Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er for tiden student, og fikk akkurat brev fra Lånekassen om at jeg fikk deler av lånet mitt omgjort til stipend siden jeg har bestått eksamenene mine og fått de studiepoengene jeg skal ha. Det merkelige var bare at det var karakterer fra et tidligere studie som ble brukt som grunnlag for dette, og ikke for det studie jeg faktisk tok i 18/19 (som også var bestått). Brukte ikke Lånekassen da jeg tok det forrige studie, Så jeg syntes det var litt rart at de har blandet inn dette gamle studiet i mitt nåværende lån. Noen som har opplevd det samme og som vet om det har noen betydning? Resultater fra 2019 blir ikke gjort om før i 2020, men ingen av resultatene fra 2018 var nyttet i denne omgjøringen. Det sto noe sånt som at jeg har resultater fra tidligere der jeg ikke hadde nyttet meg av muligheten til å omgjøre til stipend, men jeg hadde jo ikke noe med Lånekassen å gjøre på dette tidspunktet. Det jeg egentlig lurer på er om dette betyr at jeg kan få et større den av lånet mitt omgjort pga av dette, eller om de bare ser bort i fra 30 tilfeldige studiepoengene jeg får i løpet av min utdanning nå? 

Dette var veldig kronglete forklart. Håper noen skjønner hva jeg mener 😄 

Anonymkode: 0fac7...a07

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke mer, med mindre du stryker, da slipper du å ta faget på nytt for å få lånekassestøtte (men sannsynligvis for å få utdanningen godkjent).

lånekassen vil alltid bruke dine eldste resultater, uavhengig av om du hadde lån og/eller stipend i perioden. 

Eneste måten å få mer på, om du vil utnytte systemet er dersom du har ett halvår etter at du er ferdig å studere der du søker Lånekassen om stipend (ver obs på at du ikke kan ha inntekt over en viss grense), melder deg opp til eksamen i 30 stp (uten obligatorisk oppmøte) og så trekker deg fra eksamen. Da vil du få utbetalt stipend som blir gjort om basert på dine allerede bestått fag.

altså: 30 stp = 1 semester studiestøtte. Om du tar 45 ett semester og 15 det neste kan du få omgjort for fulltid (30) på begge. 

Anonymkode: 1e9fa...d50

AnonymBruker
Skrevet

Aha. Skjønner. Det kommer jeg ikke til å gjøre 😊 Tusen takk for svar. 

Anonymkode: 0fac7...a07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...