Gå til innhold

Det dummeste dere har lest/sett i CV'er.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, altflyter skrev:

Det heter ikke våres. Det heter vår... 

aktuell tema

Anonymkode: b0a6b...9d6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Kontorotta skrev:

Bikinibilder har havnet rett i søpla med en gang.

inklusive jobbsøknaden og CV eller bare bikinibilder? 

AnonymBruker
Skrevet

Når man holder på med en master, bør man skrive det på under utdanning? Eller vil det trekke ned?

Anonymkode: 4b228...aa7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 14.7.2019 den 17.33, Juks skrev:

Når jeg mottar CV'er med den forferdelige meningsløse overskriften curriculum vitae, da blir jeg oppgitt og det ødelegger førsteinntrykket. Unødvendig ord å bruke plass på, spesielt som en overskrift. Jada du har vært flink med å google hva CV betyr, men vær så snill og la vær å bruke det. Bruk ditt eget navn som overskift, det ser så ufattelig mye bedre ut enn et meningsløst langt latinsk ord som ikke har betydning for CV'en. Eventuelt bruk ordets betydning på NORSK hvis du absolutt må: Livets løp eller livsløp! 

Ellers er jeg enig i at bilder er en fin måte å faktisk vise deg selv. Jeg skulle ønske alle CV'er hadde det. Å vise hvem man er er akkurat dét en CV skal gjøre. Men sørg iallefall ut til at bildet er anstendig, enkelt og naturlig, og ikke posér eller velg et helt vilkårlig bilde fra julefeiringen, en konsert eller et selskap. 

Samtidig så kan folk med fordel fjerne unødvendige jobberfaringer og annet som ikke passer til stillingsbeskrivelsen. At du som mann 32 år med ledererfaring som søker en økonomijobb har med at du var sommervikar for Posten fra juni til juli for 16 år siden betyr jo absolutt nada i denne sammenheng.... Bruk heller mer plass på det som virkelig betyr noe. Og beskriv det! La CV'en skape interesse og være en inngang og en innbydelse til å lese attestene.

Var på jobbsøkerkurs vis nav for mange år siden da jeg sto uten jobb i noen måneder. Det MÅTTE vi skrive curriculum vitae som overskrift på CV😂

Anonymkode: 76aea...395

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var på jobbsøkerkurs vis nav for mange år siden da jeg sto uten jobb i noen måneder. Det MÅTTE vi skrive curriculum vitae som overskrift på CV😂

for meg virker det som at de som leser jobbsøknader ikke selv er blitt oppdatert eller forstår at jobbsøkere har fått skikkelig solid kursing hva en god jobbsøknad er og CV - dessuten er alle som er kursledere tidligere rekruttere for bedrifter, og KAN det som skal stå i en jobbsøknad. 

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

inklusive jobbsøknaden og CV eller bare bikinibilder? 

Selve søknaden også. Ser så klart gjennom alt som står der, men som regel har det ikke vært noe ekstraordinært i positiv forstand i slike søknader.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

for meg virker det som at de som leser jobbsøknader ikke selv er blitt oppdatert eller forstår at jobbsøkere har fått skikkelig solid kursing hva en god jobbsøknad er og CV - dessuten er alle som er kursledere tidligere rekruttere for bedrifter, og KAN det som skal stå i en jobbsøknad. 

Ting endrer seg med tiden. Det som var riktig for 20 år siden, er ikke nødvendigvis riktig i dag. Og det som funker i en bransje, er ikke nødvendigvis riktig i en annen.

En som rekrutterte til industrien på 90-tallet, er neppe den som er mest oppdatert på hva som skal til for å få jobbe med la oss si sosiale medier i 2019.

Og jeg har hørt om de mest horrible forslag fra NAV-kursledere om hva man skal gjøre på intervju for å skille seg positivt ut. Det innebar bl. a. gitarspilling og ta med sjokolade for å spandere på de som intervjuet. Dette var generelle tips, og IKKE i forbindelse med verken musikk-/kultur-/sjokoladerelaterte jobber. Når man hører sånt, da mister man litt tiltro til at det offentlige har svaret på alt ;) 

Skrevet (endret)
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor, sa dem det? Det er jo et latinsk ord. Et ord som ikke brukes i den norske dagligtalen. På norsk skrives det som CV, eller livets løp. Det klinger mye bedre. Men aller helst bruk navnet som overskrift. Alle som jobber med tilsetninger seg jo at det dem holder er en CV, og man trenger jo ikke få CURRICULUM VITAE trykt i tryne på hver eneste CV man leser... 😄 

Skriver dere "opus experientia" som deloverskrift i stedet for "jobberfaring"? Merk: oversatt gjennom google translate ;) 

Endret av Juks
AnonymBruker
Skrevet

Artig at dere som skal vurdere ikke vet forskjell på cv og søknad😅

Anonymkode: 72072...c7a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Kontorotta skrev:

Selve søknaden også. Ser så klart gjennom alt som står der, men som regel har det ikke vært noe ekstraordinært i positiv forstand i slike søknader.

Hvor mye betydning har det i ditt hode at jobb kandidater ringer på forhånd? Eller kan det like greit komme en jobbsøknad ut fra det blå i dine hender. Hvem har størst sjanse da å få jobben? 

AnonymBruker
Skrevet

Det irriterer meg når folk som leser søknader legger mer vekt på stil enn substans. Har selv vært i posisjonen der jeg leser søknader og CV, og for meg er det innhold som trumfer alt. 

Anonymkode: 3912e...b49

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Juks skrev:

Hvorfor, sa dem det? Det er jo et latinsk ord. Et ord som ikke brukes i den norske dagligtalen. På norsk skrives det som CV, eller livets løp. Det klinger mye bedre. Men aller helst bruk navnet som overskrift. Alle som jobber med tilsetninger seg jo at det dem holder er en CV, og man trenger jo ikke få CURRUCULUM VITAE trykt i tryne på hver eneste CV man leser... 😄 

Skriver dere "opus experientia" som deloverskrift i stedet for "jobberfaring"? Merk: oversatt gjennom google translate ;) 

Hallo hvorfor tror du det heter CV da? det er jo nettopp forkortelse på curruculum vitae. Det er ikke verre grunn enn det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det irriterer meg når folk som leser søknader legger mer vekt på stil enn substans. Har selv vært i posisjonen der jeg leser søknader og CV, og for meg er det innhold som trumfer alt. 

Anonymkode: 3912e...b49

kan du forklare nærmere?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hallo hvorfor tror du det heter CV da? det er jo nettopp forkortelse på curruculum vitae. Det er ikke verre grunn enn det. 

Ja, det vet jeg jo. Jeg sier ikke at det er galt i ordets forstand, men det behøver jo ikke stå i det hele tatt. Jeg mener å fjerne curriculum vitae er et godt råd til å forbedre en CV, det er det jeg prøver å få fram. Og søker du rundt dette, blant annet på cv-nerden.no, så er dette rådet gjentakende. Så kanskje er det faktisk slik at dette ordet er mer irriterende enn skapende? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Juks skrev:

Ja, det vet jeg jo. Jeg sier ikke at det er galt i ordets forstand, men det behøver jo ikke stå i det hele tatt. Jeg mener å fjerne curriculum vitae er et godt råd til å forbedre en CV, det er det jeg prøver å få fram. Og søker du rundt dette, blant annet på cv-nerden.no, så er dette rådet gjentakende. Så kanskje er det faktisk slik at dette ordet er mer irriterende enn skapende? 

vil du lese nøkkelkvalifikasjoner på CV eller kun erfaring og utdanning, kurs  og verv? kortfattet og minst mulig detaljer?

AnonymBruker
Skrevet

Altså... når man henger seg så opp i om det står livets løp, CV eller curruculum vitae øverst, så er man jaggu flisespikker. 

Anonymkode: 05647...c9b

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vil du lese nøkkelkvalifikasjoner på CV eller kun erfaring og utdanning, kurs  og verv? kortfattet og minst mulig detaljer?

Anonymkode: b0a6b...9d6s

Angående nøkkelkvalifikasjoner så er det et tveegget sverd. Skriver du objektive og gode nøkkelkvalifikasjoner som beskriver deg godt kan det være veldig positivt. Men problemet er å få dette til å se og høres bra ut, hvis du skjønner.

Jeg tenker at det kanskje er bedre å skrive hvorfor du er kvalifisert til stillingene og hvorfor dem bør velge deg i søknaden, og dra fram dine nøkkelkvalifikasjoner til stillingen gjennom søknaden. Så å gjenta dette på en CV blir smør på flesk. 

Jeg liker at folk framhever under jobberfaring hva dem har jobbet med, hvilket ansvar man har hatt, og en kort beskrivelse over er par setninger av hva dem har gjort osv. En slags invitasjon til å lese attestene. Men det er meg det, og det er tydeligvis forskjellig fra mottaker til mottaker. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså... når man henger seg så opp i om det står livets løp, CV eller curruculum vitae øverst, så er man jaggu flisespikker. 

Anonymkode: 05647...c9b

Så du mener at man bare skal gi f med å komme med slike råd, når dette er et mye publisert råd til arbeidssøkere? Man kan jo ikke underslå at førsteinntrykket, ja også på en CV, har betydning. Og hvis det finnes et snev av sjanse for at folk kan irritere seg over dette når dem leser 200 søknader, så bør man jo unngå det. Jeg mener fortsatt at å kutte det ut er et godt råd. Så får du tenke noe annet hvis du vil det. Men enig i at innholdet betyr jo alt! Problemet er at man må skille seg ut i de små detaljer for å klare å gå forbi mange andre som man er likestilt med erfaringsmessig og kunnskapsmessig. Jeg tenker da særlig på bedrifter som mottar flere hundre søknader om gangen.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Juks skrev:

Angående nøkkelkvalifikasjoner så er det et tveegget sverd. Skriver du objektive og gode nøkkelkvalifikasjoner som beskriver deg godt kan det være veldig positivt. Men problemet er å få dette til å se og høres bra ut, hvis du skjønner.

Jeg tenker at det kanskje er bedre å skrive hvorfor du er kvalifisert til stillingene og hvorfor dem bør velge deg i søknaden, og dra fram dine nøkkelkvalifikasjoner til stillingen gjennom søknaden. Så å gjenta dette på en CV blir smør på flesk. 

Jeg liker at folk framhever under jobberfaring hva dem har jobbet med, hvilket ansvar man har hatt, og en kort beskrivelse over er par setninger av hva dem har gjort osv. En slags invitasjon til å lese attestene. Men det er meg det, og det er tydeligvis forskjellig fra mottaker til mottaker. 

din tanke rundt mennesker som har berørt borti vikarbyråer? positivt eller negativt?

Skrevet

din tanke rundt mennesker som har berørt borti vikarbyråer? positivt eller negativt?

Tenker egentlig hverken fra eller til om det. Er jo bra at folk gjør det som må til for å holde seg i arbeidslivet. Og arbeidserfaring er jo arbeidserfaring, selv gjennom vikarbyrå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...