Gå til innhold

Det dummeste dere har lest/sett i CV'er.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Rare bilder... CV bilde bør kun vise ansiktet ditt, rett forfra med god belysning. Selfie med masse sminke, duck face tar jeg ikke med i betraktning en gang... 

Anonymkode: 11b8b...955

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rare bilder... CV bilde bør kun vise ansiktet ditt, rett forfra med god belysning. Selfie med masse sminke, duck face tar jeg ikke med i betraktning en gang... 

Anonymkode: 11b8b...955

betyr det at bilder som sendes som ikke er relevant, selv om teksten er godkjent går likefullt i søppelkurven?

Anonymkode: b0a6b...9d6

AnonymBruker
Skrevet

Tør ikke å legge ved bilde på CV. Den er tynn nok fra før, om jeg ikke skal vise frem at jeg er stygg i tillegg! Trenger ikke gi meg selv dårligere utgangspunkt enn nødvendig. 

Anonymkode: 60fbc...0fd

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tør ikke å legge ved bilde på CV. Den er tynn nok fra før, om jeg ikke skal vise frem at jeg er stygg i tillegg! Trenger ikke gi meg selv dårligere utgangspunkt enn nødvendig. 

Anonymkode: 60fbc...0fd

Er jo ingen grunn til å droppe bildet fordi man skal unngå å vise fram sitt utseende. Hvordan løser du dette når du blir innkalt på intervju? Et bilde kan du jo gjøre så fint som overhodet mulig. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvilken stilling snakker vi om da? butikk jobb eller lager jobb?

Det var snakk om en jobb det ikke trengs utdannelse til. Rett og slett en jobb jeg kunne tenkt meg på netter. Firmaet var Sodexo. Ikke stressende jobb, så hvorfor de skulle ha stresstest på nett aner jeg ikke.

Jeg ble faktisk så irritert på den testen at jeg vurderte å sende Mail og forbanne hele testen og resultatet. Samtidig trekke søknaden. 

Skrevet

Jeg synes de fleste har grei nok CV, men jeg er ikke glad i de krampaktig kreative og originale. De tror sikkert at vi skal bli kjempeimponerte og nysgjerrige, evt ikke ha hjerte til å avskrive dem, men det er nettopp det vi gjør. De signaliserer at de tar enormt mye plass.

Skrevet
5 timer siden, Knirke skrev:

Jeg måtte ta en personlighetstest over nett en gang, som alle søkere måtte bestå før de kunne bli kalt inn til intervju. Husker jeg fikk veldig rare spørsmål, som "Prøvde du å rømme hjemmefra da du var liten" og "synes du selv at du har et interessant liv?"

Jeg strøk på testen, og fikk automatisk beskjed om at de ikke gav noen begrunnelser, så det var ikke noen vits i å ta kontakt for å spørre🙄. Jobben var forøvrig som renholder på et hotell.

Jeg har også svart på sånne teite spørsmål. Husker ett av spørsmålene: Hvis du så noen barn og den ene gråt fordi han hadde mistet isen sin, hva ville du gjort? Svarene var fra «Mest sannsynlig ikke -høyes sannsynlig» Hva skulle jeg hjulpet med? Plukke opp isen og kaste den for så å kjøpe en ny?? Hva svarer man på sånt?

Er andre spørsmål som feks: Jeg lar andres humør gå inn på meg, Jeg irriterer meg over andres problemer etc etc. Jeg søker ikke jobb innen psykiatri, men helt enkle jobber. Jeg jobber i ett av Norges største bedrift i dag og vi er veldig mange ansatte, det er stress og stort ansvar. Aldri til dags dato har jeg irritert meg over at kollegaer har en dårlig dag eller har ett problem.

Har søkt noen jobber nå, men søknaden er jo så som så og hvis de ikke engang vil intervjue meg på grunn av det, så er det ikke mitt tap 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett så lange CV'er, hvor det er beskrevet i detalj hva som er gjort på hver enkelt jobb. Det kan være alt fra 10 linjer med superdetaljert informasjon som ikke betyr noe for denne stillingen, det orker jeg ikke å lese engang. Til de som beskriver at de tok ut av oppvaskmaskinen på forrige jobb. Skrivefeil er nå en ting, selv om det egentlig ikke burde forekomme. Men når det står "demmes" istedenfor "deres", "vårs" istedenfor "våres" osv, da blir jeg litt oppgitt. 

Anonymkode: e5959...83c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett så lange CV'er, hvor det er beskrevet i detalj hva som er gjort på hver enkelt jobb. Det kan være alt fra 10 linjer med superdetaljert informasjon som ikke betyr noe for denne stillingen, det orker jeg ikke å lese engang. Til de som beskriver at de tok ut av oppvaskmaskinen på forrige jobb. Skrivefeil er nå en ting, selv om det egentlig ikke burde forekomme. Men når det står "demmes" istedenfor "deres", "vårs" istedenfor "våres" osv, da blir jeg litt oppgitt. 

Anonymkode: e5959...83c

går den i kurven da?

AnonymBruker
Skrevet

Menneh.... kan vi ikke bare innføre obligatorisk bachelor i CV etter fullført utdanning? 

Anonymkode: 05647...c9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

vi

kan du utdype hvem vi er? KGs egen plattform?

Skrevet
2 hours ago, HarryDotter said:

Min CV er på en A4 side. Ryddig, enkelt og uten masse tung informasjon. Ingen som har sagt at man skal ha med jordbærplukkingen fra man var 13 år gammel. Men utdannelse og måned/årstall fra start til stopp på de seriøse jobbene man har hatt er relevant å ha med. Så legger man til lett info under hver jobb med hva arbeidsoppgaver man har hatt. Det viser jo veien man har gått i karrieren sin. For mange arbeidsgivere er ikke dette bortkastet tid som du hevder. Sommerjobber og smått trenger man selvsagt ikke ha med. Lange seige søknader derimot. Smertefullt for arbeidsgiver. Der skal og bør man være kort og rett på sak.

Joda, vi er nok i bunn og grunn enige. Det er jo helt individuelt hva man selv ønsker å ha med på en CV, og det kommer jo selvfølgelig an på hva slags jobb man søker. I min bransje (maritim) er det fullstendig bortkastet å ta med noe som ikke har med bransjen å gjøre. Så jobbene i skiheis, jernvarebutikk, svømmehall, diverse serveringssteder etc. blir ikke nevnt med et ord (Jeg må som sagt kutte en god del for å komme ned på en A4 side:P)

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Knirke skrev:

Joda, vi er nok i bunn og grunn enige. Det er jo helt individuelt hva man selv ønsker å ha med på en CV, og det kommer jo selvfølgelig an på hva slags jobb man søker. I min bransje (maritim) er det fullstendig bortkastet å ta med noe som ikke har med bransjen å gjøre. Så jobbene i skiheis, jernvarebutikk, svømmehall, diverse serveringssteder etc. blir ikke nevnt med et ord (Jeg må som sagt kutte en god del for å komme ned på en A4 side:P)

Det betyr du startet å jobbe i 30 årene og skriver kun det på CV? Hullene betyr ingenting altså?

Betyr det at du har kun en linje på relatert arbeiskontrakt relevant til yrke du jobber i nå, og kun en linje på utdannelsen?

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet at dette er litt OT, men siden det er så mange i denne tråden som har kunnskap så spør jeg likevel 🙂

På grunn av sykdom har jeg et digert hull i CVen. Jeg har i løpet av de siste 10 årene kun studert og hatt småjobber + frivillig arbeid.

Å ha hull i CVen er ikke bra. Men samtidig sier folk at man ikke skal føre opp småjobber og irrelevante ting.

Da havner jeg på en måte i 0. Hva burde jeg føre på CVen da?

Anonymkode: 4104a...ffc

Det å ikke ta med alt mulig er for folk med mye erfaring. Har du lite erfaring, fører du opp alt.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev:

OT

hva betyr det?

AnonymBruker
Skrevet

kan være noe erfaringer kan være noe relevant til stillingen man søker? selv om det kun var en jobb uten noe utdannelse til.

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva betyr det?

Er ikke jeg som har skrevet det, men personen jeg siterte. Regner med det betyr off topic?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

off topic

jeg er klar over at det er ikke du som skrev det, men hva betyr off topic?

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

betyr det at bilder som sendes som ikke er relevant, selv om teksten er godkjent går likefullt i søppelkurven?

Hvis du sender bikinibildet med duck face trut så viser du jo ekstremt liten innsikt, både i hva som sømmer seg og generell sosial kompetanse. Du viser også et behov for selvhevdelse. Er det noen man vil ansette? Neppe. 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

går den i kurven da?

Når folk ikke klarer å beherske rettskriving i noe så sentralt som en jobbsøknad, hvordan skal de da klare det i hverdagen som representanter for bedriften? Hvis du er en av dem som skriver på dialekt og legger ved bikinibilder så har du her svaret på hvorfor du ikke får jobb. 

Anonymkode: 72839...1cf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, hind said:

Jeg synes de fleste har grei nok CV, men jeg er ikke glad i de krampaktig kreative og originale. De tror sikkert at vi skal bli kjempeimponerte og nysgjerrige, evt ikke ha hjerte til å avskrive dem, men det er nettopp det vi gjør. De signaliserer at de tar enormt mye plass.

Evt at de går inn for å forsøke gjøre noe på en skikkelig bra måte og bruker tid på å forsøke gjøre en bra innsats. Egenskaper man definitivt vil ha i en jobb, selv om de kan feilberegne hva som er "riktig" skriving av CV. Man må jo se på grunnen til at noen skriver CV-en som de gjør, ikke hvordan den er skrevet. Selv der noen har misforstått en CV, så kan man se om de bryr seg om ryddighet i CV-en, detaljer, har gjort en innsats eller bare klipp- og-limer

Jeg syntes det er rart at arbeidsgivere finner bra ansatte i det hele tatt, så blinde som de ser seg på CV-skriving. 

Anonymkode: 8de2e...2c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...