Gå til innhold

Barnet mitt er avhengig av lydbok

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel kanskje en litt ukjent problemstilling, men barnet mitt er rett og slett avhengig av å høre på lydbok.

Han er 6 år og har egen iPad, han spiller litt, men bruker den mest til å høre på lydbøker på Storytel. Vi er nå på ferie (leier feriehus i Danmark) og han vil ikke gjøre noe annet enn å høre på lydbøker og bygge lego/tegne. Raser når vi sier at vi skal dra ut og får helt meltdown når han må skru av.

Hvis det hadde vært spilling han hadde vært avhengig av hadde jeg hatt null problemer med å ta fra han iPaden eller ikke ha den med på ferie i det hele tatt, men siden det er snakk om å høre på lydbøker så føler jeg at det er litt annerledes, siden det i utgangspunktet er en bra ting. 

Hva gjør jeg? 

Anonymkode: e0ef7...e42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg ville gjort alt for å lette overgangen med å laget avtale på forhånd om når han skal skru av, og latt ham få avslutte et kapittel for eksempel før han må avslutte. Men jeg ville også forklart han at dere ikke kan ha det slik at det blir rabalder hver gang han må avslutte, og at han i så fall ikke kan ha lydbok. Og så får hab ikke bruke lydboken ved neste anledning det ville vært naturlig. Ny sjanse gangen etter det. Dette har fungert veldig bra på vår hissigpropp, men da gjaldt det TV.

Skjønner det føles feil å begrense lydbok, som jo er en flott aktivitet, men det må likevel grenser for oppførsel. Gi ham gjerne eksempler på greie måter å håndtere frustrasjonen på, men ikke godta fullstendig nedsmelting.

Når han er så interessert, tar det nok ikke lange stunden før han lærer seg å protestere på greiere vis, og i praksis blir det ikke rare begrensningen på lydboklyttingen. Da tar jeg utgangspunkt i at han ikke har utfordringer som gjør at han ikke er i stand til å styre seg.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du får si at nå mens dere er på ferie får han høre litt på morgenen, evt. Kun ettermiddag/kveld. Min er 5, og er også avhengig av storytel, men for å sovne da. Jeg gjør ikke noe ut av det. Så langt har han ikke ligget våken i evigheter for å høre, så da er det greit i mine øyne.

Anonymkode: 136df...120

Skrevet

Du tar den fra ham når dere skal ut, rett og slett. Og tar meltdown som det kommer. Det er rett og slett upraktisk å drasse på iPad hvis dere er på stranda eller i byen eller hva dere nå gjør når dere er ute.

Er dere i umiddelbar nærhet av hytta men bare utenfor, så ser jeg ikke problemet. La guttungen sitte inne med boka si om dere er  rett utenfor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke annerledes. Gi beskjed om at det er ti minutter igjen til avreise og at han ikke rekker å høre hele så tar du det bort etter ti minutter selv om han blir sint.

Anonymkode: a924f...67e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...