Gjest Juks Skrevet 14. juli 2019 #21 Skrevet 14. juli 2019 3 minutter siden, Ullvott skrev: Ja, det finnes karriereveiledere som kan hjelpe med dette. Mange fagforeninger tilbyr også kurs i CV-skriving og jobbsøking. Men det finnes utrolig mye ressurser på nett som man kan trekke det beste ut av. Jeg synes @Juks lenker til har mye bra! Ja. Det finnes private aktører som lærer å skrive CV. Fylkeskommunenens karriereveiledere kan også hjelpe. Samt NAV (men er usikker på hvor mye innsikt dem har i dette). Man kan fint lære seg selv å skrive en riktig god CV. Den linken jeg la ved oppsummerer de aller fleste irritasjonsmoment, og fremhever det som er viktig. Og husk, det er lov å bruke farger på en CV. Det vekker interesse, men ikke la den se ut som ei blomstereng. Ja jeg har sett dét også
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #22 Skrevet 14. juli 2019 Første jobben jeg hadde fikk jeg ved å lese om den i avisen og ringe for å si jeg var interessert. Jeg ringte på en Fredag og begynte følgende Mandag. Nå idag trenger vi jo nesten høyskole bare for å søke på jobb. Uansett hvilken jobb det er så kreves det finspisset CV og søknad. Jeg synes søknader er vanskelige å skrive. Jeg er ingen selger og det å selge meg selv er enda vanskeligere. Det er ikke dermed sagt at jeg er en dårlig arbeidstaker. Anonymkode: f702a...665 25
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #23 Skrevet 14. juli 2019 Ikke CV, men søknad; Leste en som startet med "Nå har jeg søkt på 119 jobber uten hell, jeg håper dette kan bli mitt lykketreff". Ellers får jeg litt fnatt av CVer som skal være så fryktelig kreative og fancy i utforming. Har også sett mange rare bilder. Når du sender bilde av seg selv i "selfie-pose", ekstremt oversminket i pelsjakke og lager sussetrut, ja da... Anonymkode: e05b4...687 8
Gjest Juks Skrevet 14. juli 2019 #24 Skrevet 14. juli 2019 1 minutt siden, Thyra skrev: Dette er jo mest for dem med "karriere". Hva med dem som har hatt diverse ufaglærte jobber, vikariater og deltidsstillinger. Kanskje har vært hjemmeværende noen år. Og som søker på ufaglærte stillinger av ulik art. Rett og sldtt søker på det de kan få av jobber, eller det som finnrs på det lille stedet de bor.... Neida, det står om det også der inne. Spesielt det med å være hjemmeværende, i permisjon osv. Bare bla godt inne der Men å skrive i en CV at du har vært hjemmeværende er jo absolutt greit, men kan være lurt å begrunne kort om hvorfor. Fordi det er jo din faktiske tidslinje, og ingen fancye råd kan dekke over det.
Thyra Skrevet 14. juli 2019 #25 Skrevet 14. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er vel også ganske stor forskjell fra bransje til bransje hva som er bra og dårlig CV. Og alle har jo gjerne sine personlige meninger også oppi dette her. Jeg opplevde å sende nøyaktig samme søknad til samme type stilling hos samme kjede, men på to ulike steder i byen. Den ene fikk jeg ikke intervju på, da jeg ringte for å høre hva årsaken var, så var søknaden for dårlig, for å si det enkelt(de sa det ikke sånn altså, men det var det som var problemet). Så ringte den andre plassen og intervjuet var nærmest bare en formalitet for jobben var min om jeg ville ha den. Var innom et tiltak via NAV for ei stund tilbake, der jeg også fikk tilbakemeldinger på CV og søknadstekster, både fra der jeg var på utplassering, fra nav, rekrutterere osv. Alle sa vilt forskjellige ting. Men det er klart det er jo noen åpenbare ting man ikke bør gjøre, som å ha et party-bilde på CV'n:P Sånn utover slike åpenbare ting(vel, som bør være åpenbar), så kan man nå jaggu ta en del CV-råd med en klype salt. Anonymkode: 689ce...ef9 Det var sikkert mange flere søkere på den ene stillingen du søkte, så derfor var de strengere i utvelgelsen. Ellers, så synes jeg det er idiotisk av arbeidsgiver å la være å ansette noen med relevant erfaring og utdannelse fordi søknaden er for dårlig skrevet. Det er gjerne liten sammenheng mellom hvor bra søknaden er skrevet og hvor bra man blir som ansatt.... 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #26 Skrevet 14. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Første jobben jeg hadde fikk jeg ved å lese om den i avisen og ringe for å si jeg var interessert. Jeg ringte på en Fredag og begynte følgende Mandag. Nå idag trenger vi jo nesten høyskole bare for å søke på jobb. Uansett hvilken jobb det er så kreves det finspisset CV og søknad. Jeg synes søknader er vanskelige å skrive. Jeg er ingen selger og det å selge meg selv er enda vanskeligere. Det er ikke dermed sagt at jeg er en dårlig arbeidstaker. Anonymkode: f702a...665 Det gjør faktisk ikke det. Ser mange bedrifter er som min, det holder at du starter med en epost der du sier hei og hvorfor du er nysgjerrig på å jobbe hos oss - så tar vi det derfra. Anonymkode: e05b4...687 1
Thyra Skrevet 14. juli 2019 #27 Skrevet 14. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Første jobben jeg hadde fikk jeg ved å lese om den i avisen og ringe for å si jeg var interessert. Jeg ringte på en Fredag og begynte følgende Mandag. Nå idag trenger vi jo nesten høyskole bare for å søke på jobb. Uansett hvilken jobb det er så kreves det finspisset CV og søknad. Jeg synes søknader er vanskelige å skrive. Jeg er ingen selger og det å selge meg selv er enda vanskeligere. Det er ikke dermed sagt at jeg er en dårlig arbeidstaker. Anonymkode: f702a...665 Dette! 1
Gjest Juks Skrevet 14. juli 2019 #28 Skrevet 14. juli 2019 7 minutter siden, Hubbie skrev: Å skrive CV/jobbsøknad skulle vært en obligatorisk del av ungdomsskolen og VGS. Helt utrolig at vi nesten ikke er innom dette, men lærer vanvittig mye ræl vi aldri vil få bruk for 😅 Enig! Å lære å skrive søknad, CV og gjennomføre intervju burde vær integrert i skolen. Det er jo det som er hele oppskriften på å finne seg jobb. Og skolen har stor plass til dette ved å kutte særdeles unødvendige andre fag eller temaer
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #29 Skrevet 14. juli 2019 4 minutter siden, Juks said: Enig! Å lære å skrive søknad, CV og gjennomføre intervju burde vær integrert i skolen. Det er jo det som er hele oppskriften på å finne seg jobb. Og skolen har stor plass til dette ved å kutte særdeles unødvendige andre fag eller temaer Og det er det. Alle ungdomsskoleelever lærer å skrive CV og søknad. De lærer også om budsjett og privatøkonomi, som er et annet felt det påstås at en aaaaaldri har lært noe om. Anonymkode: 7ae2e...c91 31
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #30 Skrevet 14. juli 2019 29 minutter siden, Thyra skrev: Dere som skriver at man skal skrive kun det som er relevant for jobben man søker på, jeg trodde en CV skulle inneholde alt av utdanning og jobberfaring, og at man brukte samme CV til alle stillinger man søkte på, ikke tilpasset den til den enkelte stillingen? Og om man kun tar med relevant jobberfaring på CVen, blir det vel fort såkalte "hull" i CVen? Du må tilpasse cv og søknad til den jobben du søker på. Trenger heller ikke ta med alle mulige jobber som var når du var 16år gammel. Skriv hele år på ansettelseforhold(eks 2005-2010). NAV har et tvilsomt kurs fra noe som heter dinutvikling, disse cvéne kjenner man lett igjen 🙂 Se på cvnerden sin side du, nok du kan lære der. Last ned en av de enkle malene der. Les litt rundt på siden hans. Anonymkode: f78c2...4ac 5
EvaLena Skrevet 14. juli 2019 #31 Skrevet 14. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Første jobben jeg hadde fikk jeg ved å lese om den i avisen og ringe for å si jeg var interessert. Jeg ringte på en Fredag og begynte følgende Mandag. Nå idag trenger vi jo nesten høyskole bare for å søke på jobb. Uansett hvilken jobb det er så kreves det finspisset CV og søknad. Jeg synes søknader er vanskelige å skrive. Jeg er ingen selger og det å selge meg selv er enda vanskeligere. Det er ikke dermed sagt at jeg er en dårlig arbeidstaker. Anonymkode: f702a...665 Kom nok borti anonymknappen, det var ikke meningen. Jeg har forsøkt å skrive søknader, men jeg kommer virkelig ikke i gang. Jeg har lest andre søknader på nettet, men det hjelper ikke en dritt. Noe som også irriterer meg grenseløst er disse testene som skal gjennomføres. Jeg søkte på en jobb jeg vet med 100% sikkerhet at jeg ville klart. Testen besto av å samle baller opp i en kopp, samtidig som du skulle løse enkle mattestykker og finne ut noe om en rekke med bokstaver. Alt dette på en gang og på tid. Jeg ble lynende forbannet da resultatet kom, for det stemte ikke med meg. Jeg er godt vant med stress på jobb og tar kjappe avgjørelser, men de testene er jo helt høl i hue. 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #32 Skrevet 14. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det er det. Alle ungdomsskoleelever lærer å skrive CV og søknad. De lærer også om budsjett og privatøkonomi, som er et annet felt det påstås at en aaaaaldri har lært noe om. Anonymkode: 7ae2e...c91 Jeg lærte det ikke. Anonymkode: 321dc...919 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #33 Skrevet 14. juli 2019 39 minutter siden, Juks skrev: Tok du deg nær av det som ble skrevet her? 😅 Fin hersketeknikk 😅 Anonymkode: 16550...615 13
Thyra Skrevet 14. juli 2019 #34 Skrevet 14. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må tilpasse cv og søknad til den jobben du søker på. Trenger heller ikke ta med alle mulige jobber som var når du var 16år gammel. Skriv hele år på ansettelseforhold(eks 2005-2010). NAV har et tvilsomt kurs fra noe som heter dinutvikling, disse cvéne kjenner man lett igjen 🙂 Se på cvnerden sin side du, nok du kan lære der. Last ned en av de enkle malene der. Les litt rundt på siden hans. Anonymkode: f78c2...4ac Jeg trodde det var vanlig å ha en CV som man brukte til alle og så tilpasset man søknaden litt. 4
mammamora90 Skrevet 14. juli 2019 #35 Skrevet 14. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du må tilpasse cv og søknad til den jobben du søker på. Trenger heller ikke ta med alle mulige jobber som var når du var 16år gammel. Skriv hele år på ansettelseforhold(eks 2005-2010). NAV har et tvilsomt kurs fra noe som heter dinutvikling, disse cvéne kjenner man lett igjen 🙂 Se på cvnerden sin side du, nok du kan lære der. Last ned en av de enkle malene der. Les litt rundt på siden hans. Anonymkode: f78c2...4ac Kan du utdype hvorfor cv'ene fra de som har deltatt på nav sitt kurs er enkle å kjenne igjen? 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #36 Skrevet 14. juli 2019 3 minutter siden, mammamora90 skrev: Kan du utdype hvorfor cv'ene fra de som har deltatt på nav sitt kurs er enkle å kjenne igjen? De bruker en mal som alle på kurset må bruke. Anonymkode: f78c2...4ac 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #37 Skrevet 14. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lærte det ikke. Anonymkode: 321dc...919 Du gikk vel heller ikke på ungdomsskolen med opplæring etter Kunnskapsløftets læreplaner?! Det er ikke sånn at det du lærte på ungdomsskolen er det dagens elever lærer, vet du. Ting endrer seg. Anonymkode: 803bb...814 9
Gjest Juks Skrevet 14. juli 2019 #38 Skrevet 14. juli 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det er det. Alle ungdomsskoleelever lærer å skrive CV og søknad. De lærer også om budsjett og privatøkonomi, som er et annet felt det påstås at en aaaaaldri har lært noe om. Anonymkode: 7ae2e...c91 Vet du. Det kan jeg aldri minnes at jeg har vært borti! 😮 I hvilket fag, om du vet?
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #39 Skrevet 14. juli 2019 50 minutter siden, Thyra skrev: Dere som skriver at man skal skrive kun det som er relevant for jobben man søker på, jeg trodde en CV skulle inneholde alt av utdanning og jobberfaring, og at man brukte samme CV til alle stillinger man søkte på, ikke tilpasset den til den enkelte stillingen? Og om man kun tar med relevant jobberfaring på CVen, blir det vel fort såkalte "hull" i CVen? At man dropper sommerjobben som hundepasser som 16-åring kvalifiserer vel ikke som hull i CVen. Selv dropper jeg alt før utdannelsen min. Anonymkode: d5a4a...003 4
Gjest Juks Skrevet 14. juli 2019 #40 Skrevet 14. juli 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fin hersketeknikk 😅 Anonymkode: 16550...615 Det var ikke det som var meningen, hvis noen følte det! Da beklager jeg! Følte bare at vedkommende følte seg støtt av det som var blitt skrevet.... 😄
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå