Gjest xfs367 Skrevet 14. juli 2019 #1 Skrevet 14. juli 2019 https://www.nrk.no/ytring/ikke-spor-om-jeg-har-fatt-meg-kjaereste-1.14620977 Altså, hva er det som feiler denne generasjonen kvinner egentlig? Hvilke mekanismer er det som gjør at de ender opp med å tro de er universets sentrum, og forventer at alle andre skal liste seg på tå rundt akkurat deres små i-landsproblemer? Kan det være det at de har vokst opp i et samfunn med et enormt fokus på at jenter skal opp og frem, og at de har blitt fortalt både hjemme og på skolen hvor utrolig viktige og spesielle de er? Kan det være noe av det som ligger bak denne ekstreme selvopptattheten?
Aragorn ll Elessar Skrevet 14. juli 2019 #2 Skrevet 14. juli 2019 (endret) Om man blir spurt støtt og stadig hvorfor man ikke har kjæreste så kan jeg godt forstå at man blir lei. Og hun har helt rett det å være singel er ikke et problem. Dette er alt jeg kommer til å si i denne tråden. Endret 14. juli 2019 av Aragorn ll Elessar 19
Gjest SVK Skrevet 14. juli 2019 #3 Skrevet 14. juli 2019 Er denne tråden selvironisk? Siden du både klager og ser ut til å ønske at alle skal tilpasse seg deg.
Mehr Skrevet 14. juli 2019 #4 Skrevet 14. juli 2019 Den kvinnen der tror nok ikke at hun er universets sentrum. Hun er drittlei av spørsmål om som omhandler kjæreste, og fokuserer på at det å være singel ikke er et problem. Det legger ikke opp til at du og jeg skal liste oss rundt mennesker med i-landsproblemer. Nå er det også mange kvinner som aldri får høre at de er hverken viktige eller spesielle og som vokser opp med stor mindreverdighetsfølelse og psykiske problemer. Disse er det mange av også. Men dette er jo ikke noe nytt. Ikke gjør det til noe mer enn det egentlig er. Hun er lei av maset om kjæreste. Jeg forstår henne godt, singellivet er fantastisk og det er jævla irriterende når folk du knapt kjenner graver i privatlivet ditt og lurer på når du skal ha kjæreste, hvorfor du ikke har det og hvordan du klarer å leve som singel. Disse menneskene er gjerne kollegaer på arbeidsplassen, fjerne slektninger osv. Eventuelt ens egne foreldre, besteforeldre, søsken, venner. Mas, mas, mas, press, press, press. Man blir lei og heldigvis kan man klage og ytre meningene sine om det, og kanskje noen tar det til seg og reflekterer rundt det. 11
SoWhat? Skrevet 14. juli 2019 #5 Skrevet 14. juli 2019 Nå virker det som om de fleste jeg treffer vil ha kjæreste og forhold. Både menn og kvinner, så når noen spør meg så bryr jeg meg ikke i det hele tatt. Svarer bare at jeg liker å være singel. Jeg dater nå og da kun fordi det er hyggelig en gang iblant, men har ingen planer om noe forhold. Det som derimot kan irritere meg er når folk vil spleise meg med noen. Det er så lite respektfullt når de flere ganger ber single menn til sammenkomster og sier at jeg vil nok like vedkommende og bla bla. En gang var det ei som ba en fyr fordi han hadde sagt til henne at han ville bli kjent med meg. Det fikk jeg vite etter sammenkomsten. Vær så snill liksom. En gjør ikke sånt! Har også en kompis som stadig påpeker en jeg ville passet sammen med. Slutt bare! Når de kjenner meg og vet at jeg vil være singel, så må de respektere det. De er veldig kjæreste-typer selv, men ikke ok at de projikterer over på meg. Føler meg som en jævla vare! Folk må respektere at vi syns at det er helt ok å være singel. Jeg respekterer at andre velger det motsatte uten problem. 5
Katten.2.0 Skrevet 14. juli 2019 #6 Skrevet 14. juli 2019 12 minutter siden, SVK said: Er denne tråden selvironisk? Siden du både klager og ser ut til å ønske at alle skal tilpasse seg deg. Damn. Du kom meg i forkjøpet. Dog ser jeg for meg at min egen kommentar ville blitt mindre elegant! 6
herzeleid Skrevet 14. juli 2019 #7 Skrevet 14. juli 2019 Jeg synes det er påfallende at noen synes det er så ille å bli spurt om de har fått seg kjæreste at de skriver kronikk om det. Enda mer påfallende er det at hun tilsynelatende tror grunnen til at de aller fleste ønsker noen å bli glad i og dele livet med er fordi de har sett det på film osv. Det er nok helle motsatt, at dette er en av våre sterkeste drifter og dermed også noe vi finner igjen i kulturelle uttrykk. 5
Gjest xfs367 Skrevet 14. juli 2019 #8 Skrevet 14. juli 2019 (endret) 1 hour ago, SVK said: Er denne tråden selvironisk? Siden du både klager og ser ut til å ønske at alle skal tilpasse seg deg. Hvorfor er det viktig for hele Norge å vite at akkurat hun ikke skal spørres om hun har fått seg kjæreste? Kan hun ikke bare si det til de som har med henne å gjøre i det daglige? Hun snakker ikke for alle single, selv om hun oppfører seg som hun gjør det. Og det er den selvsentrertheten jeg sikter til. Hvem er hun, som ser ut til å tro at akkurat hennes følelsesliv skal være almengyldig? Endret 14. juli 2019 av xfs367
Schmidt Skrevet 14. juli 2019 #9 Skrevet 14. juli 2019 (endret) Jeg spør damer på min alder, eller finner ut av det på nettet, om de har kjæreste kun fordi jeg er ikke interessert i hva de har å si om de er opptatt. Kunne ikke brydd meg mindre. Er greit å slippe å sløse tid på å høre masse skravling, bare få det unnagjort. Endret 14. juli 2019 av Schmidt
Ullvott Skrevet 14. juli 2019 #10 Skrevet 14. juli 2019 1 time siden, SVK skrev: Er denne tråden selvironisk? Siden du både klager og ser ut til å ønske at alle skal tilpasse seg deg. 1 time siden, Katten.2.0 skrev: Damn. Du kom meg i forkjøpet. Dog ser jeg for meg at min egen kommentar ville blitt mindre elegant! Jeg kjenner at jeg blir sånn skikkelig varm inni meg av begge dere to Dere setter ord på det jeg også tenker, men på veldig mye kulere måter enn jeg selv klarer. Kanskje en av dere, eller begge, kan lage et kursopplegg for TS og hans like der man kan fordype seg i uttrykk som «å møte seg selv i døra» og «å kaste stein i glasshus» ? 3
Palme Skrevet 14. juli 2019 #11 Skrevet 14. juli 2019 Dette er krenkafolket. Man kan være missfornøyd med alt man blir spurt om. Selv har jeg mann, men ingen barn. Vi jobber med saken. Når jeg får meg ny jobb, møter nye folk, folk jeg ikke har sett på lenge så spør de "har dere barn?" når jeg svarer nei er folk ok, så snakker vi om noe annet. Ingen som legger mer I om vi har barn eller ikke. Akkurat det samme om man spør en som har vært singel om de gar kjæreste eller ikke. Jeg tror ingen bryr seg om svaret, det er bare for å vise en viss interesse i den andre personen. 1
Ullvott Skrevet 14. juli 2019 #12 Skrevet 14. juli 2019 (endret) 16 minutter siden, Palme skrev: Dette er krenkafolket. Man kan være missfornøyd med alt man blir spurt om. Selv har jeg mann, men ingen barn. Vi jobber med saken. Når jeg får meg ny jobb, møter nye folk, folk jeg ikke har sett på lenge så spør de "har dere barn?" når jeg svarer nei er folk ok, så snakker vi om noe annet. Ingen som legger mer I om vi har barn eller ikke. Akkurat det samme om man spør en som har vært singel om de gar kjæreste eller ikke. Jeg tror ingen bryr seg om svaret, det er bare for å vise en viss interesse i den andre personen. Jeg er frivillig barnløs. I mange år, før jeg møtte mannen min, var jeg frivillig singel. Ikke fordi det manglet tilbud, men fordi tilbudene ikke passet meg. Det er bra når du sier at du ikke har opplevd reaksjoner på ditt liv, men det hjelper lite for oss som faktisk har opplevd ganske mye mas, gnål og direkte ubehagelig personlig kritikk for egne livsvalg. Det er nemlig overraskende mange som IKKE bare sier OK og går videre, men som oppriktig mener de har noe med det, og som tror at nedsettende kommentarer og lange argumentasjonsrekker er den beste hjelp de kan gi. Og det handler ikke om å bry seg OM, men å bry seg MED hvordan andre velger å leve sitt liv; et liv som på ingen måter forstyrrer, skader eller ødelegger for noen. Derfor er det både viktig og riktig at NRK ga rom for denne ytringen. Jeg opplever ikke ytringsforfatteren som krenka i det hele tatt. Reaksjonene, derimot, beviser virkelig at det er behov for litt større takhøyde. Endret 14. juli 2019 av Ullvott 2
Mehr Skrevet 14. juli 2019 #13 Skrevet 14. juli 2019 37 minutter siden, xfs367 skrev: Hvorfor er det viktig for hele Norge å vite at akkurat hun ikke skal spørres om hun har fått seg kjæreste? Kan hun ikke bare si det til de som har med henne å gjøre i det daglige? Hun snakker ikke for alle single, selv om hun oppfører seg som hun gjør det. Og det er den selvsentrertheten jeg sikter til. Hvem er hun, som ser ut til å tro at akkurat hennes følelsesliv skal være almengyldig? Hvordan og hvorfor tolker du henne slik? Klart hun kan si det til de som har med henne å gjøre i hverdagen, det gjør hun nok også, men kanskje det er et tema hun vil andre skal tenke over? Hva er galt i det? Hva er galt i å få folk til å tenke, når de tydeligvis ikke klarer det på egenhånd? 2
Palme Skrevet 14. juli 2019 #14 Skrevet 14. juli 2019 15 minutter siden, Ullvott said: Jeg er frivillig barnløs. I mange år, før jeg møtte mannen min, var jeg frivillig singel. Ikke fordi det manglet tilbud, men fordi tilbudene ikke passet meg. Det er bra når du sier at du ikke har opplevd reaksjoner på ditt liv, men det hjelper lite for oss som faktisk har opplevd ganske mye mas, gnål og direkte ubehagelig personlig kritikk for egne livsvalg. Det er nemlig overraskende mange som IKKE bare sier OK og går videre, men som oppriktig mener de har noe med det, og som tror at nedsettende kommentarer og lange argumentasjonsrekker er den beste hjelp de kan gi. Og det handler ikke om å bry seg OM, men å bry seg MED hvordan andre velger å leve sitt liv; et liv som på ingen måter forstyrrer, skader eller ødelegger for noen. Derfor er det både viktig og riktig at NRK ga rom for denne ytringen. Jeg opplever ikke ytringsforfatteren som krenka i det hele tatt. Reaksjonene, derimot, beviser virkelig at det er behov for litt større takhøyde. Men når folk spør om barn, sier dere da bar nei. Eller, nei vi er frivillig barnløse? Hvis siste er tilfelle legger man i så fall opp til diskusjon. Jeg har virkelig aldri hatt "problemer" med det. Men ser i barnløsforumet at folk blir så fornærmet over at andre "tar seg til rette" og spør om de har barn. Det har jo "Ingen andre noe med". Og greit nok, jeg er enig, er privatsak. Men jeg tror virkelig folk spør om kjæreste, barn, hund, og bil bare for å ha noe å spørre om. Man spør jo gjerne om jobben også... Jeg var selv singel mer eller mindre hele livet før jej møtte mannen min. Og hadde det fint med det, så kjenner godt til å være frivillig singel. Hadde heller ikke noen problemer med at folk spurte om jeg hadde kjæreste, ingen som utdyper noe mer. På den måten også frivillig barnløs siden jeg ikke hadde noen. Bortsett fra min mor, hun kunne være plagsomt pågående med at jeg måtte finne noen. Men her sa jeg klart ifra, hun ga seg etter hvert.
Ullvott Skrevet 14. juli 2019 #15 Skrevet 14. juli 2019 @Palme Jeg/vi har prøvd de fleste varianter av svar, både det korte og det utdypende, og de som mener seg meningsberettiget synes å ha behov for å dele meningene sine uansett. For vår del er det de som kjenner oss dårligst som har hatt de sterkeste meningene. Foreldrene våre har heldigvis latt valgene våre være private. 2
SunnivaOslo Skrevet 15. juli 2019 #16 Skrevet 15. juli 2019 Jeg synes det blir sytete. Jeg blir spurt om dette hele tiden og nå finner jeg på "morsomme" svar som at det er ikke lett å finne en mann som vil ha en som er født mann, jeg hater menn og er sinnafeminist,fordi jeg er gift med en løve jeg donerer penger til, jeg er scizofren så har allerede flere partnere i hodet mitt etc. Tenk på de som er fra andre land da som blir spurt "hvor er du fra da?" HELE livet. Det spørsmålet der blir jo bare byttet ut med "Når skal dere flytte sammen/gifte dere/få barn" med en gang de får seg en partner. Venter vi noen år så kommer hu nok med en ny kronikk om "Ikke spør om jeg skal gifte meg".
WhiteSwan Skrevet 15. juli 2019 #17 Skrevet 15. juli 2019 På 14.7.2019 den 12.26, Aragorn ll Elessar skrev: Om man blir spurt støtt og stadig hvorfor man ikke har kjæreste så kan jeg godt forstå at man blir lei. Og hun har helt rett det å være singel er ikke et problem. Dette er alt jeg kommer til å si i denne tråden. Da kan hun si det til de det gjelder da, ikke gå ut i offentligheten med det 😂 1
Gjest hind Skrevet 15. juli 2019 #18 Skrevet 15. juli 2019 Hun hadde sikkert vært skikkelig misfornøyd hvis hun aldri ble spurt også, for da hadde hun tolket det som at de hadde gitt henne opp. Er det ikke bare å svare da..? Ja eller nei?
Madame Butterfly Skrevet 15. juli 2019 #19 Skrevet 15. juli 2019 Det er vel OK? Folk spør om hvor man bor, de spør hvor man jobber, de spør hvor man går på skole, hva man studerer, om man har partner og om man har barn. Det er ikke noe folk gjør for å være stygg, det er noe man gjør for å vise interesse i en gammel venn, i en fjern slektning, en kollega sitt liv. Selvsagt kan det oppleves kjipt for den ufrivillig barnløse, den som er arbeidsledig, ufør, den som har dropper ut fra utdanning, eller også den som ikke har en partner. Om man ikke bryr seg, eller er fornøyd med sin situasjon, så spiller det vel ingen rolle? Er vel bare å si man er singel? Det er vanlig small-talk, og det må tåles 🌸
Nikitaspin Skrevet 19. juli 2019 #20 Skrevet 19. juli 2019 På 14.7.2019 den 15.05, Palme skrev: Men når folk spør om barn, sier dere da bar nei. Eller, nei vi er frivillig barnløse? Hvis siste er tilfelle legger man i så fall opp til diskusjon. Jeg har virkelig aldri hatt "problemer" med det. Men ser i barnløsforumet at folk blir så fornærmet over at andre "tar seg til rette" og spør om de har barn. Det har jo "Ingen andre noe med". Og greit nok, jeg er enig, er privatsak. Men jeg tror virkelig folk spør om kjæreste, barn, hund, og bil bare for å ha noe å spørre om. Man spør jo gjerne om jobben også... Jeg var selv singel mer eller mindre hele livet før jej møtte mannen min. Og hadde det fint med det, så kjenner godt til å være frivillig singel. Hadde heller ikke noen problemer med at folk spurte om jeg hadde kjæreste, ingen som utdyper noe mer. På den måten også frivillig barnløs siden jeg ikke hadde noen. Bortsett fra min mor, hun kunne være plagsomt pågående med at jeg måtte finne noen. Men her sa jeg klart ifra, hun ga seg etter hvert. Hvorfor legger man opp til diskusjon når man sier man er frivillig barnløs? Jeg begynte med det da folk sendte meg medlidende blikk og ble ille berørt om jeg bare sa nei. Så da legger jeg til at jeg ikke ønsker barn, og da ser de lettet ut igjen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå