldri reagert på denne måten før, derfor setter jeg det i sammenheng med lav GI-diett.

Fant forøvrig dette på Fedons sider...som svar til en kvinne:

"Hvis man holder seg unna raske karbohydrater en periode, blir man mer insulinfølsom og vil kunne kjenne ubehag hvis man spiser dem igjen. Lykke til videre!

Mvh Dr. Lindberg"

Ikke vet jeg, men dette kjenne ihvertfall veldig annerledes ut enn noe annet jeg har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer også sånn. Spiser vel egentlig ikke etter noe gi diett, men gjør nok det alikevel på en måte.

Spiser langsomme karbohydrater, fullkornsting osv.

Det jeg reagerer særlig på er hvetemel.

Ei hvetebolle og jeg blir så oppblåst at fy.

Har aldri reagert sånn før jeg heller og det er igrunn bare hvetemelprodukter jeg reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tari ikke innlogget
Jeg reagerer også sånn. Spiser vel egentlig ikke etter noe gi diett, men gjør nok det alikevel på en måte.

Spiser langsomme karbohydrater, fullkornsting osv.

Det jeg reagerer særlig på er hvetemel.

Ei hvetebolle og jeg blir så oppblåst at fy.

Har aldri reagert sånn før jeg heller og det er igrunn bare hvetemelprodukter jeg reagerer på.

Ja, hvetemel fungerer ikke for meg heller. Og fint mel sammen med fet ost er å be om bråk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg hadde i lengre tid (etpar år) hatt et kosthold med relativ lav GI, har ihvertfall spist minimalt med mat med sukker og andre raske karbohydrater, som lyst brød, pasta, snop etc. Om lørdagene derimot tillot jeg meg snop og diverse annen høy-GI-mat. Hver eneste lørdag var jeg i temmelig dårlig form, trøtt, slapp, kvalm osv.

Nå som jeg ikke er fullt så streng på kostholdet og ikke skeier fullt så mye ut i helgene er formen bedre også i helgene. Men merker godt at jeg blir mer uvel når jeg skeier ut med mye raske karbohydrater, og det var aldri et tema den gang jeg hadde et "normalt" norsk kosthold for flere år tilbake.

Men jeg lurer på om jeg ikke alltid før i tiden følte meg noe trøtt og slapp, men tenkte aldri over at det hadde en direkte sammenheng med hva jeg hadde spist den dagen. Mulig at jeg legger mer merke til at jeg føler meg uggen når jeg nå spiser "feil" pga at jeg er i kjempeform når jeg spiser lav-GI?

Uansett, har ikke egentlig merket noe veldig sving i dagsformen hvis jeg tar meg en burger på Mc Donalds eller lignende. Reagerer mer på kaker, sjokolade etc. Men det er sikkert individuelt.

Men: tviler ikke på at man blir mer følsom for "dårlig" mat, snop og slikt når man er vant til sunn mat .

En annen ting jeg har stusset over etter at jeg gikk over til et kosthold med lav GI er at det er vanskeligere å holde vekten stabil ved den minste utskeielse. Før i tiden kunne jeg spise hva som helst uten store svingninger i vekten. Nå virker det som om jeg legger på meg etter et eneste pastamåltid (litt på spissen, men likevel...)

Andre med lignenede erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde K S

Jeg spiser ikke så mye fet mat lenger og jeg blir skikkelig uggen i magen om jeg spiser mye fet mat nå for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvetemel fungerer ikke for meg heller. Og fint mel sammen med fet ost er å be om bråk :-)

Rart det der. Før når jeg ikke tenkte og bare spiste så var det ikke sånn i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Rart det der. Før når jeg ikke tenkte og bare spiste så var det ikke sånn i det hele tatt.

Jeg hadde nok lignende reaksjoner, men mer hele tiden så jeg tenkte ikke så mye over det. Jeg var veldig mye sliten, trøtt, slapp og syk før jeg byttet til lav GI kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer slik nesten hver gang jeg spiser på Mc-Donalds. Føler meg rett og slett helt råtten. Kvalm, oppblåst og helt uggen i kroppen. Men jeg går ikke på noen Fedon-"diett", så det behøver jo ikke være derfor du ble dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe rart om du følte deg dårlig.

Hvis du har spist sunn og ernæringsmessig riktig mat lenge, med masse farge og smak, og så dytter i deg næringsfattig, overforedlet mat med masse tilsetningsstoffer og fett - så sier kroppen fra at sånn "søppel" vil den ikke ha lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...