Gå til innhold

Det dummeste dere har lest/sett i CV'er.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så nedlatende du er. Hadde nok husket om jeg hadde lært om dette på skolen og det har jeg altså ikke gjort. Gikk på ungdomsskolen på starten av 2000 tallet. 

Anonymkode: e3c9b...b56

Uavhengig av om du hadde det er ikkje er det enn del va pensum. Du burde klage til skulen din ikkje folk på kvinneguiden. Selv hadde eg det både på ungdomsskolen og vidergående i norsk, og i engelsk på videregående. Vi hadde det tilmed på enn tentamen som valg oppgave. 

Anonymkode: 4b737...29d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står et sted at de lærer det under Kunnskapsløftet, altså i dag.

Jeg jobbet i ungdomsskolen rundt årtusenskiftet, og da lærte elevene også dette. Dessuten gikk jeg selv på ungdomsskolen rundt 1990, og vi hadde også jobbsøknad, men ikke CV, i norskundervisningen. Et sidespor, men vi hadde også om både lån, privatøkonomi, budsjettering og renter i mattetimene. Jeg er villig til å vedde på at mange av de som påstår at «det har vi aaaaaaldri lært, fy søren, skolene burde ta mer ansvar og lære oss ting vi trenger istedenfor masse dritt» trolig ikke har fulgt veldig godt med på den tiden de faktisk gikk på skolen.  

Anonymkode: 89f42...d45

Vi lærte grundig om CV og noe om søknad i norskundervisning.

Vi var også borti noe privatøkonomi i matteundervisningen, men det var utilstrekkelig vil jeg påstå, det er på grensen til at jeg kunne sagt noe av det du siterte.. det burde vært halvårskurs eller noe sånt med tema for hverdags og voksenlivet..

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg klarer fint å holde meg til en A4-side selv om jeg tar med alt. Har ikke hatt så mange jobber. Men kan se poenget i at det ikke er nødvendig å ta med vikariater hvor man bare har vært noen dager. 

I grove trekk har jeg jobbet to år i fiskeindustri og de siste 17 år i barnehage, med noen småjobber i mellom. I teorien, om jeg skulle slutte å jobbe i barnehage og søke jobb i fiskeindustrien, burde jeg da kun skrive fiskeindustri i CVen, og la de siste 17-18 årene stå tomme? 

Anonymkode: 3e346...ae0

Jeg er ikke arbeidsgiver, så jeg er sikkert ikke den rette til å svare, men det er vel snakk om ufaglærte stillinger der du ikke egentlig trenger noen spesiell kompetanse? Da er det jo i grunn hipp som happ hva du har gjort de siste 17 årene. Arb. giver vil jo sikkert først og fremst lure på hva som gjorde at du sluttet første gangen.

Skrevet

Alle dere som snakker om CV- og søknadsskriving som ungdomsskolepensum: Mener dere at det dere ev. ville ha lært som 15-åringer ville ha hjulpet dere i arbeidslivet som voksne? Jeg ser at det kan spille en rolle når man søker den første sommerjobben, men ærlig talt, jeg tviler sterkt på at det man kan lære en ungdomsskoleelev kan være avgjørende for karrieren etter 20-årsalderen. 

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, Knirke skrev:

Jeg er ikke arbeidsgiver, så jeg er sikkert ikke den rette til å svare, men det er vel snakk om ufaglærte stillinger der du ikke egentlig trenger noen spesiell kompetanse? Da er det jo i grunn hipp som happ hva du har gjort de siste 17 årene. Arb. giver vil jo sikkert først og fremst lure på hva som gjorde at du sluttet første gangen.

Men det vil vel telle positivt at man har gjort noe jobbrelatert de siste 17 årene? Om jeg kun tar med fiskeindustrijobben vil det jo se ut som jeg kun har jobbet to år i hele mitt liv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, Hubbie said:

Å skrive CV/jobbsøknad skulle vært en obligatorisk del av ungdomsskolen og VGS. Helt utrolig at vi nesten ikke er innom dette, men lærer vanvittig mye ræl vi aldri vil få bruk for 😅

Synd at å søke jobb skal være så omfattende at man må på kurs. Jeg kjenner noen fra Sverige, og der sender de bare ved en CV og en VELDIG kort søknad. Ei jeg kjenner som fikk tilbud om jobb i Sverige her om dagen, var ikke til intervju en gang. Hun kalte det bare «en prat». Ingenting å forberede seg til. De fikk bare informasjon om arbeidsplassen, og sa hei. 

Samboeren min er svensk, og han ble sjokkert når jeg fortalte om jobbsøkerprosessen her i landet. Jobben hans her i Norge, fikk han via et svensk firma. Han viste meg «søknaden» han sendte. Den var på sånn fire setninger, hvor han skrev at han var utdannet innen yrket, og at han var interessert i stillingen. 

Jeg føler det blir så falskt hver gang jeg søker jobb. Jeg er mye flinkere til å jobbe enn å holde på med denne forferdelige søknadsprosessen.

Anonymkode: 4e4fe...fb8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke CV, men søknad; Leste en som startet med "Nå har jeg søkt på 119 jobber uten hell, jeg håper dette kan bli mitt lykketreff". 

Ellers får jeg litt fnatt av CVer som skal være så fryktelig kreative og fancy i utforming. 

Har også sett mange rare bilder. Når du sender bilde av seg selv i "selfie-pose", ekstremt oversminket i pelsjakke og lager sussetrut, ja da...

Anonymkode: e05b4...687

hvilken stilling snakker vi om da? butikk jobb eller lager jobb?

Anonymkode: b0a6b...9d6

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Anim92 skrev:

Vi lærte grundig om CV og noe om søknad i norskundervisning.

Vi var også borti noe privatøkonomi i matteundervisningen, men det var utilstrekkelig vil jeg påstå, det er på grensen til at jeg kunne sagt noe av det du siterte.. det burde vært halvårskurs eller noe sånt med tema for hverdags og voksenlivet..

det kan virke som det er et hull fra studie til arbeidslivet, egentlig burde det være pensum å søke arbeid mens man studerer. For å ikke komme inn i hullet. 

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Ullvott skrev:

En god CV er en kunst ikke alle behersker, selv om de tydeligvis tror det selv. Mange nevner fritidsinteresser i CV-en, og så lenge det gjøres ekstremt kort er det helt greit fordi det bidrar til å gi et helhetsbilde av søkeren. Det som imidlertid ikke er like greit er når man ramser opp ethvert tillitsverv man har hatt i sangkoret og caravanklubben i løpet av de siste 15 årene. Eller hun som var nybakt mor og fremdeles i permisjon, og som under fritidsinteresser skrev «å stulle og leke med vår lille vidunderprinsesse». :eeeh:

...og disse eksemplene er fra høyt utdannede søkere til kompetansekrevende stillinger! 

Og til @Thyra : det har noe med hvor mye man utbroderer det. Når man har jobbet noen år er ikke sommerjobbene og deltidsjobbene fra skoletiden like viktig lenger, og da skriver man bare 2000 - 2010: diverse sommer- og deltidsjobber e.l. Dersom en av disse jobbene er veldig relevant kan man synliggjøre den ene, men la resten være i en samlepost. 

Men er ikke det da skolene som lærer feil hva man skal skrive i cv? jeg bare lurer, fordi bare cv og søknad har endret seg hva man skal skrive for det man lærte på 90 tallet og i dag på 2010 tallet. 

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, EvaLena skrev:

Kom nok borti anonymknappen, det var ikke meningen.

Jeg har forsøkt å skrive søknader, men jeg kommer virkelig ikke i gang. Jeg har lest andre søknader på nettet, men det hjelper ikke en dritt.

Noe som også irriterer meg grenseløst er disse testene som skal gjennomføres. Jeg søkte på en jobb jeg vet med 100% sikkerhet at jeg ville klart. Testen besto av å samle baller opp i en kopp, samtidig som du skulle løse enkle mattestykker og finne ut noe om en rekke med bokstaver. Alt dette på en gang og på tid. Jeg ble lynende forbannet da resultatet kom, for det stemte ikke med meg.

Jeg er godt vant med stress på jobb og tar kjappe avgjørelser, men de testene er jo helt høl i hue. 

til hvilke stillinger skal man gjøre sånne oppgaver? første gang jeg hører om  det. Er vi på selger yrket nå?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men er ikke det da skolene som lærer feil hva man skal skrive i cv? jeg bare lurer, fordi bare cv og søknad har endret seg hva man skal skrive for det man lærte på 90 tallet og i dag på 2010 tallet. 

Ja, ting endrer seg. I tillegg er det vel litt vanskelig for norsklæreren å holde seg oppdatert på arbeidsmarkedet der ute. Når du studerer norsk/nordisk lærer man INGENTING om å søke jobb. Kan ikke NAV stå ansvarlig for jobbsøkerkurs i så fall? Så kan det godt gå via skolen.

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, ti10 said:

Alle dere som snakker om CV- og søknadsskriving som ungdomsskolepensum: Mener dere at det dere ev. ville ha lært som 15-åringer ville ha hjulpet dere i arbeidslivet som voksne? Jeg ser at det kan spille en rolle når man søker den første sommerjobben, men ærlig talt, jeg tviler sterkt på at det man kan lære en ungdomsskoleelev kan være avgjørende for karrieren etter 20-årsalderen. 

Alle høgskoler og universiteter tilbyr jobbsøkerkurs, så det finnes allerede for voksne. Ellers kan man vel høre med NAV? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Peanut skrev:

(Angående jobb så sliter jeg litt på grunn av hull i CV. Jeg fokuserte på utdanning og så på reiser i feriene. Når man må ha erfaring for å få jobb, og jobb for å få erfaring så virker det håpløst. Fikk noe erfaring via Nav, menneh :sukk:

Det å være student er jo ikke hull siden det er som en fulltidsstilling. 

Anonymkode: bf482...52e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi også hadde om søknader en norsktime eller to. Vi skulle skrive en søknad etter en mal og det var det. Ingen som kontrollerte den eller noe. Og så fikk vi vite hva en CV var og hva man skulle ha med.

Økonomi har ikke vi hatt derimot. Det har ikke jeg vært borti før jeg gikk på høyskole flere år etter ungdomsskolen. Hadde ikke bestemor vært så nazi på økonomi så hadde jeg sikkert vært helt fortapt. Hadde ikke økonomi på videregående heller (gikk helse og sosial).

Gikk ut av ungdomsskolen i 1999. Synes det er bra å høre at dagens ungdom lærer mye mer om dette.

Anonymkode: b8768...677

Jeg gikk på ungdomsskolen rett etter Kunnskapsløftet ble innført. Jeg hadde litt om CV og søknad, men det var fryktelig basic. Nå i voksen alder har jeg egentlig lært at det er fryktelig individuelt hva som blir foretrukket... Noen vil ha sånn og andre sånn. Men uansett, jeg tror uansett at se fleste prøver så godt de kan, iallfall hvis de ønsker jobben. Vi har vel alle gjort en slurvefeil her og der!

(Privatøkonomi gikk vi gjennom med banken i løpet av en dobbelttime. Så ikke heidundrende grad der altså. Har gått fint likevel :)

Anonymkode: d6957...eb2

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer fint å holde meg til en A4-side selv om jeg tar med alt. Har ikke hatt så mange jobber. Men kan se poenget i at det ikke er nødvendig å ta med vikariater hvor man bare har vært noen dager. 

I grove trekk har jeg jobbet to år i fiskeindustri og de siste 17 år i barnehage, med noen småjobber i mellom. I teorien, om jeg skulle slutte å jobbe i barnehage og søke jobb i fiskeindustrien, burde jeg da kun skrive fiskeindustri i CVen, og la de siste 17-18 årene stå tomme? 

For å svare på spørsmålet ditt veldig konkret. Nei, du burde absolutt ta med at du har jobbet i barnehage siste 17 årene. Virkelig, fordi det er en viktig og stor del av din tidslinje, og viser hvem du er og hva du har gjort i livet. Når jeg f.eks sier at ikke alt er nødvendig å ta med, så mener jeg ikke at man skal lage hull i CV'en med hensikt. Men har du i tillegg til å jobbe i barnehage vært bartender som tilkallingsvikar i helgene i f.eks ett år, så ville jeg absolutt droppet å ført opp denne bartendererfaringen. Fordi det er ikke noen hensikt å ha med det, og absolutt ikke relevant. Og du jobbet jo 100% i barnehage denne tiden. Ettersom du har mange år i yrkeslivet allerede, så trenger du heller ikke føre opp alle jobbene du hadde da du var ung og gikk på videregående skole. Satt du i kassa annenhver helg på Rimi når du var 16-17 år, så kan du fint droppe dette også. 

Selv om du luker bort slike småjobber og gamle ikke-relevante jobber, så bør du ha en komplett tidslinje. Har du hull i tidslinjen pga man ikke har jobbet, så kan man godt begrunne dette. Det viser iallefall at du ikke prøver å skjule noe. 

AnonymBruker
Skrevet

Vet at dette er litt OT, men siden det er så mange i denne tråden som har kunnskap så spør jeg likevel 🙂

På grunn av sykdom har jeg et digert hull i CVen. Jeg har i løpet av de siste 10 årene kun studert og hatt småjobber + frivillig arbeid.

Å ha hull i CVen er ikke bra. Men samtidig sier folk at man ikke skal føre opp småjobber og irrelevante ting.

Da havner jeg på en måte i 0. Hva burde jeg føre på CVen da?

Anonymkode: 4104a...ffc

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet at dette er litt OT, men siden det er så mange i denne tråden som har kunnskap så spør jeg likevel 🙂

På grunn av sykdom har jeg et digert hull i CVen. Jeg har i løpet av de siste 10 årene kun studert og hatt småjobber + frivillig arbeid.

Å ha hull i CVen er ikke bra. Men samtidig sier folk at man ikke skal føre opp småjobber og irrelevante ting.

Da havner jeg på en måte i 0. Hva burde jeg føre på CVen da?

Anonymkode: 4104a...ffc

Sett alt samlet i en bolle. Kun fra årstall til årstall. Dermed får du en linje med erfaring, jobber som ikke har vært faste stillinger. 

Men velg å prioriter å få frem dine nøkkelkvalifikasjoner. Du har en studie som er reflektert imot stillingen du søker. Det er alt, så ikke fortvil bare skriv det så kort og presis. 

Gjest HarryDotter
Skrevet
6 timer siden, Knirke skrev:

Hmm... Der har jeg alltid tenkt motsatt: At når man bruker "CV" så er det jo en forkortelse, og forkortelser høres umiddelbart useriøst ut (alle vet jo hva CV står for, det er ikke det). Men ja, det er jo unødvendig å ha "Curriculum vitae" i tittelen, for de fleste arbeidsgivere vet jo hva de sitter med i hånden:fnise:. Jeg tror jeg skal gjøre som du sier og bruke navnet mitt som overskrift neste gang;)

Feil, og feil. det er en myte at arbeidsgiver sitter og leter etter "hull" i CV'en. Det er sløsing med arbeidsgivers tid å tvinge dem til å lese hele livshistorien din. Om du søker jobb som ingeniør, så bryr de seg katta om du plukket jordbær i sommerferien da du var 18. 

De fleste anbefaler å ha en CV på én A4 side. Om jeg skulle tatt med alt av drittjobber jeg har hatt, så ville den enten blitt 3 sider lang, eller jeg måtte brukt så liten skrift at den ble uleselig. På forrige CV samlet jeg sammen irrelevante poster til "diverse fag på universitetet" og "diverse deltidsjobber". På min nåværende CV står det eksplisitt at kun relevante jobber og utdannelse er tatt med. Det betyr at det blir massevis av hull fra sånn ca 2001 (ferdig på VGS) til 2014 (ferdig med nåværende utdannelse). Ingen har noensinne reagert på det. 

Min CV er på en A4 side. Ryddig, enkelt og uten masse tung informasjon. Ingen som har sagt at man skal ha med jordbærplukkingen fra man var 13 år gammel. Men utdannelse og måned/årstall fra start til stopp på de seriøse jobbene man har hatt er relevant å ha med. Så legger man til lett info under hver jobb med hva arbeidsoppgaver man har hatt. Det viser jo veien man har gått i karrieren sin. For mange arbeidsgivere er ikke dette bortkastet tid som du hevder. Sommerjobber og smått trenger man selvsagt ikke ha med. Lange seige søknader derimot. Smertefullt for arbeidsgiver. Der skal og bør man være kort og rett på sak.

AnonymBruker
Skrevet

Litt OT, men en kompis meldte seg arbeidsløs en stund for å bygge opp firmaet sitt. Han var tvunget til å søke på jobber i denne perioden og han skrev med vilje dårlige søknader, som begynte med «Nav sa jeg måtte søke på denne jobben. Jeg er ikke kompetent for den. Jeg liker ikke å jobbe på kontor.. osv», men han fikk likevel intervjuer selv om han gjorde alt for å ikke få 😂

Anonymkode: e28f9...2d6

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder CV har jeg feks jobbet i forskjellige butikker i løpet av 17 år, må jeg beskrive hvilke arbeidsoppgaver jeg hadde i de enkelte butikkene selv om det ikke er relevant til en ny jobb? Er nyutdannet i noe annet og er 35 år nå. Har ikke hatt relevant jobb i forhold til utdannelse (får ikke det uten utdanning). 

Anonymkode: 30171...c3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...