Gå til innhold

Bryllupsfest med gjester man sjelden/aldri før har møtt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes dere det går greit om forloveden deres inviterer venner og bekjente som dere aldri har møtt eller møtt et fåtall ganger + følge, med til bryllupet? 

Anonymkode: 8a676...090

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At han inviterer mennesker vi aldri har møtt? Gjør folk sånt? 

Anonymkode: 3df8a...182

AnonymBruker
Skrevet

At forloveden inviterer med seg folk i noen andres bryllup? Det er jo ikke greit, uavhengig om folkene er bekjente av brudeparet eller ikke.

Anonymkode: e77b0...4a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At han inviterer mennesker vi aldri har møtt? Gjør folk sånt? 

Anonymkode: 3df8a...182

Min forlovede har en stor venne- og bekjentskapskrets. Hadde vært fint å få noen innspill på hvordan andre har gjort dette.

Vi var først enige om å gå for et klassisk kirkebryllup med påfølgende fest i byens flotteste lokale. Men det var før jeg ble klar over hvor mange «perifere» venner han ønsker å invitere 😅 Vi har diskutert dette litt, og jeg merker at han blir irritert når jeg sier vi må sette en grense for hvor mange gjester vi skal ha, både med tanke på lokale og ikke minst økonomi. Han sier han betaler gladelig for «sine» gjester, men jeg synes likevel det blir litt rart om folk jeg ikke har møtt skal med. Det samme gjelder også hvis single venner av ham får seg kjæreste innen bryllupet. Da skal de også inviteres, uavhengig om vi har møtt vedkommende eller ikke. Jeg skjønner jo at det kan være litt kjipt å bli inviterte bryllup uten følge, men hvis brudeparet ikke kjenner kjæresten, er det likevel vanlig å be vedkommende med? 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Sitt eget eller andres bryllup? 

Vi hadde "bare" kjent hverandre i 2 år da vi ble gift. Hadde ikke møtte alle hverandres venner. Et par hadde også nye kjærester de ville ha med. Dette synes jeg var hyggelig, hadde ingen problemer med det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke? Er det brudgommen eller forloveren som skal invitere folk?

Anonymkode: c6622...9cc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke i det hele tatt.

Hvorfor i huleste skal FORLOVEDEN invitere noen som helst? Dette er langt ifra vanlig! Dere inviterer dem dere ønsker og kjenner. Forloveden har ingen å invitere bortsett fra sin +1!

Anonymkode: b55b1...ec7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke? Er det brudgommen eller forloveren som skal invitere folk?

Anonymkode: c6622...9cc

Beklager. Det er min forlovede, altså kommende brudgom.

ts

• Liker 3
Skrevet

Litt ny info fra deg ts. Hvis det er 20-30 venner fra 10-15 år tilbake og med følge som man egentlig ikke har kontakt med, så skjønner jeg godt at man ikke kan spandere fest på en så stor gjeng. Men er det noen få hadde det ikke gjort meg noe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor i huleste skal FORLOVEDEN invitere noen som helst? Dette er langt ifra vanlig! Dere inviterer dem dere ønsker og kjenner. Forloveden har ingen å invitere bortsett fra sin +1!

Unnskyld! Jeg leste forloveren! Ikke forlovede.. 🤦🏼‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Tror du tenker på forlover, men beklager som sagt forvirringen.😌

ts

• Liker 2
Skrevet

Nei FORLOVEREN gjør neppe det, men den forlovede, som også skal gifte seg, bør da få invitere. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nå mikser du vel litt mellom forlover og forlovede. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler at dere sette et maks antall gjester og dere får halve hver?

• Liker 1
Skrevet

I et bryllup er det vanlig at både brud og brudgom inviterer sin familie og venner. At det er noen man ikke kjenner er vanlig. Det er jo noe av grunnen til å festen, å forene også familiene og vennene. 

Hvordan dere gjør dette er opp til dere å bli enige om, men det er jo en dårlig start på ekteskapet å nekte henne å invitere de hun ønsker. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at man ber familie og venner man har litt kontakt med? Hvis han vil be noen han ikke har snakkket med på flere år ser jeg ikke vitsen.

Skrevet
6 minutter siden, stan said:

I et bryllup er det vanlig at både brud og brudgom inviterer sin familie og venner. At det er noen man ikke kjenner er vanlig. Det er jo noe av grunnen til å festen, å forene også familiene og vennene. 

Hvordan dere gjør dette er opp til dere å bli enige om, men det er jo en dårlig start på ekteskapet å nekte henne å invitere de hun ønsker. 

Her var det mange med dårlige leseegenskaper...

TS er (trolig) en dame mens forloveden/den kommende brudgom er mann. Det er han som ønsker å invitere flere gjester.

Noen steder er det tradisjon for at man inviterer hele bygda (200 stk). Hvis da den andre ektefellen kommer fra et annet land kan antallet gjester bli veldig skjevt. Jeg har opplevd det og det har fungert greit. Synes man skal tillate det. Det er et større problem hvis den ene siden er veldig mye mer talefør enn den andre. Da kan det bli mye mer pinlig hvis nærmest alle talerne forteller hvilket kupp brudgommen/brura er og ingen snakker om den andre. Men det kan også skje selv om antallet gjester er rimelig balansert mellom sidene.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, stan skrev:

Her er det vanlig å invitere familie og nære venner i middag, og være romslig på hvor nære venner som inviteres til kaffe og fest. Jeg hadde aldri truffet brudgom i sist bryllup der jeg var invitert i kaffe og til festen. Folk som kommer langveisfra inviteres imidlertid i både middag og kaffe, selv om de ikke er blant de nærmeste. Det er ufint å forvente at folk som kommer fra andre byer skal vente på egenhånd mellom kirke og kaffe/fest. Da får man heller la være å invitere dem. 

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forloveden er jo han som skal gifte seg...

Skrevet
25 minutter siden, Trolltunge said:

Her er det vanlig å invitere familie og nære venner i middag, og være romslig på hvor nære venner som inviteres til kaffe og fest. Jeg hadde aldri truffet brudgom i sist bryllup der jeg var invitert i kaffe og til festen. Folk som kommer langveisfra inviteres imidlertid i både middag og kaffe, selv om de ikke er blant de nærmeste. Det er ufint å forvente at folk som kommer fra andre byer skal vente på egenhånd mellom kirke og kaffe/fest. Da får man heller la være å invitere dem. 

Jeg er helt enig i denne og vant med at det praktiseres slik. Når jeg har vært i store bryllup hvor hele bygda har vært invitert så har det gjerne hatt preg av dugnad hvor alle lokale gester tar med noe mat og dessert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...