AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #1 Skrevet 14. juli 2019 Vi er vel noen som har lest gjennom en del CV'er. De fleste er bra, men det er alltid noen... - Skal du sende med bilde, ikke send med ett bilde av deg i bikini eller bar overkropp! Eller festbilder. - Skrivefeil! Be noen lese igjennom CV'en din før du sender den. - Ikke dikt opp arbeidsforhold! Jepp, har kommet ut for den. Ringte arbeidsplassen, og den aktuelle kandidaten hadde aldri jobbet der! - Ikke skriv opp " sitter barnevakt for min nevø to ganger i måneden" som jobberfaring. - Pass på at telefonnummeret til dine referanser er korrekt. Jeg gidder ikke å lete etter det korrekte telefonnummeret. Andre? Anonymkode: eda33...5c6 8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #2 Skrevet 14. juli 2019 De som skriver om helt andre ting enn jobbrelaterte ting, det er vanlig. Hold deg til jobben du søker på!!! Skriv kun ting som er reltatert til den jobben du søker på! Om du har vært frivillig vaffelsteker på lokale bedehuset betyr null. Ikke skryt opp deg selv for mye, lang tekst om din personlighet. Lag en så kort og enkel CV som mulig. Det er ikke alltid man trenger å sjekke referanser heller, mange er opphengt i dette. Men det kommer annpå hvilke yrke og bransje man skal inn i. Vi har ansatt de fleste uten å sjekke referansene, med godt hell. Anonymkode: f78c2...4ac 9
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #3 Skrevet 14. juli 2019 Kom ei jente innom butikken jeg jobbet i som startet søknaden med et dikt før hun skrev hele livshistorien sin i novelleform uten punktum eller komma :). Hun var 22 år gammel. Lykke til. Nå var dette søknaden og ikke CVen, men følte det passet litt inn her likevel. CVen hennes var forsåvidt grei. Litt skrivefeil og en del fjomsete språk, men oppsettet og innholdet var greit. Anonymkode: b8768...677 9
Gjest Juks Skrevet 14. juli 2019 #4 Skrevet 14. juli 2019 (endret) Når jeg mottar CV'er med den forferdelige meningsløse overskriften curriculum vitae, da blir jeg oppgitt og det ødelegger førsteinntrykket. Unødvendig ord å bruke plass på, spesielt som en overskrift. Jada du har vært flink med å google hva CV betyr, men vær så snill og la vær å bruke det. Bruk ditt eget navn som overskift, det ser så ufattelig mye bedre ut enn et meningsløst langt latinsk ord som ikke har betydning for CV'en. Eventuelt bruk ordets betydning på NORSK hvis du absolutt må: Livets løp eller livsløp! Ellers er jeg enig i at bilder er en fin måte å faktisk vise deg selv. Jeg skulle ønske alle CV'er hadde det. Å vise hvem man er er akkurat dét en CV skal gjøre. Men sørg iallefall ut til at bildet er anstendig, enkelt og naturlig, og ikke posér eller velg et helt vilkårlig bilde fra julefeiringen, en konsert eller et selskap. Samtidig så kan folk med fordel fjerne unødvendige jobberfaringer og annet som ikke passer til stillingsbeskrivelsen. At du som mann 32 år med ledererfaring som søker en økonomijobb har med at du var sommervikar for Posten fra juni til juli for 16 år siden betyr jo absolutt nada i denne sammenheng.... Bruk heller mer plass på det som virkelig betyr noe. Og beskriv det! La CV'en skape interesse og være en inngang og en innbydelse til å lese attestene. Endret 14. juli 2019 av Juks
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 Populært innlegg #5 Skrevet 14. juli 2019 Er dette en sånn "rakke-ned-på-jobbsøkere-tråd" igjen? I såfall skal dere huske at fins utrolige mange håpløse headhuntere, intervjuere og elendige stillingannonser også. Har opplevd veldig mye rart fra bedriftenes side når jeg har søkt på jobber... Anonymkode: d62bb...dd7 65
Gjest Juks Skrevet 14. juli 2019 #6 Skrevet 14. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er dette en sånn "rakke-ned-på-jobbsøkere-tråd" igjen? I såfall skal dere huske at fins utrolige mange håpløse headhuntere, intervjuere og elendige stillingannonser også. Har opplevd veldig mye rart fra bedriftenes side når jeg har søkt på jobber... Anonymkode: d62bb...dd7 Tok du deg nær av det som ble skrevet her? 😅
Populært innlegg Thyra Skrevet 14. juli 2019 Populært innlegg #7 Skrevet 14. juli 2019 Dere som skriver at man skal skrive kun det som er relevant for jobben man søker på, jeg trodde en CV skulle inneholde alt av utdanning og jobberfaring, og at man brukte samme CV til alle stillinger man søkte på, ikke tilpasset den til den enkelte stillingen? Og om man kun tar med relevant jobberfaring på CVen, blir det vel fort såkalte "hull" i CVen? 73
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #8 Skrevet 14. juli 2019 Nei, absolutt ikke. Bare synes det passer dårlig med sånn ovenfra og ned-holdning fra bedriftenes side, når alle som søker jobber vet at de fleste bedriftene opptrer useriøst når de skal ansette. Fei for egen dør også! Anonymkode: d62bb...dd7 14
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #9 Skrevet 14. juli 2019 11 minutter siden, Juks skrev: Når jeg mottar CV'er med den forferdelige meningsløse overskriften curriculum vitae, da blir jeg oppgitt og det ødelegger førsteinntrykket. Unødvendig ord å bruke plass på, spesielt som en overskrift. Jada du har vært flink med å google hva CV betyr, men vær så snill og la vær å bruke det. Bruk ditt eget navn som overskift, det ser så ufattelig mye bedre ut enn et meningsløst langt latinsk ord som ikke har betydning for CV'en. Eventuelt bruk ordets betydning på NORSK hvis du absolutt må: Livets løp eller livsløp! Ellers er jeg enig i at bilder er en fin måte å faktisk vise deg selv. Jeg skulle ønske alle CV'er hadde det. Å vise hvem man er er akkurat dét en CV skal gjøre. Men sørg iallefall ut til at bildet er anstendig, enkelt og naturlig, og ikke posér eller velg et helt vilkårlig bilde fra julefeiringen, en konsert eller et selskap. Samtidig så kan folk med fordel fjerne unødvendige jobberfaringer og annet som ikke passer til stillingsbeskrivelsen. At du som mann 32 år med ledererfaring som søker en økonomijobb har med at du var sommervikar for Posten fra juni til juli for 16 år siden betyr jo absolutt nada i denne sammenheng.... Bruk heller mer plass på det som virkelig betyr noe. Og beskriv det! La CV'en skape interesse og være en inngang og en innbydelse til å lese attestene. Trodde det var viktig å ikke ha hull i cv n ?? Anonymkode: b2a3f...72a 27
Ullvott Skrevet 14. juli 2019 #10 Skrevet 14. juli 2019 En god CV er en kunst ikke alle behersker, selv om de tydeligvis tror det selv. Mange nevner fritidsinteresser i CV-en, og så lenge det gjøres ekstremt kort er det helt greit fordi det bidrar til å gi et helhetsbilde av søkeren. Det som imidlertid ikke er like greit er når man ramser opp ethvert tillitsverv man har hatt i sangkoret og caravanklubben i løpet av de siste 15 årene. Eller hun som var nybakt mor og fremdeles i permisjon, og som under fritidsinteresser skrev «å stulle og leke med vår lille vidunderprinsesse». ...og disse eksemplene er fra høyt utdannede søkere til kompetansekrevende stillinger! Og til @Thyra : det har noe med hvor mye man utbroderer det. Når man har jobbet noen år er ikke sommerjobbene og deltidsjobbene fra skoletiden like viktig lenger, og da skriver man bare 2000 - 2010: diverse sommer- og deltidsjobber e.l. Dersom en av disse jobbene er veldig relevant kan man synliggjøre den ene, men la resten være i en samlepost. 24
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #11 Skrevet 14. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Trodde det var viktig å ikke ha hull i cv n ?? Anonymkode: b2a3f...72a Dette er bare hva Juks mener. I andre firmaer kan det sitte folk som mener det helt motsatte av hva hun/han mener. Anonymkode: d62bb...dd7 12
Gjest Juks Skrevet 14. juli 2019 #12 Skrevet 14. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Trodde det var viktig å ikke ha hull i cv n ?? Anonymkode: b2a3f...72a Forskjell på å ha hull i CV'n i voksen alder kontra ramse opp sommerjobber fra ungdomsårene. Hvis du mener det må med for å skape en helhetlig tidslinje, så ta det med veldig kort. Og utdyp og bruk mer plass på erfaringen som er relevant.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #13 Skrevet 14. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er vel noen som har lest gjennom en del CV'er. De fleste er bra, men det er alltid noen... - Skal du sende med bilde, ikke send med ett bilde av deg i bikini eller bar overkropp! Eller festbilder. - Skrivefeil! Be noen lese igjennom CV'en din før du sender den. - Ikke dikt opp arbeidsforhold! Jepp, har kommet ut for den. Ringte arbeidsplassen, og den aktuelle kandidaten hadde aldri jobbet der! - Ikke skriv opp " sitter barnevakt for min nevø to ganger i måneden" som jobberfaring. - Pass på at telefonnummeret til dine referanser er korrekt. Jeg gidder ikke å lete etter det korrekte telefonnummeret. Andre? Anonymkode: eda33...5c6 Får litt vondt av å tenke på helt unge jobbsøkere som ikke kan så mye ennå, samtidig er jeg forferdet av tanken på at noen legger ved bikinibilde i en CV. Anonymkode: bf07f...93e 19
Gjest Juks Skrevet 14. juli 2019 #14 Skrevet 14. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er bare hva Juks mener. I andre firmaer kan det sitte folk som mener det helt motsatte av hva hun/han mener. Anonymkode: d62bb...dd7 Vel, hvis du leser tråden så ser du at det ikke bare er jeg som mener det. Er viktig å ha en helhetlig tidslinje, men man må jo velge ut hva som er viktig og relevant, hvor dette framheves. Sommerjobber i tenårene er ikke relevant når du søker en lederjobb i 30 årene, med mindre du som 17 åring var sjef for Addecco i en rekrutteringsstilling som sommerjobb. Er du ung, så kan du fint ta med alt av jobberfaring. Fordi det er dette du har. Og det viser at du har jobberfaring.
Thyra Skrevet 14. juli 2019 #15 Skrevet 14. juli 2019 6 minutter siden, Ullvott skrev: En god CV er en kunst ikke alle behersker, selv om de tydeligvis tror det selv. Mange nevner fritidsinteresser i CV-en, og så lenge det gjøres ekstremt kort er det helt greit fordi det bidrar til å gi et helhetsbilde av søkeren. Det som imidlertid ikke er like greit er når man ramser opp ethvert tillitsverv man har hatt i sangkoret og caravanklubben i løpet av de siste 15 årene. Eller hun som var nybakt mor og fremdeles i permisjon, og som under fritidsinteresser skrev «å stulle og leke med vår lille vidunderprinsesse». ...og disse eksemplene er fra høyt utdannede søkere til kompetansekrevende stillinger! Og til @Thyra : det har noe med hvor mye man utbroderer det. Når man har jobbet noen år er ikke sommerjobbene og deltidsjobbene fra skoletiden like viktig lenger, og da skriver man bare 2000 - 2010: diverse sommer- og deltidsjobber e.l. Dersom en av disse jobbene er veldig relevant kan man synliggjøre den ene, men la resten være i en samlepost. Er det mulig å få profesjonell hjelp til å lage CV? Ser det er mange måter å gjøre det på. Og det er sikkert også ulike oppfatninger blant arbeidsgiverne om hva som er en bra CV også. Forhåoentligvis bryr de seg mest om hvilken jobb søkeren er i stand til å gjøre, om hva vedkommende har av utdanning og erfaring, og mindre om hvor flink vedkommende er til å skrive CV... 2
Gjest Juks Skrevet 14. juli 2019 #16 Skrevet 14. juli 2019 (endret) Anbefaler å se igjennom: http://cvnerden.no/ Da spesielt: https://cvnerden.no/10-ting-du-kan-kutte-fra-cven/ Endret 14. juli 2019 av Juks
Ullvott Skrevet 14. juli 2019 #17 Skrevet 14. juli 2019 (endret) 6 minutter siden, Thyra skrev: Er det mulig å få profesjonell hjelp til å lage CV? Ser det er mange måter å gjøre det på. Og det er sikkert også ulike oppfatninger blant arbeidsgiverne om hva som er en bra CV også. Forhåoentligvis bryr de seg mest om hvilken jobb søkeren er i stand til å gjøre, om hva vedkommende har av utdanning og erfaring, og mindre om hvor flink vedkommende er til å skrive CV... Ja, det finnes karriereveiledere som kan hjelpe med dette. Mange fagforeninger tilbyr også kurs i CV-skriving og jobbsøking. Men det finnes utrolig mye ressurser på nett som man kan trekke det beste ut av. Jeg synes nettstedet @Juks lenker til har mye bra! Endret 14. juli 2019 av Ullvott 1
Silva Pluvialis Skrevet 14. juli 2019 #18 Skrevet 14. juli 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får litt vondt av å tenke på helt unge jobbsøkere som ikke kan så mye ennå, samtidig er jeg forferdet av tanken på at noen legger ved bikinibilde i en CV. Anonymkode: bf07f...93e Å skrive CV/jobbsøknad skulle vært en obligatorisk del av ungdomsskolen og VGS. Helt utrolig at vi nesten ikke er innom dette, men lærer vanvittig mye ræl vi aldri vil få bruk for 😅 7
Thyra Skrevet 14. juli 2019 #19 Skrevet 14. juli 2019 3 minutter siden, Juks skrev: Anbefaler å se igjennom: http://cvnerden.no/ Dette er jo mest for dem med "karriere". Hva med dem som har hatt diverse ufaglærte jobber, vikariater og deltidsstillinger. Kanskje har vært hjemmeværende noen år. Og som søker på ufaglærte stillinger av ulik art. Rett og sldtt søker på det de kan få av jobber, eller det som finnrs på det lille stedet de bor.... 10
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #20 Skrevet 14. juli 2019 Er vel også ganske stor forskjell fra bransje til bransje hva som er bra og dårlig CV. Og alle har jo gjerne sine personlige meninger også oppi dette her. Jeg opplevde å sende nøyaktig samme søknad til samme type stilling hos samme kjede, men på to ulike steder i byen. Den ene fikk jeg ikke intervju på, da jeg ringte for å høre hva årsaken var, så var søknaden for dårlig, for å si det enkelt(de sa det ikke sånn altså, men det var det som var problemet). Så ringte den andre plassen og intervjuet var nærmest bare en formalitet for jobben var min om jeg ville ha den. Var innom et tiltak via NAV for ei stund tilbake, der jeg også fikk tilbakemeldinger på CV og søknadstekster, både fra der jeg var på utplassering, fra nav, rekrutterere osv. Alle sa vilt forskjellige ting. Men det er klart det er jo noen åpenbare ting man ikke bør gjøre, som å ha et party-bilde på CV'n:P Sånn utover slike åpenbare ting(vel, som bør være åpenbar), så kan man nå jaggu ta en del CV-råd med en klype salt. Anonymkode: 689ce...ef9 18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå