LittleMermaid Skrevet 14. juli 2019 #41 Skrevet 14. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: -Ikke skriv opp " sitter barnevakt for min nevø to ganger i måneden" som jobberfaring. Anonymkode: eda33...5c6 Jeg ser ikke noe galt i at en ungdom uten så veldig mye arbeidserfaring skriver dette. Synes det viser tegn på kontinuitet, ansvarlighet og ikke minst omsorgsevne. Det er i hvertfall det inntrykket jeg hadde fått. 23
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #42 Skrevet 14. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du gikk vel heller ikke på ungdomsskolen med opplæring etter Kunnskapsløftets læreplaner?! Det er ikke sånn at det du lærte på ungdomsskolen er det dagens elever lærer, vet du. Ting endrer seg. Anonymkode: 803bb...814 Nei, gikk på begynnelsen av 90 tallet.. Anonymkode: 321dc...919
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #43 Skrevet 14. juli 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke CV, men søknad; Leste en som startet med "Nå har jeg søkt på 119 jobber uten hell, jeg håper dette kan bli mitt lykketreff". Ellers får jeg litt fnatt av CVer som skal være så fryktelig kreative og fancy i utforming. Har også sett mange rare bilder. Når du sender bilde av seg selv i "selfie-pose", ekstremt oversminket i pelsjakke og lager sussetrut, ja da... Anonymkode: e05b4...687 Fnatt= kløe i underlivet 😂 Anonymkode: 3b0bc...2b6 3
Thyra Skrevet 14. juli 2019 #44 Skrevet 14. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: At man dropper sommerjobben som hundepasser som 16-åring kvalifiserer vel ikke som hull i CVen. Selv dropper jeg alt før utdannelsen min. Anonymkode: d5a4a...003 Nei, men om du dropper jobben du hadde i kassa på RIMI fra 2015-2018 fordi det ikke er relevant for stillingen du søker på nå, så kvalifiserer det for hull i CVen. 10
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #45 Skrevet 14. juli 2019 3 minutter siden, Thyra skrev: Nei, men om du dropper jobben du hadde i kassa på RIMI fra 2015-2018 fordi det ikke er relevant for stillingen du søker på nå, så kvalifiserer det for hull i CVen. Nei, jeg hadde droppet det glatt. Anonymkode: d5a4a...003 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #46 Skrevet 14. juli 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det er det. Alle ungdomsskoleelever lærer å skrive CV og søknad. De lærer også om budsjett og privatøkonomi, som er et annet felt det påstås at en aaaaaldri har lært noe om. Anonymkode: 7ae2e...c91 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lærte det ikke. Anonymkode: 321dc...919 8 minutter siden, Juks skrev: Vet du. Det kan jeg aldri minnes at jeg har vært borti! 😮 I hvilket fag, om du vet? Det står et sted at de lærer det under Kunnskapsløftet, altså i dag. Jeg jobbet i ungdomsskolen rundt årtusenskiftet, og da lærte elevene også dette. Dessuten gikk jeg selv på ungdomsskolen rundt 1990, og vi hadde også jobbsøknad, men ikke CV, i norskundervisningen. Et sidespor, men vi hadde også om både lån, privatøkonomi, budsjettering og renter i mattetimene. Jeg er villig til å vedde på at mange av de som påstår at «det har vi aaaaaaldri lært, fy søren, skolene burde ta mer ansvar og lære oss ting vi trenger istedenfor masse dritt» trolig ikke har fulgt veldig godt med på den tiden de faktisk gikk på skolen. Anonymkode: 89f42...d45 27
Gjest urodela Skrevet 14. juli 2019 #47 Skrevet 14. juli 2019 Jobbet i butikk og var med på å vurdere søkander. De to verste er: CV fra en 40 år gammel desp dame med ihjelbleika hår og snap-bamse-filter på CV-bildet :))))) Den andre var en som sendte en norskstil i stedenfor søknad 😃
Gjest ti10 Skrevet 14. juli 2019 #48 Skrevet 14. juli 2019 53 minutter siden, Thyra skrev: Det var sikkert mange flere søkere på den ene stillingen du søkte, så derfor var de strengere i utvelgelsen. Ellers, så synes jeg det er idiotisk av arbeidsgiver å la være å ansette noen med relevant erfaring og utdannelse fordi søknaden er for dårlig skrevet. Det er gjerne liten sammenheng mellom hvor bra søknaden er skrevet og hvor bra man blir som ansatt.... Både og, det kommer an på hva slags inntrykk du gir. Hvis du skal kjøre grus fra A til B, spiller sannsynligvis ikke rettskrivingen noen rolle, men hvis du søker på stilling som lærer eller skoleassistent, ser det ikke så bra ut å avslutte med "Venlig hilsen". Hvis man dessuten fokuserer på feil ting, slik som han som nevnte at en søker begynner med å fortelle hvor mange jobber han/hun har søkt på og fått avslag, da skjønner jeg jo at arbeidsgivere skyr vedkommende. Hvis man tror man skal klare å sutre seg til en stilling på den måten, da er det jo noe vesentlig man ikke har skjønt.
Gjest Juks Skrevet 14. juli 2019 #49 Skrevet 14. juli 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står et sted at de lærer det under Kunnskapsløftet, altså i dag. Jeg jobbet i ungdomsskolen rundt årtusenskiftet, og da lærte elevene også dette. Dessuten gikk jeg selv på ungdomsskolen rundt 1990, og vi hadde også jobbsøknad, men ikke CV, i norskundervisningen. Et sidespor, men vi hadde også om både lån, privatøkonomi, budsjettering og renter i mattetimene. Jeg er villig til å vedde på at mange av de som påstår at «det har vi aaaaaaldri lært, fy søren, skolene burde ta mer ansvar og lære oss ting vi trenger istedenfor masse dritt» trolig ikke har fulgt veldig godt med på den tiden de faktisk gikk på skolen. Anonymkode: 89f42...d45 Jobbsøknad "lærte" vi å skrive også. Vel. På ungdomsskolen i faget norsk. Helt basic og kort oppsummert, tror vi brukte en dobbeltime på det. Ville ikke fått en eneste jobb i livet med den lærdommen som utgangspunkt. Æresord. CV lærte vi ikke. Lån og renter hadde vi også i økonomiske fag. Vi hadde ingenting om privatøkonomi, isåfall kun en fryktelig kort forelesning om dette. Det er heller ikke utfyllende og god lærdom som man kan ta med seg videre i livet. Ellers vil jeg si at prioriteringen rundt dette er helt ulik fra skole til skole. Så selv om noen har fått "god" undervisning i dette, så er det mange som såvidt har vært borti temaet.
Gliffy Skrevet 14. juli 2019 #50 Skrevet 14. juli 2019 35 minutter siden, Juks said: Vet du. Det kan jeg aldri minnes at jeg har vært borti! 😮 I hvilket fag, om du vet? Gikk på ungdomsskolen på 90-tallet, og vi hadde CV og søknad i norsken i alle fall. Renter, avdrag, ulike typer lån og lignende hadde vi om i matten. Tror faktisk også det ble repetert på VGs også. 1
Gjest Juks Skrevet 14. juli 2019 #51 Skrevet 14. juli 2019 1 minutt siden, Gliffy skrev: Gikk på ungdomsskolen på 90-tallet, og vi hadde CV og søknad i norsken i alle fall. Renter, avdrag, ulike typer lån og lignende hadde vi om i matten. Tror faktisk også det ble repetert på VGs også. Tydeligvis veldig ulik praksis rundt dette med CV og søknad fra skole til skole. Se to hakk opp hva jeg har skrevet om det. CV og søknad var vi ikke innom på VG. Rente, avdrag og lån fikk vi om i økonomi på videregående, så den er jeg med på.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #52 Skrevet 14. juli 2019 2 minutter siden, Juks skrev: Jobbsøknad "lærte" vi å skrive også. Vel. På ungdomsskolen i faget norsk. Helt basic og kort oppsummert, tror vi brukte en dobbeltime på det. Ville ikke fått en eneste jobb i livet med den lærdommen som utgangspunkt. Æresord. CV lærte vi ikke. Lån og renter hadde vi også i økonomiske fag. Vi hadde ingenting om privatøkonomi, isåfall kun en fryktelig kort forelesning om dette. Det er heller ikke utfyllende og god lærdom som man kan ta med seg videre i livet. Ellers vil jeg si at prioriteringen rundt dette er helt ulik fra skole til skole. Så selv om noen har fått "god" undervisning i dette, så er det mange som såvidt har vært borti temaet. Vi også hadde om søknader en norsktime eller to. Vi skulle skrive en søknad etter en mal og det var det. Ingen som kontrollerte den eller noe. Og så fikk vi vite hva en CV var og hva man skulle ha med. Økonomi har ikke vi hatt derimot. Det har ikke jeg vært borti før jeg gikk på høyskole flere år etter ungdomsskolen. Hadde ikke bestemor vært så nazi på økonomi så hadde jeg sikkert vært helt fortapt. Hadde ikke økonomi på videregående heller (gikk helse og sosial). Gikk ut av ungdomsskolen i 1999. Synes det er bra å høre at dagens ungdom lærer mye mer om dette. Anonymkode: b8768...677 4
Gjest HarryDotter Skrevet 14. juli 2019 #53 Skrevet 14. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Trodde det var viktig å ikke ha hull i cv n ?? Anonymkode: b2a3f...72a Vedkomne du svarer vet ikke engang forskjell på CV og jobbsøknad. Ville ikke tatt det så seriøst. Og det bekrefter det jeg har misstenkt en stund. At fjottene som sitter å rekruterer folk, ofte er mer opptatt av ubetydelige små skrivefeil, enn å sjekke hva slags person det er bak søknaden. CV skal innholde allt du har gjort. Der bør det være så få hull som mulig. Hele poenget med CV er å liste opp "livsforløpet" som blir påpekt. Søknaden derimot skal ikke innholde allt. Den skal være kortfattet og brukes til å selge deg inn hos det aktuelle firmaet. Er helt enig med alle som retter et stikk mot useriøse firmaer. Det tyter av dem! Av flere titalls søknader på kort tid, opplever man som regel å bare få svar fra 1 eller 2. Uavhengig om det er positivt eller negativt svar. Arbeidssøkere bruker masse tid og energi på å sette seg inn i arbeidsplassen og søknaden for så å aldri høre et jævla pip! Respektløst! Enda værre er det med rekruteringsfirmaer. Annonsene er ofte helt uten kritisk viktig info om stillingen. Ingen kontaktperson er oppgitt. Vi er ikke viljeløse slaver som søker jobb hos firmaet for å tjene dere gratis og kun på deres villkår! Ser det er en trend nå hvor unge mennesker med god utdannelse ghoster arbeidsgivere. Får tilbud om å starte på mandag men møter ikke opp til kontraktsunderskrivelse. Karma is a bitch. Når arbeidsplasser setter skyhøye krav til arbeidssøkere og samtidig har tidsfrist som "omgående", fortjener de å ikke få de beste søkerne.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #54 Skrevet 14. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og det er det. Alle ungdomsskoleelever lærer å skrive CV og søknad. De lærer også om budsjett og privatøkonomi, som er et annet felt det påstås at en aaaaaldri har lært noe om. Anonymkode: 7ae2e...c91 Problemet er mer at man „lærer» det, kunnskapen man får er ikke anvendbar. Anonymkode: e28f9...2d6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #55 Skrevet 14. juli 2019 Ikke cv, men når du skal sende mail til en potensiell arbeidsgiver så dropp "Koz og klemz" eller "Xoxoxo" på slutten, fått flere av de. Anonymkode: 72839...1cf 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #56 Skrevet 14. juli 2019 CV’en min er lik til alle som får den, men jeg tilpasser søknadene. Det lærte jeg på skolen. Husker godt vi hadde en hel uke på u.skolen hvor vi lærte å skrive CV og jobbsøknad, og dette har jeg tatt med meg. All arbeidserfaring og utdanning/kursing blir ført opp, selv ekstrajobben jeg hadde under jula for snart ti år siden, selv om den ikke er relevant for den jobben jeg søker. Jeg synes at slike oppføringer viser engasjement og interesse, og dessuten så lærte jeg det på ungdomsskolen at all erfaring skulle med, fordi ellers får man hull i CV’en. Anonymkode: a50c1...46d 8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #57 Skrevet 14. juli 2019 Lest på en CV, sivilstand: gift med sivilingeniør navn navnesen. lurer på hvorfor hun syntes det var veldig viktig for oss å vite at hun var gift med en siv.ing. Anonymkode: 68814...22b 7
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #58 Skrevet 14. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke cv, men når du skal sende mail til en potensiell arbeidsgiver så dropp "Koz og klemz" eller "Xoxoxo" på slutten, fått flere av de. Anonymkode: 72839...1cf Du tuller? Virkelig? Anonymkode: eda33...5c6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #59 Skrevet 14. juli 2019 Interessant tråd. Jeg benytter anledningen til å stille et spørsmål ang. hull i CV-en. Hva med jeg som har et gigantisk hull der? Jeg hadde en jobb da jeg var 17-18, og så gikk det ti år før jeg fikk meg en liten jobb hvor jeg har klatret litt oppover innad i bedriften, og nå skal jeg søke flere jobber. Mener dere at jeg skal droppe å skrive noe om den jobben jeg hadde for ti år siden? Hva anbefaler dere at jeg skriver om det gigantiske hullet (jeg ønsker ikke å utbrodere alt her, men det var grunnet alvorlig sykdom)? Jeg har hatt et par styreverv, skal jeg ta med det? Anonymkode: c4fb7...6b7 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #60 Skrevet 14. juli 2019 2 timer siden, Thyra skrev: Dere som skriver at man skal skrive kun det som er relevant for jobben man søker på, jeg trodde en CV skulle inneholde alt av utdanning og jobberfaring, og at man brukte samme CV til alle stillinger man søkte på, ikke tilpasset den til den enkelte stillingen? Og om man kun tar med relevant jobberfaring på CVen, blir det vel fort såkalte "hull" i CVen? Jeg søker ikke jobb nå, men om jeg skulle så hadde jeg ikke tatt med ekstrajobber på gatekjøkkenet for x antall år siden.. eller når jeg jobbet deltid på butikk også for mange år siden. Hadde tatt med det jeg har gjort de siste 15 årene ca ettersom det henger sammen. At jeg var pliktoppfyllende og flink som 23 åring spiller liten rolle ca 20 år senere. Anonymkode: 03861...441
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå