Gå til innhold

Ta med hund ved henting på SFO/skole?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det lov? Har en hund som på sine eldre dager har fått en kraftig seperasjonsangst, vi har prøvd å trene på det uten hell.

Anonymkode: 73ab9...1ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke er en "hundeperson", jeg er sterkt allergisk og på grunn av lite omgang med dyr (pga min sterke allergi) er mine barn litt skeptiske til spesielt løse, bjeffende og "ivrige" hunder. De hadde ikke trivdes med en hund på SFO i lekeområdet hvis den bjeffet eller ble veldig ivrig. Men, så lenge eieren er oppmerksom på redsel hos andre, så går det alltid fint. 

Men hva gjør du med hunden hvis du må inn? Tenkte du å ta den med deg inn? Med tanke på allergi blant barn, ansatte og foresatte så er ikke det innenfor synes jeg. 

Men jeg skjønner problemstillingen, og synes det er fint at du tar hensyn til, og godt vare på den aldrende hunden din. 

Er den veldig stor? Hvis du må ha den med inn, kan den kanskje være i en sånn reisebag som jeg har sett små hunder sitte i i fly? 

Anonymkode: 5ce06...a2b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På vår SFO er det en hund som alltid står utenfor når jeg henter. Den står i skolegården, ved ene inngangen. Jeg som ikke er et hundre-menneske (fordi jeg er redd) går omvei for å ikke gå nærme den, og synes det er litt uansvarlig å sette den inne i skolegården der alle ungene er. Tviler på at alle 6-/7-åringene synes det er så gøy med en hund rett utenfor inngangen heller, selv om de aller fleste barn liker dyr.

Anonymkode: 3ebce...e27

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sett mange som gjør, ingen som reagerer negativt.

Anonymkode: 68853...065

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt med meg hund noen ganger når jeg har hentet på SFO. Men da veit jeg at de sannsynligvis er ute, og i tillegg passer jeg på at hunden er rett ved siden av meg (ganske stramt bånd) i tilfelle noen er redde/skeptiske til hunder. Om de er inne så fikk jeg tak i noen som kunne gi beskjed om at jeg var kommet slik at jeg slapp å gå ifra hunden ute. I tillegg passer jeg på som en hauk når unga kommer strømmende til for å hilse på. Bor et sted hvor mange har hund så en stor andel av unga veit hvordan man skal oppføre seg rundt en hund. Valper skal jo også "utsettes" for forskjellige miljøer og mennesker i alle aldre så hadde ofte med meg hunden da den var valp for å venne den til å være steder der det var mange unger i lek, i tillegg til å bli kost med av unger. Syntes det var viktig siden vi har 3 barn og det kan jo fort bli litt støy når de setter i gang. Men har bestandig hatt i bakhodet at det finnes folk som er allergiske eller redde/skeptiske til hund og passet på at det ikke blir for mye oppmerksomhet for hunden.

Anonymkode: cc056...602

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo gi beskjed til skole/SFO om at barnet skal møte deg ved porten på et bestemt klokkeslett. Da slipper du å gå inn i skolegården og risikere at det kommer 30 barn som skal hilse på. Hvis du ikke har noe i mot at barna hilser på, så går det nok greit. Du kan jo også bare høre med skolen. :) 

Anonymkode: 55770...f1f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Som barn ble jeg møtt av min bestemor som kom med hund hver dag og hentet. Bare gode minner fra det både for meg og alle barna. Om barnet kan komme til porten selv og møte dere der så ser jeg overhode ingen problemer med det. Husker jeg var stolt over at alle barna fikk se hunden jeg var så glad i

Anonymkode: 11d29...25f

• Liker 3
Skrevet

Ta med deg hunden. Du har vel telefonnr til de ansatte slik at du eventuelt kan ringe inn og gi beskjed om at du har kommet dersom barnet er inne? Litt dumt å ta med hunden inn med tanke på allergi osv :) 

Om du har bil kan kanskje hunden bare sitte der mens du løper inn og henter barnet :) 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som barn ble jeg møtt av min bestemor som kom med hund hver dag og hentet. Bare gode minner fra det både for meg og alle barna. Om barnet kan komme til porten selv og møte dere der så ser jeg overhode ingen problemer med det. Husker jeg var stolt over at alle barna fikk se hunden jeg var så glad i

Anonymkode: 11d29...25f

For alle barna? Hvordan vet du at det var/er noe alle barna har gode minner fra? For meg hadde det ikke vært gode minner. Jeg var og er livredd for hunder.

Anonymkode: 1a225...8c3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss gis det beskjed inn om at barnet skal komme ut, så kommer barnet, hunden bindes  og barnet passer på mens den som  henter stikker inn og «krysser ut»/tar med alt som er glemt. Helt uproblematisk, men hunden kan jo ikke stå i porten uten tilsyn, og heller ikke bli med inn. 

Anonymkode: 86271...5b6

• Liker 1
Skrevet

Ja, bare bind den fast slik at folk kan komme seg ut og inn uten at bikkja er i veien. 👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan da umulig være noe problem så lenge hunden er snill, du ikke lar den gå løs og passer på at den ikke forstyrrer noen. Synes ikke du kan ta den med inn dog. 

Anonymkode: 448c7...ebe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hundeloven forbyr oss å binde hunder utenfor offentlige steder og der folk ferdes, så du må nok la hunden vente i bilen eller møte barnet der du er m hunden. 

T.o

Anonymkode: 39e23...b27

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hundeloven forbyr oss å binde hunder utenfor offentlige steder og der folk ferdes, så du må nok la hunden vente i bilen eller møte barnet der du er m hunden. 

T.o

Anonymkode: 39e23...b27

En digresjon, men skulle ønske folk tok dette mer på alvor. Bor ved et lite kjøpesenter og der står det alltid hunder utenfor. Noen piper og bjeffer og føler seg åpenbart veldig truet. 

Anonymkode: 448c7...ebe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

På vår SFO er det en hund som alltid står utenfor når jeg henter. Den står i skolegården, ved ene inngangen. Jeg som ikke er et hundre-menneske (fordi jeg er redd) går omvei for å ikke gå nærme den, og synes det er litt uansvarlig å sette den inne i skolegården der alle ungene er. Tviler på at alle 6-/7-åringene synes det er så gøy med en hund rett utenfor inngangen heller, selv om de aller fleste barn liker dyr.

Anonymkode: 3ebce...e27

Dette ville jeg tatt opp med FAU! Er ikke greit i det hele tatt. Hva om et barn skremmer hunden så den biter?

har ofte med hunden om jeg går for å hente eldste på skolen. Da står vi ved porten eller sitter på benken i skolegården. 

Anonymkode: 10b09...f30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hunder skal uansett aldri stilles rett foran en inngang (port eller dør, inngang er ikngsng) slik at andre må gå omveier for å komme til. Det er nedfelt i loven. 

Men barn skal også læres opp til å aldri gå bort til hunder hvis man ikke ser noen eier, og selv da skal barnet også læres opp til å spørre om å få hilse! Det er foreldrenes ansvar, hundemenneske eller ei. 

Anonymkode: 7d238...94e

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke tar med hunden inn, så tenker jeg at det er ganske uproblematisk? Det går selvsagt ikke på grunn av allergi og slik. 

Men du må jo ta en «risikoanalyse» på situasjonen. Hvordan vil hunden takle å bli «overfalt» av barn som vil klappe den for eksempel? Du har jo en del ansvar når du tar en hund med inn på et skoleområde, så det må man ha i bakhodet. Man tar jo ikke med en hund som blir lett nervøs eller ikke liker barn på et slikt sted. 

Anonymkode: ebc20...f3f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...