AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #61 Skrevet 14. juli 2019 Jeg har en godt voksen venninne som jobber i 4 (..) ulike vikarbyråer og aldri har hatt fast jobb. Hun begynner alle søknader med å skrive at hun er en blid jente på.. år fra........ (navn på by) og at hun er kjent for sitt gode humør og smittende latter.. Og hun lurer på hvorfor hun aldri kommer på intervjuer og ikke får seg fast jobb.. Anonymkode: 4ccb2...458 6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #62 Skrevet 14. juli 2019 Jeg jobber med rekruttering og ser sjelden dårlige CV’er men veldig ofte dårlige stillingsutlysninger samt intervjuere med elendig intervjuteknikk (har selv søkt på noen stillinger de siste månedene) Anonymkode: c7a86...b60 5
Tøytigern Skrevet 14. juli 2019 #63 Skrevet 14. juli 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke cv, men når du skal sende mail til en potensiell arbeidsgiver så dropp "Koz og klemz" eller "Xoxoxo" på slutten, fått flere av de. Anonymkode: 72839...1cf 1
Silva Pluvialis Skrevet 14. juli 2019 #64 Skrevet 14. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Og det er det. Alle ungdomsskoleelever lærer å skrive CV og søknad. De lærer også om budsjett og privatøkonomi, som er et annet felt det påstås at en aaaaaldri har lært noe om. Anonymkode: 7ae2e...c91 Det læres litt om det, men svært lite i forhold til hva som er nødvendig. Har hørt noe om at 90 % av norske ungdommer ikke kan noe særlig om privatøkonomi. Og det forstår jeg godt så lite pensum det er om dette på skolen. 1
Unika Skrevet 14. juli 2019 #65 Skrevet 14. juli 2019 11 minutter siden, Hubbie skrev: Det læres litt om det, men svært lite i forhold til hva som er nødvendig. Har hørt noe om at 90 % av norske ungdommer ikke kan noe særlig om privatøkonomi. Og det forstår jeg godt så lite pensum det er om dette på skolen. Noe er det jo også opp til foreldrene og lære bort tenker jeg. Absolutt alt man trenger i livet kan ikke læres på skolen... 5
Silva Pluvialis Skrevet 14. juli 2019 #66 Skrevet 14. juli 2019 2 minutter siden, Unika skrev: Noe er det jo også opp til foreldrene og lære bort tenker jeg. Absolutt alt man trenger i livet kan ikke læres på skolen... Sant det, men tenker vi skulle hatt et eget fag som het «livet» elns hvor vi lærer om privatøkonomi, jobbsøknader, psykisk helse, respekt og toleranse f.eks 😊 2
Gjest Albbas Skrevet 14. juli 2019 #67 Skrevet 14. juli 2019 CV-en bør absolutt tilpasses hver jobb du søker, hvertfall hvis du har mye erfaring og en lang CV. Da fremhever du det som er mest relevant for akkurat DEN jobben. På min CV har jeg for eksempel et avsnitt hvor nøkkelkompetansen min nevnes punktvis. Den tilpasses hver stilling jeg søker på. Under arbeidserfaring tilpasser jeg beskrivelsen av de ulike jobbene slik at det passer stillingen jeg søker. Søker jeg en analysestilling fremhever jeg analysearbeidet jeg gjorde i min forrige stilling, søker jeg en administrativ stilling fremhever jeg mer det administrative arbeidet. CV-en kan absolutt være målrettet og konkret for stillingen du søker på! CV-en min ble mye bedre da jeg fikk råd om dette. CV-en skal jo vise hvem du er og hva du kan, men man trenger ikke beskrive alt om hvem man er og hva man kan. Vi hadde om CV og søknad flere ganger i grunnskolen og videregående, men hva hjelper vel det når læreboka og læreren egentlig er ganske dårlige selv på dette med søknader? Dessuten er det faktisk enklere å skrive gode søknader når man har mer erfaring. Søknadene mine nå er jo noe helt annet enn da jeg søkte sommerjobb på Ica, men sommerjobben på Ica krevde ingen fancy søknad. Det er vanskelig å lære en 17-åring hvordan søknaden som nyutdannet jurist bør se ut.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #68 Skrevet 14. juli 2019 1 time siden, k75g skrev: Jobbet i butikk og var med på å vurdere søkander. De to verste er: CV fra en 40 år gammel desp dame med ihjelbleika hår og snap-bamse-filter på CV-bildet :))))) Den andre var en som sendte en norskstil i stedenfor søknad 😃 Hahaha. Snapfilter med dyreører burde forbys for alle over 14 år. Anonymkode: bf07f...93e 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. juli 2019 #69 Skrevet 14. juli 2019 3 timer siden, Hubbie skrev: Å skrive CV/jobbsøknad skulle vært en obligatorisk del av ungdomsskolen og VGS. Helt utrolig at vi nesten ikke er innom dette, men lærer vanvittig mye ræl vi aldri vil få bruk for 😅 Det er obligatorisk både på ungdomsskolen og vgs. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du gikk vel heller ikke på ungdomsskolen med opplæring etter Kunnskapsløftets læreplaner?! Det er ikke sånn at det du lærte på ungdomsskolen er det dagens elever lærer, vet du. Ting endrer seg. Anonymkode: 803bb...814 Det var obligatorisk også før kunnskapsløftet, jeg er født på 80-tallet og tok vgs med reform 94, og vi lærte å skrive CV og søknad på både ungdomsskolen og vgs. Hadde faktisk ganske mye om det siste året på vgs, husker jeg. Dette var i 2004, altså før kunnskapsløftet.
Silva Pluvialis Skrevet 14. juli 2019 #70 Skrevet 14. juli 2019 3 timer siden, Juks skrev: Enig! Å lære å skrive søknad, CV og gjennomføre intervju burde vær integrert i skolen. Det er jo det som er hele oppskriften på å finne seg jobb. Og skolen har stor plass til dette ved å kutte særdeles unødvendige andre fag eller temaer Enig 😊
Gjest Juks Skrevet 14. juli 2019 #71 Skrevet 14. juli 2019 35 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Det er obligatorisk både på ungdomsskolen og vgs. Ikke hvor jeg har gått. Det kan jeg love deg.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #72 Skrevet 14. juli 2019 3 timer siden, Hubbie skrev: Å skrive CV/jobbsøknad skulle vært en obligatorisk del av ungdomsskolen og VGS. Helt utrolig at vi nesten ikke er innom dette, men lærer vanvittig mye ræl vi aldri vil få bruk for 😅 Egentlig helt greit at det ikke er pensum. Hva vet almennlærere om å skrive en proff søknad og en proff CV? Det er ikke pensum i lærerutdanningen. Dessuten er det en stor forskjell om man skal søke på jobber i offentlig virksomhet eller privat virksomhet. Da jeg var ung (for noen tiår siden), lærte vi litt på skolen om CV og søknad. Og det vi lærte var bare svada-setninger og et "over-høflig" språk som ikke brukes lenger.... Altså: Helt utdatert. Anonymkode: 983b0...897 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #73 Skrevet 14. juli 2019 Forøvrig er dette med arbeidserfaring/praksis ganske elementært: Ha en kolonne/avsnitt for "relevant praksis/jobb" , og en annen for "annen jobb/praksis" Samme med utdanning/kurs. En kolonne/avsnitt for det som er relevant for jobben du søker på. I en annen kolonne kan du nevne det som ikke er relevant (for dere som er redde for "hull" i CV) Anonymkode: 983b0...897 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #74 Skrevet 14. juli 2019 Ikke lest den selv, men min tidligere sjef fikk en der det sto "Jeg har ikke så gode attester. Det kommer av at jeg aldri har fått vise frem mitt egentlige potensiale, på grunn av inkompetente sjefer." Anonymkode: 8f39e...bea 12
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #75 Skrevet 15. juli 2019 Jeg fikk inn en søknad hvor kandidaten brukte mesteparten av en A4 side med å klage hvor urettferdig "systemet" var. Det var ikke måte på hvor dårlig " systemet" hadde behandlet henne. Hun fikk ikke jobb på grunn av " systemet", mannen hadde forlatt henne og barnevernet hadde tatt barna hennes, antagelig på grunn av " systemet". Så kom det en lang remse med rasistiske utsagn, innvandrere stjal alle jobbene hun søkte på, på grunn av " systemet". Hun håpte at vi ikke var en del av " systemet " og gav henne jobb. Dette var i en barnehage. Hun fikk ikke jobben. Og det var ikke på grunn av " systemet". Anonymkode: eda33...5c6 18
FlyBabe Skrevet 15. juli 2019 #76 Skrevet 15. juli 2019 Det er pensum på ungdomsskolen her, i alle fall. De skriver søknad og CV når de skal søke jobb til PRYO-uka (Praktisk yrkesorientering, tidligere arbeidsuka). Problemet er jo at de fleste ikke har noe særlig erfaring å skrive opp når de er 15 år gamle, så det blir jo en kort CV. Derfor tenker jeg at det må (og det blir det sikkert også) repeteres på VGS, da har de kanskje fått litt mer erfaring. Selv om vi ikke husker at vi har lært noe på skolen, betyr det ikke at det ikke ble undervist i det... 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #77 Skrevet 15. juli 2019 Jeg har lest gjennom og plukket kandidater til en sommerjobb, hvor fokuset var på å tilby ungdom med tilhørighet sin første arbeidserfaring. De fleste hadde da altså ingen erfaring fra tidligere. Av 20-30 søknader fikk vi inn alt fra "Jeg vil ha jobb. Hilsen xxx" til full CV og søknad over to sider som helt tydelig var skrevet av noen langt eldre enn den som søkte 😂 Anonymkode: 81841...231 3
Truno Skrevet 15. juli 2019 #78 Skrevet 15. juli 2019 17 minutter siden, FlyBabe skrev: Selv om vi ikke husker at vi har lært noe på skolen, betyr det ikke at det ikke ble undervist i det... Akkurat. Det man lærer på skolen kan heller ikke alltid brukes nøyaktig slik du lærer det over i dagliglivet, men den kunnskapen du får på skolen kan du bruke. Jeg underviser i regning og oppsett av Excel, har også om renter, budsjett, lån osv. Så selv om jeg ikke har lært deg nøyaktig å sette opp en nedbetalingsplan for et lån du kommer til å ta opp, så kan du bruke den kunnskapen du har lært på skolen for å gjøre det. Hadde ikke så mye med tråden å gjøre, men følte for å poengtere. Ellers jobbet jeg på en klesbutikk i studietiden, og det var ikke måte på hva som kom inn av søknader og CV-er. Trutemunn og festbilder var det mye av, for å vise hvor interessert de var i mote og utseende, hjalp ikke på å få jobb.. 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #79 Skrevet 15. juli 2019 24 minutter siden, Truno said: Ellers jobbet jeg på en klesbutikk i studietiden, og det var ikke måte på hva som kom inn av søknader og CV-er. Trutemunn og festbilder var det mye av, for å vise hvor interessert de var i mote og utseende, hjalp ikke på å få jobb.. Nå kan det være at de hadde vært ganske engasjert i jobben sin, likt den og gjort akkurat som sjefen ville de skulle gjøre Ja, det er mange som skriver dårlige søknader, men de er ikke nødvendigvis dårlige arbeidere. Selv om det er tilfeller der de kanskje har, si, 90 i IQ, så kan det være at naiviteten og pågangsmotet deres er positivt for arbeidsgiver. De står på, er blide og forstår ikke nødvendigvis om de blir forskjellsbehandlet eller utnyttet Å vite hvordan være saklig og skrive gode søknader betyr ikke at man er en omgjengelig person som ikke er vanskelig og alt skal alltid gå etter boka med 0 fleksibilitet. Så, ja, jeg ser mange ikke vile ansatt etter en dårlig søknad, men jeg tenker at de går glipp av muligheten for å finne en god ansatt som kanskje ikke forstår hvordan skrive søknader, men som er "verdens mest" pliktoppfyllende og jobbende ansatt Anonymkode: 8de2e...2c6 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. juli 2019 #80 Skrevet 15. juli 2019 12 timer siden, Juks skrev: Ikke hvor jeg har gått. Det kan jeg love deg. Tror du har glemt det. Ikke noe galt i det, er ingen som husker alt de har lært på skolen. Men med mindre du er 90 år, så stod dette på læreplanen din, så har du ikke lært det, så har skolen valgt ikke å følge læreplanen, noe som virker mer usannsynlig enn at du rett og slett har glemt det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå