AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #1 Skrevet 14. juli 2019 Hei! Jeg skal til Roma om ikke så lenge, og det er første gang jeg reiser dit. Vi skal være der 5-6 dager og har booket hotell. Jeg har virkelig lyst til å se det meste og gleder meg masse😁Har dere tips til hva jeg burde prioritere å se/gjøre på 5-6 dager? - Attraksjoner man burde se - Gode utsiktpunkter over byen? - Anbefalte restauranter/matsteder/den beste gelato? -Markeder og shoppingsteder (tenker ikke å shoppe noe særlig, men greit å vite. Liker markeder:)). - Dagstur til Florence? Jeg lurte på om jeg skal ta fast train tidlig på dagen og så ta siste toget tilbake til Roma.Tar 1.5 t en vei. Er Florence verdt det og får du sett nok på en dagstur dit?😊 Håper på noen gode tips! Gleder meg så mye. Jeg reiser med familien, og vi er voksne alle sammen 😁 Anonymkode: e620e...334
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #2 Skrevet 14. juli 2019 Ingen som har vært i Roma og har noen tips? 😁 Anonymkode: e620e...334
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #3 Skrevet 15. juli 2019 Roma er en fantastisk by, var der for andre gang for noen uker siden og lengter allerede tilbake. Om du reiser i løpet av de neste ukene reiser du midt i den "verste" turistsesongen, så vær forberedt på at det vil være horder av turister rundt de store attraksjonene (Vatikanet, Colosseum, Forum Romanum, Trevi-fontenen, Piazza Navona, Spansketrappen, Pantheon osv.). Det kan være ganske slitsomt, særlig om det er grupper med cruiseturister med begrenset tid. Om du vil inn i Vatikanmuseet, Colosseum eller en annen kjent attraksjon bør du forhåndskjøpe billetter så du slipper å stå timesvis i kø. Utsiktspunkter: Fra Giardino degli Aranci på Aventinerhøyden er det flott utsikt over hele byen. Der finner du også Aventiner-nøkkelhullet med sin fantastiske utsikt mot Peterskirken. @ Ellers finnes det flere rooftop-barer med fin utsikt over byen, bl.a. på Hotel Atlante Star. Spesielt utsikten mot Vatikanet er flott: Dagstur til Firenze fra Roma fungerer veldig greit med hurtigtog. Jeg gjorde det sist jeg var i Roma. Jeg valgte å droppe å prøve å komme inn på severdighetene pga lange køer og benyttet dagen til å vandre gatelangs og kikke på vakker arkitektur og å ta inn stemningen. Ende på Piazzale Michelangelo som er et utsiktspunkt med flott utsikt over byen: Shopping kan jeg ikke svare på, har ikke reist til Roma for det. De eksklusive butikkene er samlet i området rundt Spansketrappen har jeg sett. Spisesteder: https://romareiser.no/restauranter-2/beste-restauranter-i-roma/ved-jødekvarteret/la-taverna-degli-amici http://dasabatino.it/welcome.html kombinert med å besøke https://santignazio.gesuiti.it for å se et av de mest fantastiske maleriene i Roma: Et tips jeg har fått for å oppleve f.eks. Spansketrappen, Trevi-fontenen og Piazza Navona uten turisthordene er å stå opp tidlig og gå tur i 7-tiden på morgenen. Det er før turistene våkner til liv og dere får stedene så godt for dere selv. Selv er jeg utpreget B-menneske og har ikke klart å dra meg opp så tidlig på ferie, men har vært ute i 8:30 tiden og da er det fortsatt rolig, men ikke like folketomt som en time eller to tidligere Anonymkode: 33a98...537 1
Frøkensina Skrevet 15. juli 2019 #4 Skrevet 15. juli 2019 For det første; God tur til Roma! For det andre, du kan ikke se det meste på 5-6 dager så det kan man bare slå fra seg og senke stresset litt. Det vil være store mengder turister nå og sannsynligvis ganske varmt. Tenk etter hva du gjerne helst vil se på denne turen og planlegg etter det pluss mye turister. Det finnes masse fantastisk kunst og arkitektur å se uten de store folkemengdene hvis det er det du vil, og mange gode spisesteder utenfor turistfellene. Porta Portese er et stort marked som er åpent hver søndag. Vær ekstra obs på lommetyver her (og ved togstasjoner, turistattraksjoner og på fulle busser). Gianicolo høyden hvor det norske instituttet ligger er også et flott utsiktssted, og det er bare en spasertur opp fra Trastevere. Firenze er verdt en tur, men jeg tror ikke jeg ville klart det på så få dager. Der er det også stappfullt nå. Men i forhold til Roma er Firenze liten og som en sukkertøyboks.
Frøkensina Skrevet 15. juli 2019 #5 Skrevet 15. juli 2019 På Campo de’ Fiori midt i det historiske sentrum er det et marked hver formiddag. Selv om markedet har blitt mer turistifisert nå er det fortsatt hyggelig. I midten står det en skulptur av Giordano Bruno som ble brent på bålet her for sine naturvitenskapelige meninger. Derfra er det kort vei til både Piazza Navona og Pantheon. Anbefaler Pantheon uansett om det kanskje er kø nå. Det eneste romerske antikke tempelet som aldri har blitt gjort noen rekonstruksjoner på (interiøret er dog nyere) og som fortsatt har verdens største kuppel i betong uten armering. Raphael og italienske konger er gravlagt her. Sant Ignazio fra ab over her ligger inn en sidegate fra Pantheon. En litt unik utsikt og opplevelse er å dra opp i Castel Sant’Angelo. Det ble bygget som keiser Hadrians mausoleum og har blitt brukt som borg og residens senere. Mot toppen er det en cafe og man kan titte ut fra «borghull» mot blant annet Peterskirken. Helt øverst er det leiligheter med manneristiske fresker fra 1500-tallet.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #6 Skrevet 15. juli 2019 Bruk litt tid på å lese om Roma og historien før dere drar, så får dere mer enn dobbelt så mye ut av å besøke de historiske stedene. Anonymkode: f007d...f06 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #7 Skrevet 15. juli 2019 Har vært der flere ganger, og har mange tips, men det viktigste er kanskje dette: om du skal inn i Peterskirken (anbefaler en tur opp i kuppelen, da får du utsikt over hele byen, men ta med kontanter og vann), møt opp TIDLIG. Du har ikke lyst til å stå i kø over petersplassen når sola steker på det verste. Anonymkode: 9d363...d6a
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:27 #8 Skrevet onsdag kl 12:27 Er det for lenge med en uke i Roma? For førstegangsreisende voksne? Anonymkode: d19ff...b5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå