AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #181 Skrevet 16. juli 2019 17 minutter siden, Juks skrev: Angående nøkkelkvalifikasjoner så er det et tveegget sverd. Skriver du objektive og gode nøkkelkvalifikasjoner som beskriver deg godt kan det være veldig positivt. Men problemet er å få dette til å se og høres bra ut, hvis du skjønner. Jeg tenker at det kanskje er bedre å skrive hvorfor du er kvalifisert til stillingene og hvorfor dem bør velge deg i søknaden, og dra fram dine nøkkelkvalifikasjoner til stillingen gjennom søknaden. Så å gjenta dette på en CV blir smør på flesk. Jeg liker at folk framhever under jobberfaring hva dem har jobbet med, hvilket ansvar man har hatt, og en kort beskrivelse over er par setninger av hva dem har gjort osv. En slags invitasjon til å lese attestene. Men det er meg det, og det er tydeligvis forskjellig fra mottaker til mottaker. Så egentlig så skal man kun skrive enkelt og rett frem uten noen form for ekstra selvskryt. Tror budskapet er klart og tydelig. Anonymkode: b0a6b...9d6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #182 Skrevet 16. juli 2019 18 minutter siden, Juks skrev: Så du mener at man bare skal gi f med å komme med slike råd, når dette er et mye publisert råd til arbeidssøkere? Man kan jo ikke underslå at førsteinntrykket, ja også på en CV, har betydning. Og hvis det finnes et snev av sjanse for at folk kan irritere seg over dette når dem leser 200 søknader, så bør man jo unngå det. Jeg mener fortsatt at å kutte det ut er et godt råd. Så får du tenke noe annet hvis du vil det. Men enig i at innholdet betyr jo alt! Problemet er at man må skille seg ut i de små detaljer for å klare å gå forbi mange andre som man er likestilt med erfaringsmessig og kunnskapsmessig. Jeg tenker da særlig på bedrifter som mottar flere hundre søknader om gangen. Men nå vil det vel være ganske individuelt hva som irriterer den som skal lese CVen. Anonymkode: 05647...c9b 1
Gjest Juks Skrevet 16. juli 2019 #183 Skrevet 16. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nå vil det vel være ganske individuelt hva som irriterer den som skal lese CVen. Anonymkode: 05647...c9b Jo, men jeg snakker om å optimalisere en CV for å gi det beste inntrykket. Som du vet, så har innhold og struktur i CV og søknad alt å si for om man blir vurdert videre eller ikke, i kampen mot alle andre søkerne. Det er jo det eneste vurderingskriteriet som er før jobbintervju.
EvaLena Skrevet 16. juli 2019 #184 Skrevet 16. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: hvordan fikk du jobb da? Anonymkode: b0a6b...9d6 Vi er i forskjellige aldere her og da mange av oss var unge så var vel ikke CV oppfunnet engang. Jeg har ikke lært noe om dette hverken på ungdomsskolen eller videregående. Som jeg skrev i ett tidligere intervju så fikk jeg første jobben min bare ved å ringe og si jeg var interessert.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #185 Skrevet 16. juli 2019 Søknad som besto av en setning - et helt urealistisk lønnskrav. Vedkommende ble ikke innkalt til intervju, for å si det sånn. Anonymkode: 880b2...488
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #186 Skrevet 16. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søknad som besto av en setning - et helt urealistisk lønnskrav. Vedkommende ble ikke innkalt til intervju, for å si det sånn. Anonymkode: 880b2...488 hvorfor ikke våge innkalle noen til intervju som ikke alltid er etter normen? Anonymkode: b0a6b...9d6 1
Dolce Skrevet 16. juli 2019 #187 Skrevet 16. juli 2019 (endret) 1 time siden, ti10 skrev: Ting endrer seg med tiden. Det som var riktig for 20 år siden, er ikke nødvendigvis riktig i dag. Og det som funker i en bransje, er ikke nødvendigvis riktig i en annen. En som rekrutterte til industrien på 90-tallet, er neppe den som er mest oppdatert på hva som skal til for å få jobbe med la oss si sosiale medier i 2019. Og jeg har hørt om de mest horrible forslag fra NAV-kursledere om hva man skal gjøre på intervju for å skille seg positivt ut. Det innebar bl. a. gitarspilling og ta med sjokolade for å spandere på de som intervjuet. Dette var generelle tips, og IKKE i forbindelse med verken musikk-/kultur-/sjokoladerelaterte jobber. Når man hører sånt, da mister man litt tiltro til at det offentlige har svaret på alt Hehe, det får meg til å tenke på da vi innkalte en godt voksen dame til intervju for endel år siden. Hun hadde en grei søknad/cv, men hadde vært hjemmeværende i mange år. Alderen talte mot henne (i forhold til arbeidsmiljøet vårt), men vi ville gi henne en sjanse siden noen 50+ åringer er veldig freshe og up-to-date. Vel, hun så minst 10 år eldre ut enn det hun var. Gammelmodig kledd. Konefrisyre. Og det beste (verste) av alt: Hun hadde med seg hjemmebakt kake. Kaken var ikke stor, men vekten var enorm. Trodde ikke det var mulig at en kake kunne veie så mye. Tok et bittelite stykke for å være høflig (jugde på meg en eller annen diett), men det var ikke lett å få i seg faenskapet. Damen fikk ikke jobben, og resten av kaken gikk til duene. Og jeg som elsker kake.... Endret 16. juli 2019 av Dolce trykkleif
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #188 Skrevet 16. juli 2019 10 minutter siden, Dolce skrev: Hehe, det får meg til å tenke på da vi innkalte en godt voksen dame til intervju for endel år siden. Hun hadde en grei søknad/cv, men hadde vært hjemmeværende i mange år. Alderen talte mot henne (i forhold til arbeidsmiljøet vårt), men vi ville gi henne en sjanse siden noen 50+ åringer er veldig freshe og up-to-date. Vel, hun så minst 10 år eldre ut enn det hun var. Gammelmodig kledd. Konefrisyre. Og det beste (verste) av alt: Hun hadde med seg hjemmebakt kake. Kaken var ikke stor, men vekten var enorm. Trodde ikke det var mulig at en kake kunne veie så mye. Tok et bittelite stykke for å være høflig (jugde på meg en eller annen diett), men det var ikke lett å få i seg faenskapet. Damen fikk ikke jobben, og resten av kaken gikk til duene. Og jeg som elsker kake.... Men hva har utseende og påkledning med ikke kvalifisert nok til jobben å gjøre? Anonymkode: 05647...c9b 1
Gjest Albbas Skrevet 16. juli 2019 #189 Skrevet 16. juli 2019 (endret) Det er selvfølgelig flisespikkeri å kommentere på CV som overskrift, men man bør jo optimalisere CV-en mest mulig, og jo flere sånne fliser man spikker på, jo bedre blir resultatet. Hvis man heller bruker navnet sitt som overskrift blir navnet bedre lagt merke til enn når det står CURRICULUM VITAE (nei jøss, hadde ikke skjønt at det var en CV jeg så på hadde det ikke stått...) og så navnet med liten skrift. Når arbeidsgiver går gjennom hundrevis av CV-er betyr detaljene noe. Mange her henger seg opp i detaljer på hvorvidt ditt og datt skal med, men det går ikke an å si generelt at X alltid skal med og Y ikke. Tenk som så at CV-en skal gi en systematisk oversikt over hvem du er og hva du kan,og at det skal passe jobben du søker. Det skal gi din historie! Hvilken del av din historie er viktig for jobben du søker? For de aller fleste er det man har gjort i det siste viktig, uansett. Er man nyutdannet eller har lite erfaring kan all erfaring være med på å fortelle hvem du er. Har du vært i arbeidslivet i 20 år er derimot sommerjobben for 20 år siden ikke like viktig. En annen måte å tenke på er å spørre seg selv hva du syns er viktig å få frem på intervju. Syns du det er viktig å få med sommerjobben for 20 år siden, så ta den med på CV. Det blir rart å nevne noe som ikke er står på CV. Men hvis du ikke syns det er viktig å nevne i noen sammenheng kan du utelate det. Jeg er på min tredje jobb etter studiene, og for hver gang jeg er på ny jobbsøkerrunde er det ting jeg fjerner fra CV. Ved neste runde kommer jeg nok til å fjerne deltidsjobbene fra studiene, for nå syns jeg ikke de forteller særlig godt hvem jeg er lenger. Som nyutdannet var det viktigere for å vise at jeg hadde kapasitet utover studiene. Endret 16. juli 2019 av Albbas
Dolce Skrevet 16. juli 2019 #190 Skrevet 16. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hva har utseende og påkledning med ikke kvalifisert nok til jobben å gjøre? Anonymkode: 05647...c9b Det har med å passe inn i arbeidsmiljøet blant kollegaer som er betydelig yngre. Vi hadde gjerne ansatt en fresh 50+-åring, men ikke en som ga veldig tydelige signaler om at hun hadde stoppet helt med "å følge med i tiden".
Jolene Skrevet 16. juli 2019 #191 Skrevet 16. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: hvordan fikk du jobb da? Anonymkode: b0a6b...9d6 Søkte rundt etter maler på nett, opparbeidet meg kunnskap og har i ettertid bla holdt kurs.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #192 Skrevet 16. juli 2019 6 minutter siden, Jolene skrev: Søkte rundt etter maler på nett, opparbeidet meg kunnskap og har i ettertid bla holdt kurs. hva er viktig for deg står i jobbsøknaden? Anonymkode: b0a6b...9d6
Jolene Skrevet 16. juli 2019 #193 Skrevet 16. juli 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: hva er viktig for deg står i jobbsøknaden? Anonymkode: b0a6b...9d6 I en søknad er det for meg viktig å få frem motivasjon og hvorfor du passer i jobben. En cv skal få meg nysgjerrig og interessert til å lese søknaden.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #194 Skrevet 16. juli 2019 14 minutter siden, Dolce skrev: Det har med å passe inn i arbeidsmiljøet blant kollegaer som er betydelig yngre. Vi hadde gjerne ansatt en fresh 50+-åring, men ikke en som ga veldig tydelige signaler om at hun hadde stoppet helt med "å følge med i tiden". Eller så kan man gjøre som min sjef i en motebutikk. Hun så fordi nervøsiteten og de dølle klærne og så potensialet hos de hun intervjuet. På den måten klarte hun å fange opp ei som senere ble daglig leder og så startet sin egen butikk flere år senere. Anonymkode: 05647...c9b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #195 Skrevet 16. juli 2019 15 minutter siden, Jolene skrev: I en søknad er det for meg viktig å få frem motivasjon og hvorfor du passer i jobben. En cv skal få meg nysgjerrig og interessert til å lese søknaden. starter du alltid med CV før selve jobbsøknaden? Er det ok at det er kun relevante jobberfaringer tilknyttet til jobb som er vesentlig å få frem, og dermed forstår du automatisk at de hullene i CV er strø jobber over tid. Hva med referansene til jobben? bør referansene utelukket være til nåværende relevante jobbsøknad stillingen er tilegnet å jobbe i? Anonymkode: b0a6b...9d6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #196 Skrevet 16. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: hvorfor ikke våge innkalle noen til intervju som ikke alltid er etter normen? Anonymkode: b0a6b...9d6 Man viser jo ikke akkurat at man er interessert i jobben. Dessuten jobbet vedkommende allerede i samme etat i samme type stilling, og visste utmerket godt at lønnskravet var hinsides. Man kan jo PRØVE å late som om man vil ha jobben. Anonymkode: 880b2...488
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #197 Skrevet 16. juli 2019 Har ikke hatt ansvar for ansettelser men har jobbet med å registrere inn søknader og CV når vi har hatt ledige stillinger. En gang var det en som sendte søknad og cv på epost og det var tydelig han ikke hadde skrevet søknaden selv. Fordi han hadde bare videresendt en epost fra en annen person der personen skrev tips og råd til søkeren om hva han burde legge vekt på i intervju osv. Helt greit å få hjelp med søknaden men ta nå bryet med å fjerne videresendingen. Vi hadde ikke noe krav til bilde, men en gang var det en som hadde sent med bilde av sine edlere deler. Søknaden var bra så jeg lurer på om han hadde tatt feil bilde kanskje. Ellers så er det flere som skriver en lang cv og omtrent bruker den som søknadstekst. Ser her i tråden at det er ulike meninger men for min del så har jeg aldri tilpasset cv opp mot jobben jeg søker på, og jeg holder den innenfor en side. Anonymkode: 9e9b6...8c3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #198 Skrevet 16. juli 2019 Synd at ingen svarer på selve poenget med tråden her, det hadde vært mye mer morsomt! Anonymkode: efc29...d15 3
ajarRun Skrevet 16. juli 2019 #199 Skrevet 16. juli 2019 På 14.7.2019 den 17.45, Thyra skrev: Dere som skriver at man skal skrive kun det som er relevant for jobben man søker på, jeg trodde en CV skulle inneholde alt av utdanning og jobberfaring, og at man brukte samme CV til alle stillinger man søkte på, ikke tilpasset den til den enkelte stillingen? Og om man kun tar med relevant jobberfaring på CVen, blir det vel fort såkalte "hull" i CVen? Blir vel ikke hull av at man ikke skriver om sommerjobben på Esso i 1997 mens eller før man studerte? Hull i CVen er jo mest problematisk hvis det er på slutten eller mange. Men de kan man jo forklare.
Jolene Skrevet 16. juli 2019 #200 Skrevet 16. juli 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: starter du alltid med CV før selve jobbsøknaden? Er det ok at det er kun relevante jobberfaringer tilknyttet til jobb som er vesentlig å få frem, og dermed forstår du automatisk at de hullene i CV er strø jobber over tid. Hva med referansene til jobben? bør referansene utelukket være til nåværende relevante jobbsøknad stillingen er tilegnet å jobbe i? Anonymkode: b0a6b...9d6 De gangene jeg har lest gjennom CV og søknad, starter jeg alltid med CV først ja. Det finnes mange gode måter å skrive en CV på, men følgende synes jeg er en ok måte: Personalia Nøkkelkvalifikasjoner: spesielt tilpasset jobben du søker Utvalgt erfaring: spesielt tilpasset jobben du søker Annen arbeidserfaring: fra de siste 10 år, men kort oppsummert Kurs Annen kompetanse: it, språk, programmer etc Referanser: oppgis på forespørsel Hull i CV er aldri en god ting, det bør man prøve å tette. Referanser bør være relevante, men ser ingen grunn til å oppgi dette i CV. Nettopp fordi da må de kontakte deg for det, samt du får forberedt referansene dine. Og ja, referansene bør ha en viss betydning for jobben du søker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå