AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #1 Skrevet 14. juli 2019 Prøver meg fram med å taste inn ulike tall i diverse boliglånskalkulatorer. Vet jo det er mange i såkalte lavtlønnsyrker som eier bolig. Og boliger i dag koster mye. Og det er begrenset hva man får i lån med en inntekt på f.eks. 400 000-450 000. Har man barn, synker summen man får lånt dramatisk for hvert barn, og jo eldre barnet er. Summen synker også om man har barn i barnehage. Et lån på mellom 500 000 og 1000 000 kommer man ikke langt med på boligmarkedet om man ikke har veldig mye i egenkapital. Det er jo ikke alle som kjøper bolig før de får barn. Og om de eier bolig før de får barn, søker de jo ofte nytt og større lån for å kjøpe større bolig etter hvert. Likevel eier nesten "alle" bolig i Norge. Men når jeg vet hva mange yrkesgrupper tjener og ser hvor mye inntekt man trenger for å få tilstrekkelig lån til en bolig, så lurer jeg på, hvordan får folk nok lån? Vil noen dele sin historie, hvor mye i inntekt, har du barn, hvor mange, og hvor mye fikk du i lån? Anonymkode: b1821...194 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #2 Skrevet 14. juli 2019 Ting blir mye enklere om man er to om det. Ellers er det en god del som har arvet penger eller får andre former for hjelp av foreldre. Anonymkode: 6f401...b38 8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #3 Skrevet 14. juli 2019 De færreste kjøper jo drømmeboligen med en gang. Man kjøper det man har råd til, bor trangt, betaler ned på lånet, krysser fingrene for litt verdistigning, selger og kjøper seg noe bedre. Noen ganger må man gjerne bosette seg et annet sted enn der man helst vil for å få lån eller få råd til det man ønsker seg. Jeg bor i en leilighet som koster det samme som hus med brygge i nabokommunen, mens hus med brygge i min kommune koster fire ganger så mye. Anonymkode: 2c3b9...9c3 16
T-Rex Skrevet 14. juli 2019 #4 Skrevet 14. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Prøver meg fram med å taste inn ulike tall i diverse boliglånskalkulatorer. Vet jo det er mange i såkalte lavtlønnsyrker som eier bolig. Og boliger i dag koster mye. Og det er begrenset hva man får i lån med en inntekt på f.eks. 400 000-450 000. Har man barn, synker summen man får lånt dramatisk for hvert barn, og jo eldre barnet er. Summen synker også om man har barn i barnehage. Et lån på mellom 500 000 og 1000 000 kommer man ikke langt med på boligmarkedet om man ikke har veldig mye i egenkapital. Det er jo ikke alle som kjøper bolig før de får barn. Og om de eier bolig før de får barn, søker de jo ofte nytt og større lån for å kjøpe større bolig etter hvert. Likevel eier nesten "alle" bolig i Norge. Men når jeg vet hva mange yrkesgrupper tjener og ser hvor mye inntekt man trenger for å få tilstrekkelig lån til en bolig, så lurer jeg på, hvordan får folk nok lån? Vil noen dele sin historie, hvor mye i inntekt, har du barn, hvor mange, og hvor mye fikk du i lån? Anonymkode: b1821...194 Nei. 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #5 Skrevet 14. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ting blir mye enklere om man er to om det. Ellers er det en god del som har arvet penger eller får andre former for hjelp av foreldre. Anonymkode: 6f401...b38 Selvsagt er det enklere om man er to, men veldig mange eier også alene. Selv om de har barn, og selv uten millionlønn. Anonymkode: b1821...194
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #6 Skrevet 14. juli 2019 Vi kjøpte bolig når vi var 21 år gamle, husker ikke inntekt da dette er mange år tilbake, men vi hadde begge fast jobb. Vi var litt heldige den gang å kjøpte huset vi leide av en kar som var litt desperat etter raske penger. Så vi kjøpte huset av han privat for mindre en hva han ville fått ved å ha megler på det. Vi hadde ikke egenkapital, men mine foreldre stod som kausjonister på lånet. Renten var høy den gang på 11% om jeg ikke husker feil. Vi levde fra hånd til munn og måtte pante flasker på slutten av mnd for å ha råd til mat. Men det var en bratt læringskurve som jeg syntes var super å ha i etterkant. Vi fikk solgt boligen etter 2 år med 50% fortjeneste og har derfor lite gjeld den dag i dag på hus, vi bor i vårt 3. hus nå som er verdt 5 mill og vi har 1.8 mill i total gjeld. Fått 3 barn underveis. Er veldig glad for at vi hadde mulighet til å kjøpe tilbake den gangen, nå er det jo utopi omtrent å få kjøpt enebolig som 21 åring. Anonymkode: 2c341...6cf 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #7 Skrevet 14. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De færreste kjøper jo drømmeboligen med en gang. Man kjøper det man har råd til, bor trangt, betaler ned på lånet, krysser fingrene for litt verdistigning, selger og kjøper seg noe bedre. Noen ganger må man gjerne bosette seg et annet sted enn der man helst vil for å få lån eller få råd til det man ønsker seg. Jeg bor i en leilighet som koster det samme som hus med brygge i nabokommunen, mens hus med brygge i min kommune koster fire ganger så mye. Anonymkode: 2c3b9...9c3 Drømmeboligen, nei. Men ihvertfall her i Oslo må man ut med langt over 2000000 for en bitteliten leilighet. Med noen få hundretusen i egenkapital og banker som i følge lånekalkulatoren ikke vil låne deg en million engang pga lav inntekt og barn, sier det seg selv at det ikke går opp. Likevel eier "alle" bolig.... Anonymkode: b1821...194
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #8 Skrevet 14. juli 2019 3 minutter siden, T-Rex skrev: Nei. Hvorfor svarer du da? Anonymkode: b1821...194 15
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #9 Skrevet 14. juli 2019 400k i ek. 430k inntekt. Fikk lån alene i år! Kjøpte leilighet til 1,9. Ingen barn, singel. Anonymkode: febdc...66d 5
T-Rex Skrevet 14. juli 2019 #10 Skrevet 14. juli 2019 Just now, AnonymBruker said: Hvorfor svarer du da? Anonymkode: b1821...194 Litt sur på en søndag.
T-Rex Skrevet 14. juli 2019 #11 Skrevet 14. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvorfor svarer du da? Anonymkode: b1821...194 Tjener du penger på det? Hvis ikke, bør du la det være.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #12 Skrevet 14. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi kjøpte bolig når vi var 21 år gamle, husker ikke inntekt da dette er mange år tilbake, men vi hadde begge fast jobb. Vi var litt heldige den gang å kjøpte huset vi leide av en kar som var litt desperat etter raske penger. Så vi kjøpte huset av han privat for mindre en hva han ville fått ved å ha megler på det. Vi hadde ikke egenkapital, men mine foreldre stod som kausjonister på lånet. Renten var høy den gang på 11% om jeg ikke husker feil. Vi levde fra hånd til munn og måtte pante flasker på slutten av mnd for å ha råd til mat. Men det var en bratt læringskurve som jeg syntes var super å ha i etterkant. Vi fikk solgt boligen etter 2 år med 50% fortjeneste og har derfor lite gjeld den dag i dag på hus, vi bor i vårt 3. hus nå som er verdt 5 mill og vi har 1.8 mill i total gjeld. Fått 3 barn underveis. Er veldig glad for at vi hadde mulighet til å kjøpe tilbake den gangen, nå er det jo utopi omtrent å få kjøpt enebolig som 21 åring. Anonymkode: 2c341...6cf Store eneboliger enkelte steder i landet koster jo langt mindre enn små leiligheter i Oslo f.eks. Anonymkode: b1821...194 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #13 Skrevet 14. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 400k i ek. 430k inntekt. Fikk lån alene i år! Kjøpte leilighet til 1,9. Ingen barn, singel. Anonymkode: febdc...66d Hvor i landet er dette? Ingen leiligjeter til 1,9 her... Anonymkode: b1821...194
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #14 Skrevet 14. juli 2019 3 minutter siden, T-Rex skrev: Litt sur på en søndag. Fyllesyk? Anonymkode: b1821...194 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #15 Skrevet 14. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Store eneboliger enkelte steder i landet koster jo langt mindre enn små leiligheter i Oslo f.eks. Anonymkode: b1821...194 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi kjøpte bolig når vi var 21 år gamle, husker ikke inntekt da dette er mange år tilbake, men vi hadde begge fast jobb. Vi var litt heldige den gang å kjøpte huset vi leide av en kar som var litt desperat etter raske penger. Så vi kjøpte huset av han privat for mindre en hva han ville fått ved å ha megler på det. Vi hadde ikke egenkapital, men mine foreldre stod som kausjonister på lånet. Renten var høy den gang på 11% om jeg ikke husker feil. Vi levde fra hånd til munn og måtte pante flasker på slutten av mnd for å ha råd til mat. Men det var en bratt læringskurve som jeg syntes var super å ha i etterkant. Vi fikk solgt boligen etter 2 år med 50% fortjeneste og har derfor lite gjeld den dag i dag på hus, vi bor i vårt 3. hus nå som er verdt 5 mill og vi har 1.8 mill i total gjeld. Fått 3 barn underveis. Er veldig glad for at vi hadde mulighet til å kjøpe tilbake den gangen, nå er det jo utopi omtrent å få kjøpt enebolig som 21 åring. Anonymkode: 2c341...6cf Nei - dette er 50 min på utsiden av Oslo, ved Oslofjorden. Anonymkode: 2c341...6cf
T-Rex Skrevet 14. juli 2019 #16 Skrevet 14. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Fyllesyk? Anonymkode: b1821...194 Niks.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #17 Skrevet 14. juli 2019 De fleste har rett og slett kommet seg inn på boligmarkedet da det var lettere å få lån og boligprisene var lavere. Mange har også mye lån, gjerne fordi de har ekstra sikkerhet gjennom arv eller kausjon fra foreldre/besteforeldre. Det er realiteten i dag. Men det er også en ikke ubetydelig minoritet som har sparedisiplin og evne til å tenke langsiktig. De velger bevisst yrker og utdanninger som gir bedre lønn og de velger vekk unødvendig luksus som ødelegger muligheten for langsiktig oppbygging av egenkapital/formue. Har man ikke arvet mye eller hatt flaks/teft i boligmarkedet, må man faktisk tjene pengene selv og tåle ikke å få ting like lett som mange andre har fått det. Anonymkode: 75c4f...55f 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #18 Skrevet 14. juli 2019 Jeg og min x tok boliglån for en god del år siden, men fikk hjelp av mine foreldre som var kausjonist. Etter ca 2 år kunne vi ta de bort som kausjonist pga boligens verdi hadde økt. Sjekka nå på nettet en tilfeldig valgt boliglånskalkulator, med inntekten min og 200 000 ekstra i lån fikk jeg med to barn 1 650 000 i lån. Uten barn ville jeg fått 2 700 000. Det var stor forskjell. Anonymkode: 25dcb...25c 2
Gjest FirstNameLastName Skrevet 14. juli 2019 #19 Skrevet 14. juli 2019 Av alle jeg kjenner som eier bolig har alle enten arvet penger, eller fått startlån fra Husbanken. Kun en kompis som kjøpte som singel og han kjøpte da han var litt over 40, etter å ha spart i mange år. Vi bor i Oslo. Jeg fikk lån via Husbanken. Kjæresten arvet penger og kjøpte billig for over 10 år siden. Ei nær venninne fikk overta morens leilighet for langt under markedspris. En kamerat kjøpte en 3-roms med 2 andre kamerater (de hadde ikke felles stue, bare hvert sitt soverom). Rikeste venninne arvet som 18-åring, kjøpte en 1-roms, og har oppgradert jevnt og trutt og eier idag en svært romslig 3-roms alene. Det er vel fortsatt ikke helt umulig å få det til alene, men det tar MYE lengre tid og mye mer sparing å få det til som singel uten hjelp hjemmefra.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #20 Skrevet 14. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor i landet er dette? Ingen leiligjeter til 1,9 her... Anonymkode: b1821...194 Tror du må leite litt mer, og lære at prisantydning er ikke det samme som fastpris, det er fult lov å by under. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=151475328 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=149437868 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=151818653 Eller denne, dog med høy fellesgjeld https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=126669755 Denne ligger rett over https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=148299414 Nok en i samme sjikt https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=150629138 og denne https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=151805259 Anonymkode: 2c3b9...9c3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå