Gå til innhold

Hvor heller dere pastavann etc? Smeltet plastrør.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp hatt rørlegger her hjemme til å se på noen rør og han sier at gjengene på plastrøret under kjøkkenvasken rett og slett har smeltet bort og at han aldri har sett det skje før. 

Hvordan i all verden kan det ha skjedd? Jeg pleier jo ikke akkurat å tenne bål i kjøkkenvasken min; det varmeste som havner der er vannet jeg heller av pasta, poteter og grønnsaker, og jeg har da aldri hørt at folk flest pleier å unngå å gjøre det. Eller er det en basic regel jeg aldri har fått med meg? 

Hva gjør dere andre? Jeg vet ikke hvordan å unngå å smelte gjengene på det nye røret heller, når jeg ikke skjønner hva jeg har gjort galt... Hvorfor bruker man i det hele tatt plastrør hvis det ikke tåler alminnelig bruk? 

Anonymkode: 7b9b7...5fb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slår på vannkranen med kaldt vann samtidig som jeg heller varmt vann fra feks pasta i sluken, for å unngå at noe skal smelte.

Anonymkode: 99753...017

• Liker 11
Skrevet

Olje? 

Stekeoljer kan bli mye varmere enn kokende vann. 

Hvis rørene ikke tåler kokende vann er de ikke egnet til avløp. 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slår på vannkranen med kaldt vann samtidig som jeg heller varmt vann fra feks pasta i sluken, for å unngå at noe skal smelte.

Jeg vet ikke hvor stor kjøkkenvask du har, men hvis jeg gjør det i min vask vil pastaen, potetene eller hva enn det er snakk om bli kjølt ned av det kalde vannet som treffer også maten, ikke bare vasken. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvor stor kjøkkenvask du har, men hvis jeg gjør det i min vask vil pastaen, potetene eller hva enn det er snakk om bli kjølt ned av det kalde vannet som treffer også maten, ikke bare vasken. 

Jeg har en helt vanlig vask, ikke spesielt stor. Det har vel mer med teknikken å gjøre, enn størrelse på vasken?

Jeg heller av vannet over vask-høyde, forsiktig i en tynn stråle. Vannkranen min når ikke opp i den høyden jeg heller fra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, stan skrev:

Olje? 

Stekeoljer kan bli mye varmere enn kokende vann. 

Hvis rørene ikke tåler kokende vann er de ikke egnet til avløp. 

Vi bruker ikke mer olje/fett enn det som trekker inn i maten, så heller aldri ut sånt her i huset, hverken i vasken eller andre steder. Skjønner ikke annet enn at det må være kokende vann som har smeltet røret. Jeg har bare aldri tenkt på det som problematisk å gjøre det, men rørleggeren sa at vi ikke burde helt pastavann rett i vasken, så da burde vi vel sikkert ikke det... 

Skrevet

Hva i all verden..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du lært det med kaldvannet, forresten? Det er jo lurt (hvis man har stor nok vask), men jeg lurer på hvordan jeg som godt voksen kan ha gått fullstendig glipp av en sånn «regel» dersom dette er noe det er vanlig å kunne. Jeg har til og med jobbet på storkjøkken i nesten ti år og lurer jo nå på om jeg ødela rørene der også, og ikke bare her hjemme... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men, skal man ikke bruke varmtvannet heller da? Høres mer ut som om det er feil rør eller noe da ja. 

Anonymkode: 3d91c...385

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du lært det med kaldvannet, forresten? Det er jo lurt (hvis man har stor nok vask), men jeg lurer på hvordan jeg som godt voksen kan ha gått fullstendig glipp av en sånn «regel» dersom dette er noe det er vanlig å kunne. Jeg har til og med jobbet på storkjøkken i nesten ti år og lurer jo nå på om jeg ødela rørene der også, og ikke bare her hjemme... 

Jeg setter også på rennende kaldt vann. Har egentlig ikke lært det noe sted, men begynte med det etter at jeg bodde et sted med en vask som ikke tålte pastavann. 

Anonymkode: ca2ab...7cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De anbefaler jo tilogmed å bruke rikelige mengder med kokende vann i vasken jevnlig for å vedlikeholde. 

Anonymkode: 3d91c...385

• Liker 14
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker ikke mer olje/fett enn det som trekker inn i maten, så heller aldri ut sånt her i huset, hverken i vasken eller andre steder. Skjønner ikke annet enn at det må være kokende vann som har smeltet røret. Jeg har bare aldri tenkt på det som problematisk å gjøre det, men rørleggeren sa at vi ikke burde helt pastavann rett i vasken, så da burde vi vel sikkert ikke det... 

Det er noe som ikke stemmer. Enten er det brukt rør av for dårlig kvalitet. Eller så har noen gjort noe.   

Vanlige rør skal tåle 95 grader uten problemer. Vann fra feks vaskemaskin kan være såpass varmt. 

• Liker 6
Gjest Familytree
Skrevet

Forbedre rørene dine, ellers vil det skje

Skrevet

Mulig det er brukt pvc rør? Pvc tåler bare 80 grader. 

PP som er vanlig, tåler 100 grader. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har alltid helt ut vann fra poteter og etc i kjøkkenvasken. Skrur aldri på kaldt vann og rørene mine er 25 år gamle. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Heller massevis av varmt (kokende) vann i vasken hele tiden, det høres jo helt ko-ko ut at ikke alle rør skal tåle det.

Så lenger opp i tråden at noen nevnte at olje kunne bli for varmt. Det tror jeg neppe, men olje/ fett og andre matrester skal IKKE helles i vasken . Det er rottemat + at det kan være med på å tette rørene.

Anonymkode: 862f5...09f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du kjøpt vannlåsen?

Kjøpte en på Biltema en gang, men plasten tålte ikke høy nok varme. Kjøp en på en rørleggerbutikk. 

På kjøkkenet skal det ikke være noe problem å helle ut varmt vann osv. 

Anonymkode: 3b56f...449

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, stan skrev:

Mulig det er brukt pvc rør? Pvc tåler bare 80 grader. 

PP som er vanlig, tåler 100 grader. 

Ja, vannlåser (avløpsrør) kjøpt hos rørleggeren er som regel i PP plast. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vannlåser (avløpsrør) kjøpt hos rørleggeren er som regel i PP plast. 

Ja. Jeg har PP-rør, billigste type, på vaskerommet. Tåler fint en vask med kokvask. 

I vasken på kjøkkenet tømmer jeg rett som det er kokende vann for å "skylle" rørene. Der er det PE rør, tror de normalt skal tåle 120 grader. 

Hvis rørene til TS ikke tåler såpass lurer jeg på om byggeforskriftene er fulgt? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp hatt rørlegger her hjemme til å se på noen rør og han sier at gjengene på plastrøret under kjøkkenvasken rett og slett har smeltet bort og at han aldri har sett det skje før. 

Hvordan i all verden kan det ha skjedd? Jeg pleier jo ikke akkurat å tenne bål i kjøkkenvasken min; det varmeste som havner der er vannet jeg heller av pasta, poteter og grønnsaker, og jeg har da aldri hørt at folk flest pleier å unngå å gjøre det. Eller er det en basic regel jeg aldri har fått med meg? 

Hva gjør dere andre? Jeg vet ikke hvordan å unngå å smelte gjengene på det nye røret heller, når jeg ikke skjønner hva jeg har gjort galt... Hvorfor bruker man i det hele tatt plastrør hvis det ikke tåler alminnelig bruk? 

Vi andre har gått "kjøkkenskolen" i oppveksten og fått opplæring i at man skrur kaldtvannskranen på fullt før du heller ut kokevannet fra en gryte. 

Hva gjorde de hjemme hos deg? 

Lærer man ingenting av basic matlagning og renhold m.m. hjemme for tiden? 

Anonymkode: 7b685...b0c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...