Gå til innhold

Det dummeste dere har lest/sett i CV'er.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står et sted at de lærer det under Kunnskapsløftet, altså i dag.

Jeg jobbet i ungdomsskolen rundt årtusenskiftet, og da lærte elevene også dette. Dessuten gikk jeg selv på ungdomsskolen rundt 1990, og vi hadde også jobbsøknad, men ikke CV, i norskundervisningen. Et sidespor, men vi hadde også om både lån, privatøkonomi, budsjettering og renter i mattetimene. Jeg er villig til å vedde på at mange av de som påstår at «det har vi aaaaaaldri lært, fy søren, skolene burde ta mer ansvar og lære oss ting vi trenger istedenfor masse dritt» trolig ikke har fulgt veldig godt med på den tiden de faktisk gikk på skolen.  

Anonymkode: 89f42...d45

Så nedlatende du er. Hadde nok husket om jeg hadde lært om dette på skolen og det har jeg altså ikke gjort. Gikk på ungdomsskolen på starten av 2000 tallet. 

Anonymkode: e3c9b...b56

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette en sånn "rakke-ned-på-jobbsøkere-tråd" igjen?

I såfall skal dere huske at fins utrolige mange håpløse headhuntere, intervjuere og elendige stillingannonser også.

Har opplevd veldig mye rart fra bedriftenes side når jeg har søkt på jobber...

Anonymkode: d62bb...dd7

Tenker det kan være geit med noen tips begge veier.

Jeg har mottatt A4 sider med bikinibilder for eksempel. Om jeg nevner det her, er det ikke for å rakke ned på noen, men det kan være noe for jobbsøkere å ta med seg. Jeg har også mottatt festebilder. Bilde av hunden, en panda, fordi kjæresten syntes han var like søt som en panda. Om man ønsker å komme videre til intervjurundene, bør slike ting unngås.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Tror du har glemt det. Ikke noe galt i det, er ingen som husker alt de har lært på skolen. Men med mindre du er 90 år, så stod dette på læreplanen din, så har du ikke lært det, så har skolen valgt ikke å følge læreplanen, noe som virker mer usannsynlig enn at du rett og slett har glemt det.

Jeg har heller ikke fått det undervist. Med tanke på hvordan undervisningen ellers var er det ikke spesielt rart. Nå har ikke jeg lidd noen nød av dette uansett, og hvis det hadde blitt undervist av de lærerne på min skole hadde det nok vært av dårlig kvalitet. 

Anonymkode: d5a4a...003

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet i ungdomsskolen rundt årtusenskiftet, og da lærte elevene også dette. Dessuten gikk jeg selv på ungdomsskolen rundt 1990, og vi hadde også jobbsøknad, men ikke CV, i norskundervisningen. Et sidespor, men vi hadde også om både lån, privatøkonomi, budsjettering og renter i mattetimene. Jeg er villig til å vedde på at mange av de som påstår at «det har vi aaaaaaldri lært, fy søren, skolene burde ta mer ansvar og lære oss ting vi trenger istedenfor masse dritt» trolig ikke har fulgt veldig godt med på den tiden de faktisk gikk på skolen.  

Jeg studerer medisin i Norge i dag og tør å påstå at jeg har fulgt ganske greit med på skolen. 

• Liker 2
Gjest Peanut
Skrevet
16 timer siden, EvaLena skrev:

Noe som også irriterer meg grenseløst er disse testene som skal gjennomføres. Jeg søkte på en jobb jeg vet med 100% sikkerhet at jeg ville klart. Testen besto av å samle baller opp i en kopp, samtidig som du skulle løse enkle mattestykker og finne ut noe om en rekke med bokstaver. Alt dette på en gang og på tid. Jeg ble lynende forbannet da resultatet kom, for det stemte ikke med meg.

Jeg er godt vant med stress på jobb og tar kjappe avgjørelser, men de testene er jo helt høl i hue. 

Er morsommere å ta personlighetstester :sleep: Plutselig blir man en snåling man ikke kjenner seg igjen i.

Eller så var skrekkeksempelet mitt en gang jeg kom til intervju i skoleetaten.

Intervjuer: «Hun ved siden av meg heter blablabla og er astrolog. Hvilket stjernetegn er du født i? Skytten ja. Kan du blablabla ta deg av det?»

Blablabla: «Ja, Skytten er fri og selvsikker og vil kunne gå godt sammen med andre. JAMMEN  bra du ikke var Fiskene, de går ikke godt sammen med andre og kan ikke jobbe i grupper»

Meg: :sjokkbla:

Vel, jeg mistet totalt respekten og ønsket virkelig ikke jobben etterpå. Fikk den heller ikke. 

(Angående jobb så sliter jeg litt på grunn av hull i CV. Jeg fokuserte på utdanning og så på reiser i feriene. Når man må ha erfaring for å få jobb, og jobb for å få erfaring så virker det håpløst. Fikk noe erfaring via Nav, menneh :sukk:

Skrevet (endret)
17 hours ago, Juks said:

Når jeg mottar CV'er med den forferdelige meningsløse overskriften curriculum vitae, da blir jeg oppgitt og det ødelegger førsteinntrykket. Unødvendig ord å bruke plass på, spesielt som en overskrift. Jada du har vært flink med å google hva CV betyr, men vær så snill og la vær å bruke det. Bruk ditt eget navn som overskift, det ser så ufattelig mye bedre ut enn et meningsløst langt latinsk ord som ikke har betydning for CV'en. Eventuelt bruk ordets betydning på NORSK hvis du absolutt må: Livets løp eller livsløp! 

Hmm... Der har jeg alltid tenkt motsatt: At når man bruker "CV" så er det jo en forkortelse, og forkortelser høres umiddelbart useriøst ut (alle vet jo hva CV står for, det er ikke det). Men ja, det er jo unødvendig å ha "Curriculum vitae" i tittelen, for de fleste arbeidsgivere vet jo hva de sitter med i hånden:fnise:. Jeg tror jeg skal gjøre som du sier og bruke navnet mitt som overskrift neste gang;)

16 hours ago, Thyra said:

Nei, men om du dropper jobben du hadde i kassa på RIMI fra 2015-2018 fordi det ikke er relevant for stillingen du søker på nå, så kvalifiserer det for hull i CVen

15 hours ago, HarryDotter said:

CV skal innholde allt du har gjort. Der bør det være så få hull som mulig. Hele poenget med CV er å liste opp "livsforløpet" som blir påpekt. Søknaden derimot skal ikke innholde allt. Den skal være kortfattet og brukes til å selge deg inn hos det aktuelle firmaet.

Feil, og feil. det er en myte at arbeidsgiver sitter og leter etter "hull" i CV'en. Det er sløsing med arbeidsgivers tid å tvinge dem til å lese hele livshistorien din. Om du søker jobb som ingeniør, så bryr de seg katta om du plukket jordbær i sommerferien da du var 18. 

De fleste anbefaler å ha en CV på én A4 side. Om jeg skulle tatt med alt av drittjobber jeg har hatt, så ville den enten blitt 3 sider lang, eller jeg måtte brukt så liten skrift at den ble uleselig. På forrige CV samlet jeg sammen irrelevante poster til "diverse fag på universitetet" og "diverse deltidsjobber". På min nåværende CV står det eksplisitt at kun relevante jobber og utdannelse er tatt med. Det betyr at det blir massevis av hull fra sånn ca 2001 (ferdig på VGS) til 2014 (ferdig med nåværende utdannelse). Ingen har noensinne reagert på det. 

Endret av Knirke
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde "sette bo" prosjekt som.det eneste innunder økonomi, og kaanskje én time for å lære om søknad og cv. 

Joda, jeg hadde det på skolen, men hvor mye jeg lærte av det kam diskuteres. Og jeg var skoleflink, så det var ikke oppmerksomheten det gikk på. 

Anonymkode: 74326...c05

• Liker 1
Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)

Jeg så nettopp gjennom profilen min på Linkedin og observerte følgende: siden 18 års alderen frem til i dag (er 38) har jeg hatt en del deltidsjobber samtidig som jeg tok utdannelse (helserelatert). Etter at utdannelsen var fullført fikk jeg ikke jobb innenfor det jeg er utdannet i slik at jeg jobbet som miljøterapeut par år mens jeg søkte på jobber (ikke lett å få jobb som nyutdannet). Så fikk jeg jobben innenfor det jeg er utdannet i. Når jeg ser oversikten over mine jobber ser jeg at jeg sakte, men sikkert har jobbet meg frem. Det vil si at jeg ikke har gått arbeidsledig, men hatt en fornuftig plan med livet.

Det jeg skriver over er noe som enkelte på KG kan oppleve som selvskryt. Men se det fra arbeidsgiverens side. Hvis vedkommende ikke klarer å se at kandidaten er en person som står på og som har avansert gjennom livet, så kan det hende at de mister en god arbeidstaker.

Spørsmålene mine er:
- Hvem har bestemt at man ikke skal ta med alle jobbene man har hatt?
- Ønsker man ikke å få et helhetsinntrykk?
- Er arbeidsgivere så blåst i hodet at de ikke skjønner at som nyutdannet får man ikke like lett jobb i forhold til de som er litt mer erfarrne?
- Dersom en nyutdannet jobber med noe helt annet en stund mens han søker på jobber relevante til utdannelsen sin, har arbeidsgivere ingen forståelse for at folk flest ikke ønsker å bli NAV klienter og heller jobber for eks. i butikk for å tjene penger og være til nytte?
- Kan noen lære arbeidsgivere å skrive skikkelige annonsetekster? De fleste består jo av resirkulerte sjargonger.

Endret av 007_008_007
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, 007_008_007 skrev:

Jeg så nettopp gjennom profilen min på Linkedin og observerte følgende: siden 18 års alderen frem til i dag har jeg hatt en del deltidsjobber samtidig som jeg tok utdannelse (helserelatert). Etter at utdannelsen var fullført fikk jeg ikke jobb innenfor det jeg er utdannet i slik at jeg jobbet som miljøterapeut mens jeg søkte på jobber. Så fikk jeg jobben innenfor det jeg er utdannet i. Når jeg ser oversikten over mine jobber ser jeg at jeg sakte, men sikkert har jobbet meg frem. Det vil si at jeg ikke har gått ledig, men hatt en fornuftig plan med livet.

Det jeg skriver over er noe som enkelte på KG kan oppleve som selvskryt. Men se det fra arbeidsgiverens side. Hvis vedkommende ikke klarer å se at kandidaten er en person som står på og som har avansert gjennom livet, så kan det hende at de mister en god arbeidstaker. Hvem har bestemt at man ikke skal ta med alle jobbene man har hatt? Ønsker man ikke å få et helhetsinntrykk?

Det er vel arbeidsgiverne som bestemmer det. Innenfor min fagretning, som også er helserelatert, bør det som ikke er relevant eller viktig droppes. Det er ganske entydig hvilke erfaringer som betyr noe og ikke. Det relevante fra studietiden bør inkluderes som nyutdannet, men etter en tid som yrkesaktiv bør det meste fra studietiden også droppes. 

VGS, som mange inkluderer, ser jeg ingen grunn til å ha på CVen når man har høyere utdanning og kompetansen ikke skal brukes. Det er jo ganske implisitt at man har gått på VGS.

• Liker 1
Skrevet (endret)
48 minutter siden, Peanut skrev:

Er morsommere å ta personlighetstester :sleep: Plutselig blir man en snåling man ikke kjenner seg igjen i.

Eller så var skrekkeksempelet mitt en gang jeg kom til intervju i skoleetaten.

Intervjuer: «Hun ved siden av meg heter blablabla og er astrolog. Hvilket stjernetegn er du født i? Skytten ja. Kan du blablabla ta deg av det?»

Blablabla: «Ja, Skytten er fri og selvsikker og vil kunne gå godt sammen med andre. JAMMEN  bra du ikke var Fiskene, de går ikke godt sammen med andre og kan ikke jobbe i grupper»

Meg: :sjokkbla:

Vel, jeg mistet totalt respekten og ønsket virkelig ikke jobben etterpå. Fikk den heller ikke. 

(Angående jobb så sliter jeg litt på grunn av hull i CV. Jeg fokuserte på utdanning og så på reiser i feriene. Når man må ha erfaring for å få jobb, og jobb for å få erfaring så virker det håpløst. Fikk noe erfaring via Nav, menneh :sukk:

Er det mulig? 😂😂

Datteren min søkte på en jobb for ett år siden. Sendte søknad og CV. Så fikk hun test hun måtte ta og det klarte hun å «bestå». Da skulle hun besvare noen spørsmål og fortelle om seg selv på en video og sende inn. Så ble det intervjurunde 1 og 2 etterpå. Hun fikk jobben.

Aldri i livet om jeg hadde tatt video av meg selv for å snakke om meg selv. Bare tanken byr meg i mot.

Helt sykt hvordan det har blitt.

Endret av EvaLena
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Juks skrev:

Tok du deg nær av det som ble skrevet her? 😅

Isåfall så gjorde de andre 34 som trykket liker på innlegget det også. Eller at anonym har et godt poeng. 

Anonymkode: 4b228...aa7

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, EvaLena skrev:

Er det mulig? 😂😂

Datteren min søkte på en jobb for ett år siden. Sendte søknad og CV. Så fikk hun test hun måtte ta og det klarte hun å «bestå». Da skulle hun besvare noen spørsmål og fortelle om seg selv på en video og sende inn. Så ble det intervjurunde 1 og 2 etterpå. Hun fikk jobben.

Aldri i livet om jeg hadde tatt video av meg selv for å snakke om meg selv. Bare tanken byr meg i mot.

For et styr for en jobb. Jeg hadd heller aldri tatt opp video av meg selv. Var dette en jobb som krever utdanning?

Anonymkode: 05647...c9b

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et styr for en jobb. Jeg hadd heller aldri tatt opp video av meg selv. Var dette en jobb som krever utdanning?

Anonymkode: 05647...c9b

Nei, trengte ingen utdannelse. Hun jobber på kundeservice i ett stort firma. Fikk full opplæring da hun begynte. Veldig enkel jobb.

Gjest 007_008_007
Skrevet
2 timer siden, EvaLena skrev:

Er det mulig? 😂😂

Og psykologer som utfører slike tester (og tjener store penger) gnir seg i hendene.

Skrevet
2 hours ago, 007_008_007 said:

Spørsmålene mine er:
- Hvem har bestemt at man ikke skal ta med alle jobbene man har hatt?
- Ønsker man ikke å få et helhetsinntrykk?
- Er arbeidsgivere så blåst i hodet at de ikke skjønner at som nyutdannet får man ikke like lett jobb i forhold til de som er litt mer erfarrne?
- Dersom en nyutdannet jobber med noe helt annet en stund mens han søker på jobber relevante til utdannelsen sin, har arbeidsgivere ingen forståelse for at folk flest ikke ønsker å bli NAV klienter og heller jobber for eks. i butikk for å tjene penger og være til nytte?
- Kan noen lære arbeidsgivere å skrive skikkelige annonsetekster? De fleste består jo av resirkulerte sjargonger.

- Ingen har bestemt at man ikke skal ta med alt. Man tar med det som er relevant. Hvis alle jobbene du har hatt er relevant for jobben du søker på, kan du ta med rubbel og bit. Folk som har veldig lite erfaring bør også ta med så mye som mulig. 

- Arbeidsgiver er interessert i hvilke kvalifikasjoner du har, som de har bruk for i den jobben de lyser ut. De trenger ikke å vite hvor flink du er til å lufte hunder eller stable varer, hvis de søker etter en tannlege. Helhetsinntrykket av deg som person får de på intervjuet, ikke igjennom CV'en. 

• Liker 3
Gjest 007_008_007
Skrevet
Akkurat nå, Knirke skrev:

- Ingen har bestemt at man ikke skal ta med alt. Man tar med det som er relevant. Hvis alle jobbene du har hatt er relevant for jobben du søker på, kan du ta med rubbel og bit. Folk som har veldig lite erfaring bør også ta med så mye som mulig. 

- Arbeidsgiver er interessert i hvilke kvalifikasjoner du har, som de har bruk for i den jobben de lyser ut. De trenger ikke å vite hvor flink du er til å lufte hunder eller stable varer, hvis de søker etter en tannlege. Helhetsinntrykket av deg som person får de på intervjuet, ikke igjennom CV'en. 

Jeg mener ikke at alle jobber skal listes opp. Disse kan fint skrives som "1998-2000 Diverse småjobber". Jeg er mer opptatt av helhetsinntrykket og hvordan en kandidat har gått gjennom arbeidslivet forteller en mye.

Skrevet
2 hours ago, EvaLena said:

Er det mulig? 😂😂

Jeg måtte ta en personlighetstest over nett en gang, som alle søkere måtte bestå før de kunne bli kalt inn til intervju. Husker jeg fikk veldig rare spørsmål, som "Prøvde du å rømme hjemmefra da du var liten" og "synes du selv at du har et interessant liv?"

Jeg strøk på testen, og fikk automatisk beskjed om at de ikke gav noen begrunnelser, så det var ikke noen vits i å ta kontakt for å spørre🙄. Jobben var forøvrig som renholder på et hotell.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Knirke skrev:

Hmm... Der har jeg alltid tenkt motsatt: At når man bruker "CV" så er det jo en forkortelse, og forkortelser høres umiddelbart useriøst ut (alle vet jo hva CV står for, det er ikke det). Men ja, det er jo unødvendig å ha "Curriculum vitae" i tittelen, for de fleste arbeidsgivere vet jo hva de sitter med i hånden:fnise:. Jeg tror jeg skal gjøre som du sier og bruke navnet mitt som overskrift neste gang;)

Feil, og feil. det er en myte at arbeidsgiver sitter og leter etter "hull" i CV'en. Det er sløsing med arbeidsgivers tid å tvinge dem til å lese hele livshistorien din. Om du søker jobb som ingeniør, så bryr de seg katta om du plukket jordbær i sommerferien da du var 18. 

De fleste anbefaler å ha en CV på én A4 side. Om jeg skulle tatt med alt av drittjobber jeg har hatt, så ville den enten blitt 3 sider lang, eller jeg måtte brukt så liten skrift at den ble uleselig. På forrige CV samlet jeg sammen irrelevante poster til "diverse fag på universitetet" og "diverse deltidsjobber". På min nåværende CV står det eksplisitt at kun relevante jobber og utdannelse er tatt med. Det betyr at det blir massevis av hull fra sånn ca 2001 (ferdig på VGS) til 2014 (ferdig med nåværende utdannelse). Ingen har noensinne reagert på det. 

Jeg klarer fint å holde meg til en A4-side selv om jeg tar med alt. Har ikke hatt så mange jobber. Men kan se poenget i at det ikke er nødvendig å ta med vikariater hvor man bare har vært noen dager. 

I grove trekk har jeg jobbet to år i fiskeindustri og de siste 17 år i barnehage, med noen småjobber i mellom. I teorien, om jeg skulle slutte å jobbe i barnehage og søke jobb i fiskeindustrien, burde jeg da kun skrive fiskeindustri i CVen, og la de siste 17-18 årene stå tomme? 

Anonymkode: 3e346...ae0

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, 007_008_007 skrev:

Rart det der hvordan samtlige jobber krever arbeidstakere som er "utadvendte og trives i et hektisk miljø".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Knirke said:

Jeg rekrutterer ingeniører, og hos nyutdannede /juniorer ser jeg på det som et stort pluss om de har plukka jordbær/jobba på MC donalds/sittet i kassa eller lignende jobber. Da vet jeg at de har noe erfaring med arbeidslivet, at de ikke er kresne på oppgavene og jeg har referanser som kan ringes opp. Erfaring med å håndtere kunder kan også være relevant, selv om det er fra skobutikk f. Eks. 

20 år inn i karrieren er det nok ikke så interessant, men i starten er det absolutt verdt å ta med syns jeg. 

Anonymkode: 300a1...980

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...